Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
technika: Interaktívny podvozok IDSPlus  Vytlačiť stránku

Podvozok IDSPlus prepája sieťou dátových zberníc dôležité systémy, ktoré ovplyvňujú správanie sa a vlastnosti auta. Medzi tie najdôležitejšie patrí protiblokovací systém bŕzd ABS, elektronický stabilizačný systém ESP a systém elektronickej regulácie charakteristík tlmičov CDC (Continuous Damping Control). Podvozok IDSPlus dodáva novej Astre vynikajúce jazdné vlastnosti, ktoré dokonale zodpovedajú vysokým požiadavkám na dynamiku jazdy a aktívnej bezpečnosti.

Astra tretej generácie sa zaslúžila o to, že systém CDC, až doposiaľ vyhradený iba pre luxusné limuzíny, alebo drahé športové automobily, sa dostáva vo veľkom merítku aj k zákazníkom mimoriadne populárnej nižšej strednej triedy - čo opäť dokladuje dlhoročný záujem automobilky Opel na rýchlom zavádzaní tých najmodernejších technológií do modelov najrozšírenejších automobilových tried.

Pokiaľ je Astra vybavená adaptívnym zavesením IDSPlus, môže vodič jednoduchým stlačením tlačidla výrazne zmeniť charakteristiku podvozka smerom k športovým vlastnostiam. Po stlačení ovládača sa patrične menia nielen vlastnosti tlmičov, ale tiež charakteristika posilového účinku elektro-hydraulického posilňovača riadenia a citlivosť elektronického pedálu plynu.

Motory modelov vybavených automatickou, alebo automatizovanou prevodovkou Easytronic, sa pri voľbe športového režimu motora pred preradením na vyšší rýchlostný stupeň vytáčajú do vyšších otáčok.

Zavesenie predných kolies: ďalšie vylepšenia osvedčenej koncepcie
Maximálna agilita a najvyššia miera bezpečnosti - to boli hlavné ciele tvorcov podvozka IDS novej Astry. Nastupujúci model, ktorého rázvor je dlhý 2614 mm, má vpredu prepracované vzpery McPherson s priečnymi ramenami prichytenými k prednému pomocnému rámu, ktorý sa vyrába modernou technológiou hydrotvárenia.

Premyslená konštrukcia úchytových puzdier vzper McPherson účinne eliminuje prenos vibrácií a hluku od zavesenia kolies do karosérie. Prehnutie vinutých pružín kombinovaných vzper McPherson znižuje namáhanie piestu tlmiča perovania priečnymi silami.

V záujme dosiahnutia čo najlepších jazdných vlastností a vysokého cestovného komfortu sa do Astry novej generácie montujú vinuté pružiny, ktorých tuhosť je odstupňovaná podľa zaťaženia nápravy konkrétneho modelu po 30 kg. Toto odstupňovanie prináša takmer identickú frekvenciu kmitania prednej nápravy pre všetky modelové verzie - od modelov so zážihovým štvorvalcom 1.4 TWINPORT až po modely s dvojlitrovým preplňovaným zážihovým motorom 2.0 TURBO, alebo turbodieselom 1.9 CDTI, napriek tomu, že sa ich zaťaženie prednej nápravy líši o približne 200 kg.

Flexibilný spôsob výroby nového otočného čapu kolesa umožňuje väčšiu variabilitu odklonu kolies, čo zlepšuje odozvu riadenia, kontakt kolies s vozovkou, stabilitu jazdy a prináša výraznejší samoriaditeľný efekt predného zavesenia. Vďaka novým výrobným metódam môže teraz Opel v modeloch Astra tretej generácie ponúknuť radiace páky dvoch rôznych dĺžok, takže do modelov so športovým podvozkom a svetlou výškou zníženou o 15 mm sa montuje riadenie so strmším prevodom 14:1, kým bežné verzie sú vybavené riadením s prevodom 15:1.

Riadiaca jednotka elektro-hydraulického posilňovača riadenia (EHPS) mení posilový účinok na základe vyhodnotení mnohých aktuálnych parametrov, pričom tými základnými sú rýchlosť jazdy a sila a rýchlosť otáčania volantom. Priebežné modulovanie posilového účinku podľa týchto veličín zaručuje optimálny posilový účinok v každej jazdnej situácii. Po aktivácii športového režimu podvozka IDSPlus tlačidlom „Sport“ sa adekvátne mení aj charakteristika posilového účinku riadenia.

Zavesenie zadných kolies: množstvo variácií koncepcie nápravy s torznou priečkou
Nová Astra má vzadu nápravu s torznou priečkou špeciálneho dvojplášťového U-profilu. Prepracovaná konštrukcia zadnej nápravy prináša nielen všetky obvyklé výhody tejto koncepcie, teda predovšetkým malé nároky na obstavaný priestor, nízku hmotnosť a precízne nastavenie kinematiky zavesenia kolies, ale umožňuje aj presné špecifické naladenie zavesenia podľa požiadaviek na konkrétnu verziu modelového radu.

Výraznou odlišnosťou zadnej nápravy novej Astry od konvenčných náprav s torznou priečkou je spôsob jej výroby, pri ktorom sa využíva patentovo chránená technológia zvarovania magnetickým oblúkom, ktorá sa používa na dokonalé spojenie torznej priečky s vlečenými ramenami. Táto technológia umožňuje vytvorenie torznej priečky so stenou premenlivej hrúbky (ktorá funguje aj ako skrutný stabilizátor), ako aj presné nastavenie uhla medzi priečkou a vlečenými ramenami, takže je možné optimálne využiť samoriaditeľný efekt zavesenia. Výhodou je možnosť absolútne presného nastavenia kinematiky zadného zavesenia podľa motora, hmotnosti auta a jeho karosérie (napr. verzie kombi majú vyššie položené ťažisko) tak, aby sa automobil v zákrutách príliš nenakláňal a zároveň dokonale držal zvolenú stopu. S individuálne nastaveným zadným zavesením je zladená aj činnosť elektronických systémov podvozka, ako napr. stabilizačný systém ESP.

Ďalšou výhodou využitia kompaktnej zadnej nápravy s torznou priečkou a zväčšeného rozchodu kolies (o 32 mm v porovnaní so stávajúcim modelom Astra) je väčší priestor interiéru. Veľké puzdrá s priemerom 70 mm, prostredníctvom ktorých je ukotvené zavesenie kolies do karosérie, znižujú prenos vibrácií a hluku do karosérie. Dôkladné ladenie kinematiky zavesenia kolies sa odrazilo aj v lepšej stabilite jazdy a dokonalejším vedením stopy.

Priestorovo úsporná konštrukcia zadnej nápravy pomohla aj k zníženiu ťažiska, čo sa pozitívne prejavilo vo vyššej agilite auta. Kompaktná koncepcia zadnej nápravy umožnila umiestnenie palivovej nádrže medzi kolesá pod úroveň sedadiel.

Podvozok IDSPlus zvyšuje mieru aktívnej bezpečnosti
Novú úroveň kvality jazdných vlastností môžu vychutnávať vodiči, ktorí si objednajú Astru so špeciálnym adaptívnym zavesením IDSPlus so systémom priebežného riadenia útlmu tlmičov CDC (Continuous Damping Control). Riadiaca jednotka systému CDC prostredníctvom troch okruhov vysokorýchlostných dátových zberníc CANBUS reguluje činnosť tlmičov podľa okamžitých jazdných podmienok. Tlmenie sa tak dokáže bleskovo prispôsobiť osobitému jazdnému štýlu každého vodiča, alebo zmene povrchu vozovky, čo oi. znamená kratšiu brzdnú dráhu na cestách so zlým povrchom. Rýchlosť prenosu dát zbernicami CANBUS, ktoré prepájajú najdôležitejšie systémy podvozka, je 500 kbit/sec, čo je osemkrát viac, ako rýchlosť dátových liniek ISDN 64 kbit/sec.

Bezpečnosť jazdy okrem systému CDC výrazne zvyšuje tiež elektronický stabilizačný systém ESP. V rýchlo prechádzaných zákrutách zlepšuje ESP stabilitu jazdy v dvoch stupňoch: pokiaľ sa jazda blíži k limitu, kedy ESP bude musieť zasiahnuť do činnosti bŕzd, upraví sa separátne tlak v tlmičoch perovania každého kolesa. Až v druhej fáze, kedy sa aktivuje ESP, dochádza k cielenému pribrzďovaniu niektorých kolies a takto vyvolaný stáčavý moment stabilizuje jazdu.

Do systému CDC novej Astry sú začlenené všetky štyri hydraulické tlmiče perovania jednotlivých kolies, ktoré sa dokážu neustále prispôsobovať jazdným podmienkam - štýlu jazdy a povrchu vozovky. Cieľom systému CDC je minimalizovať nakláňanie, stáčanie, alebo kolísanie karosérie. Požadované informácie odovzdáva do riadiacej jednotky systému množstvo citlivých senzorov - čidlo priečneho zrýchlenia, tri čidlá nakláňania karosérie a dva senzory zrýchlenia namontované priamo pri kolesách. Systém berie do úvahy aj činnosť bŕzd, či aktiváciu smerových svetiel pri odbočovaní. Výkonný riadiaci procesor potom podľa viacparametrických algoritmov bleskovo vypočíta optimálnu charakteristiku konkrétneho tlmiča perovania a vydá signál jeho proporcionálnym solenoidovým ventilom, ktoré regulujú prietok oleja v tlmičoch a tým aj ich tuhosť. Nastavenie optimálneho útlmu jednotlivých tlmičov je otázkou milisekúnd, takže automobil sa vždy správa predpisovo neutrálne a podvozok ponúka mimoriadnu mieru aktívnej bezpečnosti.

Inžinieri automobilky Opel zlepšili bezpečnosť nového modelu Astra elektronickým prepojením systémov CDC, ABS a ESPPlus. Pri prejazde zákrutami vysokou rýchlosťou stabilizuje systém ESPPlus jazdu v dvoch stupňoch: pokiaľ sa jazda blíži k hranici, kedy sa automaticky aktivuje činnosť stabilizačného systému ESPPlus, dôjde k individuálnemu nastaveniu tuhosti tlmičov všetkých kolies. Pokiaľ potom dôjde k zásahu systému ESP, aktivujú sa brzdy jedného, alebo viacerých kolies tak, aby vodič dostal auto opäť pod kontrolu. Výsledkom je neskorší a citlivejší zásah stabilizačného systému ESP.

Pri brzdení upravia tlmiče svoju tuhosť v závislosti na povrchu vozovky tak, aby protiblokovací systém bŕzd ABS mohol čo najúčinnejšie pracovať. Dochádza teda k zreteľnému skráteniu brzdnej dráhy, a to najmä na cestách s nerovným a rozbitým povrchom. Bleskové zvýšenie tuhosti tlmičov predných kolies eliminuje tiež nežiadúce „ponáranie“ prednej časti auta pri prudkom brzdení.

Interaktívny podvozok IDSPlus so systémom elektronickej regulácie tlmičov CDC poskytuje novej Astre nadpriemerné jazdné vlastnosti aj pri dynamickej jazde a zároveň poskytuje pasažierom mimoriadny cestovný komfort a mieru aktívnej bezpečnosti.

Bohato dimenzované kotúčové brzdy všetkých kolies spolu s podtlakovým posilňovačom s priemerom 15 palcov (resp. 16 palcov pre výkonnejšie verzie) sa starajú o účinné a bezpečné spomaľovanie či zastavenie auta za každých podmienok. V kritických situáciách, ktoré avizuje mimoriadne silné a rýchle zošliapnutie brzdového pedálu, sa aktivuje dvojstupňový brzdový asistent, ktorý urýchli nábeh tlaku v brzdovom systéme na maximálnu úroveň, čo sa prejaví v skrátení brzdnej dráhy.

Športový charakter stlačením tlačidla
Pokiaľ je nová Astra vybavená adaptívnym zavesením IDSPlus, môže vodič jednoduchým stlačením príslušného ovládača na prístrojovom paneli výrazne zmeniť charakteristiku podvozka smerom k športovým vlastnostiam. Tým sa patrične mení nielen charakteristika tlmičov, ale tiež charakteristika posilového účinku elektro-hydraulického posilňovača riadenia a citlivosť elektronického pedálu plynu.

Motory modelov s automatickou, alebo automatizovanou manuálnou prevodovkou Easytronic, sa pri voľbe športového režimu motora pred preradením na vyšší rychlostný stupeň vytáčajú do vyšších otáčok. Astra myslí aj na skutočne náročných a skúsených vodičov a umožňuje deaktiváciu stabilizačného systému poslednej generácie ESPPlus.

Inžinieri automobilky Opel zlepšili účinnosť systémov ESPPlus a ABS využitím najmodernejších senzorov, ich prepojením do sietí a implementácií vyspelých riadiacich programov, takže celý komplex teraz ponúka mnohé nové funkcie, ako napr.:

- Systém eliminácie nedotáčavosti: Pokiaľ systém pomocou citlivých čidiel zaregistruje nedotáčavé správanie sa auta, dôjde najprv k privretiu škrtiacej klapky motora, čím sa zníži rýchlosť jazdy. V druhej fáze dochádza k pribrzdeniu oboch predných kolies. Pokiaľ si situácia vyžaduje aktiváciu elektronického stabilizačného systému ESP, zníži sa tlak v brzde predného vonkajšieho kolesa a súbežne je zvýšený tlak v brzde zadného vnútorného kolesa až do chvíle, kedy sa jazda znovu nestabilizuje.
- Hill-Start Assistant (zariadenie pre rozjazdy do kopca): Toto zariadenie zvyšuje komfort pri rozjazdoch v prudkých stúpaniach. Pokiaľ sa vodič rozbieha s autom do kopca, nemusí sa nutne brániť proti nechcenému cúvnutiu zatiahnutím ručnej brzdy. Zariadenie Hill-Start Assistant zaistí, že aj po uvoľnení tlaku na pedál brzdy zostáva tlak v brzdovom systéme ešte 1,5 sekundy na pôvodnej výške, čo stačí na to, aby vodič zaradil rychlostný stupeň a pridal plyn. Akonáhle sa automobil pohne smerom vpred, tlak v brzdovom systéme opadne.
- Systém stabilizácie prívesu: Systém monitorujúci vzájomné pohyby, resp. natáčanie súpravy auta a pripojeného prívesu. Pokiaľ by došlo k prekročeniu únosnej medze výkyvov prívesu, ktoré závisí najmä na rýchlosti jazdy, uzavrie sa škrtiaca klapka motora a aktivujú sa brzdy, takže auto aj s prívesom spomalí a jazda sa znovu stabilizuje.
- Systém detekcie poškodenej pneumatiky: Senzory, sledujúce rýchlosť otáčania kolies, varovným signálom upozorňujú vodiča na prípadnou stratu tlaku v niektorej pneumatike. Zníženie tlaku si systém odvodí zo zvýšenia obvodovej rýchlosti poškodeného kolesa v porovnaní s obvodovou rýchlosťou ostatných kolies, pretože koleso s podhustenou pneumatikou má menší obvod a točí sa teda pri rovnakej rýchlosti auta rýchlejšie. Varovný signál zaznie, pokiaľ tlak v pneumatike poklesne asi o 30 %.

Ďalším systémom, ktorý významne ovplyvňuje aktívnu bezpečnosť, je systém monitorovania tlaku v pneumatikách TPMS (Tire Pressure Monitoring System). TPMS pomocou špeciálnych senzorov, ukrytých vo všetkých kolesách, identifikuje zmenu tlaku už o 0,1 baru. Signály senzorov sa potom prenášajú na prijímacie zariadenie v interiéri a okamžitý tlak sa zobrazí na displeji palubného počítača. Pokiaľ tlak poklesne pod zadanú hranicu, vodiča upozorní výstražný signál.

Pretože systém detekcie poškodenej pneumatiky nevyžaduje žiadne špeciálne senzory v pneumatikách, dokáže vodiča varovať napr. aj v prípade, že auto má obuté zimné pneumatiky bez senzorov TPMS.

"Nová Astra disponuje mnohými prvkami a systémami, ktoré boli až doposiaľ k dispozícii iba v triede luxusných, alebo drahých športových automobilov," hovorí Hans H. Demant, technický riaditeľ automobilky Opel. "Ich aplikácia v kompaktnej Astre jasne demonštruje naše postavenie technologického lídra. Hlavným dôvodom prečo všetky vyspelé zariadenie zavádzame aj do modelov nižších tried je, že chceme, aby z nich profitovalo čo najviac vodičov."

  

[ Späť na technika | Zoznam sekcií ]