Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
bezpečnosť: TÜV SÜD Safety Day 2008  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 29.04.2008;

Spoločnosť TÜV SÜD usporiadala druhý ročník akcie TÜV SÜD Safety Day 2008. Vďaka pozvaniu ŠKODA AUTO Slovensko s.r.o. sme sa na tejto akcii zúčastnili aj my. Mestečko Úhelnice pri Mladej Boleslavi nás vítalo slnečným počasím. Oproti idúca Octavia a Roomster s meracími prístrojmi namontovanými na karosérii nás uistili, že ideme správnym smerom.

Celý areál TÜV SÜD je obohnaný plotom s osnatým drôtom. Bezpečnostné opatrenia sú tu naozaj veľké a za normálnych okolností by sme do areálu neprepašovali ani mobilný telefón s fotoaparátom.

Na prezentácii spoločnosti sme sa dozvedeli mnoho zaujímavých faktov a informácií.

Otvoriť stránku TÜV SÜD Czech Počiatky spoločnosti TÜV SÜD siahajú až do polovice 19. storočia, keď 6. januára 1866 vzniklo z iniciatívy výrobcov parných kotlov Technické kontrolné združenie (Technischer Überwachungsverein). Cieľom tejto iniciatívy bolo chrániť ľudí a majetok pred rizikami vznikajúcimi z novej, neprebádanej oblasti techniky.

V súčasnosti je TÜV SÜD Group vedúcou spoločnosťou v oblasti technických služieb, s aktivitami v obchodných segmentoch priemysel, mobilita a ľudia. Spoločnosť zamestnáva 12.165 zamestnancov v pobočkách po celom svete. Hlavné centrály sídlia v Massachusetts, v Mníchove a v Singapúre. Obrat spoločnosti v roku 2006 dosiahol 1,168 milióna EUR.

V rámci TÜV SÜD Czech pracuje 300 zamestnancov v 9 pobočkách. Centrála sídli v Prahe. Ako inšpekčný a certifikačný orgán vykonáva v rôznych technologických oboroch celý rad technických, inžinierských, skúšobných, poradenských a certifikačných činností smerujúcich k zaisteniu bezpečnosti výrobkov, technických zariadení, ich súčastí a materiálov. TÜV SÜD Auto CZ s.r.o. je súčasťou automobilovej divízie holdingu TÜV SÜD Group. Ako nezávislá a medzinárodne uznávaná schvaľovacia a skúšobná autorita ponúka širokú paletu služieb pre automobilový priemysel.
Portfólio ponúkaných služieb zahŕňa:

  • Schvaľovanie – medzinárodné a vnútroštátne schvaľovanie cestných vozidiel, ich súčastí, konštrukčných častí, samostatných technický celkov a príslušenstva,
  • Skúšky vozidiel – skúšky cestných vozidiel všetkých kategórií podľa medzinárodnej a národnej legislatívy, podľa medzinárodných a národných noriem, podľa špecifických požiadaviek zákazníkov,
  • Elektronické príslušenstvo – homologizačné skúšky a posudky montáže osvetlenia vozidla, elektronického príslušenstva, rušivého vyžarovania, skúšky obmedzovačov rýchlosti, poplašných systémov, imobilizérov,
  • Bezpečnosť vozidiel – skúšky vozidiel pri rôznych typoch nárazov (čelný, bočný, zadný, šikmý), crash test vozidla s vozidlom, testy podľa metodiky EuroNCAP, skúšky sedadiel, skúšky detských zádržných systémov, skúšky prieniku batožiny, výstrelové skúšky airbagov, pevnostné skúšky,
  • Engineering – CAD aplikácie spaľovacích motorov a ich príslušenstva, prevodoviek, podvozkových skupín vozidla, FEM analýzy a simulácie prevrátenia vozidiel, pevnostné analýzy, statické a dynamické analýzy, 3D návrhy, virtuálne testovanie konštrukčných variant,
  • Motory – meranie výkonu, spotreby, emisií, účinnosti katalyzátoru, návrhy úprav motorov, skúšky na valcovom Dynamometre.
  • Po prezentácii sme sa presunuli k skúšobnej hale kde mal prebehnúť crash test. Pred halou stála nová Škoda Superb čiernej farby, ktorú sme pochvalne obchádzali. Vstupujeme do haly kde vidíme prvú obeť crash testu. Žltú Škodu Octaviu RS s posádkou. Posádku tvoria dve dospelé, vpredu sediace a riadne pripútané figuríny. Na zadných sedadlách sa nachádzajú dve detské figuríny. Obidve sedia v detských sedačkách, jedna z nich chrbtom k smere jazdy. Na opačnom konci haly stojí, kolmo na smer jazdy Octavie, tmavomodré vozidlo nižšej strednej triedy. Neuniklo nám, že sa jedná o dobre zamaskovaný starší model Ford Focus. Vo vozidle sa nachádzali dve dospelé figuríny. Vodič a spolujazdec sediaci za ním na zadnom sedadle. Na kapote je pripevnená konzola s dvomi svetlami osvetlujúca interiér. V približne dva metre hlbokej jame prekrytej sklom sú uložené ďalšie svetlá a kamery. Osvetlujú a snímajú priestor pod vozidlom.

    Fotoaparáty pracujú na plné obrátky a všetci netrpezlivo čakáme, kedy prebehne celý crash test. Ešte sa dozvedáme, že hala je dlhá 100 metrov a zariadenie pre pohyb vozidla dokáže rozhýbať vozidlo o hmotnosti do 3,5 t na rýchlosť až 80 km/h. My uvidíme náraz pri rýchlosti 50km/h. Test bude snímať deväť kamier a na osvetlenie budú slúžiť žiarovky, z ktorých každá má výkon 1 kW. Spolu pri teste bude aktivované osvetlenie s výkonom 300 kW. Figuríny vo vozidlách majú farebne zvýraznené obrysy tváre, aby bolo možné po náraze zistiť presné miesto dopadu na aktivovaný airbag. Počas testu bude spustených 196 meracích kanálov.

    Oranžový maják na stene haly sa rozsvietil, počujeme krátku sirénu a Octavia sa rozbieha. Samotná jazda trvá približne 6-7 sekúnd, po ktorých Octavia narazí do ľavého boku druhého vozidla. Po krátkej ohlučujúcej rane nastalo ticho, prerušuje ho len chod stieračov na Octavii.

    Na rad prichádzajú pracovníci haly, ktorí ako prvé odvetrajú halu od plynov, ktoré vznikli pri aktivovaní airbagov. Následne zabránia úniku kvapalín z vozidiel a odstránia črepiny v okolí, kvôli bezpečnejšiemu pohybu. Vedúci skúšky robia fotodokumentáciu vozidiel po náraze. Nasleduje zmeranie sily potrebnej na otvorenie dverí.

    Po crash teste nám usporiadatelia pripravili ešte malé prekvapenie v podobe zásahu tímu Výskumu dopravnej bezpečnosti Škoda Auto. Tento tím je schopný skúmať dopravné nehody vozidiel Škoda nie starších tri roky, na ktorých sa aktivovali airbagy. Čiže okrem počítačových simulácií a nárazových testov začína Škoda Auto skúmať aj správanie sa vodičov a reakcie vozidiel Škoda pri reálnych nehodách.

    Do haly vošli dve vozidlá vybavené špičkovou meracou a záznamovou technikou. Škoda Octavia Scout a VW T5. Obe vozidlá sú vo farbách tímu a sú vybavené prídavnými výstražnými svetlami. Ako prvé tento tím usmerní premávku v okolí nehody pomocou kuželov. Potom zakreslí polohu vozidiel na vozovku. Následne polohu vozidiel zadokumentuje nafotením. K nafoteniu slúži aj plošina na streche vozidla VW T5. K zadokumentovaniu okolia používajú aj laserový skener Leica ScanStation 2. Tento prístroj sa používa aj v geodézii, zmapuje presný profil miesta nehody. Namerané hodnoty a získané poznatky slúžia k ďalšiemu zlepšovaniu aktívnej a pasívnej bezpečnosti.

    Skúšobnú halu opúšťame a presúvame sa na polygón. Už z diaľky je počuť piskot pneumatík. O ten sa postarala posádka novej Škody Fabia s bielou strechou, ktorá jazdí v kruhu na hranici svojich možností. Na polygóne sme si mali možnosť vyskúšať jazdu na mokrom povrchu, predbiehajúci manéver alebo slalom. Na trenažéry F1 sme sa aspoň na chvíľu mohli cítiť ako skutoční jazdci F1.

    Vďaka tejto dobre zorganizovanej akcii sme získali prehľad o priebehu crash testu, čo mu predchádza a čo sa deje po ňom. Dozvedeli sme sa mnoho užitočných informácií, ktoré určite zúročíme pri našej práci, ale aj ako bežní účastníci dopravy. Domov sme si odviezli naozaj príjemný zážitok.

    Redaktor: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister
      

    [ Späť na bezpečnosť | Zoznam sekcií ]