Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Seat Leon X-perience 1.4 TSI (11/2017)  Vytlačiť stránku
redaktor: m.sedlák, 18.01.2018;

Po dvoch rokoch k nám do redakcie opäť zavítal na test Seat Leon ST X-perience. Samozrejme sa jednalo o faceliftovú verziu. Pre tento krát však s motorizáciou 1.4 TSI a bez pohonu všetkých štyroch kolies. Ako obstál v redakčnom teste sa dočítate v najbližších riadkoch.
testoval Marek Sedlák





Skúsenosť

Už z mena X-perience, čo mimochodom v preklade znamená skúsenosť, zážitok, možno usúdiť, že sa nejedná o klasické ST-čko. Ja by som ho však kľudne poslovenčil a nazval ho Leon s "vibram“ podrážkou, teda v tomto prípade nie úplne plnohodnotnou, keďže chýba pohon 4x4. Inými slovami Seat určený do nepohody a nepriaznivých podmienok so šancou zvládnuť aj trošku náročnejší terén. V predaji na Slovensku je od Januára 2017. Ako som vyššie uviedol jednalo sa o 1.4 TSI s výkonom 92 kW.

Exteriér

Leon si už niekoľko rokov čo sa týka dizajnu, ide „svoje“. Teda môžem povedať, že z jeho dizajnu sa odráža podoba celej značky, čo vôbec nie je zlé. Ja osobne považujem dizajn Leonu ako úspešný a čoraz viac obľúbený súdiac podľa množstva vídaných Leonov a celkovo Seatov na cestách. Ostré hrany, pekné čisté línie, jednoduchý dizajn. Predsa v jednoduchosti je krása. Ako je už zvykom, dominantu tvoria aj krásne Full LED svetlá, ktoré sú neodškriepiteľnou súčasťou značky. Bez nich by nebol Seat Seatom.

O ich svietivosti nemá hádam ani zmysel polemizovať. Či už sú to svetlá pre denné svietenie, alebo stretávacie svetlá svietia excelentne. To iste platí aj o brzdových a obrysových svetlách, ktoré je pekne vidieť aj počas bieleho dňa. Hneď v závese im sekunduje zvýšená svetlá výška, výrazné oplastovanie, ktoré má pôsobiť ako chránič a jasne dávať najavo, že „X-perience“ sa naoazaj nezľakne nejakej mláčky, blata, alebo kopčeku. Ďalšou vecou, ktorá ma celkom zaujala, potešila je, že spätné zrkadlá vychádzajú priamo z dverí, čo aspoň trošku zlepšuje výhľad cez A-stĺpik.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Interiér

Ako už býva dobrým zvykom, aj po facelifte je stredová konzola mierne orientovaná na vodiča, čo celkom schvaľujem. Veď kto iný by mal byť pánom rádia, priľahlých ovládačov a krotiteľom klimatizácie, ak nie šofér. Kvalitne spracovanie plastov, upratané ovládače a ich prvky vyvolávajú už od prvého nasadnutia príjemný pocit. Látkové čalúnenie sedadiel v kombinácií so syntetickou kožou zodpovedá drsnejšiemu charakteru modelu. No ich striedajúca sa tmavá a svetla šedá farba až tak nie. V mojom prevedení mi farba čalúnenia a tapacír dverí pripomínal skôr linoleum v čakárni u doktora ako drsný kombík. Nepomohlo tomu ani pekné oranžové prešitie.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Volant je multifunkčný, veľmi dobre padne do rúk, príjemne sa s ním manipuluje. Prešívanie pekne ladí s prešívaním poťahov. Spodok volantu zdobí logo X, ako X-perience. Ukazovateľ rýchlosti a otáčok ostali prehľadné a jednoduché, s bielym podsvietením, ktoré mne osobne vyhovuje asi najviac. Palubná doska aj stredová konzola sú prehľadné. Nad ňou sa pýši veľká obrazovka s dotykovým displejom. Bol som príjemne prekvapený ako rýchlo reaguje na dotyk. No menu mi prišlo troška mätúce, ale môže to byť mnou, niekomu inému to môže vyhovovať.

Ďalšou takou "fičurkou", nie však úplnou novinkou, je ambientné osvetlenie. Na výber je z 8 farebných odtieňov, takže podľa nálady si viete zvoliť farbu, ktorá vám najviac sadne. Efektívny LED pásik je pekne umiestnení vo vrchnej časti obloženia dverí. Priestor pre cestujúcich vzadu je primerane veľký pre svoju kategóriu, takže núdza o priestor rozhodne nebude. Taktiež batožinový priestor nie je na zahodenie, veď 482 l nie je málo, takže rodiny výlet, lyžovačka či iné dobrodružstvo by nemalo byť problém. Kufor má dvojité dno, ktoré je veľmi šikovne a jednoducho ovládateľné.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Motor, prevodovka, podvozok

Ako som už vyššie spomínal, na test som mal motor 1.4 TSI s výkonom 92 kW, so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Bude 125 tátošov stačiť ? To je otázka, ktorá mi napadla ako prvá. Po pár dňoch strávených za volantom ostávam skeptický. V mestskej premávke určite áno, ale pri dlhších jazdách po diaľnici, resp. pri potrebe niekoho razantnejšie obehnúť mi to prišlo málo, ale záleží od potrieb užívateľa. Vždy je možnosť zvoliť si silnejší variant. Motor je však tichý, niekedy som poriadne nevedel, či je naštartovaný. Taktiež vie potiahnúť, no nie je to žiadne terno. Dlhodobá spotreba sa pri mojej jazde vyšplhala na 6,2 l/ 100km, čo je skoro o liter viac ako uvádza výrobca. Manuálna prevodovka pracovala v celku spoľahlivo. Krátke dráhy radenia, tvar hlavice riadiacej páky všetko ako má v modernom aute vyzerať. Jediná drobnosť ktorú som postrehol bol občasná ťažkosť zaradiť jednotku. Po zaradení jednotky s pocitom, že ju tam nemám, ako keby vyskočila, nezapadla. Ináč viac niet čo vytknúť. Podvozok McPherson už tradične odvádza dobrú prácu a so zdvihnutou svetlou výškou žehlí nerovnosti jedna radosť. V zákrutách sa správa pomerne isto, čo dodáva na pocite bezpečnosti.


Bezpečnosť

otvoriť test Euro NCAP V testoch Euro NCAP sa mi podarilo dopátrať len k testu Leon-u hatchback z roku 2012 (94% - dospelí cestujúci, 92% - deti, 70% - chodci, 71% - bezpečnostné asistenčné systémy). Vozidlo je sériovo vybavené bezpečnostnými prvkami: ABS, EDS, ASR, ESC, EBV, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy, kolenný airbag vodiča. Za príplatok bola testovaná verzia vybavená adaptívnym tempomatom „Front Asisst“ vrátane funkcie núdzového brzdenia "City emergency braking, systémom rozpoznania chodcov, asistentom diaľkových svetiel, parkovacími senzormi vpredu a vzadu.

Obstarávacia cena (spracované dňa 20.12. 2017)



Najnižšia cena:
Leon ST 1.4 TSI X-perience
20.030 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
Leon ST 1.4 TSI X-perience
20.030 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Leon ST 1.4 TSI X-perience
22.494 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
7x airbag (2x vpredu, 2x bočný vpredu, 2x hlavový, 1x kolenný), airbag spolujazdca s deaktiváciou, upozornenie na nezapnutý bezpečnostný pás pre predné sedadlá, 2x úchyty ISOFIX pre zadné sedadlá s Top Tether, elektronický stabilizačný program ESC s ABS a ASR, elektronický diferenciál s obmedzenou svornosťou (XDS), asistent rozjazdu do kopca, kontrola zmeny tlaku v pneumatikách, multikolízna brzda, imobilizér, denné LED svetlá
Interiér:
Exkluzívne poťahy a interiér X-PERIENCE s oranžovým prešívaním, Hliníkové prahové lišty vpredu, dizajn X-PERIENCE, športové sedadlá vpredu, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, sedadlo vodiča aj spolujazdca s bedernou opierkou, opierky hlavy vpredu (WOKS systém), 3x opierka hlavy vzadu, slnečné clony vpredu s make-up zrkadlami s osvetlením, stredová konzola s lakťovou opierkou, držiakmi na poháre, odkladacou schránkou, výduchmi ventilácie pre zadné sedadlá, lakťová opierka pre zadné sedadlá, filter s aktívnym uhlím, úchytné oká v batožinovom priestore, dvojitá podlaha v batožinovom priestore, chrómová nakladacia hrana batožinového priestoru, operadlo zadných sedadiel sklápateľné, asymetricky delené, jednoduché sklápanie zadných sedadiel, 12 V zásuvka vpredu a v batožinovom priestore, svetlá na čítanie vpredu aj vzadu, osvetlenie schránky pred spolujazdcom a priestoru pre nohy, osvetlenie batožinového priestoru, odkladacie vrecká na zadnej strane predných sedadiel, odkladací priestor pod sedadlom vodiča, radenie pádlami pod volantom pri prevodovke DSG, LED osvetlenie interiéru (priestor nôh, svetlá na čitanie), viacfarebné ambienté osvetlenie interiéru (možnosť vybrať 8 farieb), elektronická parkovacia brzda, slnečné clony pre zadné sedadlá, elektricky ovládané predné aj zadné okná, elektricky nastaviteľné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, palubný počítač s ukazovateľom vhodného prevodového stupňa, 3,5" multifunkčný displej v združených prístrojoch (medium), ukazovateľ vonkajšej teploty, tempomat, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, 2x sklápateľný kľúč s diaľkovým ovládaním, trojtlačítkový, posilňovač riadenia s premenlivým účinkom (Servotronic), volant s dizajnom X-PERIENCE (kožený, multifunkčný), climatronic - automatická 2-zónová klimatizácia, Media system Colour: rádio s 5" farebným displejom, dotykovéovládanie, USB a Aux-IN rozhranie, podpora SD kariet, 6x reproduktor, Bluetooth, systém Štart/Stop a rekuperácia energie pri brzdení
Exteriér:
17" zliatinové disky "X-PERIENCE" (31/1), rezervné koleso, dojazdové, lakované kryty vonkajších spätných zrkadiel a kľučky dverí, B- a C-stĺpik v čiernej lesklej farbe, chrómové orámovanie mriežky chladiča, predný a zadný nárazník s dizajnom X-PERIENCE, zvýšený podvozok, stierač zadného okna s ostrekovačom, strešné lišty čierne, kryt palivovej nádrže prepojený na centrálne zamykanie, dvojitá optika predných svetlometov, funkcia denných svetiel, predné svetlá do hmly s prisvetlovaním zákrut
Výbava za príplatok k základnej cene: lak - Biela Nevada metalíza = 601 €
Akciový Balík EXCLUSIVE = 342 €
Akciový Balík COMFORT = 879 €
Adaptívny tempomat s automatickou reguláciou odstupu, systém pre monitorovanie priestoru pred vozidlom "Front Assist", vrátane funkcie núdzového brzdenia "City emergency braking", Systém rozpoznania chodcov = 321 €
Elektricky sklápateľné spätné zrkadlá s funkciou naklápania zrkadla na strane spolujazdca pri parkovaní = 108 €
mavo tónované okná od B-stĺpika = 214 €



Porovnanie s konkurenciou (spracované: 16.1.2018 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Značka / model Seat Leon ST X-perience Toyota Auris Freestyle
Motor 1.4 TSI 1.2 Turbo
Výbava X-perience Freestyle
Pohon predný predný
Zdvihový objem motora 1395 1197
Uloženie / počet valcov R / 4 R / 4
Preplňovanie áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 92/6000 85/5200
Krútiací moment (Nm) pri ot. (min-1) 200/1400 185/1500
Prevodovka 6-stupňová, manuálna 6-stupňová, manuálna
Max. rychlost (km/hod) 200 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 9,7 10,1
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,3 5,7
Dĺžka (mm) 4551 4595
Šírka (mm) 1816 1760
Výška (mm) 1481 1485
Rázvor (mm) 2636 2600
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1263 1190
Počet dverí/miest 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 482 600
Záruka 6 rokov / 150 000 km 3 roky / 100 000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 21.130 21.190
Akčná cena (€) 20.030 19.190
Cena testovaného/porovnateľne vybaveného modelu (€) 22.494 19.710

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len orientačné):

  • Toyota Auris Freestyle
  • má navyše: rozpoznávanie dopravných značiek, upozornenie na opustenie jazdného pruhu, elektricky ovládaná bedrová opierka na strane vodiča
    nemá: ambientné osvetlenie, Emergency assist, Full LED




    Záverečné hodnotenie

    Seat Leon ST X-perience vybavený spoľahlivým motorom 1.4 TSI, s predným pohonom určite nesklamal, ale zároveň ani nijako extra neprekvapil. V mojich očiach veľmi slušné spracovanie a ešte lepší dizajn striedajú obavy. Kombi so zvýšenou svetlou výškou, oplastovaním bez pohonu všetkých štyroch kolies trocha stráca svoj potenciál. Táto kombinácia, mi príde, ako nalepiť športové pruhy na obyčajné auto a dúfať, že mi to pridá aspoň 50 konských síl. Samozrejme neodsudzujem to, ale ja osobne by som trochu pošetril a zobral by som 4Drive so silnejším motorom, nech nemám obavy vyraziť na lyžovačku, na hríby, na ryby a podobné aktivity v teréne. Tak pekné auto si predsa zaslúži viac, ako len jazdu v mestskej džungli. Tu mimochodom podvozok zvláda s prehľadom. Výtlky jamy, rolety na križovatkách žiaden problém.

    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Ostatné testy značky Seat:
    Test Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence (01/2017)
    Test Seat Alhambra 2.0 TDI CR 4Drive FR-LINE (12/2016)
    Test Seat Leon ST Kombi 2.0 TDI X-perience (01/2015)
    Test Seat Leon ST Kombi 1.6 TDI Style (03/2014)
    Test Seat Leon SC 1.4 TSI FR (11/2013)
    Test Seat Leon 1.4 TSI Style (06/2013)
    Test Seat Alhambra 2.0 TDI 4WD Style (04/2012)
    Test Seat Leon 1.2 TSI Reference COPA (07/2011)

    Dňa: 18.01.2018
    Text a foto: Marek Sedlák

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]