Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
motoršport: FORMULA 1 Panasonic Toyota sa púšťa do útoku  Vytlačiť stránku

Vstup do závodov je vyvrcholením intenzívneho trojročného programu na návrh a postavenie kompletného vozidla Formuly 1. Dokazuje odhodlanie spoločnosti Toyota prijať výzvu súťaže F1, ktorá je ultimatívnym skúšobným priestorom automobilových technológií. V súlade s duchom tejto výzvy je Panasonic Toyota Racing jedným z dvoch tímov F1, ktoré postavili vlastné šasi a motor pod jedinou strechou a od roku 1979 je prvým nováčikom v súťaži, ktorý zvolil takýto prístup. Ide zároveň o prvého japonského výrobcu od roku 1968, ktorý súťaží s vlastným tímom.

Tím ukončil úspešný a komplexný program skúšok s prvým testovacím vozidlom TF101 a nedávno aj so súťažným monopostom TF102. Od uvedenia testovacieho vozidla v marci 2001 tím popri domácej skúšobnej základni Toyota v juhofrancúzskom meste Paul Ricard navštívil 11 zo súčasných závodísk F1 na celom svete. Počas ôsmich mesiacov do novembra 2001 testovacie vozidlá najazdili 20 967 kilometrov. Tento rok nová Panasonic Toyota TF102 úspešne prešla skúškami u iných tímov F1 v Barcelone a Valencii s oficiálnymi jazdcami Mika Salom a Allanom McNishom. Odjazdila ďalších 700 kôl na testovacom okruhu v Paul Ricard.

Prezident spoločnosti Toyota Motorsport Ove Andersson je oprávnene hrdý na výsledky, ktoré sa doteraz dosiahli, ale zatiaľ sa k výzvam budúcnosti stavia realisticky. „Myslím, že naším hlavným cieľom v tomto roku bude učiť sa a pokúsiť sa získať rešpekt v stajniach F1,“ hovorí. „Chceme byť tímom, o ktorom na konci roka každý povie: prišli, a zdá sa, že odviedli dobrú prácu. To je môj cieľ na tento rok.“

Súťažný monopost Panasonic Toyota TF102 bol predstavený 17. decembra v Kolíne. Automobil nesie firemné farby spoločnosti Toyota, červenú a bielu, ale jeho kapotáž bola doplnená o logá nových partnerov tímu AOL Time Warner a Wella. Monopost vznikol v tíme pod vedením šéfkonštruktéra Gustava Brunnera. „Vozidlo TF101, ktoré sme testovali minulý rok bolo konštruované ako testovací prototyp, nič viac,“ vysvetľuje. „Poslúžilo tomu účelu veľmi dobre. Závodné vozidlo pre sezónu 2002 je konvenčnejšie, ale stále špičkové. Konštrukcia aj výroba sa museli stihnúť vo veľmi krátkom čase, ale aj tak sa nám podarilo splniť termíny a vyrobiť nový monopost včas pred začiatkom sezóny.“

Tím Toyota Motorsport sídli v nemeckom Kolíne nad Rýnom, v areáli, ktorý slúžil Toyote aj v predchádzajúcich triumfoch na svetovom šampionáte rallye alebo 24-hodinových pretekoch Le Mans. Tímové priestory boli nedávno rozšírené z 18 000 na 30 000 m2. Tím má 500 členov z 27 rôznych krajín.

Začiatky:
Prvýkrát Toyota sa oficiálne zapojila do súťaže v roku 1957 na Austrálskej Rallye. Len o rok neskôr Toyota vyhrala Rallye okolo Japonska s vozidlom Toyopet Crown. Prvá Veľká cena Japonska vôbec (pre modely vychádzajúce zo sedanov) sa konala v roku 1963 a Toyota dominovala vo všetkých troch triedach súťaže s modelmi Crown, Corona a Publica, ktoré upravili súkromné tímy. Modely Publica obsadili prvých sedem miest a modely Crown prvé tri. Závody „formulí“ sa v Japonsku začali v roku 1964. Keď v roku 1966 Toyota vstúpila do Veľkej ceny Japonska s vozidlom 2000GT vychádzajúcim z bežne vyrábaného typu a skončila tretia za rivalmi s prototypovými vozidlami, zažala sa iskrička záujmu o závody športových prototypov. Tento záujem viedol ku konštrukcii modelu Toyota 7.

Športové prototypy:
Po roku závodenia s modelmi 2000GT v triede SCCA C-Production pod vedením Carrolla Shelbyho Toyota vyvinula model Toyota 7 s trojlitrovým motorom V8, ktorý zaznamenal vo vytrvalostných závodoch športových prototypov veľký úspech. V roku 1968 Toyota 7 vyhrala závody Japan Can-Am, tisíckilometrové podujatie Fuji 1000km, dvanásťhodinový závod Suzuka 12 Hours a Suzuka 1000km. Len o jeden rok neskôr päťlitrová Toyota 7 debutovala na pretekoch Fuji 1000km a znova vyhrala závody Japan Can-Am. Projekt Toyota 7 bol v pozastavený v roku 1970. Závodné ambície Toyoty však pokračovali vytvorením tímu Toyota TOM v roku 1974, ktorý sa stal hnacou silou účasti Toyoty v japonskom automobilovom športe, najmä súťažiach skupiny C a Touring Car. Medzitým Toyota v roku 1969 predstavila model Celica: športový automobil, ktorý mal obrátiť jej medzinárodnú bilanciu v dráhových závodoch a súťažiach rallye.

Tím Toyota Europe:
Kľúčové stretnutie v histórii automobilového športu pre značku Toyota sa udialo v Londýne v roku 1972, kedy padlo rozhodnutie, že na jeseň rovnakého roku bude za volantom Toyoty Celica na RAC Rallye sedieť Ove Andersson. Andersson skončil deviaty a vyniesol Toyotu na prvé miesto medzi japonskými výrobcami. Zasial tiež semienka, z ktorých neskôr vyrástol tím Andersson Motorsport, v roku 1975 premenovaný na Toyota Team Europe.

Neskôr, v roku 1975 prekvapil jazdec Hannu Mikkola svet rallye víťastvom vo fínskej Rallye tisícich jazier na Corolle s objemom motora 1,6 l. Jeho výsledok poukázal na športové schopnosti modelu Corolla. Predchádzajúce víťazstvo dosiahol Walter Boyce v americkej rallye Press-on-Regardless v roku 1973. V roku 1979 sa Toyota Team Europe presťahoval z Bruselu do Kolína a v roku 1991 sa spoločnosť Toyota rozhodla prevziať prevádzku a rozšíriť areál. Vznikla tak v roku 1993 spoločnosť Toyota Motorsports GmbH. Pôvodný počet 20 zamestnancov sa zvýšil na takmer 300 ľudí zo 17 krajín.

V priebehu 25 rokov sa Toyota stala dominantnou silou v oblasti súťaží rallye. Získala 43-krát víťazstvo v svetovom rallye šampionáte FIA, trikrát konštruktérsky pohár svetového šampionátu rallye, štyri tituly jazdcov svetového šampionátu a štyri tituly v šampionáte Blízkeho Východu. Hoci Toyota oficiálne ukončila svoju účasť na súťažiach rallye koncom roka 1999 a bude sa venovať primárne šampionátu Formule 1, v Kolíne je stále zákaznícke oddelenie pre rallye, ktoré dodáva distribútorom, dealerom a súkromným tímom Toyota konkurencieschopné vozidlá.

Vytrvalostné preteky:
Koncom sedemdesiatych rokov začal začal tím TOM spolupracovať s kyótskou spoločnosťou DOME na vývoji automobilu pre novovytvorenú skupinu C. Toyota podporila projekt továrensky vyladenými motormi a podieľala sa výrazne na konštrukcii. V roku 1982 na svetovom vytrvalostnom šampionáte vo Fuji (šesťhodinový závod) a v roku 1985 na preteku Suzuka 500 km zvíťazilo vozidlo DOME 84C s podporou spoločnosti Toyota. Odvtedy sa Toyota aktívnejšie zapájala do medzinárodných vytrvalostných pretekov, vrátane slávneho dvadsaťštyrihodinového závodu Le Mans a série svetového šampionátu. Vozidlá DOME na Le Mans boli poháňané motormi Toyota a v roku 1990 Toyota vyvinula 3,6-litrový motor 90C-V, ktorý skončil na šiestom mieste.

Keď FIA ustanovila svetový šampionát športových vozidiel skupiny C na báze rovnakých motorov, aké používa Formula 1, Toyota vyvinula automobil TS010 pre sezónu 1991. V roku 1993 monopost TS010 vyhral prvý závod série v Monze a skončil druhý v Le Mans po dosiahnutí rekordného času na jeden okruh a najvyššiu celkovú rýchlosť. Vytrvalostné závody vozidiel Toyota v USA sa rozvíjali paralelne s aktivitami v Japonsku a Európe. Vznikol tím Toyota Racing Development (TRD), ktorý debutoval na seriáli IMSA GTU v roku 1981, kde skončil siedmy. Prvé víťazstvo v IMSA prišlo v roku 1983 na okruhu Riverside s modelom Celica Turbo a v roku 1985 vyhrala Celica 4T-GT v Monterey. O dva roky neskôr Celica Turbo vyhrala pohár výrobcov aj jazdcov IMSA GTO.

V roku 1989 sa tím spojil s Danom Gurneym a Eagle Racing. Výsledkom bolo druhé miesto v šampionáte výrobcov a jazdcov na IMSA GTP (1992), nasledované víťazstvom na 24-hodinovej súťaži v Daytone a 12-hodinovom závode Sebring (1993). Tím dosiahol rekord sériou 17 víťazstiev po sebe v triede GTP a vyhral 19 zo svojich posledných 21 závodov. V Európe sa Toyota rozhodla zamerať na Le Mans prostredníctvom továrenského programu so sídlom v Európe. V roku 1998 Toyota GT-One (TS020) viedla preteky až do jednej hodiny pred záverom. V roku 1999 Toyota dosiahla prvé miesto po kvalifikácii, ale stratila dve vozidlá pri nehode a tretí automobil skončil s prasknutými pneumatikami keď mal už prvé miesto na dosah. Toyota však stále drží rekordný čas na jeden okruh a najvyššiu celkovú rýchlosť na súčasnej verzii dráhy Le Mans.

Motory pre F3 a CART
Toyota bola jedným z prvých výrobcov automobilov, ktorý rozpoznal význam Formule 3 pri budovaní tímov a rozvoji mladých jazdcov. Mladý Ayrton Senna vyhral britský šampionát F3 v roku 1983 na vozidle Ralt-Toyota v sezóne, kedy Toyota (ktorú zastupoval Martin Brundle) vyhrala všetky závody. Senna v tom istom roku pokračoval víťazstvom vo Veľkej cene Macau (udalosť F3 najbližšia svetovému šampionátu). Motory Toyota F3 vyhrali VC Macau ešte štyrikrát a dosiahli tým na okruhu v Macau najvyšší počet víťazstiev. JJ Lehto vyhral britský seriál F3 v roku 1998. V roku 1997 Tom Coronel vyhral závody Marlboro Master F3 v holandskom Zandvoorte. V roku 1996 Toyota vstúpila do veľmi dobre obsadeného seriálu CART v Severnej Amerike, pričom dodávala motory dvom tímom: Arciero Wells a All American Racers. Zmena politiky v roku 1999 spôsobila, že spoločnosť zásobovala niekoľko tímov, spomedzi ktorých dosiahol pole position prvý Scott Pruett vo Fontane. Prvé víťazstvo dosiahol motor Toyota v súťaži CART v Saint Louis v roku 2000 s jazdcom Juanom Montoya. Motor vyhral v tom roku ešte päťkrát. V roku 2001 nasledovalo šesť víťazstiev pričom motory Toyota používalo päť tímov v deviatich autách.

Vstup Toyoty do súťaže Formula 1 je vyvrcholením hrdej a úspešnej histórie v motoristickom športe. Už 45 rokov, od Toyopet Crown po dnešnú značku T Sport potvrdzuje Toyota svoju vášeň pre závody výkonných áut a motoristický šport.

Základné parametre monopostu Toyota TF102

MOTOR

 

Kód motora

RVX-01

Typ

V10, 90°

Objem (cc)

2998

Elektronika

Magneti Marelli

PREVODOVKA

 

Prevodovka

6-rýchlostná poloautomatická

Spojka

trojplatňová Sachs

PODVOZOK

 

Typ

Vzperový tyčový so stabilizátorom vpredu aj vzadu

Tlmiče

FFT/Sachs

BRZDY

 

Brzdový systém

Brembo/Alcon

Brzdové disky

Carbon Industries/Brembo

PNEUMATIKY A DISKY

 

Pneumatiky

Michelin Pilot

Disky kolies

BBS - predné: 13 x 12, zadné: 13 x 13.5

ROZMERY A HMOTNOSŤ

 

Dĺžka (mm)

4547

Rozchod vpredu (mm)

1424

Rozchod vzadu (mm)

1411

Rázvor (mm)

3090

Hmotnosť (kg, s vodičom)

600

  

[ Späť na motoršport | Zoznam sekcií ]