Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: OPEL Astra OPC Hybrid  Vytlačiť stránku

Svetovo prvý duálny hybridný systém, vyvinutý v spolupráci špecialistov koncernu GM a spoločnosti Daimler Chrysler, je založený na patentovanej hybridnej technológii spojujúcej elektrický pohon so vznetovým agregátom - túto technológiu koncern GM v súčasnosti overuje v 335 mestských autobusoch zaradených do prepravných služieb v severnej Amerike.

Prepracovaná koncepcia systému umožňuje jeho jednoduchú aplikáciu v autách s pohonom predných či zadných, alebo všetkých štyroch kolies a možno ho kombinovať so zážihovými aj vznetovými motormi. Systém s dvojicou do série zapojených elektronicky riadených elektromotorov je mimoriadne flexibilný a kompaktný - zaberá miesto asi ako konvenčná automatická prevodovka. Sada akumulátorov, napájajúcich trakčné elektromotory, umožňuje aj jazdu iba na elektrický pohon.

V Detroite predvádzaný vznetový hybrid na báze Astry GTC demonštruje možnosti zástavby komponentov hybridného pohonu do osobného auta kompaktnej triedy bez toho, aby utrpel komfort pasažierov alebo úžitkové parametre automobilu. Sada NiMH batérií je uložená v priestore pre rezervné koleso a je vybavená chladiacimi ventilátormi. Akumulátory duálneho hybridného konceptu vyvinula renomovaná firma Varta.

„Pre náš koncept sme zámerne zvolili vznetový motor, pretože podľa nás nebude v strednodobom časovom horizonte v Európe dostatočne silný dopyt po hybridoch so zážihovými motormi,“ hovorí Hans H. Demant, viceprezident GM Europe pre techniku a riaditeľ automobilky Opel. „Naše špičkové CDTI vznetové motory vynikajú vysokými výkonmi a extrémne nízkou spotrebou paliva. Hybridný koncept na báze Astry GTC je dôkazom, že hospodárnosť a dynamika sa nemusia vylučovať, ale že hybridné technológie ich môžu naopak ešte umocniť.“

Hybridnú Astra GTC poháňa turbodiesel „common-rail“ CDTI s objemom 1,7 l a výkonom 92 kW/125 k s časticovym filtrom DPF a dvoma elektromotormi s výkonmi 30 kW a 40 kW. V závislosti na aktuálnej jazdnej situácii pridávajú elektromotory svoj výkon k výkonu turbodiesela 1.7 CDTI, alebo sa starajú o pohony Astry GTC úplne samy. Sofistikovaný elektronický riadiaci systém určuje spôsob pohonu. Elektromotory umocňujú už tak slušnú dynamiku, zaručenú výkonným turbodieselom, takže hybridný prototyp sa svojou vitalitou vyrovná automobilom s omnoho väčšími motormi - z 0 na 100 km/h hybridná Astra GTC zrýchľuje v čase pod osem sekúnd!

S prepočítanou spotrebou pod 4 l/100 km (priemerná spotreba podľa metodiky MVEG) je hybridná Astra GTC asi o 25 % hospodárnejšia ako porovnateľné vznetové modely. To je zásluha vyspelého systému regulácie hybridného pohonu, ktorý okrem iného zastaví motor, pokiaľ by bežal naprázdno, alebo pripojí k pohonu elektromotory pri rozjazdoch. Pri brzdení elektromotory pracujú ako generátory a pomáhajú nielen spomaľovať rozbehnutý automobil, ale zároveň vyrábajú elektrinu, ktorou sa dobíjajú akumulátory.

Rovnako ako väčšina duálnych hybridných vozidiel, využíva aj hybridná Astra GTC dva separátne elektrické palubné systémy. Systém pohonu pracuje s vysokým napätím, ostatné zariadenia (osvetlenie, klimatizácia, audiosystém...) sú napájané bezpečným napätím 12 V.

Pri pohľadu z vonka sa hybridná Astra GTC, vybavená panoramatickým čelným oknom, prakticky v ničom nelíši od produkčných modelov Astra GTC. Vnútri sú zmeny už výraznejšie: Otáčkomer v prístrojovom štíte nahrádza kombinovaný prístroj, ktorý informuje o aktuálnom režime práce hybridného systému pohonu - vodič napríklad v ktoromkoľvek okamihu vie, či auto poháňajú elektromotory, turbodiesel 1.7 CDTI alebo oba systémy pohonu spolu.

Veľmi dôležitým prístrojom je ukazovateľ stavu nabitia akumulátorov. Užitočným pomocníkom je grafický displej v stredovom paneli, ktorý vodičovi pomáha zvoliť taký štýl jazdy, aby spotreba paliva aj elektrickej energie bola čo najmenšia. Duálna hybridná technológia pohonu vyniká nielen hospodárnosťou v spotrebe palív, ale tiež nízkymi emisiami.

Technické údaje hybridného konceptu Opel Astra GTC

Typ auta: päťmiestny osobný automobil s pohonom predných kolies, vychádzajúci z modelu Opel Astra GTC
Rozmery (mm): dĺžka 4290, šírka 1729, výška 1433
Vznetový motor: 1.7 CDETI, výkon 92 kW/125 k, krútiaci moment 280 Nm, bezúdržbový časticový filter
Elektromotory: dva, výkon 30 kW a 40 kW, integrované do prevodovej skrine
Akumulátor: NiMH (Varta), 1,3 kW, hmotnosť 35 kg, uložený v priestore pre rezervné koleso
Výkony: 0-100 km/h pod 8 sekúnd
Spotreba paliva: menej ako 4 l/100 km

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]