Test: Honda Civic Sedan 1.5 VTEC Turbo Executive (12/2017)
|
redaktor: k.zechmeister, 04.01.2018;
Civicov sme mali v redakcii už niekoľko, ale karosériu typu sedan nemal žiadny. Až nastal prvý decembrový týždeň minulého roku a my sme si vyskúšali aj tento typ v najvyššej výbave Executive s preplňovanou benzínovou 1.5-kou a automatickou CVT prevodovkou.

Elegantnejší súrodenec
Viete, niekedy vyzerajú súrodenci rovnakého pohlavia ako dvojičky, inokedy sú si veľmi podobní, povahovo aj výzorovo a majú k dvojičkám blízko. A niekedy ani nie. Vtedy sú rozdiely ihneď viditeľné. Akoby ani jednu mater nemali. Akoby jeden z nich bol adoptovaný. Ľudia sa pýtajú ako je možné, že dvaja rovnakí ľudia splodia dve tak odlišné deti. Jeden je vysoký a druhý malý, jeden je umelec a druhý je športovec, jeden je Brad Pitt a druhý je Gargamel. Ale takýto extrém na nasledujúcich riadkoch nečakajte. Civic hatchback a jeho brat sedan sa odlišujú, ale zase nie tak, ako Arnold Schwarzenegger a Danny De Vito.
V našich končinách sedany nikdy nemali ľahký život. Sú od nepamäti zatracované, neobľúbené a bojujú s predsudkami zákazníkov. Tie v luxusnejších triedach svoj boj občas vyhrajú, hlavne na manažérskom poli. S nepriazňou svojho osudu zvádzajú ťažší boj tie menšie sedany, tie z nižšej stredne triedy. Medzi ne patrí aj Honda Civic. Na Slovensku sa predávala v hlbokých 90-tych rokoch už jej 5. generácia (1994-1995). 6. generácia sa predávala v rokoch 1996 – 2000. Nasledoval sedan 7. generácie (2000 – 2006), ktorý bol nahradený 8. generáciou. Tá bola v predaji do roku 2010 a bola zaujímava tým, že ponúkala hybridný pohon. Po nej si Honda dala pauzu a deviatu generáciu s karosériou sedan neponúkla. Ale nadišiel minuloročný máj a presne tri mesiace po uvedení hatchbacku prišiel do predaja najnovší Civic so štvordverovou karosériou.
Exteriér
Sedan rozpoznáte spredu ihneď podľa masívnej chrómovej lišty, ktorá sa tiahne až nad LED svetlomety. Lenže – rovnakú lištu má aj hatchback v najvyššej výbave Prestige. K sedanu sa však hodí viac. Chrómové masívne kľučky a lišta na hornej hrane dverí končiaca v C-stĺpiku dodávajú autu eleganciu zboku. Oranžové pozičné svetlá v predných blatníkoch dávajú jasne najavo, že sa jedná o globálny produkt, čiže John z Alabamy ich tam bude mať rovnako ako Jožo z Revúcej.
Zadná časť splýva so zadným sklom takmer ako pri liftbacku. Až sa čudujem, že Honda neprezentuje tento model ako 4-dverové kupé – to je teraz také moderné, pozdravujem do Renaultu. Predný zamračený pohľad s úzkymi svetlometmi dopĺňajú vzadu dosť výrazné združené svetlá. Zasahujú až do veka a ich céčkový svetelný podpis je nepriehľadnuteľný.
Zatiaľ čo konkurencia na mňa pôsobí usadnuto, z tejto Hondy srší slušná dynamika až športovosť. Zadok splýva s ostatkom úplne prirodzene a nenásilne. Čo veľmi chválim je, že v nárazníkoch, oproti hatchbacku, nie sú tie veľké čierne plastové plochy. Sú tu len také decentné a s čiernou karosériou takmer splývajú. Nuž darmo, hatchback je športovejší. No vlastne, ďalší súrodenec sa nad športovosťou týchto dvoch bratov len šibalsky usmieva – volajú ho Tajpár a oproti týmto dvom má dosť odlišnú povahu. On je z nich najväčší frajer. O ňom možno niekedy nabudúce. Sedan nezaprie športové gény rodiny Honda. Dizajn predstavuje dynamickú eleganciu, s ktorou sa na cestách odlíšite.
Interiér
Vnútri ma víta najvyššia možná výbava. Bledá koža na dverách a sedadlách pôsobí elegantne, v studených dňoch však chladí. Našťastie sú predné aj zadné sedadlá vyhrievané. Deti v detských sedačkách to však vzadu neocenili, im sa páčilo najmä strešné okno a svetelné predstavenie, ktoré predvádzajú prístroje. Tie sú rovnaké ako v hatchbacku, takže všetky detaily hľadajte v tomto teste.
Čo som si však všimol až teraz bolo, že cez plochu s ovládaním hlasitosti vľavo na volante stačí prejsť palcom, aby sa hlasitosť zmenila. Netreba ťukať ani držať. Rovnako funguje aj plocha pri stredovom dotykovom displeji. Ovládanie palubného systému by mohlo byť o málo intuitívnejšie. Nie vo všetkom je tu vodič hneď zorientovaný. Napr. stále som neprišiel na to, ako vymazať prázdne obrazovky na stredovom displeji. A ešte ma bolel kontakt pravého kolena so stredovou konzolou. Čo ale chválim je tlačidlo CLIMATE, vďaka ktorému sa zobrazí menu s nastavením smeru a intenzity ventilácie. Na nastavenie teploty slúžia hardvérové otočné ovládače nižšie. Ďalší prvok globalizácie (amerikanizácie) je upozornenie, ktoré treba potvrdiť po každom naštartovaní, inak budete jazdiť s hviezdnou oblohou.
Vzadu je miesta dosť aj za mojimi 197-mimi centimetrami. Za menším vodičom je to veľmi dobré. Sedan má udávaný rázvor o 1 mm dlhší ako hatchback. Nad hlavou je tiež dosť priestoru, mám pocit, že o niečo viac ako v hatchbacku. Cestujúci tu majú k dispozícii stredovú lakťovú opierku s držiakmi nápojov, stropné svetlo aj, už spomínané, vyhrievanie sedadiel.
Vstupný otvor do batožinového priestoru je dostatočný. Priestor poskytuje 519 litrov, čo je o 99 litrov viac ako pri hatchbacku. A je to evidentné. Zmestil sa sem športový kočík a ostalo miesto aj na nákup. Treba však rátať so zavesením veka, ktoré zasahuje do priestoru. Na strope priestoru je len plech, spodok reproduktorov, osvetlenie a tiahla na odistenie zadných operadiel. Sklopiť ich ale už treba od zadných bočných dverí. Pod dnom sa nachádza len opravná sada.
Veko nemá zvnútra žiadne madlo, ale fakt, že úplne žiadne, ani malé. Nepraktický detail, ktorý vedie k zašpineniu prstov pri zatváraní. Ku cti veka však slúži, že sa dá zatvoriť naozaj takmer sfúknutím.
Dojmy z jazdy
Honda vybrala motor za nás všetkých. Na pohon totiž slúži len motor s označením 1.5 VTEC Turbo. Preplňovaná benzínová jednotka disponuje maximálnym výkonom 134 kW pri 6000 ot./min. a maximálnym krútiacim momentom 220 Nm v rozsahu otáčok 1700-5500 ot./min. V testovanom prípade je spojená s bezstupňovou variátorovou prevodovkou CVT. Volant disponuje pádlami radenia, ktoré sa mimochodom otáčajú s volantom, a vtedy ponúka sedem prednastavených virtuálnych stupňov. V motorovom priestore zaujme viečko nádržky kvapaliny do ostrekovačov - jeho okolie je pekne oplastované.
Lenže práve CVT prevodovka zabíja zážitok z motora. Ten by sa v plnej paráde asi predviedol až s manuálnou prevodovkou. Aj v manuálnom režime v polohe S si prevodovka sama preradí tesne pred 6000 ot./min. Inak radí aj pod záťažou hladko a nebadane. Zvukový prejav tiež nie je úplne ideálny. Nie je taký „vysávačový“, ako pri hybridoch, ale je jednoducho hlučnejší. Ale auto zrýchľuje naozaj uspokojivo – tých 182 koní sa musí prejaviť, avšak s manuálom by cváľali pravdepodobne ochotnejšie.
Ale nikto si asi nekúpi sedan s CVT prevodovkou, aby sa na ceste naháňal. Ja som si v preplnenom meste užíval komfort neradenia so zapnutým režimom ECON. Vtedy sú reakcie o niečo pomalšie, ale nie je to nič, čo by v meste vadilo, stále sa dokážete svižne preraďovať z pruhu do pruhu. Čo však môže niekomu prekážať je spotreba, tá bola po niektorých krátkych jazdách doslova horibilná. Rána boli mrazivé a vonkajšie teploty počas dňa nevýstupili vysoko nad nulu, ale predsa, nedostať sa v meste pod 11 litrov na 100 km je fakt cez čiaru. Vodič platí v meste vysokú daň za to, že ľavá noha oddychuje.
Opačnú hranicu tvorí hodnota 6,5 l/ 100 km na trase BA – TT – BA. Trasa BA – MA – BA skončila so spotrebou 7,3 l / 100 km, pri ktorej som jedným smerom okúsil výstrahu SHMÚ prvého stupňa pred silným vetrom.
Inak sa prevodovka snaží udržiavať nízke otáčky. V mestských rýchlostiach od 50 do 60 km/h sú otáčky prakticky rovnaké – 1300 / min. Pri 90 km/h točí motor 1500 a pri 130 km/h 2500 ot./min. Test som ukončil so spotrebou 8,1 l / 100 km.
Systém Brake Hold, ktorý po zastavení vozidla nechá auto zabrzdené bez nutnosti mať stlačený brzdový pedál, treba po každom naštartovaní aktivovať. Pri automatickej prevodovke je to ešte potrebnejšie ako pri manuálnej, pretože auto sa pohýňa aj bez plynu samé vpred. Tlačidlo je však ergonomicky pekne po ruke hneď vedľa páky. Čo však nie je potrebné vypínať, je systém Start/Stop – pretože tu žiadny nie je. Tento „užitočný“ systém majú len vozidlá s manuálnou prevodovkou. Predné LED svetlomety svietia jasným bielym svetlom a v noci osvetľujú vozovku naozaj vynikajúco. Chválim aj zvuk audiosústavy s 10 reproduktormi s celkovým výkonom 452 W. Je to síce menej ako ponúka v najvyšších výbavách hatchback (11 reproduktorov s výkonom 465 W), ale zvuk je chválitebný.
Podvozok
Od podvozku sa počas celého testu ozývalo len odvaľovanie kolies. Žiadne výrazné rázy po prejazde nerovností som nezaznamenal. Nastavenie je pocitovo rovnaké ako pri hatchbacku. Komfort tlmenia je vysoký. Zároveň je podvozok tuhý a pripravený aj na dynamické prejazdy zákrutami. Brzdný účinok je výrazný už pri ľahkom stlačení pedálu. Ak k tomu prirátame strmé riadenie, tak dostávame uspokojivý vodičský balík. Kto by očakával mäkké pruženie a väčšie náklony karosérie bude sklamaný. My ostatní sme spokojní.
Bezpečnosť
V testoch Euro NCAP získal model Civic 92 % za ochranu dospelých cestujúcich, 75 % za ochranu detí, 75 % za ochranu chodcov a 88 % za bezpečnostné systémy. Podotýkam, že testovaný bol hatchback.
Civic má v základe kompletnú skupinu moderných bezpečnostných systémov s označením Honda Sensing. Zoznam zahŕňa upozornenie na nebezpečenstvo kolízie, systém pre zmiernenie následkov nehody, systém pre udržovanie v jazdnom pruhu, inteligentný obmedzovač rýchlosti, inteligentný adaptívny tempomat, systém pre zmiernenie rizika opustenia komunikácie, systém rozpoznávania dopravných značiek a s CVT prevodovkou ešte aj asistent pre pomalú jazdu v kolóne. V najvyššej výbave Executive je k dispozícii ešte navyše systém pre elimináciu mŕtveho uhla a upozornenie na vozidlá blížiace sa zboku. Posledne menovaný systém je skvelý spoločník pri cúvaní z parkovacieho miesta. Viac o systémoch nájdete v teste päťdverovej verzie. V sedane fungujú rovnako dobre.
Obstarávacia cena
(spracované dňa 06.12.2017 z aktuálneho cenníka, ceny vrátane DPH)
Základná cena modelu: Civic Sedan 1.5 VTEC Turbo M6 Comfort |
21.390 €
|
Cena testovanej verzie: Civic Sedan 1.5 VTEC Turbo CVT Executive |
27.990 €
|
Cena testovanej verzie s príplatkami: Civic Sedan 1.5 VTEC Turbo CVT Executive |
28.549 €
|
Štandardná výbava |
Bezpečnosť a systémy:
i-SRS airbag vodiča (dvojstupňový), SRS airbag spolujazdca s možnosťou deaktivácie, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy po celej dĺžke kabíny, protiblokovací brzdový systém (ABS), stabilizačný systém, asistent pre rozjazd do kopca, systém výstrahy poklesu tlaku v pneumatikách, svetelná signalizácia pri núdzovom brzdení, systém uchytenia detskej sedačky ISOFIX (zadné sedadlá), Honda SENSING (pozornenie na nebezpečenstvo kolízie, systém pre zmiernenie následkov nehody, systém pre udržovanie v jazdnom pruhu, inteligentný obmedzovač rýchlosti, inteligentný adaptívny tempomat, systém pre zmiernenie rizika opustenia komunikácie, systém rozpoznávania dopravných značieka, sistent pre pomalú jazdu v kolóne), systém pre elimináciu mŕtveho uhla, upozornenie na vozidlá blížiace sa z boku, imobilizér, alarm, bezkľúčový vstup a štartovanie (Smart Entry & Start), voliteľné otváranie dverí
Interiér:
multiinformačný prístrojový panel (farebný displej TFT-LCD), spínač ekonomického režimu ECON, aktívny elektrický posilňovač riadenia, elektrická parkovacia brzda s funkciou HOLD, páčky radenia pod volantom, kožený interiér, vyhrievané predné a zadné sedadlá, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, elektricky nastaviteľná tuhosť bedrovej opierky sedadla vodiča a spolujazdca, zadné sklopné sedadlá delené v pomere 60/40, stredová konzola s posuvnou lakťovou opierkou a odkladacím priestorom, zadná lakťová opierka s držiakom nápojov, duálna automatická klimatizácia, kožený volant, športové hliníkové pedále, elektrické ovládanie okien - automatizované (vpredu), ovládanie okien pomocou kľúča, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, zrkadlo v slnečnej clone vodiča a spolujazdca s osvetlením, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, o svetlenie batožinového priestoru, osvetlenie interiéru (predné a zadné), lampička na čítanie (predná), osvetlenie schránky pred spolujazdcom, modré ambientné osvetlenie interiéru, multimediálny LCD displej Honda CONNECT 2 + navigácia, bezdrôtové nabíjanie smartfónu (podporuje štandard Qi), 10 reproduktorov (452 W), ovládanie autorádia na volante, Bluetooth Hands Free
Exteriér:
mikroanténa v tvare žraločej plutvy, elektricky ovládané strešné okno, stierače s dažďovým senzorom, parkovacie senzory (vpredu a vzadu), zadná parkovacia kamera, vonkajšie zrkadlá vo farbe vozidla s LED smerovkami, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, sklápanie vonkajších spätných zrkadiel pomocou kľúča, LED svetlomety, automatické prepínanie diaľkových svetiel, automatické spínanie svetiel pri zotmení, Predné hmlové LED svetlá, denné LED svietenie, tretie brzdové svetlo, funkcia Coming/Leaving Home (časové spínanie svetiel), 17" kolesá z ľahkých zliatin, sada na opravu pneumatiky
|
Výbava za príplatok k základnej cene: |
• lak - metalíza = 559 €
|
Porovnanie s konkurenciou (spracované dňa 06.12.2017 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)
Sedanov s benzínovým motorom a automatickou prevodovkou je v ponuke prekvapivo dosť, ale podobný výkon ako Honda neponúka žiadny konkurent. Okrem modelov v tabuľke sa taktiež predávajú aj napr. Hyundai Elantra 1.6i (94 kW) Premium za 19.340 €, Fiat Tipo Sedan 1.6 E-Torq (81 kW) Lounge za 14.390 € alebo o generáciu starší Opel Astra Classic 1.4 Turbo za 16.290 €. Nedá mi nespomenúť Škodu Octaviu, ktorá ponúka karosériu liftback, motor 1.8 TSI s rovnakým výkonom 132 kW, DSG prevodovku a s výbavou Style začína jej cena na 25.400 €.
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
Značka a model |
Honda Civic Sedan |
Mazda 3 Sedan |
Toyota Corolla |
Renault Mégane GrandCoupé |
Motor |
1.5 VTEC Turbo |
2.0 Skyactiv-G |
1.6 Valvematic |
1.2 TCe 130 |
Stupeň výbavy |
Executive |
Revolution |
Executive |
Intens |
|
|
|
|
|
Zdvihový objem motora |
1498 |
1998 |
1598 |
1198 |
Uloženie / počet valcov |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
Preplňovanie |
áno |
nie |
nie |
áno |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
134/6000 |
88/6000 |
97/6400 |
97/5500 |
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) |
220/1700 |
210/4000 |
160/4400 |
205/2000 |
|
|
|
|
|
Prevodovka |
automatická CVT bezstupňová |
automatická 6-stupňová |
automatická CVT bezstupňová |
automatická 7-stupňová dvojspojková |
|
|
|
|
|
Pohon |
predný |
predný |
predný |
predný |
|
|
|
|
|
Max. rýchlosť (km/hod) |
200 |
198 |
190 |
200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) |
8,1 |
10,3 |
11,1 |
10,9 |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
5,8 |
5,6 |
5,6 |
5,4 |
Emisie CO2 (g/km) |
131 |
128 |
129 |
122 |
|
|
|
|
|
Pohotovostná hmotnosť (kg) |
1303 |
1235 |
1310 |
1401 |
|
|
|
|
|
Dĺžka (mm) |
4648 |
4585 |
4620 |
4632 |
Šírka (mm) |
1799 |
1795 |
1775 |
1814 |
Výška (mm) |
1416 |
1450 |
1465 |
1443 |
Rázvor (mm) |
2698 |
2700 |
2700 |
2711 |
Počet dverí/miest |
4/5 |
4/5 |
4/5 |
4/5 |
Objem batožinového priestoru (l/VDA) |
519 |
419 |
452 |
550 |
|
|
|
|
|
Záruka |
3 roky / 100 000 km |
3 roky / 100 000 km |
3 roky / 100 000 km |
5 rokov / 100 000 km |
|
|
|
|
|
Cena modelu bez príplatkov (€) |
27.990 |
22.190 |
21.090 |
18.790 |
Akčná cena (€) |
- |
- |
19.890 |
18.090 |
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) |
28.549 |
23.185 |
20.699 |
24.440 |
Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len orientačné):
Mazda 3 Sedan
má naviac: systém sledovania únavy vodiča, CD prehrávač, farebný Head Up displej, vyhrievaný volant, 18-palcové disky kolies (Honda má 17-palcové)
nemá: alarm, systém pre udržovanie v jazdnom pruhu, kožené čalúnenie, adaptívny tempomat, vyhrievané zadné sedadlá, el. nast. bederná opierka sedadla spolujazdca, el. ovládané strešné okno, 10 reproduktorov (Mazda má 9), automatické prepínanie diaľkových svetiel
Toyota Corolla
má naviac: kolenný airbag vodiča, inteligentný parkovací asistent
nemá: elektronická parkovacia brzda, sledovanie premávky priečne za vozidlom, udržiavanie v jazdnom pruhu, kontrola mŕtveho uhla, 10 reproduktorov (Toyota má 6), kožené čalúnenie (Toyota má kombináciu textília/koža), vyhrievané zadné sedadlá, el. nast. bederná opierka predných sedadiel, el. ovládané strešné okno, CD prehrávač, adaptívny tempomat, radenie pádlami na volante
Renault Mégane GrandCoupé
má naviac: inteligentný parkovací asistent – pozdĺžny, kolmý a uhlový, elektrické otváranie veka batožinového priestoru s možnosťou otvorenia pohybom nohy pod zadným nárazníkom, vyhrievaný volant, Head Up displej, sedadlo vodiča s elektricky nastaviteľnou bedrovou opierkou s masážnou funkciou
nemá: alarm, sledovanie premávky priečne za vozidlom, udržiavanie v jazdnom pruhu, vyhrievané zadné sedadlá, 10 reproduktorov (Renault má 8), radenie pádlami na volante
Záverečné hodnotenie
Civic Sedan sa snaží tváriť elegantne. Karosériou, chrómovými lištami, bledou kožou sa mu to aj sčasti darí, ale športový charakter jednoducho neskryje. Či už je to nízky posed za volantom, výkon motora, tuhý podvozok, to všetko bude hrať do karát dynamicky jazdiacemu vodičovi. Tomu by som však kvôli spotrebe a jazdnému prejavu odporučil radšej manuálnu prevodovku.
Pochváliť musím bezpečnostnú výbavu a jedinečný vzhľad. Práve ten môže vyhovovať záujemcom, ktorí sa chcú odlíšiť. Aj keď samotnou trojpriestorovou karosériou už dávate okoliu najavo svoj pohľad na svet, Honda vám ponúkne niečo navyše – neopozeraný dizajn. Takže kto chce Civic s väčším kufrom, nemá na výber, lebo kombi verzia nepríde. Na prevoz bežných vecí však batožinový priestor aj vstupný otvor doňho úplne postačuje. Ten veľký UHD televízor môžte skúsiť previezť na zadných sedadlách a všetko väčšie vám dovezú.
Fotogaléria
Ostatné testy značky Honda:
Test Honda Civic 1.0 VTEC Turbo Executive (03/2017)
Test Honda Civic 2.0 i-VTEC Turbo Type R GT (09/2016)
Test Honda Jazz 1.3 i-VTEC Comfort (03/2016)
Test Honda HR-V 1.5 i-VTEC Elegance (03/2016)
Test Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle (08/2015)
Test Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport (07/2015)
Test Honda CR-V 1.6 i-DTEC Lifestyle (07/2014)
Test Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC Sport (05/2014)
Test Honda Civic 1.6 i-DTEC Sport (07/2013)
Test Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive (05/2013)
Test Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive (08/2012)
Test Honda CR-V 2.2 i-DTEC Comfort (05/2012)
Test Honda Accord Tourer 2.2 i-DTEC Lifestyle (03/2012)
Test Honda CR-Z 1.5 IMA Hybrid GT Top (04/2011)
Test Honda Insight 1.3 IMA Hybrid Comfort (11/2009)
Test Honda Civic 1.4 i-VTEC Comfort (06/2009)
Test Honda Jazz 1.4 i-VTEC Comfort (05/2009)
Test Honda Accord 2.4 i-VTEC Executive (10/2008)
Dňa: 04.01.2018
Redaktor: Karol Zechmeister
Foto: Karol Zechmeister
|