Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
technika: FORD Focus FCV sedan - poháňaný palivovými článkami  Vytlačiť stránku

Ford kombinuje hybridný pohon vozidla a technológiu palivových článkov v novom Focuse sedan

Ford Motor Company predstavila nový Focus sedan poháňaný palivovými článkami pod názvom Focus FCV sedan, ktorý kombinuje palivové články Ballard Mark 902 s 300 voltovou batériou Sanyo. Nový Focus FCV ma prepracovanú palivovú nádrž na vodík, ktorá je schopná odolať tlaku 5000 psi (libra na štvorcový palec) oproti 3000 psi z predchádzajúceho modelu, a vzdialenosť, ktorú je toto vozidlo schopné prekonať na jednu palivovú nádrž je 160-200 mil.(267-334 km). Maximálna rýchlosť hybridného vozidla je regulovaná na 80 mph (133km/h).

DearBorn, Michigan, 20. marec 2002 Ford Motor Company použila technológiu elektrického vozidla s vylepšenými palivovými článkami, na vytvorenie úplne nového, vysoko efektívneho vozidla s nulovými emisiami – Ford Focus FCV, ktorý bude predstavený na tohtoročnej New York International Auto Show.

Nový Ford Focus Fuel Cell Vehicle(FCV) – vozidlo s palivovými článkami - je doterajším vrcholom vo vývoji ekologických vozidiel. Je to tiež jedno z prvých vozidiel s kombináciou “hybridného pohonu vozidla a palivových článkov” . Táto kombinácia zvyšuje, vzdialenosť, ktorú je schopné vozidlo prejsť ako aj výkonnosť hybridnej technológie vďaka palivovým článkom.

“Je to prototyp vozidla poháňaného palivovými článkami, ktoré začneme produkovať v roku 2004” povedal John Wallace, výkonný riaditeľ Fordovej environmentálnej TH!NK skupiny. ”Táto najnovšia technológia nás posúva o krok bližšie k produkcii vozidiel s palivovými článkami výhodných pre zákazníkov” Napriek stále dlhej ceste ku komercializácii, naším dlhodobým cieľom je poskytnúť zákazníkom environmentálne výhody palivových článkov bez znižovania výkonov a funkčnosti dnešných vozidiel. 5 vozidiel Focus FCV bude vyrobených tento rok pre testovanie a demonštráciu technológie, vedúcej do malosériovej výroby v roku 2004 pre zákazníkov.

Nový Focus FCV bol “hybridizovaný” pridaním 300 voltovej sady batérií a taktiež systému brake-by-wire (brzdenie káblom) elektrohydraulického regeneratívneho brzdného systému. Obidva tieto systému budú použité aj v hybride Escape, ktorého plánovaná výroba je ohlásená na rok 2003. V novom Focuse je vylepšená nádrž, na vodík v plynnom skupenstve, ktorá je schopná odolať tlaku 5000psi, to je o 2000psi viac oproti predchádzajúcej verzii.

Všetky tieto zmeny výrazne zvýšili vzdialenosť, ktorú je schopné vozidlo pre štyroch pasažierov prekonať, v súčasnosti to je 160 – 200 míľ. Maximálna rýchlosť hybridného vozidla je regulovaná na 80 mph(133 km/h).

Palivové Články dosahujú nové úrovne vo vývoji.

Srdcom budúcej generácie Focusu FCV je Ballard Mark 902 Systém palivových článkov. Palivový článok je zariadenie na premenu chemickej energie na elektrickú, využitím vodíka z nádrže vozidla a kyslíka zo vzduchu. Voda a teplo sú jediné odpadové produkty tohto procesu. Elektrická energia je použitá na pohon elektrického motora

Séria palivových článkov Mark 900 od Ballard Power Systems je navrhnutá s menšími rozmermi, aby bola kompatibilná s požiadavkami automobilových návrhárov. Posledná verzia Mark 902 má vylepšenú spoľahlivosť, vyznačuje sa menej náročnou údržbou a produkciou. Mark 902 dodáva 85 kilowattov energie(117 hp). Pre porovnanie, základná pohonná jednotka pre americký trh má výkon 110 hp.

Hybridný Focus FCV zvyšuje efektívnosť a dojazd.

Batérie Focusu FCV môžu byt až zo 180 “D” batérií uložených medzi zadnými sedadlami a vodíkovou palivovou nádržou. Toto vozidlo je považované za tzv. “jemný” hybrid, lebo batérie pomáhajú výkonnosti vozidla, ale nemôžu byt použité na pohon vozidla samostatne. Batérie sú používané počas rozbehu vozidla a ako pomoc pre palivové články, v prípade potreby vyššieho výkonu, napríklad pri predbiehaní iného vozidla.

Regeneratívny brzdný systém pracuje na princípe opätovného získania energie, vo forme elektriny, pri použití bŕzd. Táto elektrická energia, ktorá sa normálne stráca vo forme tepla produkovaného brzdnými doštičkami v konvenčných systémoch, je nasmerovaná späť do batérie pre budúce použitie.

Brake-by-wire znamená vylúčenie mechanického spojenia medzi brzdným pedálom a brzdami. To dovoľuje systému elektronicky optimalizovať brzdenie, medzi regeneráciou a trením, pre dosiahnutie maximálnej brzdnej účinnosti a zároveň čo najlepšej spotreby.

Nová nádrž pre vodík pomáha zlepšovať dojazd vozidla.

Nádrž odolná vyšším tlakom ovplyvňuje dojazd vozidla, ktorý je o 30% vyšší v porovnaní s predchádzajúcim modelom. Do novej nádrže sa zmestia 4 kg vodíka, čo sa rovná asi 4 galonom benzínu(15 litrom). Súčasťou nádrže je tiež tlakový regulátor, palivo opúšťa nádrž pod tlakom cca 150 psi.

”To je veľmi dôležitá oblasť vývoja,” povedal Bruce Kopf, riaditeľ Ford TH!NK Technologies. ”Veríme, že vodík je najvhodnejším kandidátom byť palivom pre budúce FCV. Kľúčovou podmienkou úspechu je dojazd. 5000 psi nádrž nám dovoľuje dodať na trh vozidlo, s dojazdom, ktorý sú ochotní akceptovať prví zákazníci.”

Ďalšie zvýšenie dojazdu je dosahované použitím ľahkých materiálov, ako sú horčík, hliník, titan a kompozita. Napríklad disky kolies sú vyrobené z kovaného hliníka. V porovnaní s minulým vozidlom je terajší model o 400 poundov (180 kg) ľahší. Vozidlo je vybavene pneumatikami s nízkym jazdným odporom.

Koncept dosahuje bezpečnosť konvenčných vozidiel

”Jedna z prvých otázok týkajúca sa tohto vozidla, je otázka bezpečnosti vozidla, presnejšie vodíkového systému,” povedal Wallace. ”S umiestnením viacerých vozidiel na cesty budeme pracovať aj na presvedčení ďalších zákazníkov, že vozidlá poháňané palivovými článkami a vodíkom sú pre nich rovnako bezpečné ako autá so spaľovacími motormi.”

Obrovský dôraz bol kladený na bezpečnosť vodíka vo vozidle. Senzory neprestajne monitorujú palivové články, kufor a priestor pre pasažierov. Po zistení unikania vodíka, systém upozorní vodiča a pri trošku vyšších hodnotách systém prepne na limitovanú prevádzku a potom začne vozidlo postupne vypínať.

autor príspevku: Peter Popp, Cleveland, Ohio, USA

  

[ Späť na technika | Zoznam sekcií ]