Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

Sociálne siete
 

magazín
dojem z jazdy: Seat Arona (mini-test pre Das WeltAuto 04/2018)  Vytlačiť stránku
redaktor: m.sedlák, 10.05.2018;

V rámci skvalitňovania služieb spojených s predajom jazdených vozidiel pod značkou Das WeltAuto. (priamy odkaz) sme boli pozvaní na testovacie jazdy zamerané na správanie sa automobilov v kritických situáciách za podpory bezpečnostných systémov. Jazdné vlastnosti sme testovali v areáli Slovakia Ringu - na testovacej ploche profesionálnej školy šmyku Driving Academy (Akadémia vzdelávania vodičov, s.r.o.). Vozidlo zapožičala spoločnosť Porsche Slovakia, spol. s r.o., ktorá na Slovensku zastrešuje značku jazdených vozidiel Das WeltAuto.

Segment kompaktných crossoverov od roku 2015 vzrástol štvornásobne. Niet pochybností, že to je z hľadiska trendu veľmi zaujímavý segment. Podieľa sa na tom všestrannosť modelov, ktoré môžu jazdiť agilne a pritom komfortne na všetkých druhoch ciest, rovnako v mestách ako aj na diaľniciach a dokonca aj na nespevnenom povrchu. Seat reagoval a predstavil prvý kompaktný crossover, novú Aronu.

Arona ako najmenší model radu SUV značky Seat zachováva časť DNA väčšieho modelu Ateca. Robustný dizajn prednej časti karosérie má rovnakú štruktúru ako pri väčšom súrodencovi, trojrozmerný vzhľad je viac zvýraznený bez toho aby pôsobil agresívne. Na zadnej časti karosérie je evidenčná tabuľka umiestnená na dverách batožinového priestoru, čo umožnilo použiť robustnejší dizajn nárazníka. Okrem toho takéto usporiadanie vizuálne zvyšuje vozidlo. A kým trojuholníkové predné reflektory umožňujú okamžitú identifikáciu ako model značky Seat, delené zadné skupinové svetlá rovnakého tvaru vizuálne rozširujú zadnú časť karosérie. Charakteristickým prvkom dizajnu Seat sú aj ostré bočné trojrozmerné hrany.

Mnoho prvkov dizajnu je spoločných s aktuálnymi modelmi značky. No popri tom má nezameniteľnú vlastnú osobnosť. Je to dobre viditeľné aj v interiéri, v ktorom osobitná pozornosť bola venovaná detailom, ktoré zvýrazňujú veľký pokrok v oblasti zmyslovo vnímanej kvality. Rovnako ako tieto detaily, aj koncepcia prístrojového panelu so zvýšenou stredovou konzolou zlepšuje ergonómiu a zvyšuje bezpečnosť, pretože každý ovládací prvok je umiestnený tak, že vodič takmer nemusí odpútať pozornosť od riadenia. Všetko je v pohodlnom dosahu pre uľahčenie ovládania, čo prispieva k zvýšeniu bezpečnosti. Interiér je prekvapivo vzdušný a priestorný. Odkladacích priestorov je tu taktiež požehnane. Či už ide o úložné priestory vo dverách, v stredovom panely a obzvlášť užitočnými priehradkami sú tie pod prednými sedadlami.

Sedadlá sú čalúnené Sound/Hill/Nora FR látkou, ktorá dodáva sedadlám na športovosti. Sú rovnako ako aj volant, palubná doska a prvky interiéru prešité červenou niťou. Interiér je prekvapivo vzdušný a priestorný. Odkladacích priestorov je tu taktiež požehnane. Z vonku Arona pôsobí útlo, no priestor vo vnútri hovorí niečo iné. Dostatok miesta či už pre vodiča alebo spolujazdca dopĺňa bohatý priestor pre sediacich vzadu.

Batožinový priestor má objem 400 litrov, po sklopení sedadiel v druhom rade až 1280 litrov. Náklad v ňom pomáha uchytiť sieť. Kufor ma dvojité dno, kde sa v spodnej časti sa nachádza dojazdové koleso. Pri sklopení deleného operadla zadného sedadla dvojitá podlaha vytvára ploché dno zväčšeného batožinového priestoru.

Pod prednou kapotou drieme nový štvorvalcový benzínový motor 1.5 TSI EVO s výkonom 110 kW (150 k), vybavený technológiou vypínania valcov pri čiastočnom zaťažení, ktorý je vyhradený pre verziu FR. Montuje sa so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Radenie je presné a páka pekne zapadá do predvolených dráh. Je príjemným prekvapením, že tento najvýkonnejší motor má kombinovanú normovanú spotrebu paliva iba 5,1 litra na 100 km a kombinované emisie CO2 115 g/km.

Po naštartovaní je zvukový prejav minimalizovaný až natoľko, že niekedy bolo ťažké rozoznať, či je vôbec naštartované. Arona ponúka so svojimi 150 tátošmi naozaj plynulú jazdu a postupný nástup výkonu. Na výber sú štyri jazdné režimy: Normal, Eco, Sport a Individual. Hlavne v režime Sport sa auto ťahá pekne za plynom. Nepochybne k tomu prispievajú aj rozmery. Tie sú nasledovné: dĺžka 4.138mm, šírka 1.780mm a výška 1.543mm. To sú kompaktné rozmery, perfektné pre mestskú premávku. Podvozok v Arone FR je naladený troška tuhšie, ale k športovému duchu auta sa to celkom hodí.

V novej Arone samozrejme nechýbajú bezpečnostné prvky, a nie je ich málo. Od airbagov pre šoféra a spolujazdca, predných bočných a hlavových až po asistenčné systémy. Tých tiež nie je málo. Elektronický stabilizačný systém ESC, ABS, ASR, multi-kolízna brzda, asistent rozjazdu do kopca, TSM (trailer stability managment)obmedzovač rýchlosti a Front Assist (systém radarového monitorovania priestoru pred vozidlom, vrátane systému mestského núdzového brzdenia City emergency s rozpoznávaním chodcov), systém rozpoznania únavy vodiča. Výbava FR obsahovala aj elektronickú uzávierku diferenciálu XDS, sledovanie mŕtveho uhla a rear traffic alert.

  • Prvá prišla na rad skúška plného brzdenia za horizontom na šmykľavom povrchu do pravotočivej zákruty. Nájazd tvorilo esíčkové stúpanie. Následne sa pár metrov za vrcholom začalo plne brzdiť z kopca. Neskôr sme sa aj snažili vyhnúť vodným stenám. Nájazdové rýchlosti začínali na 50 km/h a končili pri 65 km/h. Na vrchole sa vozidlo vždy trochu odľahčilo, riadenie si vyžadovalo plnú koncentráciu.

  • Pri tejto tejto prekážke pracovali elektronické systémy na výbornú. Pri začiatočnej nájazdovej rýchlosti 50 km/h Arona bez zaváhania zvládala dané nástrahy a inak tomu nebolo ani pri vyššej nájazdovej rýchlosti. Aj po čiastočnom obmedzení ESC bolo auto skvelo ovládateľné, ale už bolo potreba aj troška šoférskeho kumštu. Avšak vo výsledku výborne.

  • Pri druhej skúške sme zisťovali hranicu nedotáčavosti vozidla. Jazdili sme v oboch smeroch na kruhovej dráhe. Šmykľavá bola polovica kruhu, jazdilo sa v rýchlostiach okolo 40 km/h. Vyskúšali sme si aj jazdu dvomi autami naraz, keď sa jedno snaží dobehnúť druhé.

  • Aj pri tejto skúške sa Arona správala výborne. Samozrejme pri zvýšení rýchlostí sa predok ťahal von, ale spolupráca vodiča, ESC a XDS v okamžiku dokázala všetko napraviť. Stačilo ubrať plyn a pekne Aronu usmerniť. Samozrejme úlohu zohralo aj zimné obutie, ktoré taktiež pracovalo výborne. Autá s letným obutím sa "trápili" o trošku viac.

  • Poslednou skúškou bola jazda cez priečnu odtrhovú plošinu. Nájazdová rýchlosť bola od 40 do 55 km/h. V momente, keď predné kolesá prešli cez plošinu, tá sa aj s vozidlom posunula do strany a zadnú časť vozidla „hodila“ do šmyku. Smer pohybu plošiny bol náhodný a intenzita trhnutia regulovaná. Aby bol šmyk simulovaný dokonale, povrch bol hladký a polievaný vodou. Neskôr sme sa snažili v šmyku vyhnúť vodným stenám.

  • V tretej a zároveň poslednej skúške najviac excelovali asistenčné systémy. Odtrhová plošina krásne rozkývala zadok auta a šofér mál v momente plné ruky práce. Pri minimálnom čase na reakciu naozaj vynikli asistenčné systémy, ktoré pekne pomohli auto dostať späť do požadovanej stopy. Po dôkladnejšom oboznámení sa s prekážkou sme vypli ASR a obmedzili ESC uvedením vozidla do športového jazdného režimu. Po prejdení odtrhovej plošiny sa auto rozkývalo ešte viac a doslova začalo tancovať sambu. Tu už bolo potrebné správne načasovať kontru, nepretočiť volant zbytočne moc a dokonca v niektorých situáciach pridať plyn. Tu sa najlepšie ukázalo aké potrebne asistenčné systémy sú, a akú úlohu zohrávajú v našej bezpečnosti.

  • Potom sme už len vykonali statickú obhliadku vozidiel so zameraním na výbavu, známky opotrebenia a pripravenosť na predaj.

  • Všetky prvky bohatej výbavy fungovali bezchybne. Či už elektrické súčasti (napr. osvetlenie prístrojov, svetlá na strope, vonkajšie osvetlenie) alebo mechanické (ovládanie a sklápanie sedadiel, otváranie odkladacích priestorov) nevykazovali žiadne nedostatky. Miera opotrebenia a známky používania sú minimálne. Vozidlo budí dojem nového kusu. Pripravenosť vozidla na následný predaj je na profesionálnej úrovni.

    Záverečné hodnotenie
    ___________________________________________________________________________________________________

    Seat Arona sa radí medzi veľmi vydarené kompaktné crossovery. Je elegantný, priestranný, praktický a pohodlný automobil od pondelka do piatku, rovnako ako dobrodružné, robustné, športové a efektívne vozidlo na víkend. Všetky tieto vlastnosti spolu s bezpečnostnými a komfortnými prvkami, doteraz bežnými iba v automobiloch vyšších segmentov, spolu s atraktívnym typickým dizajnom Seat, a takmer neobmedzenými možnosťami individualizácie vytvárajú jedinečný charakter.

    Miera opotrebenia a známky používania sú minimálne. Vozidlo je prakticky nové. Kúpou vozidla z portfólia Das WeltAuto kupujúci získa vozidlo so známou servisnou históriou a zárukou.

    ___________________________________________________________________________________________________

    Výsledky ďalších našich testov:
    VW T-Roc
    VW Arteon
    VW Tiguan Allspace

    Text: Marek Sedlák
    Foto: redakcia

    Podobné články:
    S Das WeltAuto v Driving Academy (03/2016)
    S Das WeltAuto v Driving Academy (05/2015)
    S Das WeltAuto v Driving Academy (09/2014)
    S Weltautom na Slovakia Ringu (11/2012)
    Testovali sme jazdené automobily z portfólia Weltauto (09/2011)
    V Pachfurthe sme testovali jazdené vozidlá z portfólia Weltauto (06/2010)

      

    [ Späť na dojem z jazdy | Zoznam sekcií ]