Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
technika: Nový turbodiesel 1.9 JTD 16v Multijet   Vytlačiť stránku

Nový motor je vskutku revolučný. Po prvýkrát sa jednotka JTD so vstrekovaním Unijet Common Rail objavila v Alfe 156 v roku 1997 a okamžite sa zaradila na špičku medzi najmodernejšími turbodieselmi. Konštruktéri z vývojového centra Fiatu však nezaspali na vavrínoch, ale ďalej skúmali možnosti vstrekovacieho systému Common Rail. Výsledkom ich práce je práve zavádzaná druhá generácia motorov JTD pod názvom Multijet.

Úplne novonavrhnutý štvorvalec 1.9 JTD ponúka množstvo výhod. V prvom rade to je nízka hlučnosť v priebehu zahrievania jednotky. Podľa otáčok motoru a teploty vonkajšieho vzduchu ide o zníženie hlučnosti o 3 až 6 decibelov. Ďalším zreteľným kladom je vynikajúci výkon 103 kW pri 4000 ot/min a skutočne ohromujúci točivý moment 305 N.m pri 2000 ot/min. Oba tieto parametre patria k špičke v rámci tejto objemovej triedy, avšak spotreba zostala mimoriadne nízka. A čo určite nesmieme zabudnúť, sú ešte nižšie emisie, ktorých jednotka dosahuje bez toho aby sa vo výfukovom potrubí používalo komplikované zariadenie na ich obmedzenie.

Pozrime sa teda zblízka na to, ako funguje a hlavne čo všetko nový motor JTD s vstrekovaním Multijet a šestnásťventilovým rozvodom dokáže.

Konštrukcia motoru
Nová pohonná jednotka je odvodená od osvedčeného štvorvalca 1.9 JTD s osemventilovým rozvodom a vstrekovaním Common Rail. Zásadnou zmenou je použitie novej hlavy valcov so šestnástimi ventilmi a dvoma vačkovými hriadeľmi. Zdokonalený turbodiesel navyše prešiel rôznymi úpravami, ktoré zvyšujú výkon a točivý moment v nižších otáčkach a súčasne obmedzujú hlučnosť a vibrácie.

O to všetko sa v prvom rade zaslúžil najmodernejší vstrekovací systém Common Rail Multijet, ktorý samočinne nastavuje množstvo paliva a okamih jeho vstreknutia do valca.

Mnohé súčasti motoru sú úplne nové: hlava valcov s hydraulicky ovládanými zdvíhadlami, ojnice aj kľuková hriadeľ alebo piesty s kanálikom umožňujúcim prístup chladiaceho oleja k ojnici a ložiskám, sú vyrobené z nového materiálu. Sacie a výfukové potrubie sú tiež iné: zatiaľ čo pôvodné diely vznikli zo špeciálneho vysoko-pevného materiálu, nové súčasti sú vyrobené z hliníkovej zliatiny.

Elektronicky riadená recirkulácia výfukových plynov a chladenie výfukových plynov sú ďalšou novinkou. Mazanie obsahuje iné olejové čerpadlo a tepelný výmenník (vzduch/olej) na chladenie oleja; chladiaci okruh je tiež vybavený novým čerpadlom. Tieto hlavné úpravy a vylepšenia prispievajú k tomu, že sa nový motor vyznačuje vynikajúcimi výkonmi, nízkou spotrebou a spoľahlivosťou.

Vstrekovanie Multijet
Jednotka 1.9 JTD 16v je prvým motorom na svete, ktorý bol vybavený druhou generáciou vstrekovania Multijet Common Rail. Princíp novinky je zhodný s existujúcim typom Unijet Common Rail, to znamená použitie elektronicky riadeného vstrekovača, ktorý vstrekuje palivo do valca pod vysokým tlakom. Hlavnou odlišnosťou je počet vstrekov: dodnes si motor typu Common Rail musel v priebehu jedného cyklu vystačiť len s dvoma vstrekmi, avšak odteraz možno rovnaké (alebo aj nižšie) množstvo paliva rozvrhnúť do viac vstrekov tesne za sebou.

Výsledkom je predovšetkým hladší chod motoru, pretože vo valci prebieha postupné spaľovanie malých dávok nafty. To sa odráža aj v nižšej hlučnosti, znížení emisií a nárastu výkonu ako aj točivého momentu okolo 6 až 7 percent, čo ďalej prispieva k príjemnejšej jazde.

Výsledok je skutočne impozantný a to nemusíme jeho technologický náskok porovnávať len niekoľko rokov starými vznetovými motormi - obrovský krok vpred sa prejaví aj pri porovnaní s bežnými turbodieselmi Common Rail, reprezentovanými doterajšou generáciou jednotiek JTD.

Tajomstvo motorov Multijet spočíva v riadiacej jednotke, ktorá ovláda vstrekovače. Vďaka tejto jednotke možno nastaviť aj niekoľko vstrekov načasovaných tesne za sebou.

Vývojári spoločnosti Fiat Auto vyvinuli tento diel (spolu so vstrekovačmi) špeciálne pre toto použitie. A preto možno zabezpečiť sériu extrémne presných vstrekov nielen čo do množstva, ale tiež s ohľadom na ich načasovanie. Vďaka tomu dochádza k vznieteniu paliva riadeným spôsobom, vyrovnávajú sa tlaky a teploty vo valci a ďalej sa efektívne využíva vzduch v procese spaľovania. To má zase vplyv na správanie motoru - tichší chod, znížené emisie a zvýšené výkony.

Systém Multijet vznikol na základe dlhodobého vývoja a testov. Vývojoví pracovníci Fiatu a Alfy Romeo začali tým, že vyriešili isté obmedzenia riadiacich jednotiek. Keď sa im to podarilo, zamerali sa na sériu drobných vstrekov rovnakého množstva paliva. Výsledkom je niekoľko možností nastavenia: dva druhotné vstreky nasledujúce po hlavnom vstreku; jeden predvstrek s dlhším predstihom pred hlavným vstrekom a dva po sebe nasledujúce druhotné vstreky; jeden predvstrek a potom dva hlavné vstreky apod. Riadiaca jednotka nastavuje zvolené sekvencie podľa rôznych podmienok - inak prebieha vstrekovanie pri voľnobehu, nízkom zaťažení v nízkych otáčkach, pri športovej jazde atď.

Štúdie odhalili doteraz nevídané možnosti tohto systému a zaznamenali jeho nesmierny prínos v množstve situácií. Nesmieme zabudnúť, že na motor sú kladené vysoké protichodné požiadavky, ktoré sa odrážajú aj v zvolenej konštrukcii: jednou z priorít je rýchle zahriatie po ranných studených štartoch, iné hľadisko zase uprednostňuje nárast točivého momentu a obmedzenie hlučnosti, zatiaľ čo ďalší vyzdvihuje znížení emisií.

Použitie viacnásobného vstreku u motoru Multijet vychádza v ústrety všetkým týmto hľadiskám a významne tak zdokonaľuje konštrukciu vznetového motoru. Konštruktéri Fiatu týmto zase dosiahli v oblasti dieselových jednotiek prvenstvo a potvrdili svoj náskok pred konkurenciou. Je to ďalšia úspešná kapitola v dlhom príbehu, v ktorom prvé riadky napísala Croma TDI v roku 1986, keď sa stala prvým automobilom s dieselom vybaveným priamym vstrekovaním nafty na svete.

Alfa stála pri zrode vstrekovania Common Rail
Vtedy išlo o skutočný prielom v konštrukcii osobných automobilov so vznetovými motormi, ktorý prelomil bariéry aj pre ostatné automobilky. Jednotky s priamym vstrekovaním ponúkali lepšie výkony a nižšiu spotrebu, ale ťažko obmedzovali vyššiu hlučnosť pri nízkych otáčkach a pri náhlej zmene režimu. Preto sa vývojoví pracovníci zamerali na ešte lepšie systémy priameho vstrekovania, čo pred niekoľkými rokmi viedlo k uvedeniu princípu Common Rail so vstrekovaním Unijet.

Prvýkrát tento nápad zverejnila v roku 1987 univerzita v Zürichu, v ktorej laboratóriách vedci pracovali na úplnej novinke, ktorá doteraz v aute nebola použitá - vznetovom motore so vstrekovačmi a vysokotlakovým zásobníkom paliva, ktorý tiež dal novej generácii vstrekovania meno Common Rail. Princíp je jednoduchý ako aj účinný: zvýšením tlaku nafty v zásobníku sa z nej stane akýsi hydraulický akumulátor schopný okamžite dodávať stlačené palivo.

O tri roky neskôr vstúpil systém Common Rail, dopracovaný spoločnosťami Magneti Marelli, Fiat a Elasis do fázy tesne pred sériovou výrobou. V priebehu roku 1994, keď bolo všetko pripravené, hľadal Fiat partnera s čo najlepšími skúsenosťami v oblasti vstrekovacích systémov vznetových motorov a našiel ho v spoločnosti Bosch, ktorá sa ujala dokončenia vývoja a priemyslovej výroby.

Prvýkrát sa turbodiesel s týmto vstrekovaním predstavil pod kapotou Alfy 156 JTD v roku 1997. V porovnaní s obvyklými vznetovými jednotkami, zaručoval motor JTD priemerne o 12% lepšie jazdné parametre pri súčasnom znížení spotreby paliva o 15%. Tieto parametre predznamenali obrovský úspech, ktorý tento motor dosiahol.

Teraz prichádza na trh ďalšia generácia motorov JTD vybavených ultramoderným vstrekovaním Multijet a viacventilovou hlavou valcov. Privilégium začať novú éru medzi vznetovými motormi bolo zverené najobľúbenejšiemu štvorvalcu 1.9 JTD 16v.

Výhody 16ventilového rozvodu
Obdivuhodné parametre, výkon 103 kW a nemenej pôsobivý točivý moment 305 N.m, sa dosiahol u nového štvorvalca 1.9 JTD 16v použitím najmodernejších technológií a konštrukčných prvkov. Ide predovšetkým o:
- nové nastavenie riadiacej jednotky,
- zvýšenie vstrekovacieho tlaku z 1300 na 1400 barov,
- nové nastavenie turbodúchadla.

Motor je preplňovaný výfukovým turbodúchadlom Garett s premenlivou geometriou lopatiek, ktorá zlepšuje priebeh točivého momentu a zabezpečuje jeho nárast najmä pri nižších otáčkach. Najlepšie to zdokumentujú prosté čísla: celých 90% točivého momentu nového motoru je k dispozícii v neuveriteľne veľkom rozsahu otáčok od 1750 do 3250 ot/min! Pritom samotné maximum 305 N.m je jedno z najväčších v tejto objemovej kategórii. Počas jazdy však vodiča viac než čísla zaujíma ochota motoru zrýchľovať a práve tieto hodnoty dokazujú, že zrýchlenie Alfy 147 JTD a 156 alebo sportwagonu JTD je skutočne úchvatné. Príkladom môžu byť namerané časy pri pružnom zrýchlení. Aj na piatom rýchlostnom stupni Alfa 147 dokáže zrýchliť z 80 na 120 km/h za neskutočných 7,9 s. Pritom dosahuje najvyššiu rýchlosť 206 km/h a hodnota zrýchlenia z 0 na 100 km/h za 9,1 s doslova berie dych. Ale týmto takmer zázračné čísla nekončia - všetko korunuje mimoriadne nízka spotreba paliva. Pri konštantnej rýchlosti na najvyšší, šiesty stupeň, dosahuje nový model vybavený motorom so vstrekovaním Multijet nasledujúcu spotrebu:
- 4,5 l na 100 km pri 90 km/h,
- 6,0 l na 100 km pri 120 km/h,
- 7,5 l na 100 km pri 150 km/h.

S rovnakým motorom dosahuje aj väčšia Alfa 156 podobne vynikajúcich výsledkov. Maximálna rýchlosť je v tomto prípade 209 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá len 9,3 s. Aj sportwagon potrebuje stále perfektných 9,7 s. Tiež tu je spotreba ako z ríše fantázie. Na šiesty stupeň voz vykazuje tieto palivové nároky:
- 4,5 l na 100 km/h pri 90 km/h,
- 5,9 l na 100 km/h pri 120 km/h,
- 7,3 l na 100 km/h pri 150 km/h.

  

[ Späť na technika | Zoznam sekcií ]