Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily nákladné: Špeciálny požiarny MAN  Vytlačiť stránku

Cestné tunely sú pohodlné. Ušetria náročnú cestu cez alpské priesmyky. Vďaka nim sa presúvame rýchlejšie. A obvykle nie sú závislé od vrtochov počasia. Ale majú aj svoje tienisté stránky a treba uvažovať o tom ako ich prekonať. Nie všetky problémy sa dajú vyriešiť postavením dvoch tunelov namiesto jedného: keď sa už prihodí to najhoršie, dôležitú úlohu hrajú hasičské tímy, ich vybavenie, a ich vozidlá. Prevádzkovatelia tunelu Mont Blanc zareagovali pružne a zaviedli nové bezpečnostné opatrenie: objednali si špeciálne požiarne vozidlá na podvozku MAN.

Jeden z mnohých nápadov, ako zvýšiť bezpečnosť cestných tunelov prostredníctvom špeciálne upravených požiarnických vozidiel, sa zrealizuje v tuneli Mont Blanck, kde nové vozidlá budú môcť jazdiť rovnako rýchlo dopredu i dozadu. Otáčanie alebo zložité manévrovanie za pomoci zrkadiel a cúvacej kamery už nebude potrebné. Pritom nápad je geniálne jednoduchý: spojiť dva ťahače ich zadnými časťami. Samozrejme, že technicky to už nebolo také ľahké, no výsledkom sú tri vozidlá s kabínami vodičov na oboch koncoch.
Partner automobilky MAN Toni Maurer z bavorského Turkheimu ukázal, ako sa to dá urobiť a v tesnej spolupráci s talianskym výrobcom požiarnych vozidiel BAI vyvinul tieto špeciály pre tunel. Pod jednou z dvoch kabín je motor MAN Euro 3 s výkonom 410 koní, pod druhou čerpadlo striekačky. Vozidlo s automatickou prevodovkou, ktorá má meniteľnú funkciu pre jazdu oboma smermi, dosiahne maximálnu rýchlosť 115 km/h – tiež v ktoromkoľvek smere. Vďaka dvom poháňaným predným nápravám sa dajú využiť tri režimy: s pohonom s jednych či druhých kolies, alebo 4x4. No navyše vďaka obom riadeným nápravám problémom nie je ani pohyb bokom po uhlopriečke.

V tuneli Mont Blanc budú tri takéto vozidlá – na každom konci jedno a ďalšie na hasičskej stanici uprostred tunela. Každý požiarnický špeciál má k dispozícii 400 litrov vody a 500 litrov penového hasiaceho prostriedku. Na streche karosérie je kontajner so stlačeným vzduchom, ktorý zásobuje obe kabíny a motor kyslíkom. Vzduch vystačí na 30 minút. V prípade poplachu všetky tri vozidlá vyrazia naraz. Dvaja hasiči nasadnú do prednej kabíny, jeden do zadnej. Vďaka pohonu a riadeniu všetkých kolies sú tieto hasičské vozidlá ľahko ovládateľné a také prekážky, ako sú stojace autá, môžu bez problémov obísť. Proti ohňu najskôr zasiahnu vodou z vodného dela na streche vozidla. Ak sa podarí požiar uhasiť, dvojčlenný tím opustí kabínu, napojí vozidlo na hydrant v tuneli a pokračuje v boji proti ohňu s kyslíkovými prístrojmi a v ohňovzdorných odevoch. Ak sa situácia vymkne spod kontroly, vodič v zadnej kabíne preberie riadenie a odvezie svojich kolegov a ohrozených ľudí do bezpečia.

Kompetentné úrady sú presvedčené, že teraz majú na záchranu užívateľov tunela k dispozícii pravdepodobne najmodernejšie požiarnické vozidlá. Technologické riešenie, s ktorým prišiel MAN, sa stretlo s veľkým ohlasom a záujmom tiež u prevádzkovateľov ďalších tunelov v Alpách.

  

[ Späť na automobily nákladné | Zoznam sekcií ]