Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

Sociálne siete
 

magazín
dojem z jazdy: VW Arteon (mini-test pre Das WeltAuto 04/2018)  Vytlačiť stránku
redaktor: v.ptáček, 10.5.2018;

V rámci skvalitňovania služieb spojených s predajom jazdených vozidiel pod značkou Das WeltAuto. (priamy odkaz) sme boli pozvaní na testovacie jazdy zamerané na správanie sa automobilov v kritických situáciách za podpory bezpečnostných systémov. Jazdné vlastnosti sme testovali v areáli Slovakia Ringu - na testovacej ploche profesionálnej školy šmyku Driving Academy (Akadémia vzdelávania vodičov, s.r.o.). Vozidlo zapožičala spoločnosť Porsche Slovakia, spol. s r.o., ktorá na Slovensku zastrešuje značku jazdených vozidiel Das WeltAuto.

Nová vlajková loď automobilky Volkswagen mala svetovú premiéru na ženevskom autosalóne v marci 2017. Slovenská premiéra prebehla na autosalóne v Bratislave. Limuzína vyššej strednej triedy je nástupcom modelu CC. O konzervatívnom dizajne Volkswagenu pri modeli Arteon nemôže byť reč. Arteon je elegantný dizajnový skvost a prezentuje sa ako štvordverové kupé. Postavený je na platforme MQB, ktorú využíva aj model Passat. Voči modelu Passat je dlhší, širší, má dlhší rázvor, len výška je menšia.

Pri pohľade spredu púta pohľad masívna maska. Skladá sa zo šiestich horizontálnych lamiel, z ktorých dve prechádzajú plynule do LED predných svetlometov. Horná kratšia tvorí smerovky, spodnejšia dlhšia tvorí denné svietenie. Športový charakter vozidla zabezpečuje R-Line dizajn so širokým nárazníkom s nasávacími otvormi. Bočný pohľad má línie kupé a výrazné chrómové lišty okolo okien a v spodnej časti dverí. Klesajúca zadná časť je ukončená spojlerom na dverách batožinového priestoru s odtrhovou hranou. Pod spojlerom sú natiahnuté úzke zadné LED svetlá s dynamickými smerovkami a výrazný nápis ARTEON. Moderný dizajn zadnej časti sa tiež vydaril.

Po otvorení dverí sa ukážu elegantné bezrámové okná. Interiér je známy z modelu Passat. Dominuje mu veľký 9,2 palcový farebný dotykový displej rádionavigačného systému, nad ktorým nemôžu chýbať analógové hodiny. Orientácia v systéme je prehľadná s výborným rozlíšením lesklého displeja. Ovládať sa dá aj len gestami rukou, bez dotyku. Taktiež rozlíšenie zobrazenia z cúvacej kamery je výborné. Kožený multifunkčný volant s hliníkovým dekorom R-Line sa drží výborne. Pred ním je LCD prístrojový panel (Active Info Display) s veľkým množstvom funkcií a zobrazení. Výduchy ventilácie sa tiahnu po celej šírke prístrojovej dosky. V sedadlách z kombinácie Alcantara/koža s vyhrievaním sa sedí veľmi pohodlne. Komfort vo vozidle zlepšuje elektricky posuvné a výklopné panoramatické strešné okno.

Pri nastupovaní na zadné sedadlá treba dať pozor na hlavu, ale priestoru je tu prekvapujúco dosť, aj keď sa strecha vzadu zvažuje smerom dole. Rezerva nad hlavou je dostatočná, rovnako priestoru pred kolenami je dosť. Sedí sa príjemne, sedáky podopierajú stehná. Kabína je vzdušná s tromi sedadlami vzadu. Operadlá sú delené v pomere 60:40 a sklopné. Výhodou je stredový otvor na prepravu dlhých predmetov a opierka na ruku s držiakmi na nápoje.

Vstup k batožinovému priestoru zabezpečuje vyklopenie piatych dverí spolu so zadným oknom a to aj pomocou bezdotykového otvárania (stačí kopnúť pod zadný nárazník). Po otvorení vznikne veľký nakladací otvor. Objem batožinového priestoru je slušných 563 l. Po sklopení zadných sedadiel vyskočí objem na 1557 l. Síce nie je vysoký, ale dobieha to šírkou a dĺžkou. Na pravej strane je samostatne oddelený odkladací priestor.

Pod kapotou Arteonu pracuje najsilnejší naftový motor z ponuky 2.0 BiTDI. Dvakrát preplňovaný štvorvalec má výkon 176 kW (240 k) pri 4000 ot./min. a max. krútiaci moment 500 Nm pri 1750 - 2500 ot./min. Vďaka dvom turbám má lineárny záťah a dostatok sily už od nízkych otáčok. Príjemnú jazdu zabezpečuje automatická sedemstupňová dvojspojková prevodovka s hladkým radením. Pri klasickej jazde radí prevodovka čo najskôr najvyššie prevodové stupne, kvôli znižovaniu spotreby paliva. Ak je chuť na dynamickú jazdu, tak treba prepnúť prevodovku do športového režimu. Táto prevodovka je ideálna voľba k tomuto motoru. Výrobca udáva priemernú spotrebu 5,9 litra, zrýchlenie 6,5 s a max. rýchlosť 245 km/h.

Podvozok má adaptívne pruženie s elektronickými nastaviteľnými tlmičmi (Normal/Comfort/Sport) a nastaviteľné jazdné profily. Podvozok je znížený o cca 15 mm. Vďaka adaptívnemu podvozku si ideálne nastavenie nájde každý. Arteon je pri športovom móde pripravený na dynamickú jazdu, kedy celkovo stuhne a dá sa s ním ostrejšie jazdiť. Aj pri príplatkových 19-kach pneumatikách si zachováva prémiovú úroveň pohodlia pre posádku. Výborne filtruje nerovnosti na vozovke.

Na palube Arteonu je značné množstvo bezpečnostných a asistenčných systémov: asistent zastavenia vozidla v núdzových situáciách, asistent jazdy v dopravnej zápche, asistent zachovania jazdného pruhu, upozornenie opustenia jazdného pruhu, asistent zmeny jazdného pruhu – monitor mŕtveho uhla, asistent rozpoznania kolízie s chodcom s funkciou núdzového brzdenia, rozpoznávanie a zobrazovanie dopravných značiek na palubnom počítači a multikolízna brzda. Ďalšia sériová bezpečnostná výbava je airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag vodiča, ESC, ABS, EBV, ASR, EDS, MSR, asistent rozjazdu do kopca, ISOFIX systém na uchytenie dvoch detských sedačiek na zadných sedadlách, hlavové opierky, kontrola tlaku v pneumatikách, systém rozpoznania únavy vodiča, tiesňové volanie (Emergency call service). Pohodlnými pomocníkmi sú: parkovací asistent Park Assist, ktorý je podporou pre priečne a pozdĺžne parkovanie a vyparkovanie vozidla so senzormi vpredu a vzadu, adaptívny tempomat ACC do 210 km/h s prediktívnou funkciou.

  • Prvá prišla na rad skúška plného brzdenia za horizontom na šmykľavom povrchu do pravotočivej zákruty. Nájazd tvorilo esíčkové stúpanie. Následne sa pár metrov za vrcholom začalo plne brzdiť z kopca. Neskôr sme sa aj snažili vyhnúť vodným stenám. Nájazdové rýchlosti začínali na 50 km/h a končili pri 65 km/h. Na vrchole sa vozidlo vždy trochu odľahčilo, riadenie si vyžadovalo plnú koncentráciu.

  • Elektronické systémy pracovali pri tejto skúške bezchybne. Vodným prekážkam sa Arteon pri nájazdových rýchlostiach vyhol ukážkovo. Pri vyhýbaní bola potrebná správna a rýchla reakcia vodiča, aby išlo vozidlo požadovaným smerom. Systémy ABS a ESC pri brzdení pomáhali vozidlo zastaviť alebo sa vyhnúť vodnej stene. Činnosť robili bezchybne a veľkou mierou sa na skrátení brzdnej dráhy ukázala výhoda zimného obutia.

  • Pri druhej skúške sme zisťovali hranicu nedotáčavosti vozidla. Jazdili sme v oboch smeroch na kruhovej dráhe. Šmykľavá bola polovica kruhu, jazdilo sa v rýchlostiach okolo 40 km/h. Vyskúšali sme si aj jazdu dvomi autami naraz, keď sa jedno snaží dobehnúť druhé.

  • Arteon sa tu takisto správal spoľahlivo a stabilne. Pri zvyšovaní rýchlosti sa usiloval predok vozidla dostať von zo zákruty, stačilo ubrať plyn a vozidlo sa vrátilo do pôvodného smeru. Stabilitu a ovládateľnosť zaručila správna a promptná reakcia vodiča v spolupráci so systémom ESC. Pri približovaní druhým vozidlom sa ukázala dôležitosť pneumatík. Opodstatnenie zimného obutia sa ukázalo v praxi, kedy vozidlá so zimnými pneumatikami boli rýchlejšie a stabilnejšie.

  • Poslednou skúškou bola jazda cez priečnu odtrhovú plošinu. Nájazdová rýchlosť bola od 40 do 55 km/h. V momente, keď predné kolesá prešli cez plošinu, tá sa aj s vozidlom posunula do strany a zadnú časť vozidla „hodila“ do šmyku. Smer pohybu plošiny bol náhodný a intenzita trhnutia regulovaná. Aby bol šmyk simulovaný dokonale, povrch bol hladký a polievaný vodou. Neskôr sme sa snažili v šmyku vyhnúť vodným stenám.

  • Táto skúška maximálne preverila prácu systémov ABS, ASR aj ESC, ktoré sú naozaj významní pomocníci. Zabezpečili bezproblémové zvládnutie kritickej situácie a zrovnať vozidlo do pôvodného smeru. Vyžadovalo si to úplnú koncentráciu vodiča, kedy bolo potrebné reagovať kontrou na volante do opačného smeru kam smerovalo vozidlo. Na reakciu má vodič skutočne minimum času. Pri oneskorenej reakcii môže mať vzniknutá situácia v bežnej premávke fatálne následky. Rovnaké následky spôsobujú vypnuté systémy, čo sme si tiež vyskúšali. Ak sme systém ASR vypli a systém ESC prepli do módu Sport (vtedy sú jeho zásahy minimalizované), mali sme zrazu plné ruky práce. Museli sme zareagovať rýchlejšie a presnejšie. Pri otočení volantu do kontry príliš, sa vozidlo stočilo zase veľmi. Arteonu pomohlo zrovnaniu aj pri trošku pridaní plynu. V týchto situáciách sa ukázal význam aktívnych bezpečnostných systémov. Ak boli aktivované, tak sme nemali pocit, že danú situáciu nezvládneme.

  • Potom sme už len vykonali statickú obhliadku vozidiel so zameraním na výbavu, známky opotrebenia a pripravenosť na predaj.

  • Prvky bohatej výbavy fungovali bezchybne. Či už elektrické súčasti (napr. osvetlenie prístrojov, svetlá na strope, ovládanie strešného okna a jeho roletky, vonkajšie osvetlenie) alebo mechanické (ovládanie a sklápanie sedadiel, otváranie odkladacích priestorov) nevykazovali žiadne nedostatky. Miera opotrebenia a známky používania sú nepatrné. Arteon budí dojem nového kusu. Pripravenosť vozidla na následný predaj je na profesionálnej úrovni.

    Záverečné hodnotenie
    ___________________________________________________________________________________________________

    Arteon vzbudzuje pozornosť okolia. Jeho originálny dizajn založený na dynamických tvaroch, vydarených detailoch a ostrých líniách sa vydaril. Dôraz kladie na emócie a prikrčená silueta pôsobí sebavedomo. Nízka línia strechy pripomína kupé. Interiér je prehľadný, ergonomicky dobre poskladaný, dielenské spracovanie je na vysokej úrovni a použité materiály sú kvalitné. Priestoru je dostatok aj na zadných sedadlách. Dvere batožinového priestoru sa prakticky otvárajú spolu s rozmerným oknom, čo je funkčné a umožňuje to priaznivý prístup. Arteon má výbavu na úrovni prémiových vozidiel a je nabitý modernou špičkovou technikou s najmodernejšími asistenčnými systémami. Spolupráca dvojspojkovej automatickej prevodovky s motorom je veľmi dobrá. Vďaka nastaviteľnému adaptívnemu podvozku má vodič na výber, či si nastaví športový charakter vozidla alebo využije komfort a nechá sa unášať pohodlným cestovaním.

    Modely značky Volkswagen si hodnotu držia veľmi dobre. Kúpou vozidla z portfólia
    Das WeltAuto. kupujúci získa vozidlo so známou servisnou históriou a zárukou.
    ___________________________________________________________________________________________________

    Výsledky ďalších našich testov:
    Seat Arona
    VW Tiguan Allspace
    VW T-Roc

    Text: Ing. Václav Ptáček
    Foto: redakcia

    Podobné články:
    S Das WeltAuto v Driving Academy (03/2016)
    S Das WeltAuto v Driving Academy (05/2015)
    S Das WeltAuto v Driving Academy (09/2014)
    S Weltautom na Slovakia Ringu (11/2012)
    Testovali sme jazdené automobily z portfólia Weltauto (09/2011)
    V Pachfurthe sme testovali jazdené vozidlá z portfólia Weltauto (06/2010)

      

    [ Späť na dojem z jazdy | Zoznam sekcií ]