Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
prezentácie noviniek: Volvo XC60 - aktívna prezentácia novinky (09/2008)  Vytlačiť stránku
redaktor: oliver mauer, 30.09.2008;

flotila vozidiel Volvo XC60 T.O.P. AUTO Slovakia, a.s., importér prémiových vozidiel Volvo, Land Rover a Jaguar v dňoch 26. - 28. septembra 2008 pripravil pre pozvaných hostí prezentáciu horúcej švédskej novinky Volvo XC60.


flotila vozidiel Volvo XC60Prezentácia spojená s dlhoočakávanými predvádzacími jazdami novej XC60-tky sa konala v malebnom prostredí Nízkych Tatier v Demänovskej Doline. Cieľom tejto vydarenej akcie bolo pozvaným hosťom bližšie predstaviť a dať možnosť vyskúšať si doposiaľ najvýraznejšie a najbezpečnejšie SUV v histórii Volva. O tom, že XC60-tka je momentálne dizajnovo najzaujímavejšie a použitými systémami najmodernejšie a najbezpečnejšie Volvo vôbec, sme sa napokon presvedčili aj sami.



prezentácia vozidla Volvo XC60Testovacím jazdám predchádzala tlačová konferencia zameraná predovšetkým na bližšie oboznámenie sa s technológiami nabitou XC60-tkou. Úlohy moderovania sa zhostila PR manažérka T.O.P. AUTO Slovakia slečna Zora Kalousková. Bohatú a hlavne zaujímavú prezentáciu o novej XC60-tke viedli páni: Vojtech Hobor, Dealer Network & Sales Manager Volvo, Tomáš Kováč, Product Manager Volvo a Peter Dudoň zastupujúci funkciu Volvo Warranty and Technical Support. Na zvedavé otázky prítomných hostí odpovedal aj pán Marek Raninec, Customer Service Manager pre Jaguar, Land Rover a Volvo.


Bezpečnosť nadovšetko
Spomenúť každý prvok či bezpečnostné systémy, ktorými je XC60-tka štandardne vybavená resp., ktorými sa môže v rámci príplatkov dovybaviť, by bolo určite zaujímavé, my sa však zameriame len na tie najzaujímavejšie:

•Veľká pozornosť bola venovaná unikátnemu Volvom vyvinutému bezpečnostnému systému City Safety, ktorý robí z XC60-tky momentálne najbezpečnejší model v histórii automobilky. Tento systém zabraňuje, či pomáha zmierňovať následky ľahších dopravných nehôd pri rýchlosti do 30 km/h, ktoré vznikajú spravidla v mestskej premávke dôsledkom vodičovej nepozornosti a následným neskorým zabrzdením.
•Ďalším zaujímavým bezpečnostným prvkom je adaptívny tempomat (ACC) s funkciou upozornenia na nebezpečnú vzdialenosť. Ten je možné aktivovať pri rýchlostiach od 30 do 200 km/h. Stačí zvoliť požadovanú rýchlosť a minimálny časový odstup od vpredu idúceho vozidla. Pokiaľ snímač radaru v priestore pred vozidlom zaregistruje pomalšie vozidlo, XC60-tka sa automaticky prispôsobí jeho rýchlosti. Ak sa však i pri vypnutom tempomate vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla skráti pod prijateľnú hranicu, aktivuje sa systém pre kontrolu bezpečnej vzdialenosti Distance Alert (DA), ktorý rozsvieti červené výstražné svetla v spodnej časti čelného skla.
•K aktívnej bezpečnosti prispieva aj systém upozornenia na nebezpečenstvo kolízie s funkciou automatického brzdenia (CWAB). Systém je predovšetkým určený na jazdu po diaľnici. Dokáže rozpoznať riziko zrážky a upozorniť vodiča na hroziace nebezpečenstvo. Radar umiestnený za mriežkou chladiča a digitálna kamera za čelným sklom nepretržite sledujú vzdialenosť vpredu idúceho vozidla až na vzdialenosť 150 metrov. Pokiaľ toto vozidlo náhle spomalí (alebo stojí) a systém rozpozná zvýšenú pravdepodobnosť zrážky, upozorní na hroziace nebezpečenstvo blikajúcim červeným výstražným svetlom na čelnom skle a zvukovým signálom. Táto technológia naviac podporuje vodičom iniciované brzdenie - v takom prípade systém v predstihu zvýši tlak v brzdovom systéme a pripraví sa na panické brzdenie, čim sa skráti celkový reakčný čas. Ak ani napriek výstražnému upozorneniu vodič nezareaguje aktivuje sa automatické brzdenie. Systém tak včasným zásahom pomôže odvrátiť hroziace nebezpečenstvo a v niektorých situáciách znížiť závažnosť zrážky.
•Viac sme sa dozvedeli aj o systéme Driver Alert Control (DAC). Ten počas jazdy na diaľnici pri rýchlosti nad 65 km/h “stráži“ sústredenosť vodiča. Pomocou signálov z digitálnej kamery systém vypočítava smer vozovky a porovnáva ju s údajmi o pohybe volantu. Vďaka týmto informáciám dokáže systém rozlíšiť chybné konanie od bežného štýlu jazdy na čo včas upozorní výstražným zvukovým signálom.
•Digitálnu kameru využíva i systém varovania pred bezdôvodným opustením jazdného pruhu (LDW). Ten dokáže rozpoznať značenie jazdných pruhov a pomáha sledovať polohu vozidla na ceste. Pokiaľ vozidlo opustí jazdný pruh bez použitia smerových svetiel, systém na to upozorní varovným zvukovým signálom.
•Užitočným bezpečnostným prvkom je aj systém varovania pred vozidlom nachádzajúcim sa v mŕtvom uhle spätného zrkadla (BLIS). Pokiaľ sa do mŕtveho uhla dostane iné vozidlo, systém na jeho prítomnosť upozorní rozsvietením kontrolky umiestnenej na stĺpiku pravých či ľavých dverí.
•V situácii s reálnym rizikom, pomôže štandardne dodávaný stabilizačný systém DSTC doplnený o systém proti prevráteniu vozidla RSC. Ten zakročí v prípade núdzového manévru a pomôže zabrániť prevráteniu vozidla.
•Ak by však došlo k nehode, ochranu pasažierov preberú pasívne bezpečnostné prvky (bezpečnostné pásy s napínačmi, airbagy a aktívne hlavové opierky). Všetky tieto zariadenia menia svoj účinok v závislosti od intenzity nárazu. Nevznikajú tak zbytočné zranenia spôsobené nadmerným alebo nedostatočným pritiahnutím pásov a naplnením airbagov. Systém WHIPS pri náraze zozadu zachytí telo cestujúceho (pomáha tak predchádzať traumatizácii krku). Ďalšou špecialitou Volva je patentovaná technológia bočných výstuh SIPS. Deformačné zóny sú navrhnuté tak, aby pri nehode došlo k minimálnemu obmedzeniu vnútorného priestoru.

Prvé dojmy

Exteriér
Volvo XC60Volvo XC60Podobnosť so svojím starším súrodencom Volvom XC90 rozhodne nezaprie. Dizajn XC60-tky je však omnoho dynamickejší, elegantnejší. Nové extrovertné vystupovanie značky zvýrazňuje veľká maska chladiča s nápadným logom a tvar predných svetiel, ktoré spolu s prednou kapotou a nárazníkom vytvárajú nápadnú líniu zbiehajúcu sa do tvaru písmena V. Pri pohľade zboku zvýrazňuje robustný dojem karosérie nápadný prelis, ktorý sa tiahne od predného blatníka, cez predné dvere a postupne sa stráca v zadnej časti dverí. Zadnú časť zvýrazňujú nápadné pre Volvo už typické vertikálne orientované zadné svetlá. Na rozdiel od ostatných modelov ich má XC60-tka prehnuté do tvaru bumerangu. Na osvetlenie sú použité svetelné diódy, ktoré pri brzdení rozsvietia celú plochu svetiel a nielen ich spodnú časť.

Interiér
Volvo XC60Je ladený športovo, ale zároveň rešpektuje hlavnú hodnotu značky Volvo, ktorou je predovšetkým komfort, elegancia a luxus. Na prvý pohľad nás zaujala už pre novodobé Volva charakteristická stredová konzola, ktorá je pri XC60-tke natočená smerom k vodičovi. Okrem intuitívne a ľahko dostupných ovládacích prvkov nás príjemne prekvapili pohodlné sedadlá (či už látkové alebo kožené). Majú novú konštrukciu so zaoblenými rohmi sedákov, čo umožňuje lepšie nasadanie do vozidla. Pohodlie a dostatočný priestor sme našli i na zadných sedadlách, ktoré sú uložené o niečo vyššie ako predný rad sedadiel a tak je z nich lepší výhľad vpred. Výrobca myslel aj na prepravu malých detí. Dvojstupňová integrovaná sedačka (dodáva sa za príplatok) sa dá jednoduchým spôsobom vytiahnuť či opäť zasunúť do zadných sedadiel. Silnou zbraňou novej XC60-tky je aj objem batožinového priestoru (495 l). Sklopením zadných sedadiel, ktoré sú delené v pomere 40:20:40, ho možno zväčšiť až na (1455 l).

Systém City Safety (štandard každej XC60-tky) - ak je to nevyhnutné, zabrzdí za vás
Volvo XC60Predstavte si situáciu, keď pri jazde v kolóne na milisekundu stratíte koncentráciu a vozidlo pred vami prudko zastaví. Pokiaľ by ste sedeli vo vozidle bez systému City Safety, pravdepodobne by ste do vozidla narazili. Pokiaľ však šoférujete Volvo XC60, systém City Safety vás môže tejto nepríjemnosti ušetriť. Funkčnosť tohto nového bezpečnostného systému sme vyskúšali na uzavretom parkovisku. Systém City Safety je účinný pri rýchlosti od 4 do 30 km/h a ak jeho laserový snímač rozozná náhle brzdenie vpredu idúceho vozidla, alebo stojacu prekážku v našom prípade, zvýši tlak v brzdovej sústave a pripraví vozidlo na núdzové brzdenie. Pokiaľ však elektronika vyhodnotí, že vodič má vozidlo plne pod kontrolou (rýchly pohyb volantom, alebo zmena polohy plynového pedálu) systém sa vypne aj keď už bol aktivovaný. Keďže sme my na blížiacu sa prekážku nereagovali, systém vyhodnotil situáciu ako kritickú a automaticky zabrzdil za nás. Volvo XC60Systém City Safety pracuje s optickým laserom, ktorý vysiela z modulu laserového senzora umiestneného medzi čelným sklom a vnútorným spätným zrkadlom. Ten počas jazdy pokrýva priestor približne 10 metrov pred vozidlom a pomocou infračerveného lúča sleduje 50-krát za sekundu vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla či stojacej prekážky. Systém sa automaticky aktivuje pri každom naštartovaní vozidla. Ak by ste ho chceli však deaktivovať (napríklad pri jazde hlbokým snehom), je to možné prostredníctvom menu palubného počítača. My sme si tento systém otestovali v XC60-tke s automatickou aj manuálnou prevodovkou. Jediný rozdiel bol v tom, že po aktivácii núdzového zabrzdenia vozidla s manuálnym radením motor samozrejme zhasol. Pri automate sa motor nevypol a približne o 1,5 s sa vozidlo pomaly posúvalo vpred. Tu by sme však prijali väčší časový interval od následného pohnutia vozidla.

Motor/prevodovka/podvozok
Pre XC60-tku je určená trojica preplňovaných motorov. Benzínovú variantu zastupuje šesťvalec T6 s objemom 3.0 l a výkonom 210 kW (285 k). Krútiaci moment 400 Nm je dostupný v širokom pásme od 1500-4800 ot./min.
Pre milovníkov nafty sú k dispozícii dva päťvalce. Obidva majú objem 2.4 litra, slabší 2.4 D dosahuje výkon 120 kW (163 k) a silnejší D5 136 kW (185 k). Krútiaci moment vrcholí pri 340 Nm pri 1750-2750 ot./min, resp. 400 Nm pri 2000-2750 ot./min.
Volvo XC60My sme mali možnosť vyskúšať benzínový šesťvalec T6 v kombinácii so šesťstupňovou automatickou prevodovkou Geartronic a slabší z dvojice dieselových motorov 2.4 D s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.
Skúšobné jazdy sme absolvovali podľa itinerára na 24,6 km dlhej trase, z ktorej sme cca. 23 km odjazdili na cestnej komunikácii a viac ako 1 km na nespevnenom povrchu. Obidva motory nás prekvapili mimoriadne tichým chodom a dynamickými vlastnosťami. Rýchlu odozvu na zošliapnutie plynového pedálu (v celom rozsahu otáčok) nám pri benzínovom agregáte zabezpečila technológia preplňovania Twin Scroll a v druhom prípade variabilná geometria lopatiek turbodúchadla. Rýchlej akcelerácii a flexibilite vďačí T6 aj pružnej automatickej prevodovke. Pri motore 2.4 D s manuálnou prevodovkou zase oceňujeme hladké a presné radenie prevodových stupňov.
Pozitívne hodnotíme aj podvozok novej XC60-tky. Ten sme dokonale odskúšali početnými, no miestami aj svižnými prejazdmi zákrut, ktoré nám trasa itinerára ponúkala. Niekedy sme mali pocit, že nesedíme v SUV, ale za volantom športového automobilu. O dobrú ovládateľnosť a pocit kontroly nad vozidlom sa postarala tuhá karoséria s pokročilou konštrukciou viacprvkovej zadnej nápravy, vzpery McPherson na prednej náprave, nízko položené ťažisko vozidla a systém pohonu všetkých kolies AWD s technológiou Instant Traction. Volvo XC60Ten sme ocenili i pri jazde ľahším terénom. Systém je vybavený elektronickou riadiacou jednotkou, ktorá neustále monitoruje rýchlosť otáčania kolies, otváranie škrtiacej klapky, krútiaci moment motora a funkciu bŕzd. V závislosti od meniacich sa podmienok dbá tento systém na to, aby sa najviac výkonu prenieslo na kolesá s najlepšou priľnavosťou. Na tomto „off road“ úseku sme si vyskúšali aj funkciu systému Hill Descent Control (HDC), ktorý pomáha zvládnuť jazdu strmšími svahmi s nekvalitným povrchom. Stlačením príslušného tlačidla (pri manuálnej prevodovke sme museli zaradiť prvý rýchlostný stupeň) začalo vozidlo pomocou brzdového systému riadiť rýchlosť otáčania každého kolesa a my sme sa tak mohli plne venovať točeniu volantom.

Redaktor: Oliver Mauer
Foto: Oliver Mauer


Redakčný test: Volvo V60 2.4 D5 AWD Summum
Redakčný test: Volvo S60 2.0 T Summum
Redakčný test: Volvo XC70 2.4 D5 AWD Summum
Prezentácia: Volvo a škola bezpečnej jazdy
Redakčný test: Volvo C30 1.8 Summum R-design

  

[ Späť na prezentácie noviniek | Zoznam sekcií ]