Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
bezpečnosť: Svetelná technológia budúcnosti  Vytlačiť stránku

Štatistiky hovoria jasnou rečou: Viac ako 80 % všetkých dopravných nehôd sa stane za šera či tmy pri zlom počasí. To je jasná výzva pre konštruktérov automobilky Opel, ktorí pracujú na vývoji inteligentných osvetľovacích systémov automobilov novej generácie, ich kľúčovým prvkom sú multifunkčné natáčacie svetlomety. Cieľom je pripraviť také svetlomety a osvetlenie, ktoré zlepší výhľad vodiča, čo sa musí prejaviť vo vyššej bezpečnosti jazdy ako aj v cestovnom komforte. Konštruktéri nových svetelných systémov automobilov Opel sa zároveň tým najlepším spôsobom vyrovnávajú s faktom, že ľudský zrak sa s vekom zhoršuje. Približne od 45 rokov sa zhoršuje zraková ostrosť za zhoršených svetelných podmienok. A napríklad iba v Nemecku je asi 25 miliónov držiteľov vodičského preukazu, teda viac ako polovica, starších ako 40 rokov.

Opel sa vďaka systematickému vývoju vypracoval na pozíciu lídra v oblasti svetelných technológií. V roku 2003 sa Opel stal prvým producentom automobilov, ktorý do strednej automobilovej triedy vniesol natáčacie svetlomety AFL (Adaptive Forward Lighting) a do bokov svietiace svetlá pre odbočovanie. Modely Vectra a Signum sú stále jedinými automobilmi, ktoré ponúkajú Bi-Xenonové svetlomety s oboma týmito funkciami, teda s natáčaním do zákrut a osvetľovaním bočných priestorov v prudkých zákrutách a pri odbočovaní. Nová Astra vniesla špičkové Bi-Xenonové adaptívne svetlomety AFL, ktoré sa natáčajú spolu s riadením a prispôsobujú svoju charakteristiku pri jazdách po diaľniciach, aj do najsilnejšieho európskeho automobilového segmentu.

Špecialisti Medzinárodného technického a vývojového centra ITDC Opel v Rüsselsheime v súčasnosti pracujú na adaptívnych svetlometoch AFL novej generácie. Opel tým znovu potvrdzuje svoju priekopnícku rolu vo vývoji moderných osvetľovacích systémov. Svetlomety novej generácie menia svoje charakteristiky podľa toho, či sa auto pohybuje po bežných cestách, po diaľnici, alebo v meste a prispôsobuje sa aj aktuálnym klimatickým podmienkam. Práve túto prispôsobivosť budú po automobilových svetlometoch vyžadovať zákonné normy, ktoré začnú v Európe platiť od roku 2007. Už tento rok uskutočnili špecialisti centra ITDC prvé praktické testy svetlometov novej generácie, a to na skúšobnom okruhu automobilky Opel v nemeckom Dudenhofene.

Adaptívne svetlomety AFL novej generácie: Široká škála funkcií do najrôznejších podmienok
Adaptívne svetlomety AFL prispôsobujú svoju činnosť a charakteristiky aktuálnym jazdným podmienkam a svetelným podmienkam. Keď automobil ide rýchlo v priamom smere, napríklad po diaľnici, je nutné, aby svetelný lúč osvetľoval vozovku do väčšej diaľky pred autom.

Naproti tomu úplne iné podmienky kladie na svetlomety mestská prevádzka – tu číha najväčšie nebezpečenstvo v neosvetlených priestoroch ležiacich bokom ku smeru jazdy a preto moderné svetlomety musia tieto „slepé“ miesta čo najintenzívnejšie eliminovať. Temné miesta prudkých zákrut, úplne bežných vo väčšine okresných vozoviek, výrazne lepšie osvetľujú moderné adaptívne svetlomety AFL, ktoré sa natáčajú spolu s riadením.

Vývojoví špecialisti predpokladajú, že všetky tieto funkcie budú moderné svetlomety AFL zvládať ešte lepšie po prepojení so satelitnými navigačnými systémami - osvetľovacie systémy budú vďaka tomu ešte rýchlejšie reagovať na blížiace sa zákruty, alebo klesanie či stúpanie vozovky.

Moderné svetlomety sa budú prispôsobovať aj počasiu, napríklad jazdy počas dažďa, sneženia alebo v hmle. Počas týchto situácií je vodič často nepríjemne rušený odrazmi svetlometov od lesklého povrchu vozovky. Svetlomety budúcej generácie preto cielene znížia intenzitu osvetlenia centrálnej časti vozovky pred automobilom a naopak zvýšia intenzitu dvoch postranných svetelných kužeľov, ktoré osvetľujú v strednej vzdialenosti okrajové sekcie vozovky. Vývojoví špecialisti automobilky Opel sa snažia, aby vodič mal za každého počasí čo najlepšie osvetlenú cestu , ale zároveň aby v žiadnom prípade nedochádzalo k oslňovaniu protiidúcich automobilov.

„Adaptívne svetlomety AFL budúcej generácie musia vyhovieť všetkým požiadavkám na aerodynamiku, styling a musí vyhovieť aj rozmerovým požiadavkám designerov,“ vymenováva priority expertov, pracujúcich na vývoji nových svetelných systémov, Ingolf Schneider, vedúci oddelenia prípravy osvetľovacích technológií centra ITDC. „Musíme dokázať integrovať nové funkcie do svetlometov čo najmenších rozmerov. Preto ideme cestou spájania niektorých svetelných funkcií do určitých skupín. A okrem toho sa samozrejme snažíme, aby cena budúcich natáčacích multifunkčných svetlometov bola približne rovnaká, ako je cena súčasných adaptínych svetlometov AFL.“

Hlavným prvkom adaptívnych svetlometov AFL budúcej generácie sú horizontálne a vertikálne natáčacie Bi-Xenónové svetlomety s pohyblivými časťami reflektorov a variabilnými filtrami a clonami umiestenými do cesty svetelného lúča. Krokové elektromotorčeky dokážu v zlomku sekundy zmeniť nastavenie všetkých týchto elementov, tak, aby osvetlenie vždy optimálne zodpovedalo aktuálnej jazdnej situácii. Ovládacie členy dostávajú pokyny z riadiaceho procesoru prostredníctvom vysokorýchlostných dátových sietí. Riadiaca jednotka pritom neustále vyhodnocuje informácie z mnohých citlivých čidiel, najmä zo senzorov sledujúcich rýchlosť jazdy, uhol natočenia predných kolies, nakláňanie karosérie, zaťaženie auta a úroveň okolitého osvetlenia.

Hi-tech svetelné systémy sú medzi zákazníkmi stále populárnejšie
O tom, aký je marketingový potenciál hi-tech osvetľovacích systémov, najlepšie vypovedá dopyt po adaptívnych svetlometoch AFL súčasnej generácie. V roku 2004 asi 28 % nemeckých zákazníkov, ktorí si kúpili model Opel Signum, si objednalo na želanie dodávané adaptívne svetlomety. Do modelov Astra si svetlomety AFL nechalo namontovať asi 8 % zákazníkov.

Adaptívne svetlomety sú investíciou, ktorá sa stopercentne vyplatí. To potvrdzuje aj podrobná štúdia Technickej univerzity v Darmstadte. Vedci z tejto univerzity zistili, že výhľad vodiča pri jazde v noci zákrutou s auto vybaveným xenónovými svetlometmi, ktoré sa natáčajú spolu s riadením, je takmer rovnaký, ako pri jazde za denného svetla. Tento záver vzišiel z rozsiahleho výskumu, ktorého sa zúčastnilo vyše päťdesiat vodičov - od osemnásťročných čerstvých držiteľov vodičského preukazu, cez profesionálnych šoférov až po seniorov vo veku 68 rokov.

Citlivé infrakamery sledujúce okrem iného pohyby očí preukázali, že pri jazde zákrutou v noci v aute s adaptívnymi xenónovými svetlometmi má vodič výhľad do vzdialenosti asi 36 metrov, čo je takmer rovnaké, ako 38 m za normálneho denného svetla. V aute s natáčacími halogénovými svetlometmi má vodič výhľad iba do vzdialenosti 27 m a v aute s pevne fixovanými halogénovými svetlami, iba do vzdialenosti 24 metrov.

Natáčacie svetlomety: až o 90 % lepšie osvetlenie vozovky
Natáčacími Bi-Xenonovými svetlometmi AFL môžu byť vybavené modely Opel Vectra, Signum a Astra. Presné senzory neustále sledujú rýchlosť jazdy a natáčanie riadiacich kolies. Vo chvíli, kedy auto vchádza do zákruty, elektromotorček natočí svetlomety až o 15 stupňov doprava alebo doľava, podľa smeru jazdy, takže svetlený lúč dopadá tam, kde je to skutočne nutné. Svetlomety sa natáčajú pri jazde s diaľkovými aj tlmenými svetlami a reagujú aj podľa rýchlosti jazdy. Vďaka systému natáčania je vozovka osvetlená až o 90 % lepšie, ako v prípade auta s pevne fixovanými svetlometmi. To má samozrejme zásadný vplyv na bezpečnosť jazdy, okrem toho systém AFL zlepšuje aj jazdný komfort a spríjemňuje riadenie auta - vďaka lepšiemu osvetleniu cesty môže totiž vodič skôr reagovať na aktuálnu situáciu a je teda menej stresovaný.

Adaptívne svetlomety sa natáčajú nielen do strán, ale za určitých okolností sa mení aj uhol ich lúča vo vertikálnej rovine. Ak auto prekročí hranicu rýchlosti 115 km/h, svetelný lúč tlmených svetiel sa automaticky zdvihne o niečo vyššie, čo zlepší výhľad vodiča. Automatický regulačný systém, ktorý je štandardnou súčasťou svetlometov AFL, pritom zabraňuje pri tomto tzv. diaľničnom osvetlení oslneniu protiidúcich vodičov - regulačné zariadenie totiž eliminuje vplyv pohybov karosérie (napr. pri akcelerácii, či brzdení) na výšku svetelného lúča. Svetlomety sú teda stále nastavené tak, aby neoslňovali protiidúce vozidlá.

Odbočovacie svetlomety: bočné osvetlenie v uhle 90 °
Druhou základnou funkciou adaptívnych bi-xenónových svetlometov AFL, dodávaných do modelov Vectra a Signum, je osvetlenie sekcií ležiacich po stranách smere jazdy. Tento systém sa veľmi dobre uplatní najmä pri nočných jazdách v mestách. Samostatný halogénový reflektor, ktorý je integrovaný do telesa svetlometov, osvetlí miesta, ležiace v uhle 90 stupňov vpravo alebo vľavo od auta, a to do vzdialenosti až 30 m. Tzv. odbočovacie svetlomety sa aktivujú v závislosti na použití smerových svetiel, rýchlosti jazdy a natočení volantu.

Vďaka tomuto systému má vodič dokonale osvetlenú nielen cestu pred autom, ale vidí dobre aj do miest, kam chce odbočiť. Môže teda včas zareagovať na prípadné nečakané prekážky, čo by mu neumožnili pevne fixované svetlomety, ktoré nedokážu osvetliť temné miesta ležiace bokom ku smeru jazdy. Z bezpečnostných dôvodov sa odbočovacie svetlomety aktivujú iba pri jazde rýchlosťou do 40 km/h, nemôžu sa teda rozsvietiť napríklad pri rýchlej jazde po diaľnici pri prechádzaní z pruhu do pruhu, kde by ich aktivácia mohla byť príčinou kolíznej situácie.

  

[ Späť na bezpečnosť | Zoznam sekcií ]