Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: BMW radu 7  Vytlačiť stránku
Nové BMW radu 7 je od základu nové, inovatívne vozidlo. Neorientuje sa priamo na svojho predchodcu, ani na svoju konkurenciu, ale stanovuje vo svojej triede nové meradlá. Ponúka nové technológie v celkom novej forme.

Dizajn

Progresívny dizajn exteriéru napriek svojej inovatívnosti neobchádza žiadnu z tradičných hodnôt BMW - športové zameranie, dynamika, luxus a pôsobivý vzhľad boli hlavnými myšlienkami aj pri vývoji novej vlajkovej lode BMW.

Línia strechy je podobná coupé a prechádza spolu s tvarom zadných okien typickým pre BMW harmonicky do oblasti kufra. Typické znaky prednej masky ako ľadvinky a dvojité predné svetlá boli reinterpretované s novým výrazom. Novo vymodelované predné svetlá zasahujú do bočnej časti vozidla a sú zhora pôsobivo lemované smerovkami. Predná kapota sa neťahá až k ľadvinkám, je položená vyššie a spolu so širokými nárazníkmi tak predná časť nového BMW 7 pôsobí skutočne dynamicky a silne. Rovnako pôsobivá je zadná časť limuzíny, ktorá aj so svojim takmer hravým poňatím sleduje čisté línie. Zadné svetlá sú široko postavené a podčiarkujú hodnotnosť a progresivitu novej techniky svetiel. Zaujímavý nový vzhľad zadnej časti podporuje priebežná línia

Inovatívny koncept ovládania iDrive

Základnou filozofiou revolučného ovládacieho konceptu iDrive prezentovaného v novom BMW radu 7 je prispôsobenie techniky a jej ovládania požiadavkám a potrebám človeka. Tento koncept umožnil logické a pohodlné usporiadanie až zhruba 700 rôznych funkcií, ktoré sú v súčasných moderných automobiloch dostupné, podľa frekvencie ich využívania a podľa dôležitosti pre samotné vedenie vozidla do troch úrovní.

  • Základné funkcie, ktoré sú pre vedenie vozidla a bezpečnosť nevyhnutné, sú umiestnené v bezprostrednej blízkosti vodiča, to znamená v oblasti volantu. Na stĺpiku volantu sa nachádzajú štyri páčky na ovládanie smeroviek, stieračov, tempomatu a automatickej prevodovky, ktorou vodič volí medzi programami D, P, R a N. Z programu D môže prostredníctvom tlačidla SMD v tlačidlovom bloku centrálnej časti volantu zvoliť manuálny alebo športový režim. Okrem tohto tlačidla sa tu nachádzajú tlačidlá obsluhy audiosystému a hlasového ovládania niektorých funkcií.
    Namiesto konvenčného mechanického kľúča od zapaľovania sa v novom BMW 7 používa elektronický kľúč, ktorý sa vkladá do otvoru v prístrojovej doske napravo od volantu. Vozidlo sa naštartuje v štýle športiaku Z8 prostredníctvom tlačidla Štart/Stop hneď vedľa elektronického kľúča.


  • Druhú úroveň predstavujú často využívané funkcie, ktoré zároveň vyžadujú rýchly prístup, a tieto sa nachádzajú ako konvenčné tlačidlá a ovládače na prístrojovom paneli: otočné ovládače klimatizácie, zamykanie dverí, vyhrievanie zadného okna, výstražné svetlá, ovládanie zvuku.


  • Tretiu úroveň funkcií vozidla predstavuje tzv. Control Center, v ktorom boli komfortné, komunikačné a asistenčné funkcie automobilu logicky a ergonomicky optimálne zoradené. Control Center pozostáva z tzv. controllera a kontrolného displeja. Controller je ručný ovládací element, ktorý sa nachádza na mieste konvenčnej riadiacej páky a je aj rovnako intuitívne ovládateľný. Umožňuje prístup a ovládanie funkcií vozidla usporiadaných do ôsmych oblastí prostredníctvom jeho jednoduchého otáčania, stlačenia a posúvania. Posúvaním v štyroch základných smeroch – hore, dolu, doprava a doľava vodič alebo jeho spolujazdec môže ovládať oblasti komunikácia, navigácia, klimatizácia a zábava, zatiaľ čo diagonálne ovláda oblasti konfigurácie, on-board dáta, pomoc a BMW Assist. Výsledok manipulácie s controllerom môže vodič sledovať na kontrolnom displeji, ktorý je umiestnený v pravej časti zorného uhlu vodiča.


  • Nová generácia motorov – viac výkonu pri nižšej spotrebe

    Nové BMW radu 7 vstupuje na trh s dvomi variantmi motorov: 735i a 745i s novou generáciou 8-valcových motorov, s ktorými prezentuje automobilka BMW najnovšie technológie vo vývoji motorov - systém plne variabilného časovania ventilov (Bi-VANOS), zdvihu ventilov (VALVETRONIC) a po prvý krát aj dl´žky sacieho traktu, ktoré umožňujú dosiahnuť doposiaľ neprekonané parametre motora.

    Technológia VALVETRONIC, ktorá bola ako celosvetová novinka po prvýkrát prezentovaná v modeli 316ti compact, umožňuje regulovať zdvih sacích ventilov bez využitia škrtiacej klapky, čo v praxi znamená nižšiu spotrebu a menej emisií, zároveň však viac dynamiky a živosti motora – a to bez ohľadu na kvalitu paliva. Priebeh krútiaceho momentu okrem systému regulácie časovania ventilov Bi-VANOS optimalizuje aj celosvetovo prvý krát prezentovaný systém regulácie dĺžky nasávacieho potrubia. Dl´žka sacieho potrubia sa prostredníctvom nastavovacieho mechanizmu plynule prispôsobuje otáčkam motora, čím je možné pri rovnakých otáčkach dosiahnuť vyšší výkon a vyšší krútiaci moment.

    Výsledkom nekompromisnej kontroly motora prostredníctvom nových technológií je zhruba o 14 % nižšia spotreba paliva pri súčasnom zvýšení výkonu motora rovnako zhruba o 14 %, pri vyššej živosti a tichšom chode motora. Výkonové parametre nových motorov v porovnaní s predchádzajúcimi modelmi hovoria presvedčivým jazykom:

      735i
    (nový motor)
    735i
    (predch. model)
    745i
    (nový motor)
    745i
    (predch. model)

    Objem motora (cm3)

    3600

    3498

    4398

    4398

    Výkon (kW/k)

    200/272

    175/238

    245/333

    210/286

    pri otáčkach (min-1)

    6200

    5800

    6100

    5400

    Krútiaci moment (Nm)

    360

    345

    450

    440

    pri otáčkach (min-1)

    3700

    3800

    3600

    3600


    Šesťstupňová automatická prevodovka

    S novou automatickou prevodovkou v novej sedmičke sa BMW prezentuje ako technologický inovátor hneď dvakrát: celosvetovo prvá šesťstupňová automatická prevodovka je zároveň aj prvou automatickou prevodovkou s integrovanou technológiou Shift-by-Wire. Namiesto tradičnej riadiacej páky umiestnenej v strednej konzole môže teraz vodič logicky a intuitívne voliť všetky programy a prevodové stupne prostredníctvom ovládacieho systému na volante. Základným elementom je páčka automatickej prevodovky umiestnená na pravej strane pod volantom, pomocou ktorej vodič volí medzi jednotlivými programami.

    Na prepnutie do športového alebo manuálneho režimu použije vodič tlačidlo SMD na tlačidlovom paneli na pravej strane centrálnej časti volantu. Pri manuálnom ovládaní prevodovky Steptronic umožňuje technológia Shift-by-Wire rýchle radenie prostredníctvom tlačidiel na venci volantu, a to bez toho, aby vodič musel dať ruky dolu z volantu. Odstránenie mechanického spojenia medzi riadiacou pákou a prevodovkou tak pre vodiča znamená viac komfortu, agility a bezpečnosti pri radení.

    Komfort

    Komfort vždy bol a stále je doménou sedmičkového radu, zatiaľ v žiadnej z generácií tejto špičkovej limuzíny nenašiel odozvu v takom množstve prvkov štandardnej aj doplnkovej výbavy, ako v novom BMW radu 7.

    V doplnkovej výbave je pre vodiča k dispozícii tzv. systém komfortného vstupu. Elektronický kľúč, ktorý nahrádza konvenčný kľúč od zapaľovania, vtedy získava doplňujúcu funkciu, ktorá zabezpečuje plne automatický dialóg s vozidlom. Vodič už nemusí elektronický kľúč pri vstupe ani vytiahnuť z tašky. Pri dotyku kľučky dverí vozidlo prostredníctvom bezdrôtovej komunikácie overí identifikáciu vodiča a v prípade úspechu zabezpečí odomknutie. Naštartovanie vozidla prostredníctvom tlačidla Štart/Stop funguje iba vtedy, ak existuje komunikácia medzi elektronickým kľúčom a vnútornými anténami. Po vystúpení z vozidla ho môže vodič uzamknúť jednoduchým stlačením vonkajšej kľučky. Ak sa elektronický kľúč nachádza vo vnútri vozidla, auto sa hneď po zamknutí odomkne a vodiča na to upozorní. Ďalší komfortný prvok - bezstupňová dverová brzda (v štandardnej výbave) umožňuje, že dvere zostávajú otvorené vo svojej polohe v akomkoľvek uhle, a nie iba v dvoch určených polohách. Túto vlastnosť vodič ocení predovšetkým pri parkovaní, kedy bude môcť otvoriť až tesne k najbližšej prekážke.
    Na druhej strane zasa zatváranie dverí na novom BMW 7 už nevyžaduje toľko sily a námahy ako predtým. Systém automatického privierania dverí Soft-Close (v doplnkovej výbave) umožní, že dvere stačí len jemne privrieť a do konečnej polohy ich systém Soft-Close zatvorí úplne.

    Už predchádzajúci model BMW 7 sa stal svojím komfortom sedadiel meradlom vo svojej triede. Nové BMW 7 však posúva tieto hranice ešte vyššie – a to už komfortom základných sedadiel v sériovej výbave. Elektricky nastaviteľné multifunkčné komfortné predné sedadlá, ako aj elektricky nastaviteľné komfortné zadné sedadlá (v doplnkovej výbave) tak svojim množstvom individuálnych nastavení zaujímajú skutočne výnimočné postavenie na trhu.

    Elektronicky riadená komfortná parkovacia brzda sa ovláda stlačením tlačidla na prístrojovom paneli. Tento komfortný systém zabráni vozidlu posunúť sa späť pri státí v kopci alebo na svetelnej križovatke a v prípade zlyhania nožnej brzdy plní aj funkciu núdzovej brzdy. Funkcia Automatic Hold je vodičovi k dispozícii po aktivácii prostredníctvom controllera a podporuje vodiča počas jazdy v kolóne. Systém si zapamätá hydraulický tlak, ktorým vodič pôsobil na brzdový pedál pri zastavení a pri dojazde udržuje vozidlo v pokoji bez brzdenia.

    Ďalšou novinkou je programovateľný tempomat (v štandardnej výbave), ktorý umožňuje naprogramovať až 6 rôznych úrovní rýchlosti. Vodič tak aj pri parkovaní môže prostredníctvom páčky na stl´piku volantu nastaviť rýchlosti, ktoré najčastejšie potrebuje, napr. napríklad 30, 60, 90, 120, a nie počas jazdy na požadovanej rýchlosti.

    Podvozok a pruženie

    Celohliníkový podvozok v novom BMW radu 7 prichádza s tromi aktívnymi systémami pruženia: svetová novinka Dynamic Drive, systém kontinuálnej elektronickej regulácie pruženia EDC-K a pneumatické odpruženie zadnej nápravy.

    Aktívny systém Dynamic Drive predstavuje v technológiách pruženia svetovú novinku a po prvý krát kombinuje najvyšší komfort sedmičkového radu s vysokou dynamikou jazdy vozidla BMW Z8. Dynamic Drive na jednej strane takmer dokonale filtruje nerovnosti povrchu, na druhej strane eliminuje alebo redukuje nakláňanie karosérie v zákrutách, čím zaručuje výnimočnú agilitu a stabilitu pri akýchkoľvek jazdných podmienkach.

    Prostredníctvom elektronického regulačného systému EDC-K ponúka BMW 7 druhý aktívny systém, ktorý prispôsobuje tlmenie povrchu vozovky a dynamike jazdy. Každá vibrácia je tak perfektne odtlmená v súvislosti s filozofiou poskytnúť najvyšší možný komfort a toľko jazdnej stability, koľko je potrebné. V menu Configuration, ktoré je zahrnuté v iDrive menu si môže vodič zároveň zvoliť, športový, dynmický alebo komfortný program.
    Systémy Dynamic Drive a EDC-K môžu byť na želanie doplnené pneumatickým odpružením zadnej nápravy, dostupným samozrejme aj individuálne.

    Bezpečnostný systém

    Rovnako ako u predchádzajúcich modelov prichádza nové BMW 7 v štandardnej výbave so systémom DSC (Dynamic Stability Control) pre bezpečnosť pri jazde na klzkej vozovke, pri prudkom manévrovaní a v rýchlych zákrutách. Pridaním systému DTC (Dynamic Traction Control) doplnilo BMW funkciu DSC ďalším programom, ktorý v prípade potreby umožňuje väčšie preklzávanie zadných kolies, a tak v špecifických situáciách ako napríklad pri jazde na snehu zabezpečí omnoho lepšiu trakciu. V zákrutách DTC umožňuje o niečo vyšší uhol vybočenia predtým, ako začne pracovať DSC a zapojí brzdy. Vodič môže aktivovať funkciu DTC prostredníctvom controllera počas jazdy, alebo sa prepnúť do normálneho módu DSC.

    Neopomenuteľnou súčasťou DSC sú aj úplne nové funkcie FBS a FLR, ktoré v závislosti od teploty bŕzd individuálne korigujú brzdné sily a maximálny výkon motora. Brzdenie s novým BMW 7 sa tak stáva ešte účinnejším a bezpečnejším.

    Základný systém pasívnej bezpečnosti dopĺňajú dve celosvetové novinky: unikátny bezpečnostný systém ISIS a nové hlavové airbagy Advanced ITS. Unikátny bezpečnostný systém ISIS (Intelligente Sicherheits-Integrationssystem) je celkom nový systém, ktorý umožňuje inteligentné využitie airbagov, napínačov bezpečnostných pásov, aktívnych opierok hlavy a ďalších prvkov pasívnej bezpečnosti. Rýchla zbernica ISIS zabezpečuje výmenu a prenos všetkých dát dôležitých pre prípad nehody so systémom decentralizovaných satelitov. Satelity, ktoré pozostávajú z ovládacej elektroniky s integrovaným senzorom, monitorujú jednotlivé bezpečnostné zóny v interiéri vozidla, a tak majú vodič, spolujazdec a cestujúci na zadných sedadlách pri okne svoj vlastný satelit ako osobného telesného strážcu. Cestujúci sú v každom momente optimálne chránení, pretože systém aktivuje vždy ten správny airbag s tou správnou silou a v tom správnom čase. A to všetko rýchlejšie, ako u doterajších bezpečnostných systémoch.

    V prípade bočnej kolízie nechránia cestujúcich len bočné airbagy v dverách, ale aj dva hlavové airbagy integrované v strešnom ráme. Základom hlavových airbagov Advanced ITS je airbagový vak doterajšieho ITS, ku ktorému je pripojená tkanina. V prípade bočného nárazu sa airbag diagonálne rozprestrie cez bočné okno a tkanina, pripevnená na strešnom ráme vo viacerých bodoch, poskytuje cestujúcim plošnú ochranu. Tento ochranný povrch tak poskytuje ochranu pred vniknutím cudzích telies, ako napr. úlomkov skla. Nové ITS hlavové airbagy tak kombinujú dve výhody: jednak eliminujú efekt nárazu s maximálnou elektivitou, a takzvaná „plachta“ absorbuje náraz na väčšej ploche.
      

    [ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]