Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Madza RX-8  Vytlačiť stránku

Unikátny model Mazda RX-8 je dokonalým stelesnením novej filozofie designu „posadnutosť z pohybu“. Použitím štvordverového systému „Freestyle“ bez prítomnosti stredového stĺpika prezentuje model RX-8 unikátne zlúčenie vzhľadu a dojmu, ktorý je očakávaný u typicky športových vozidiel, a vozidiel s dostatočným vnútorným priestorom pre štyroch dospelých cestujúcich.

V súlade s eleganciou exteriéru je i v interiéri vozidla zreteľný silný emočný náboj bežný u rýdzo športových vozidiel. Koncepcia designu využíva novo vyvinuté tkaniny a kovové materiály, ktoré navodzujú atmosféru žiarivého a moderného prostredia. A opäť filozofia designu „posadnutosť z pohybu“, ktorá je realizovaná prostredníctvom kombinácie tradičného poňatia očakávaného u športových vozidiel a progresívneho charakteru športových štvordverových vozidiel novej generácie.

Elegantné dvojfarebné prevedenie využíva pre čalúnenie sedadiel a vnútorných výplní čiernu farbu spoločne s farbou karosérie. Špeciálna povrchová úprava v štýle hliníkovej zliatiny je použitá na prvkoch umiestnených v zornom poli vodiča a rovnako tak na stredovej konzole, stredovom tuneli a radiacej páke. Povrch kompaktnej palubnej dosky je pokrytý profilovaným materiálom, ktorý sa na rôznych častiach líši a vytvára tak dojem integrácie jednotlivých modulov. Ďalej je na radiacej páke, opierkach hlavy predných sedadiel a na prahových lištách použitý motív rotora, vďaka ktorému model RX-8 pôsobí vysoko kvalitným a športovým dojmom, spájajúci tradíciu s moderným chápaním.

V prípade, keď sú použité mohutné predné i zadné sedadlá, komplikuje dvojdverové prevedenie prístup k zadným sedadlám a tým omedzuje komfort cestujúcich. Oproti tomu však nemôže byť prostredníctvom konvenčnej štvordverovej konštrukcie dosiahnutý charakter typického športového vozidla. Dverový systém „Freestyle“ spoločnosti Mazda tento problém rázne vyriešil. Predné dvere sú uchytené bežným spôsobom vpredu, zatiaľ čo ľahké hliníkové zadné dvere sú uchytené vzadu. Tento systém je založený na absencii stredového stĺlpika. V okamihu, keď sú otvorené predné, tak i zadné dvere, získate ľahký a rýchly prístup do interiéru vozidla.

RENESIS, ktorý je kľúčom pre usporiadanie pohonného agregátu vpredu za prednou nápravou, využíva umiestnenie sacích i výfukových portov v bokoch, pričom výfukové porty sú viacej posunuté k čelu komory rotora. Táto konštrukcia umožňuje takmer ľubovoľné zvolenie veľkosti portov. Výsledkom je zväčšenie prierezu sacích portov - o 30% v porovnaní s konvenčnými rotačnými motormi – výrazné zníženie odporu pri saní vzduchu a zvýšenie maximálneho výkonu na 184 kW (250PS)/8 500 ot/min a maximálneho krútiaceho momentu na 216 Nm (22,0 Kg.m)/7 500 ot/min.

Použitím dvojice výfukových portov na jeden rotor naviac prinieslo takmer dvojnásobné zväčšenie prierezu výfukového kanálu oproti bežnej konštrukci. Výfukové porty sa otvárajú neskôr, čo zvyšuje tepelnú účinnosť v priebehu expanzie. Nespálené HC zložky sa odvádzajú do ďalšieho spalovacieho cyklu, čím sú výrazne znížené hodnoty emisií vo výfukových plynoch. Zároveň je premenná dĺžka sania precízne riadená dvoma elektronickými škrtiacimi klapkami. Ďalej je tu systém mazania „wet-sump“, ktorý využíva olejovú vaňu o polovicu nižšie v porovnaní s bežnými konštrukciami, rovako prispieva k zníženiu rozmerov a hmotnosti tohoto pohonného agregátu.

Ľahký rám PPF s uzavretým profilom spája celú pohonnú jednotku – vrátane diferenciálu – a vytvára tak jediný pevný celok. Tento systém zlepšuje odozvu vozidla na akceleráciu a zlepšuje riadenie, čo prináša radosť zo športovej jazdy. Dlhé ramená dvojitej lichobežníkovej nápravy vpredu a náprava typu multi-link vzadu zaisťujú ideálnu geometriu podvozku, lineárny pohyb kolies a ovplyvňujú naklápanie karosérie. Súčasne dochádza vďaka optimálnej výške osy naklápanie k efektívnemu využívaniu celého zdvihu podvozku. Hrebeňové riadenie poskytuje presnú odozvu na pokyny vodiča. Elektronicky poháňané čerpadlo súčasne v závislosti na jazdných podmienkach zaisťuje optimálnu účinnosť posilovača riadenia.

Umiestnením pohonného agregátu RENESIS za prednou nápravou bola vytvorená dostatočne dlhá deformačná zóna medzi motorom a predným nárazníkom. Tá zaisťuje dokonalejšiu absorpciu energie čelných a ofsetových nárazov. Zároveň však model RX-8 výborne obstojí i v prípade bočných nárazov. Je vybavený vysoko pevným skeletom karosérie, typickým pre športové vozidlá, a to navzdory dverovému systému bez stredového stĺpiku. Tieto vlastnosti sa dosiahli prijatím veľkého počtu konštrukčných opatrení, medzi ktoré patrí použitie pevného spodného rámu, pozdĺžnej výstuhy prechádzajúcej interiérom vozidla a ďalšie starostlivo stanovené vystuženia karosérie. Spevnenie skeletu vytvára pomyselný stredový stĺlpik integrovaný v rámoch dverí, a to vo chvíli, keď sú zadné dvere uzatvorené a ich horný i spodný zámok je uzamknutý.

Medzi prvky aktívnej bezpečnosti patria aj 17" kotúčové brzdy s vnútorným chladením, použité u všetkých štyroch kolies, štvorkanálový systém ABS (systém proti blokovaniu všetkých štyroch kolies), nový systém DSC (systém riadenia jazdnej stability), ktorý sleduje, či má vozidlo tendenciu ku šmyku alebo k pretáčaniu kolies a podľa potreby týmto javom zabraňuje prostredníctvom regulácie krútiaceho momentu motora alebo aplikáciou brzdnej sily.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]