Test: Mazda MX-5 RF 2.0 Skyactiv-G160 Revolution (12/2017)
|
redaktor: m.sedlák, 28.2.2018;
To najlepšie na záver. Posledným testovaným vozidlom roku 2017 v našej redakcii bola totálna šoférska lahôdka -
roadster Mazda MX-5 RF. Zadné kolesá poháňal, rovnako ako v prípade testovanej verzie s plátenou strechou spred vyše roka, atmosférický benzínový štvorvalec 2.0 Skyactiv-G160 skombinovaný s vynikajúcou manuálnou prevodovkou.
Malý nindža
Celý týždeň som trávil v spoločnosti malej legendy z japonskej dielne. Tou MX-5 nepochybne je. Za tie roky si získala srdcia mnohých automobilových nadšencov. Po verzii s plátenou strechou Mazda predstavila verziu s plechovou strechou a skladacím systémom podobným ako u targy. Kedže MX- 5 alebo ak chcete Miata k nám zavítala v decembri, mal som trocha obavy, že nebudem môcť naplno využiť jednu z jej hlavných predností. Samozrejme hovorím o jazde so sklopenou strechou. Nakoľko moja povaha je aká je, dvakrát ma netreba presviedčať aby som ju stiahol aj v treskúcej zime a riskoval tak smrteľnú chorobu - soplík.
Exteriér
Už pri prvom pohľade šedá farba Machine Gray vzbudzuje pocit drsnosti, priemyselného chladu, precízneho spracovania, možno u niekoho fádnosť, avšak opak je pravdou. Auto a jeho dizajn sú neskutočné a plné emócií. Zadok a boky by MX-ke závidela aj Nicky Minaj. Tie sú pekne široké a majú správne proporcie. V normálnom živote by sa nejeden chlap musel ovládať a v pokoji by prehliadol aj tú malú bradavicu v podobe klasickej antény. Hneď v závese je krásne dlhá a plynulá línia, ktorá sa ťahá od zadných blatníkov až po predné svetlomety. Autu dodáva neskutočný štýl a šmrnc. Oveľa viac si túto líniu šofér všimne až keď sa posadí za volant. V tom momente som mal pocit, že kapota má päť metrov. V spätnom zrkadle vidí boky a vpredu masívne blatníky. Mám pocit že o prednom nárazníku by sa tiež dala napísať samostatná recenzia. Vo mne osobne evokuje pocit hnevu, respektíve tvár nahnevaného Ninju. Prižmúrené svetlomety, pekne denné LED svietenie a zospodu „lízatko“ nie však prehnané. Pre oči jedna báseň.
Spojením všetkých daností je jej dizajn naozaj presvedčivý, a som presvedčený, že po chvíľke strávenej v jej blízkosti si získa aj svojich hejterov. Mal som trochu obavy ako bude vyzerať so stiahnutou strechou, no tie rýchlo opadli. Zo stiahnutou strechou to je aspoň tak dobré, ak nie lepšie. Zadné stĺpiky, pod ktorými je uložená strecha, vyniknú ešte viac. Autu dodávajú neskutočné grády a letný svieži štýl. Takže pokiaľ nebudú padať pečené svine, strecha dole. Samozrejme, že o pár dní neskôr som to oľutoval, ale ten soplík zato stál.
Interiér
Po otvorení štýlových bezrámových dverí sa chvíľku zamýšľam ako sa posadím, a to zďaleka nie som najvyšší. MX-5 vyšším naozaj nedopraje. To nemení nič na veci, že o moment neskôr sa skladám ako študenti na taxík. Prvé čo mi udrie do očí je úzky kožený, trojramenný, multifunkčný volant, ktorý je ako aj zvyšok interiéru efektne prešitý červenou niťou. Do ruky padne ako uliaty. Prístrojová doska s troma "budíkmi" je jednoduchá a príjemne prehľadná. Stredný, ten najväčší, obsahuje otáčkomer a digitálny ukazovateľ zaradenej rýchlosti, vpravo tachometer a vľavo multifunkčný displej. Stredový panel oplýva funkčnosťou. Žiadne prehnané čačky-mačky. Všetky ovládače sú pekne usporiadané a na správnom mieste. Celkovo interiér je športovo ladený o čom svedčí aj malinká radiaca páka s ešte menšími dráhami rýchlostí. Radiť rýchlosti je proste jedna radosť. Jej poloha pri svižnejšej jazde umožňuje čo najrýchlejšie preradenie a vrátenie ruky späť na volant. Spolu s pákou ručnej brzdy sú taktiež prešité červenou niťou, čo športovosti interiéru iba pridáva. To nehovorím o posede, ktorý je naozaj nizunký. Občas som mal pocit, že budem mať odretý zadok z vozovky.
Musím sa však vrátiť k jednému špeciálnemu ovládaču. Áno je to tlačidlo na sklápanie strechy. Je umiestnené hneď pri vodičovom pravom kolene na kraji stredovej konzoly. V okamihu hľadám prvé parkovisko a stláčam tento zázračný gombík. Okamžite sa nad mojou hlavou začne odohrávať malé divadielko, ktoré je však veľmi pútavé. Upúta nejeden pohľad a na tento proces sa dá pozerať dookola. V priebehu sekúnd sa z RF-ka stáva drsný transformer. Strecha sa pekne zdvihne a uprace sa za hlavy šoféra a spolusediaceho. Zaujímavosťou je, že zložená strecha je tak dobre ukrytá, až by si mohol niekto myslieť, že strecha je iba manuálne odnímateľná a leží buď v kufri alebo doma v garáži. Celý tento proces trvá niekoľko sekúnd. Stiahnutá strecha nijako nezasahuje do 130l batožinového priestoru, ktorý je tak veľkému autu primeraný. Zmestia sa tam dve stredne veľké cestovné tašky, čo si myslím, že je celkom fajn.
Motor, prevodovka, jazda
Dušou testovanej MX-5 RF je atmosférický benzínový 2-liter s priamym vstrekovaním dosahujúci výkon 118 kW (160 koní). Mnoho "odborníkov" povie, "to predsa vôbec nie je veľa, aj môj diesel má viac". Opak je však pravdou a 160 koní bohate stačí. Prirátame k tomu zadný náhon a je vymaľované. Výsledkom sú vynikajúce jazdné vlastnosti. Už po otočení kľúčika sa na mojej tvári objavuje úsmev podobný tomu čo mal Joker v starom Batmanovi. Doslova sa tvárim ako malé dieťa, ktoré dostane najväčší kus torty na oslave.
RF-ko je od svojej sestry s plátenou strechou o nejakých 7 kg ťažšie, no na jazdných vlastnostiach to je nespozorovateľné. Benzínový 2-liter je veľmi kultivovaný, ťahá pekne od nižších otáčok až po červené čísla. So športovo nastaveným podvozkom a poháňanou zadnou nápravou je každý prejazd zákrutou malým dobrodružstvo a s vypnutou stabilizáciou veľké dobrodružstvom. Stabilizačný systém vám dovolí aby zadok uletel, ale v správny čas zasiahne. Celkom iná rozprávka je, ak ho deaktivujete. Vtedy by zadok tancoval cha-chu pri každej jednej príležitosti. Je to nechutne návykové. Zvukový prejav je tiež adekvátny k štýlu jazdy. Pri kľudnej jazde znie príjemne tichúčko, no pri ťažšej nohe dá o sebe vedieť. Samozrejme pri streche dole je zvukový zážitok silnejší.
MX-5 je k peňaženke celkom zhovievavá. Človek by povedal že motor s objemom takmer 2 l si čo to vypýta. Opak bol však pravdou. Pri kľudnej jazde sa priemerná spotreba vyšplhala na 6,7 l / 100 km. Pri rýchlejšej jazde spotreba stúpla na 8,9l / 100 km čo si myslím, že nie sú až tak zlé hodnoty v porovnaní s tým, čo to auto dokáže a na čo je určené.
Bezpečnosť
Testy bezpečnosti od spoločnosti Euro NCAP Mazda MX-5 RF neabsolvovala, kedže ich absolvovala jej verzia s plátenou strechou. Výsledky sú teda rovnaké. Mazda obstála na výbornú. V ochrane posádky získala 84%, o niečo menej za ochranu detí 80% a za ochranu chodcov úctyhodných 93%. Zato v kategórii asistenčných systémov sa jej až tak nedarilo a získala iba 64%. Pravdepodobne tam stratila hviezdičku a z plného počtu piatich, získala štyri.
Okrem klasických bezpečnostných systémov ako štyroch airbagov, ABS, brzdového asistenta a stabilizačného systému DSC, bolo toto malé žihadielko vybavené systémom sledovania mŕtveho uhla, systémom sledovania prevádzky za vozidlom a taktiež systémom sledovania jazdného pruhu. Najzaujímavejší z nich bol systém sledovania jazdného pruhu. Volant po vybočení z pruhu bez použitia smerovky jemne vibroval a z reproduktora vyšiel ťažko opísateľný zvuk. Dal by sa prirovnať k zvuku pneumatík idúcich po vrúbkovanej krajnici. Občas sa mi stalo, že som zabudol použiť smerovku a po každýkrát ma upozornenie na opustenie jazdného pruhu dosť vyľakalo. Samozrejme všetky systémy fungovali na výbornú.
Obstarávacia cena
(spracované dňa 22.12.2017)
Najnižšia cena: Mazda MX-5 RF 1.5 Skyactiv-G130 Attraction |
29.290 € |
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou: Mazda MX-5 RF 2.0 Skyactiv-G160 Revolution |
32.290 € |
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov: Mazda MX-5 RF 2.0 Skyactiv-G160 Revolution |
32.925 € |
Štandardná výbava |
Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, diferenciál s obmedzenou svornosťou LSD, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu (LDWS), systém sledovania mŕtveho uhla (RVM) vrátane kontroly premávky za vozidlom, systém monitorovania tlaku v pneumatikách TPMS, dažďový senzor, automatická aktivácia svetlometov, parkovacie senzory vzadu
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, vyhrievané predné sedadlá, kožené čalúnenie sedadiel - čierne, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, tempomatu a telefónu, radiaca páka a madlo ručnej brzdy potiahnuté kožou, automatická klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, tempomat s obmedzovačmi rýchlosti, prémiový audiosystém BOSE® Centerpoint® Surround Sound s 9 reproduktormi vrátane 4 reproduktorov v hlavových
opierkach, navigačný systém, digitálne autorádio DAB, dotykový farebný 7" TFT displej, port USB a AUX, Bluetooth, HMI ovládač, bezkľúčové zamykanie Smart Card
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie, kľučky dverí vo farbe karosérie, LED plnohodnotné adaptívne svetlomety, LED predné hmlovky, systém HBC na automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel, veterný štít Windshot, disky z ľahkých zliatin, pneumatiky 205/45 R17, elektricky sklopný strešný panel pevnej strechy vo farbe karosérie
|
Výbava za príplatok k základnej cene: |
lak - metalíza prémiová Machine Gray= 635 €
|
Porovnanie s konkurenciou (spracované: 22.12.2017 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)
Dvojmiestny roadster s pevnou skladacou strechou Mazda MX-5 RF nemá na našom trhu priamu konkurenciu. Najbližšie k nemu je talianska dvojička Fiat 124 Spider, no tá sa vyrába iba s plátenou strechou. Medzi aktuálne predávanými roadstermi by ste mohli nájsť ešte legendárny Nissan 370, no ten je v ponuke vyše s dvojnásobne výkonnejším agregátom a neporovnateľnou cenou. Konkurenciou, aj keď nepriamou, by ale mohla byť Toyota GT86, ktorá disponuje taktiež atmosférickým benzínovým dvojlitrom, pohonom zadných kolies a rovnako nefalšovanou dávkou zábavy za podobné peniaze. Ponúka navyše miesto na sedenie pre 2 osoby vzadu, no niečo v nej ale nezažijete - pocit vetra vo vlasoch.
|
 |
 |
|
|
|
Značka a model |
Mazda MX-5 RF |
Toyota GT86 |
Motor |
2.0 Skyactiv-G160 |
2.0 D–4S Boxer |
Stupeň výbavy |
Revolution |
Executive |
|
|
|
Zdvihový objem motora |
1998 |
1998 |
Uloženie / počet valcov |
R/4 |
B/4 |
Preplňovanie |
nie |
nie |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
118/6000 |
147/7000 |
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) |
200/4600 |
205/6 400–6 600 |
|
|
|
Prevodovka |
manuálna 6-stupňová |
manuálna 6-stupňová |
|
|
|
Pohon |
zadný |
zadný |
|
|
|
Max. rýchlosť (km/hod) |
215 |
226 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) |
7,5 |
7,6 |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
6,6 |
7,8 |
|
|
|
Pohotovostná hmotnosť (kg) |
1130 |
1237 |
|
|
|
Dĺžka (mm) |
3915 |
4240 |
Šírka (mm) |
1735 |
1775 |
Výška (mm) |
1236 |
1320 |
Rázvor (mm) |
2310 |
2570 |
Počet dverí/miest |
2/2 |
2/4 |
Objem batožinového priestoru (l/VDA) |
127/- |
243/- |
|
|
|
Cena modelu bez príplatkov (€) |
32.290 |
33.290 |
Akčná cena (€) |
- |
- |
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) |
32.925 |
34.490 |
Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:
Toyota GT86
má navyše: hlavové airbagy, kolenný airbag vodiča, zadný spojler, spätné zrkadlá – elektricky sklopné, ostrekovače svetlometov, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, čalúnenie sedadiel v kombinácii prírodná koža a Alcantara (MX-5 má čisto kožu), dvojzónová klimatizácia (MX-5 má jednozónovú), 2 miesta na sedenie vzadu
nemá: skladaciu strechu
Záverečné hodnotenie
Naozajstný pôžitok z jazdy, nekonečný úsmev, faktor radosti. To sú slová ktoré dokonale charakterizujú MX-5 RF. Malé veľké auto. Malé svojím vzrastom, no veľké jeho srdcom a schopnosťami. Také naozaj je. Svojím dizajnom, farbou, jazdnými vlastnosťami pripomína malého nindžu. S hard topom, alebo ak chcete plechovou strechou, sa z malého roadsteru kupovaného prevažne kvôli víkendovým výletom stáva plnohodnotné "fun daily car", ktoré hravo odolá aj extrémnym poveternostným podmienkam.
Fotogaléria
Ostatné testy značky Mazda:
Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G160 Revolution TOP (08/2016)
Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G150 Revolution (10/2015)
Mazda 6 Wagon 2.2 Skyactiv-D Attraction AWD (08/2015)
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G90 A/T Attraction (05/2015)
Mazda 3 1.5 Skyactiv-G HB a 2.0 Skyactiv-G SDN (01/2014)
Mazda 6 Wagon 2.2 Skyactiv-D Attraction (05/2013)
Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D Revolution (08/2012)
Mazda 3 2.3 DISI MPS (07/2012)
Prezentácia noviniek: Nová Mazda 3 (11/2013)
Dňa: 28.2.2018
Text a foto: Marek Sedlák |