Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
technika: Technológia priameho vstrekovania paliva FSI  Vytlačiť stránku

FSIPod skratkou FSI označujúcou v koncerne VW zážihové motory s priamym vstrekovaním paliva sa skrýva názov Fuel Stratified Injection („vrstvené vstrekovanie paliva“). Princíp tejto pokrokovej technológie spočíva vo vstreknutí paliva priamo do spaľovacieho priestoru motora pod vysokým tlakom (100 bar), pričom palivo sa privádza k valcom cez spoločné rozvádzacie potrubie systému Common-Rail. K značnej úspore paliva dochádza následkom vrstvovitého plnenia valcov palivom a vzduchom, čo sa prejavuje hlavne pri prevádzke v oblasti nízkych a stredných otáčok. Jedným z problémov, ktorý však musel byť pri vývoji vyriešený bolo účinné čistenie výfukových plynov, čo sa podarilo dosiahnuť vývojom nového špeciálneho zberného katalyzátora na odbúravanie oxidov dusíka (NOx), vďaka čomu motory FSI spĺňajú aj emisnú normu Euro 4.

Hlavné výhody priameho vstrekovania – vysoká účinnosť a nízka spotreba – platia tak pre vznetové (TDI) ako aj pre zážihové (FSI) motory, niet sa teda čomu čudovať, že aj v oblasti vývoja zážihových motorov s priamym vstrekovaním bol Volkswagen medzi prvými.
Koncom roka 2000 uviedol na trh Lupo 1.4 FSI s motorom s priamym vstrekovaním paliva výkonu 77 kW (105 k). So spotrebou 4.9 l na 100 km sa Lupo FSI stalo prvým „5-litrovým“ vozidlom so zážihovým motorom a v porovnaní s klasickým zážihovým motorom rovnakého výkonu dosiahlo až o 30 % nižšiu spotrebu paliva.

Volkswagen Polo 1.4 FSI
VW Polo 1.4 FSIPo použití zážihového motora s technológiou priameho vstrekovania paliva FSI v modeloch Golf a Bora – 1.6 FSI s výkonom 81 kW (110 k) – sa medzičasom táto pokroková technika dostáva aj do modelového radu Polo. Volkswagen Polo FSI má pod kapotou zážihový štvorvalcový motor s priamym vstrekovaním paliva objemu 1.4 l, ktorý dáva maximálny výkon 63 kW (86 k) pri 5000 ot/min. Je odvodený od motora použitého v modeli Lupo, pričom bol optimalizovaný z hľadiska zníženia vnútorného trenia, hlučnosti a spotreby. Polo 1.4 FSI spotrebuje v priemere 5.8 l benzínu na 100 km a je tak o 9 % úspornejšie ako Polo s porovnateľným motorom výkonu 55 kW (75 k) s klasickým systémom prípravy palivovej zmesi, ktoré má priemernú spotrebu 6.4 l benzínu na 100 km. V mestskej premávke je Polo FSI úspornejšie až o 13 percent a vďaka spomínanej pokrokovej technológii spĺňa aj emisnú normu Euro 4.

  

[ Späť na technika | Zoznam sekcií ]