Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
bezpečnosť: Senzorická kontrola bŕzd  Vytlačiť stránku

Mercedes ako prvý použil v triede SL súčasne tri najmodernejšie elektronické systémy jazdnej dynamiky ABS, ESP a SBC.
Po vyše päťročnom vývoji a skúškach tento elektronicky riadený systém po prvý raz prichádza do sériovej výroby a predstavuje dôležitý míľnik v automobilovej technike bŕzd, pri ktorej sa povely vodiča neprenášajú mechanicky alebo hydraulicky, ale sú prenášané elektronicky. Už desaťročia sa v brzdovom systéme automobilov používa závislosť mechanickej a hydraulickej sily prenášaná z brzdového pedála na hlavný brzdový valec, brzdové potrubie, brzdové doštičky a kotúče. Túto vzájomnú súhru mechaniky a hydrauliky teraz čiastočne nahradzuje elektronika (senzotronická kontrola bŕzd). Réžiu preberá mikropočítač SBC, ktorý spracováva informácie rôznych elektronických riadiacich jednotiek. Brzdový pedál s hlavným brzdovým valcom opatreným hydraulickými ventilmi predstavuje oddelenú ovládaciu jednotku, ktorá reaguje na brzdiace pokyny vodiča. Snímače zachytia aktuálny tlak v hlavnom brzdovom valci a rýchlosť stlačenia pedála a vyšlú elektronické impulzy do počítača SBC.
Základom nových bŕz je hydraulická jednotka s modulátorom tlaku na kolesách, zásobníkom tlaku, elektrickým čerpadlom, snímačmi, riadiacou jednotkou a samozrejme príslušný softvér. Zásobník tlaku sa aktivuje pri núdzovom brzdení (z rýchlosti 120 km/hod.) a skráti brzdnú dráhu až cca o 3%.
Pre zachovanie tradičného pocitu z brzdenia inžinieri vyvinuli špeciálny simulátor pripojený k hlavnému brdovému valcu, ktorý pomocou pružiny a hydrauliky tento pocit vytvára. V prípade výpadku elektrického okruhu počítač SBC v zlomku sekundy vytvorí priame hydraulické spojenie s tandemovým brzdovým valcom prepojeným na hydraulický okruh predných bŕzd, ktorý umožní bezpečné zastavenie vozidla.
Senzorická kontrola sa využíva aj pri nebezpečenstve šmyku pri brzdení na rôznorodom podklade vozovky pod jednotlivými kolesami vozidla. Tu systém spolupracuje s ESP (elektronickým stabilizačným programom) a zabezpečuje stabilitu cielenými brzdovými impulzami na jednotlivé kolesá a znížením krútiaceho momentu motora. Pri prejazde zákrutou je pri konvenčných brzdách tlak na vnútorné a vonkajšie koleso rovnaký. Systém SBC pri prejazde zákrutou prispôsobuje tlak v brzdových hadiciach na každé koleso podľa danej situácie. Na vonkajšie viac zaťažené koleso tlak zvýši a naopak na vnútorné, ktoré je menej zaťažené tlak zníži.
Na mokrých cestách sa senzotronická kontrola SBC automaticky krátkymi pravidelnými brzdovými impulzami stará o odstránenie vodného filmu z brzdových kotúčov. Pritom vodič takéto krátke brzdenie vôbec nevníma.
Odpojenie brzdového pedálu systému SBC a proporcionálna regulácia tlaku zvyšuje komfort pri brzdení predovšetkým pri prudkom spomalení v spojitosti s ABS, pretože sa nevyskytujú bežné vibrácie brzdového pedálu. Podľa poznatkov inžinierov firmy Mercedes sa nejedná len o otázku komfortu, ale aj o zvýšenie bezpečnosti pri brzdení.

  

[ Späť na bezpečnosť | Zoznam sekcií ]