Test: Peugeot 4007 2.2 HDi Confort Pack (03/2010)
|
redaktor: j.kvál, 26.03.2010;
Peugeot Slovakia, s.r.o., dovozca automobilov Peugeot na slovenský trh, nám na testovanie poskytol model 4007 s dieselovou motorizáciou 2.2 HDi, so zapínateľným pohonom všetkých kolies a v základnom výbavovom stupni Confort Pack. Týždeň sme na slovenských cestách, necestách skúšali prvé SUV - Sport Utility Vehicle (športovo úžitkové vozidlo) so znakom leva.
Peugeot 4007 sa na Slovensku začal predávať v novembri 2007 s motorizáciou 2.2 HDi (115 kW) a manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. V roku 2009 pribudla do ponuky moderná, dvojspojková, robotizovaná 6-stupňová prevodovka DCS s možnosťou manuálneho radenia aj pod volantom.
Pre zaujimavosť, nami testovaná verzia mala uvádzaciu cenu 37.064,33 € (1.116.600,00 Sk). V súčasnosti sa dá kúpiť za akciovú cenu 26.600,00 € (801.351,60 Sk) a naviac namiesto plechových diskov dostanete disky kolies z ľahkých zliatin.
Japonec s levím srdcom vo francúzskom kabáte
Peugeot 4007 (rovnako ako Citroën C-Crosser) je výsledkom spolupráce so značkou Mitsubishi a je to vlastne derivát modelu
Outlander druhej generácie.
Značka Peugeot tak doplnila chýbajúce SUV s pohonom 4x4 vo svojej ponuke a Mitsubishi Outlander získal povestný dieselový motor HDi.
Exteriér
Pri pohľade spredu nezaprie 4007-čka, že patrí do súčasnej rodiny Peugeotov. Rozmerná predná maska horizontálne predelená čiernou nárazovou zónou, zužujúce sa svetlomety zarezané v nárazníku a veľké logo leva, na ktoré nadväzuje prelis prednej kapoty. Pod svetlometmi v prelise nárazníku sú v našom prípade iba zaslepené otvory určené pre montáž hmloviek. Nafúknuté blatníky dodávajú vozidlu terénny vzhľad. Vypuklé, dvojdielne koncové svetlá majú červené prekrytie. Špeciálne minuloročná novinka, crossover Peugeot 3008, nezaprie svoju príbuznosť práve s týmto modelom a to nielen v prednej časti. Spoločné majú aj prakticky riešené piate dvere, ktoré sú horizontálne rozdelené na dve výklopné časti. Po otvorení hornej časti môžete pre pohodlnejšie nakladanie batožiny otvoriť aj spodný diel (nosnosť 200 kg), na ktorý sa dá napríklad aj posadiť. Pri zatváraní hornej časti piatych dverí
treba s nimi poriadne buchnúť, aby sa správne zavreli.
Exteriér testovanej 4007-čky je vybavený príplatkovou, „imidžovou“ sadou RC Line - dvojitá chrómová koncovka výfuku, zadný strešný spojler, ochranný spodný kryt predného a zadného nárazníka, športová mriežka chladiča, bočný nástupný rám. Tieto doplnky jej však na kráse ani funkčnosti nepridali.
Vždy, keď som prichádzal k 4007-čke nejako mi nesedel nápis „PEUGEOT“ na jej zadnej časti. Jednoducho značka Peugeot a vozidlo kategórie SUV s pohonom 4x4 mi zatiaľ nejde k sebe. A model 4007 v tomto smere pôsobí rozpačito. Je to Peugeot, nie je to Peugeot?
Interiér
Po nasadnutí a rozhliadnutí sa, ma napadá otázka: „Sedím v Peugeote?“. Žiaľ strohý a funkčný japonský dizajn dostal prednosť pred tradičným, šarmantným a vkusným francúzskym. Na
sedadle s minimálnou bočnou oporou sa sedí pohodlne aj pri dlhšej jazde. Po zabuchnutí dverí, vydávajúcich plechový zvuk, je ale jeho výškové nastavovanie obtiažne prístupné. Dobrým dojmom nepôsobí madlo na zatváranie dverí, ktoré má značnú vôľu. Veniec volantu by mohol byť trocha hrubší. Praktické je však diaľkové ovládanie rádia a tempomatu na volante. Tempomat mi bol pri dlhšej jazde dobrým pomocníkom.
Pri zobrazení priemernej spotreby, na displeji medzi rýchlomerom a
otáčkomerom, sa súčasne graficky zobrazuje aj okamžitá spotreba, ktorá podvedome odľahčuje nohu na plynovom pedáli. Akustická signalizácia aktivovaných smerových svetiel je nezvyčajne tichá. Tmavý interiér príjemne oživuje decentne použité hliníkové lakovanie. O väčšie pohodlie, nielen vodiča, sa stará stredová, posuvná lakťová opierka s odkladacím priestorom. Páka ručnej brzdy je kvôli otočnému prepínaču pohonu trocha odruky. Výhľad z vysoko posadeného pracoviska je dobrý aj vďaka veľkým bočným zrkadlám. Tie sa dajú elektricky sklopiť aj po opustení vozidla pomocou diaľkového ovládača a podobne aj dovrieť okná. Pri tak mohutnom aute by dobre poslúžili cúvacie senzory. Dajú sa však priplatiť až pri druhom výbavovom stupni.
Zadné sedadlá ma príjemne prekvapili svojou variabilitou. Sú delené v pomere 2:1, dajú sa jednotlivo pozdĺžne posúvať v rozsahu 8 cm a pre väčšie pohodlie sa dá nastaviť aj sklon ich operadiel. Nechýba tu tiež stredová lakťová opierka. Či už vpredu, alebo vzadu je miesta pre každého dosť. A platí to aj o batožinovom priestore, ktorý má podľa polohy zadných sedadiel základný objem 441 až 510 l (norma VDA). Po sklopení zadných sedadiel (najprv sa sklopí operadlo a potom sa celé sedadlo preklopí dopredu) je k dispozícii veľkorysý priestor s objemom 1686 l po strop.
Elektrickým spínačom sa dajú pohodlne a rýchlo sklopiť aj z batožinového priestoru, len sa treba najprv presvedčiť či nemáte niečo na zadných sedadlách a či sú hlavové opierky zasunuté v spodnej polohe. Sklopenie sedadiel je dosť razantné a ich manuálne vrátenie do pôvodnej polohy vyžaduje väčšiu silu.
Vyššie výbavové stupne od nami testovanej verzie Confort Pack sú štandardne 5+2 miestne. Na dne batožinového priestoru je v tom prípade šikovne schovaná výklopná lavica pre nenáročnú prepravu dvoch osôb.
Motor a prevodovka
spolu so zapínateľným pohonom všetkých kolies sú silnou stránkou tohto vozidla. Radový, štvorvalcový, dieselový motor 2.2 HDi (High presure Diesel injection) je preplňovaný
turbodúchadlom s premenlivou geometriou rozvádzacích lopatiek. Má zdvihový objem 2179 ccm, využíva technológiu priameho vstreku nafty pod vysokým tlakom a je spojený s filtrom pevných častíc (FAP) pre odstránenie sadzí z výfukových plynov.
Maximálny výkon 115 kW (156 k) dosahuje pri 4000 ot/min a maximálny krútiaci moment 380 Nm pri 2000 ot/min.
Po naštartovaní ľahko spoznáte, že je to diesel. Pri ozaj tuhých mrazoch a rannom štarte, som mal na chvíľu dojem ako by sa pod prednú kapotu presťahovala kováčska dielňa. Tento hluk sa ale pri jazde rýchlo vytratil a prešiel do nerušivého klepotavého zvuku. Motor dáva 4007-čke dravosť a s predbiehaním aj do kopca nemá problém ani pri naloženom aute.
Pochvalu si zaslúži aj manuálna, 6-stupňová prevodovka. Radiaca páka sadne do ruky a
radenie je bezproblémové.
Pri teste spotreby na diaľnici so zaradenou „šestkou“ a zapnutým tempomatom
som vždy po cca. 10-tich km jazdy odčítali nasledovné hodnoty:
- rýchlosť 90 km/h, približne 1700 ot/min, priemerná spotreba 6,2 l/100 km
- rýchlosť 110 km/h, približne 2000 ot/min, priemerná spotreba 7,5 l/100 km
- rýchlosť 130 km/h, približne 2300 ot/min, priemerná spotreba 9,0 l/100 km
V meste je spotreba dosť vysoká a pohybovala sa okolo 10 litrov na 100 km, avšak pri využití obchvatu klesla na prijateľnú hodnotu 6,7 l/100 km. Na dlhšej trase (650 km pri priemernej rýchlosti 73 km/hod) som dosiahol priemernú spotrebu 7,3 l/100 km. Keďže cesty boli suché, jazdil som väčšinou s pohonom iba prednej nápravy a prevažne ľahkou nohou na plynovom pedáli. Pohon 4x4 som zapol iba nakrátko pri jazde off-road.
Podvozok
4007-čky využíva vpredu nezávislé zavesenie kolies typu McPherson a vzadu je viacprvková
náprava. Na obidvoch nápravách sú samozrejme skrutné stabilizátory.
Načo som sa však pri tomto aute najviac tešili bol zapínateľný pohon všetkých kolies. K dispozícii sú tri režimy - 2WD (Wheel Drive), 4WD a 4WD LOCK, ktoré sa dajú manuálne prepínať otočným ovládačom na stredovej konzole (do rýchlosti 100 km/h). Pri režime 2WD vozidlo funguje s pohonom dvoch kolies prednej nápravy. Ak to adhézne podmienky dovoľujú a nemáte v pláne dynamickú jazdu, odporúča sa použitie tohto režimu
pre úsporu paliva. V režime 4WD vozidlo funguje s pohonom štyroch kolies, pričom rozloženie
krútiaceho momentu medzi prednou a
zadnou nápravou prebieha automaticky v závislosti od adhéznych podmienok prostredníctvom elektromagnetickej, medzinápravovej spojky. Priorita je však daná prednej náprave. V náročnejších podmienkach (sneh, piesok, blato, prudké stúpanie) je vhodné použiť uzávierku - 4WD LOCK. V tomto režime sa prenáša až 1,5-násobne viac krútiaceho momentu na zadné kolesá ako v automatickom režime. Pohon 4x4 funguje spoľahlivo a na aute sa dá vďaka nemu naozaj dobre „vyšantiť“.
Naladenie podvozku je celkom dobrým kompromisom pre bežnú jazdu na ceste aj v ľahšom teréne. Pri jazde off-road však nečakajte veľké filtrovanie nerovností. 4007-čka zvládne aj rýchly prejazd zákrutou, ale nemal som z toho dobrý pocit. Karoséria sa dosť nakláňa a sedadlo moc nepodrží. Pri tomto type auta to však neprekáža.
Bezpečnosť
V testoch Euro NCAP Peugeot 4007 nebol zatiaľ testovaný, ale dajú sa predpokladať podobné výsledky, aké dosiahol jeho japonský „brat“ - Mitsubishi Outlander. Ten v roku 2007
získal štyri hviezdičky z piatich.
V štandardnej výbave je šesť airbagov, predpínače bezpečnostných pásov so signalizáciou nezapnutia vpredu a obmedzovačom sily aj vzadu, ESP - elektronický stabilizačný a protipreklzový systém, ABS s elektronickým rozdeľovačom brzdnej sily, brzdový asistent a iné. Na zadných bočných sedadlách je možnosť uchytiť detské sedačky pomocou systému ISOFIX.
Obstarávacia cena (spracované dňa 24.03.2010; ceny vrátane 19 % DPH)
Základná cena modelu (2.2 HDi Confort Pack) |
26.600 € (801.351,60 Sk) |
Základná cena testovaného vozidla (2.2 HDi Confort Pack) |
26.600 € (801.351,60 Sk) |
Cena testovaného vozidla vrátane príplatkov |
27.200 € (819.427,20 Sk) |
Štandardná výbava |
Bezpečnosť a ochrana:
ESP - elektronický stabilizačný a protipreklzový systém, ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, brzdový asistent, airbag vodiča a spolujazdca, predné bočné a hlavové airbagy aj pre zadné sedadlá, 5x hlavová opierka, 5x trojbodový bezpečnostný pás, predpínače bezpečnostných pásov so signalizáciou nezapnutia vpredu a obmedzovačom sily aj vzadu, ISOFIX úchyty na zadných bočných sedadlách, posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, imobilizér, diaľkové centrálne uzamykanie
Interiér:
elektricky ovládané predné a zadné okná - sekvenčné, automatická klimatizácia, tempomat, autorádio s CD/MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov, palubný počítač, výškovo nastaviteľný volant s integrovanými ovládačmi autorádia a tempomatu, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, 12 V zásuvka vpredu + vzadu a v batožinovom priestore, zadné sedadlá delené 2:1 + samostatne posuvné s nastaviteľným sklonom operadla, elektricky ovládané sklápanie zadných sedadiel z batožinového priestoru, predná posuvná lakťová opierka s odkladacím priestorom + zadná s držiakom na nápoje, kryt batožinového priestoru
Exteriér:
nárazníky + kľučky a kryty spätných zrkadiel vo farbe karosérie, automatické zapínanie svetlometov, elektricky nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá + elektricky sklopné, atermické čelné sklo, zadný stierač + vyhrievanie zadného skla, horizontálne na dve časti rozdelené zadné výklopné dvere, 16" disky kolies z ľahkých zliatin "Manyara", pneumatiky 215/70 R16 |
Príplatková výbava |
metalická farba karosérie šedá "Cool Silver" = 600 € (18.075,60 Sk)
|
Porovnanie s konkurenciou (spracované dňa 24.03.2010; ceny vrátane 19 % DPH)
Značka a model |
PEUGEOT 4007 |
CITROËN C-Crosser |
MITSUBISHI Outlander |
NISSAN X-Trail |
CHEVROLET Captiva |
Výbavový stupeň |
Confort Pack |
Plus |
Intense |
XE |
LT Medium |
Motor (diesel) |
2.2 HDi |
2.2 HDi |
2.0 DI-D |
2.0 dCi |
2.0 VCDI |
Preplňovanie |
áno |
áno |
áno |
áno |
áno |
Zdvihový objem motora [ccm] |
2179 |
2179 |
1968 |
1995 |
1991 |
Uloženie/počet valcov |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
Max. výkon [kW]/pri otáčkach [min-1] |
115/4000 |
115/4000 |
103/4000 |
110/4000 |
110/4000 |
Krútiaci moment [Nm]/pri otáčkach [min-1] |
380/2000 |
380/2000 |
310/1750 |
320/2000 |
320/2000 |
Prevodovka (manuálna) |
6-stupňová |
6-stupňová |
6-stupňová |
6-stupňová |
5-stupňová |
Pohon |
4x4 (2WD, 4WD Auto, 4WD Lock) |
4x4 (2WD, 4WD Auto, 4WD Lock) |
4x4 (2WD, 4WD Auto, 4WD Lock) |
4x4 (2WD, 4WD Auto, 4WD Lock) |
4x4 |
Kombinovaná spotreba [l/100 km] |
7,2 |
7,2 |
6,7 |
7,1 |
7,4 |
Emisie CO2 [g/km] |
191 |
191 |
177 |
190 |
197 |
Max. rýchlosť [km/h] |
200 |
200 |
187 |
188 |
182 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] |
9,9 |
9,9 |
10,8 |
11,2 |
10,9 |
Dĺžka [mm] |
4635 |
4646 |
4665 |
4630 |
4635 |
Šírka [mm] |
1805 |
1806 |
1800 |
1785 |
1850 |
Výška [mm] |
1670 |
1713 |
1720 |
1680 |
1755 |
Rázvor [mm] |
2670 |
2670 |
2670 |
2630 |
2705 |
Celková hmotnosť [kg] |
2410 |
2410 |
2140 |
2170 |
2505 |
Objem batožinového priestoru [l] |
510 |
510 |
510 |
479 |
465 |
Počet dverí/miest |
5/5 (dvojdielne piate dvere) |
5/5 (dvojdielne piate dvere) |
5/5 (dvojdielne piate dvere) |
5/5 |
5/5 |
Cena [€ (Sk)] |
30.900 (930.893,40) |
26.990 (813.100,74) |
27.500 (828.465,00) |
25.700 (774.238,20) |
26.690 (804.062,94) |
Akčná cena [€ (Sk)] |
26.600 (801.351,60) |
- |
- |
23.700 (713.986,20) |
- |
Cena najbližšie, porovnateľne vybaveného modelu [€ (Sk)] |
27.200 (819.427,20) |
28.160 (848.348,16) |
28.100 (846.540,60) |
24.200 (729.049,20) |
27.140 (817.619,64) |
Konverzný kurz: 1 EUR = 30,1260 SKK
Rozdiely vo výbave:
Citroën
má navyše: -
nemá: -
Mitsubishi
má navyše: automatické stierače - dažďový senzor, klimatizovanú a uzamykateľnú schránka pred spolujazdcom, palubnú dosku a výplne dverí potiahnuté syntetickou kožou s dvojitým prešívaním, čalúnenie sedadiel v kombinácii látka a syntetická koža čiernej farby, ochranný kryt predného nárazníka striebornej farby, predné hmlové svetlomety, extratónované sklá zadných bočných okien a na výklopných zadných dverách, chrómovaný lem masky chladiča, líšt bočných okien, prahov a madla výklopných dverí, pozdĺžny strešný nosič striebornej farby, chrómovanú koncovku výfuku
nemá: -
Nissan
má navyše: bedernú opierku sedadla vodiča, 2 ventilačné otvory pre zadnú radu sedadiel, Bluetooth hands free, podporný systém pre výjazd a zjazd kopcov
nemá: kľučky vo farbe karosérie, automatické zapínanie svetlometov, 6 reproduktorov (má 4), posuvné zadné sedadlá, vyhrievané spätné zrkadlá elektricky sklopné
Chevrolet
má navyše: automatickú reguláciu výšky vozidla podľa zaťaženia, bedernú opierku sedadla vodiča, pozdĺžny strešný nosič, 17" disky kolies z ľahkých zliatin (Peugeot má 16"), ochranu proti prevráteniu, parkovací asistent - vzadu, systém stabilizácie prívesu, podporný systém pre zjazd kopcov, automatické stierače - dažďový senzor, čalúnenie sedadiel a dverí v kombinácii látka a koža, predné hmlové svetlomety, hĺbkovo nastaviteľný volant, 8 reproduktorov (Peugeot má 6)
nemá: posuvné zadné sedadlá
Záverečné hodnotenie
Peugeot 4007 ma zaujal najmä svojou technikou, ale vzhľadom už menej. Pre vyššiu spotrebu a horšiu manévrovateľnosť to nie je auto veľmi do mesta, ale ani na rýchle presuny po diaľnici, kedy sa k vyššej spotrebe pridá aj nadmerná hlučnosť. Avšak pri zhoršených podmienkach na ceste či neceste vás nenechá v štichu. Zatiaľ čo iní vodiči budú premrznutí montovať reťaze na svoju jedinú poháňanú nápravu, v 4007-čke stačí pootočiť prepínačom pohonu 4x4 a môžete pokračovať ďalej. A v jazde vám dovolí pokračovať aj tam, kde ostatní už idú pešo.
Fotogaléria
Ďalšie testy Peugeot:
Peugeot 208 1.4 VTi Allure (05/2012)
Peugeot 508 SW 2.0 HDi FAP (120kW/163k) Allure (05/2012)
Peugeot RCZ 2.0 HDi coupé (04/2011)
Peugeot 207 1.6 THP Feline (02/2010)
Peugeot 5008 2.0 HDi PlayStation (02/2010)
Peugeot 3008 1.6 THP Executive Pack (11/2009)
Peugeot 206+ 1.4 HDi Magic Pack (08/2009)
Peugeot 308 1.6 VTi Executive (11/2007)
Dňa: 26.03.2010
Redaktor: Bc. Juraj Kvál
Foto: Bc. Juraj Kvál |