Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
technika: Bezúdržbový časticový filter DPF pre vznetové motory  Vytlačiť stránku

Vďaka premyslenej regeneračnej stratégii zostávajú výkonové parametre, spotreba a emisie CO2 na rovnakej úrovni ako pri motoroch bez časticového filtra. Celé zariadenie pre čistenie výfukových spalín, obsahujúce primárny katalyzátor, umiestnený tesne pri motore a oxidačný katalyzátor, je určené na zníženie množstva všetkých škodlivín vo výfukových plynoch, najmä na redukciu uhľovodíkov (HC) a oxidu uhoľnatého (CO).

Inovatívny systém DPF je spoločným dielom konštruktérov automobilky Opel a spoločnosti GM Powertrain. Bezúdržbový časticový filtračný systém DPF sa objaví už začiatkom budúceho roka v modeloch Vectra a Signum poháňaných novým motorom 1.9 CDTI ECOTEC, ktorý sa predstavuje práve na tomto autosalóne IAA.

Nový časticový filter pre vznetové motory je zložený z keramického jadra z karbidu kremíka, ktoré svojou štruktúrou pripomína včelí plást. Jadro je perforované veľkým množstvom mikroskopických kanálikov. Výfukové plyny prechádzajú stenami kanálikov, pričom sa zachytávajú škodlivé častice. Aby nedošlo k upchatiu filtra a prekročeniu povoleného pretlaku, musia sa zachytené častice v pravidelných intervaloch vypaľovať. Namiesto aditív pridávaných do paliva, ktoré sa pri tomto regeneračnom procese zvyčajne používajú, pokryli konštruktéri automobilky Opel všetky aktívne časti filtra povlakom zo vzácnych kovov. K vlastnému vypaľovaniu zachytených častíc potom dochádza po vstreknutí malého množstva paliva, čím teplota výfukových plynov vzrastie takmer na 600 °C, pri ktorej dochádza k spaľovaniu škodlivých častíc. Tento koncept si vyžiadal vývoj flexibilného vstrekovacieho systému, schopného presne pracovať vo všetkých režimoch zaťaženia motora - zariadenie totiž musí bezchybne pracovať nielen pri plnom zaťažení motora, ale aj pri „studených štartoch“ a v prípade krátkych jázd po meste (taxislužba).

Aby boli splnené všetky naznačené požiadavky, budú modely Opel používať vznetové motory so systémom priameho vstrekovania nafty do valcov „common-rail“ poslednej generácie. Táto technológia totiž umožňuje veľmi presné riadenie vstrekovacieho procesu (množstvo vstrekovaného paliva aj vstrekovací tlak) za každých podmienok.

Ďalší výhodou sofistikovaného systému je, že k regeneračnému procesu dochádza v nepravidelných intervaloch, v závislosti na prevažujúcich jazdných podmienkach - k vstreknutiu dodatočnej dávky paliva a k vypáleniu škodlivých častíc teda dochádza až v momente, kedy množstvo zachytených častíc vyvolá vopred daný spätný pretlak vo filtri. Celý proces vypaľovania častíc je kontrolovaný tlakovými a tepelnými čidlami DPF jednotky - vodič priebeh regenerácie vôbec nepostrehne.

Medzi primárnym katalyzátorom, ktorý je uložený tesne pri motore a časticovým filtrom, je pod podlahou auta umiestený oxidačný katalyzátor. Ten slúži k redukcii uhľovodíkov (HC) a oxidu uhoľnatého (CO) vo výfukových plynoch. Vysoká účinnosť spaľovacieho procesu vznetových motorov Opel sa odráža vo veľmi nízkom množstve oxidov dusíka vo výfukových plynoch - množstvo NOx leží pod hranicou emisných limitov normy Euro 4.

Nový systém čistenia výfukových plynov vrátane časticového filtra DPF uvedie Opel do svojich modelov, ktoré musia plniť emisné limity normy Euro 4, platnej pre všetky novo registrované autá od 1.1. 2006. Norma Euro 4 znižuje povolené množstvo pevných častíc a oxidov dusíka NOx vo výfukových plynoch o 50 %.

Opel si je vedomý dôležitosti čistenia výfukových spalín z pohľadu zachovania čistého životného prostredia pre budúce generácie - preto konštruktéri neustále hľadajú nové cesty k ďalšiemu zdokonaľovaniu účinnosti spaľovacích motorov. Súčasťou tejto stratégie je aj snaha o stále znižovanie spotreby paliva, a to cestou znižovania hmotnosti auta, valivého odporu a aerodynamického odporu vzduchu.

  

[ Späť na technika | Zoznam sekcií ]