Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
technika: Hybridný systém Toyota  Vytlačiť stránku

Hybridný systém Toyota (THS) už dokázal, že je schopný dosiahnuť vynikajúcu účinnosť a nízke emisie vo výfukových plynoch. V skutočnosti existujú až tri rôzne verzie THS, vyvinuté tak, aby zlepšili svet v ktorom žijeme a zároveň poháňali široké spektrum hybridných vozidiel.

Ďalším znakom viery spoločnosti Toyota v hybridné technológie je, že sa Toyota rozhodla zamerať na rozšírenie celkovej produkcie vozidiel s hybridným pohonom na desaťnásobok súčasnej úrovne a dosiahnuť do roku 2005 ročný objem 300 000 vozidiel.

THS a Toyota Prius

  • Prvé vozidlo s hybridným, benzínovo-elektrickým pohonom na svete

  • Jedno z najčistejších vozidiel planéty


  • Toyota Prius V roku 1997 Toyota svetu predstavila prvé hybridné vozidlo s benzínovo-elektrickým pohonom: Toyota Prius, poháňané revolučným hybridným systémom Toyota. Systém, pozostávajúci z mimoriadne účinného benzínového motora s objemom 1,5 l, elektromotora, elektronicky riadenej prevodovky CVT a sady Ni-MH akumulátorov, dokáže automaticky voliť medzi benzínovým a elektrickým pohonom tak, aby dosiahol čo najvyšší, energeticky efektívny výkon.
    Jedným zo záväzkov spoločnosti Toyota je ochrana životného prostredia a preto sa Toyota rozhodla sprístupniť túto technológiu na všetkých THS hlavných automobilových trhoch sveta s výhodnou sadou doplnkov. Modelu Prius nechýba výkon, priestor, pohodlie a cena bežných sedanov, pri mimoriadne nízkej spotrebe paliva. Ide navyše o jedno z najčistejších vozidiel planéty.
    Okrem toho sú vysoko účinný benzínový motor aj elektrická pohonná jednotka veľmi tiché a prispievajú tak k pohodlnej jazde. Chod bez náhlych extrémov je zase dôvodom vysokej trvanlivosti a spoľahlivosti pohonnej jednotky. Pre pokoj duše ponúka Toyota na tento model záruku na 5 rokov alebo 100 000 km (podľa toho, čo nastane skôr).
    Od decembra 1997 sa na celom svete predalo viac ako 70 000 vozidiel Prius.

    THS-C a Toyota Estima

  • Prvý hybridný systém s pohonom všetkých štyroch kolies na svete

  • Impozantný súbor environmentálnych technológií

  • Zdroj energie pre vlastné aj externé použitie

  • Toyota Estima Toyota spustila predaj prvého benzínovo-elektrického hybridného systému s pohonom všetkých štyroch kolies na svete v podobe populárneho modelu viacúčelového vozidla Estima (v Európe známeho pod názvom Previa). Výsledkom kombinácie modulárnej viacúčelovosti a úsporného hybridného systému Toyota vzniká úplne nový koncept rodinného, štýlového vozidla šetrného voči životnému prostrediu.
    Systém THS-C je revolučným skokom v automobilových technológiách. Ide o hybridný systém poháňajúci všetky štyri kolesá, ktorý obsahuje dva elektromotory namiesto jedného ako pri modeli Prius. Benzínový motor má objem 2,4 litra. Druhý elektromotor slúži výhradne na pohon zadných kolies. Zapája sa len v prípade potreby, napríklad ak predné kolesá stratia záber alebo ak vozidlo zrýchľuje zo stoja. Prevádzku riadi systém E-Four, ktorý sa stará o lepšie jazdné vlastnosti využívaním zadného elektromotora a koordináciou rozdelenia elektrickej energie na všetky štyri kolesá podľa jazdných podmienok.
    Pri brzdení alebo spomaľovaní funguje na všetkých kolesách regeneratívny brzdový systém, ktorý ďalej zvyšuje úsporu energie.
    Systémy THS-C a E-Four spolupracujú s technologicky pokročilým systémom na riadenie dynamiky vozidla, ktorý zabezpečuje lepšie ovládanie a stabilitu pri brzdení pomocou používania nezávislých a lineárnych hydraulických ovládačov pre každé koleso.
    THS-C Systém ovláda ECB (Electrically Controlled Brake System), prvý elektronicky riadený brzdový systém na svete, zabudovaný do bežne predávaného vozidla. ECB dohliada na účinok ABS pomocou elektronickej distribúcie brzdiacich síl EDB, posilňovača bŕzd, riadenia stability vozidla VSC a regulácie záberu TRC. ECB zlepšuje výkon regeneratívneho brzdového systému.
    Vo vozidle Estima Hybrid dosahuje systém spotrebu len 5,6 l benzínu na 100 km (podľa japonského cyklu skúšok), čo predstavuje dvojnásobok palivovej účinnosti oproti úrovni stanovenej japonskou vládou pre vozidlá tejto triedy do roku 2010. Čisté výfukové plyny obsahujú úrovne uhľovodíkov a oxidov dusíka (NOx) až o 75% nižšie než vyžadujú najnovšie predpisy.
    Estima Hybrid má maximálny dojazd približne 1 000 km (japonské testy pri rýchlosti 100 km/h).
    Progresívny hybridný systém dokáže poskytnúť až 1500 W dodatočnej elektrickej energie pri striedavom napätí 100 V, teda viac než je treba na pohon sušiča vlasov alebo mikrovlnnej rúry.
    V minulom roku predala Toyota v Japonsku 5 886 vozidiel Estima Hybrid. Toto číslo dokazuje, že hybridné vozidlá sú určite automobilmi blízkej budúcnosti a Toyota je na čele tohto vývoja.

    THS-M a Toyota Crown

  • Prvý polo-hybridný systém na svete s napätím 42V

  • Široké uplatnenie v rôznych vozidlách

  • Úspora paliva približne 15%

  • Nulové emisie pri voľnobehu

  • Toyota Crown „Polovičný“ hybridný systém Toyota (THS-M, Hybrid System-Mild) je jednoduchý, ľahko prispôsobiteľný hybridný systém, ktorý je ideálny pre použitie v mnohých typoch vozidiel. Toyota zabudovala svoj systém s nízkou spotrebou a emisiami do sedanu Toyota Crown uvedeného na japonský trh v minulom auguste.
    Systém THS-M obsahuje tri hlavné prvky: malý elektromotor a zároveň generátor pripojený pomocným pohonným remeňom k benzínovému motoru s vysokou účinnosťou, kompaktnú sekundárnu batériu s napätím 36V ako zdroj 42V napätia pre elektromotor, a riadiacu jednotku.
    Keď vozidlo vybavené systémom THS-M zastaví, systém automaticky prejde do režimu „voľnobežného státia“, pričom automaticky odstaví benzínový motor. Pri rozbiehaní sa najprv zapája elektromotor, ktorý zároveň naštartuje benzínovú jednotku.
    THS-M Počas spomaľovania alebo brzdenia slúži elektromotor ako generátor, premieňajúci energiu brzdenia na elektrickú energiu, ktorá sa ukladá v akumulátore. Elektromotor umožňuje, aby klimatizácia bežala aj počas „voľnobežného státia“ a cestujúci sa cítili pohodlne.
    Systém THS-M zlepšuje účinnosť využitia paliva približne o 15% (podľa japonských testov pre vozidlá s automatickou prevodovkou) a znižuje emisie. V kombinácii s benzínovým motorom s priamym vstrekovaním paliva možno dosiahnuť certifikát J-LEV (Japonské vozidlo s nízkymi emisiami), čo znamená o 50% nižšie emisie oproti úrovni stanovenej v roku 2000 japonskou vládou.

      

    [ Späť na technika | Zoznam sekcií ]