Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
dojem z jazdy: Aprilia RS 125 (05/2006)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.cvopa, 25.05.2006;

V rámci testovacích jázd na pretekárskom okruhu Hungaroring v Maďarsku, ktoré usporiadal maďarský dovozca motocyklov Aprilia - Mille Motor Kft., som si vyskúšal motocykel RS 125.

zväčšiť Zvolil som RS 125, nakoľko moje skúsenosti nesiahajú ďaleko za túto kubatúru a učiť sa zvládať 140-koňovú Factory na kľukatom okruhu, zatiaľ čo ma obiehajú zručnejší jazdci dvojnásobnou rýchlosťou mi nepripadalo vhodné. Onedlho po registrácii sme sa už prezliekali do jazdeckej výzbroje. To som ešte netušil, že nedokončím ani 1. kolo. Nastal ten pravý čas a my sme si našli naše stroje, všetci sme naštartovali, poporadí sme prešli cez jeden z boxov na výjazdovú časť uličky pred boxy a odtiaľ k slečne s vlajkou. Na moje prekvapenie som zbadal vedľa seba aj pred sebou okrem 125-iek aj 1000-ky, ale to už slečna dvíhala vlajku a po skupinkách nás púšťala na okruh. Na pripájacom pruhu pozriem doľava, nič nejde a už radím a krútim motor do 9000 otáčok, prvá zákruta, brzdy a uvedomujem si, že budem najpomalší na okruhu, nevadí, trošku potrénujem a dotiahnem sa. zväčšiť Stroj ťahal na dve etapy. Pod hranicou 6000 ot./min. žiadna sláva, motor akoby spal a mimovoľne zvyšoval otáčky, ale po jej prekročení sa zobudil drak a unášal vytešeného mňa smerom k ďalším zákrutám. V tom adrenalíne som ani neregistroval, aký stupeň to mám zaradený, len ľavé oko stále škúlilo na otáčkomer a noha na radiacej páke kmitala ako ihla šijacieho stroja. Jazdci za mnou ma obiehali a po tretej zákrute som si to už valil sám (ale nezačínal som prvý …). V polovici kola na mňa mávajú žltou vlajkou, v troch štvrtinách dvoma a pred uličkou do boxov mi už chlapík na trati máva, že späť do boxov, pristavím sa v uličke pri usporiadateľoch a dozvedám sa, že v texaskách jazdiť nesmiem. Jasné, že nie a spomínam si, že som si chcel nejakú kombinézu požičať. Hanbím sa ako pes, idem do boxov, odstavujem Timea&Zoltan motorku na prázdnu plochu a hľadám usporiadateľa, či náhodou nemá kombinézy na prenájom. Nemá, ale pani Tímea Vincze z Mille Motor Kft., maďarského importu Aprilie, mi ochotne pomáha, zavolala svojho kolegu menom Zoltán Tóth a ten mi požičal svoje kožené nohavice aj bundu. Super, čakám na ďalší termín a na kolegu, z ampliónu počúvam reklamné reči v angličtine o vlastnostiach motoriek a pretekárskych víťazstvách Aprilie a neviem sa zbaviť pocitu, že na začiatku akcie, ktorú sme vďaka doprave v Budapešti zmeškali, bolo povedané aj niečo o oblečení. Ale nevadí, vidno, že organizátori kladú bezpečnosť jazdcov na prvé miesto. Termín sa blíži, jazdci prichádzajú za boxy a parkujú stroje na ploche, technici dopĺňajú palivo a nová várka jazdcov sadá za riadidlá zvolených strojov. Opäť ten istý proces, štartovná vlajka a frčím. Správanie RS-ky je veľmi predvídateľné, predný 320 mm kotúč s radiálnym štvorpiestikovým strmeňom spomaľuje veľmi prudko, dva prsty na páčke sú aj pri najvyšších rýchlostiach akurát. zväčšiť Zadnú brzdu s 220 mm kotúčom a dvojpiestovým „kúsadlom“ som takmer nevyskúšal. Motor sa od magickej 6-tisícovej hranice nechá veľmi rád točiť do 11000 ot./min., potom sa už nič extra nedeje. Na priebežnú kontrolu prevádzkového stavu slúži veľmi prehľadný prístroj v kombinácii analógový otáčkomer, displej a kontrolky. Displej ukazuje aktuálnu rýchlosť, teplotu chladiacej kvapaliny, počet prejdených kilometrov, indikáciu servisného intervalu, mazania motora a aktuálneho času jazdy (stopky). Okolo displeja sú rozmiestnené kontrolky smeroviek, diaľkových svetiel, neutrálu, nízkeho stavu paliva v nádrži a iného rizika. Popravde jediné, čo som si počas jazdy stihol všímať, bola rýchlosť jazdy pred zatáčkou a počet otáčok motora. Zvnútra rebrami vystužený obvodový rám z hliníkovej zliatiny ukázal aké to je, keď sa okrem natáčania prednej upside down a prepruženia zadnej asymetrickej zliatinovej vidlice na podvozku nemá čo krútiť. V každom prípade, po dvoch ďalších kolách som si dovoľoval čoraz viac ako v náklonoch, tak v rýchlostiach a na konci cieľovej rovinky pri 3. kole sme s Apriliou uháňali pekných 143 km/h, čo vzhľadom na koniec rovinky nebola konečná hodnota. Štvrté a posledné kolo bolo veľmi zaujímavé, pretože mi už aj poslední jazdci z rýchlejšej skupiny začali dávať jedno kolo. Prebiehalo to asi tak, že v zákrute za Vami počujete prihrmieť V2-ku, v spätných zrkadlách nič nevidíte, len za sebou počujete dunivý harmonický rev a pri výjazde zo zatáčky sa vám od vnútorného okraja tesne pod nosom prerútia dva 1000-kové výfuky. Nádhera, desivá nádhera. Ešte zopár náklonov, preradení, podradení, zrýchlenia a spomalenia a späť do boxov na plochu za nimi. Vraciam výstroj a pozerám do vedľajších boxov, kde sú pripravené závodné RS-ky. Veru tak, bude aj závod. Zúčastní sa aj môj kolega. Po závode som si ešte vzal Apriliu na mušku fotoaparátu:

zväčšiť zväčšiť Ako vidno aj z predchádzajúcich obrázkov, konštrukcia tohto stroja sa v mnohom podobá modelu RSV, najmä čo sa rámu, asymetrie zadnej vidlice, konštrukcie bŕzd a usporiadania palubných prístrojov týka. Kapotáž sa rovnako ako u RSV optimalizovala v aerodynamickom tuneli. Motor je o inom. Dvojtaktný pracant s jedným kvapalinou chladeným valcom z hliníkovej zliatiny s povlakovaným povrchom o rozmeroch d x h = 54.0 x 54.5 mm. Piest zmenšuje kompresný objem pri max. zdvihu 12.5 - krát. O prípravu zmesi sa stará karburátor, o riadenie jej zapálenia riadiaca jednotka, v sacom trakte je zaradený jazýčkový ventil, zaisťujúci čo najväčší uhol nasávania zmesi, priebeh krútiaceho momentu usmerňuje elektronicky riadená prívera vo výfukovom potrubí a oddelené mazanie sa okrem nepretržitého bezpečného mazania kľukového mechanizmu aj pri ubratí plynu pri maximálnych otáčkach spolupodieľa spolu s katalyzátorom na plnení emisného predpisu Euro 2. Výkon jednovalca dosahuje 21 kW pri 10500 ot./min. a 19 Nm pri 10250 ot./min., vibrácie znižuje jeden vyvažovací hriadeľ. Cez primárny prevod ozubeným súkolesím a viaclamelovú spojku v olejovom kúpeli sa výkon prenáša do 6-stupňovej prevodovky integrovanej v jednom bloku s motorom s krátkymi dráhami radenia. Inak plynulé radenie si silu zvyku vyžaduje len počas triafania neutrálu. Sprevodovanie prevodovky, ako aj primárneho a sekundárneho prevodu je nasledovné:

zväčšiť primárny prevod 3,315 (63/19)
1. prevodový stupeň 3,000 (30/10)
2. prevodový stupeň 2,071 (29/14)
3. prevodový stupeň 1,588 (27/17)
4. prevodový stupeň 1,315 (25/19)
5. prevodový stupeň 1,142 (24/21)
6. prevodový stupeň 1,045 (23/22)
sekundárny prevod 2,352 (40/17, reťazový prevod).

Priemer nosných rúrok prednej vidlice je 40mm, nastaviteľná nie je, zadná vidlica s centrálnym pružením má nastaviteľné predpätie pružiny. Dráha odpruženia vpredu aj vzadu je 120 mm. Na kolesách z ľahkej zliatiny boli obuté Dunlopy s rozmermi vpredu 110/70 R 17, vzadu 150/70 R 17. Na prvý pohľad je zjavné, že motocykel odvezie dvoch ľudí, spolujazdec to však bude mať ťažké. Aprilia ponúka pre model RS aj tzv. racingový kit, ktorý zahŕňa:

zväčšiť
– expanznú komoru výfuku,
– kompletnú výfukovú príveru,
– riadiacu jednotku a solenoid pre výfukovú príveru,
– ihlu, hlavnú trysku a atomizér,
– príslušnú zapaľovaciu sviečku.

Aj závodeniachtiví si teda prídu na svoje a RS-ku si môžu zakúpiť vo farebných prevedeniach Aprilia Black a GP Aprilia White. Cenové informácie sériovej verzie pre slovenský trh sa nachádzajú na http://online.aad.sk v sekcii motocykle.

Zdroj technických údajov: www.aprilia.com

S RS-kou si užíval: homo Inginieris Juraj Cvopa

  

[ Späť na dojem z jazdy | Zoznam sekcií ]