Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style (06/2011)
|
redaktor: j.čík, 29.06.2011;
Spoločnosť Hyundai Motor Czech s.r.o., organizačná zložka Slovakia, importér vozidiel Hyundai, nám na týždňový test poskytol rodinné MPV Hyundai ix20 s naftovým motorom 1.4 CRDi v najvyššej výbave Style.
Dosť bolo krabíc!
Tak znie slogan z televíznej reklamy na nový Hyundai ix20. A musím priznať, že je v ňom kus pravdy. Hyundai dokázal, že malé rodinné mpv-čka už nemusia vyzerať ako nafúknuté krabice bez elegancie. Síce ix20 nedisponuje až tak využiteľným batožinovým priestorom ako napr. Citroën C3 Picasso či Škoda Roomster, navonok však vyzerá proporcionálne vyvážene. Za veľmi vydarený a dynamický dizajn by sa nemusel hanbiť ani hocijaký hatchback.
Hyundai ix20 prišiel na náš trh na jeseň minulého roka ako nástupca modelu Hyundai Matrix, ktorý sa u nás predával v rokoch 2001 až 2010. V záverečnej fáze svojej existencie sa v roku 2008 dočkal aj výraznejšieho faceliftu.
Produkcia ix20 umiestnená v susednej Českej republike vo výrobnom závode v Nošoviciach, no motorizácie a niektoré komponenty sa vyrábajú priamo na Slovensku v závode KIA pri Žiline. S prižmúrením oka teda môžme kľudne použiť slogan "Made in Slovakia".
Exteriér
Hyundai ix20 bol navrhnutý a vyvinutý v európskom výskumnom a vývojovom centre značky Hyundai v nemeckom Rüsselsheime. Dostal sa tak bližšie náročným európskym zákazníkom. Je v poradí druhým európskym modelom značky Hyundai, používajúcim nové výrazové prostriedky dizajnu „fluidic sculpture“. Táto koncepcia v atraktívnom dizajne spája tri základné kvality: vycibrenosť, dynamiku a sebavedomý vzhľad.
Hyundai ix20 je dlhý 4100 mm, široký 1765 mm a vysoký 1600 mm. Rázvor náprav dosahuje hodnotu 2615 mm.
Rovnako ako ostatné modely, aj nová ix20-ka sa vďaka špecifickej šesťuholníkovej prednej maske chladiča jednoznačne identifikuje ako model značky Hyundai. Lišta na maske akoby plynulo prechádza efektným fluidným tvarom do predných kvapkovitých reflektorov s čírou optikou. Tie sú naviac vybavené prídavnou žiarovkou natočenou do strany, ktorá má na starosti prisvecovanie do zákrut. To sa aktivuje automaticky pri vytočení volantu. Pri bočnom pohľade zaujme stúpajúci klinovitý prelis spájajúci krivky blatníkov, ktorý plynulo nadväzuje na línie bočných okien. Dizajnérom sa vydarila aj zadná časť, ktorej rovnako nechýba dynamika. Šírka karosérie sa smerom dolu viditeľne rozširuje, čo dodáva ix20-ke stabilnejší a sebaistejší postoj. Nedá sa nevšimnúť si ani šesťuholníkový prelis na piatych dverách. Nový Hyundai ix20 sa tak svojim športovejším profilom výrazne odlišuje od „krabicového“ imidžu, typického pre malé MPV.
Interiér a výbava
Už pri prvom usadení do novej ix20-ky ma príjemne prekvapil moderný a priestranný interiér. Predĺžené A-stĺpiky s malými bočnými okienkami natiahli priestor pred posádkou vpredu. Napriek tomu, že som u niektorých áut videl už aj užšie stĺpiky, vôbec mi nevadili vo výhľade vpred. Ten bol umocnený aj celkovým vyšším posedom a teda zvýšeným pocitom bezpečia a pohodlnejším nastupovaním a vystupovaním. Spomínané plynúce fluidné tvary použité v exteriéri sa rovnako nachádzajú aj vo vnútri vozidla. Nájdeme ich na poťahu sedadiel, plastových obkladoch dverí či tvare vnútorných kľučiek dverí.
Palubnú dosku tvoria tvrdé plasty s dielenským spracovaním na slušnej úrovni. Väčšina ovládačov je situovaná na stredovej konzole okolo dvojúrovňového kruhového ovládača automatickej klimatizácie. Nad ním je umiestnený displej k spomínanej klimatizácii a integrované rádio s CD a MP3 prehrávačom, ktoré spolupracuje s USB portom a vstupom Aux/iPod. Úplne hore je menší displej s hodinami, ukazovateľom vonkajšej teploty, výstražnými kontrolkami nezapnutých bezpečnostných pásov a vypnutia airbagu spolujazdca. Typické modré podsvietenie pre vozidlá Hyundai nájdeme na všetkých displejoch a budíkoch na prístrojovom paneli. Medzi nimi sa nachádza dobre čitateľný multifunkčný displej zobrazujúci počet odjazdených kilometrov, údaje z palubného počítača, digitálne ukazovatele teploty chladiacej kvapaliny a objemu nádrže.
Trojramenný volant je potiahnutý kožou s integrovanými ovládačmi audiosystému na bočných ramenách. Na spodnom ramene sú netradične umiestnené ovládače palubného počítača. Priznám sa, že mi trvalo celkom dlhú chvíľu, kým som ich objavil a pritom som ich mal stále na očiach. Volant ponúka nadpriemerný výškový a hlavne pozdĺžny rozsah nastavenia, takže ideálnu polohu si nájde drvivá väčšina vodičov. Trochu ma však zarazilo zvýšené opotrebovanie kože, vzhľadom na vek a počet najazdených kilometrov by som to nečakal.
Ako sa na rodinné MPV patrí, aj ix20 ponúka množstvo odkladacích priestorov. Rovnako pred aj za konzolou s radiacou pákou je hlboký odkladací priestor na doklady, prípadne iné drobnosti a držiaky na poháre či fľaše. Pred spolujazdcom vpredu je dostatočne hlboká klimatizovaná odkladacia schránka a nechýbajú ani priečinky v predných a zadných dverách.
Predné sedadlá poskytujú dostatok komfortu, kolená sa na naráženie do stredovej konzoly nemôžu stažovať. Sedadlo vodiča ponúka výškové nastavenie s pomerne širokým rozsahom. Pri cestovaní padne vhod dostatočne široká lakťová opierka na operadle vodiča, no nemusí sadnúť každému. V zime poteší zasa vyhrievanie predných sedadiel.
Rovnako chválim aj sedenie na zadných sedadlách. Priestor pre hlavu aj nohy cestujúcich je vynikajúci, veľkým plusom je aj rovná podlaha bez zvýšeného stredového tunela. Pri cestovaní je po ruke široká výklopná stredová lakťová opierka. Veľkým plusom ix20-ky je aj výborná variabilita, zadné delené sedadlá sú posuvné a operadlá poskytujú navyše aj nastavenie rôzneho sklonu. Pri prepravovaní väčšieho nákladu tak stačí sedadlá posunúť dopredu a okamžite sa zväčší objem batožinového priestoru. Ten udáva výrobca v rozsahu 440 až 570 litrov podľa polohy zadných sedadiel. Pri sklopení zadných operadiel dopredu sa navyše v tejto polohe zaistia, takže v prípade nárazu by sa nemali preklopiť späť. Nakoľko ix20-ka disponuje dvojitým dnom, pri spodnej polohe vznikne po sklopení operadiel odskok, pri zvýšení dna však takmer rovina. Celkový objem batožinového priestoru po sklopení zadných sedadiel výrobca neuvádza.
Motor a prevodovka
O pohon sa stará naftový agregát 1.4 CRDi s výkonom 66 kW (90 koní). Využíva vysokotlakové priame vstrekovanie paliva common rail (umožňujúce až 5 vstreknutí počas jedného pracovného cyklu motora), systém na reguláciu vírenia vzduchu v nasávacom potrubí, elektronicky ovládanú recirkuláciu výfukových plynov EGR, turbokompresor s variabilnou geometriou VGT a filter pevných častíc DPF vo výfukovom potrubí na splnenie emisnej normy Euro 5. Vďaka použitiu pohonu ventilového rozvodu reťazou sa znížili prevádzkové náklady a pozitívom je aj servisný interval 30.000 km, respektíve raz ročne.
Maximálny výkon 66 kW podľa údajov výrobcu dosahuje pri 4000 ot./min a maximálny krútiaci moment 220 Nm v rozmedzí 1750-2750 ot. Záber je však cítiť až niekde okolo hranice 2000 ot., no nejaké zatlačenie do sedadla nečakajte. Pokiaľ pri zrýchľovaní a preraďovaní rýchlostí neklesnú otáčky pod cca 1900, je rozbeh bezproblémový a plynulý, dalo by sa povedať aj dynamický. Akonáhle som sa pohyboval pri bežnej jazde pre diesel v nízkych otáčkach pod 1500 a chcel som zrýchliť, mal som problém. Motor je málo pružný, pri poklese otáčok je bez podradenia nevyhnutná poriadna dávka trpezlivosti. Motor je na svoju triedu veľmi tichý a do interiéru sa neprenášajú skoro žiadne vibrácie. Pri diaľničnej 130-ke je počuť akurát zvýšený aerodynamický hluk.
Počas týždňa som na jednu plnú nádrž s kapacitou 48 litrov prešiel 750 km, no po spotrebovaní rezervy by som pridal pravdepodobne ešte ďalších 50 km. Palubný počítač na záver ukázal celkovú priemernú spotrebu rovných 6 litrov na 100 km. O niečo vyšší celkový priemer má na svedomí cesta z Bratislavy do Brna a späť diaľničnou 140-tkou, kedy palubný počítač ukázal spotrebu 6,6 l/100 km. Pri nižších rýchlostiach je však motor veľmi úsporný, po diaľničnom obchvate z Dúbravky do Rače, kde som dodržoval maximálnu rýchlosť 90 km/h, mi palubný počítač ukázal vynikajúcu spotrebu 3,8 l/100 km. Pri rýchlosti 110 km/h agregát spálil 4,4 l/100 km. V meste sa spotreba pohybovala v rozmedzí 4,8 - 5,3 l/ 100 km podľa hustoty premávky a spôsobu jazdy, čo je taktiež veľmi slušný údaj.
S agregátom spolupracuje manuálna 6-stupňová prevodovka. Jej chod je aj po vyše 20-tich tisícoch novinárskych kilometroch výborný bez väčšej vôle. Čo mi na nej trochu vadilo bolo sprevodovanie. Pri mestskej rýchlosti 50 km/h motoru lepšie sedí 4-tý prevodový stupeň ako 5-ka, na ktorej sa citeľne trápil. Napriek tomu indikátor vhodného zaradenia prevodových stupňov odporúčal pri 50-ke preradiť na 5-ku. Ten nebol vždy najistejší, keď mi občas pri rýchlosti 55-60 km/h a jazde po rovine odporúčal podradiť na 4-ku. Rovnako pri jazde do kopca, keď sa motor začal pomaly "dusiť" ukazoval aby som preradil na vyšší prevodový stupeň. Po týchto skúsenostiach som sa rozhodol indikátor radšej ignorovať.
V nasledujúcej tabuľke sú uvedené otáčky motora pri rôznych prevodových stupňoch a rýchlostiach podľa tachometra.
50 km/h |
4. stupeň |
1450 ot./min. |
50 km/h |
5. stupeň |
1100 ot./min. |
90 km/h |
6. stupeň |
1700 ot./min. |
130 km/h |
6. stupeň |
2500 ot./min. |
Podvozok a pohon
Prednú nápravu tvorí asi najviac používané a osvedčené zavesenie McPherson s priečnym stabilizátorom, vinutými pružinami a plynovými tlmičmi. Vzadu je použité jednoduchšie riešenie s vlečenými ramenami spojenými torznou priečkou s rovnakým typom pružín a tlmičov ako vpredu. To naopak vďaka svojim kompaktným rozmerom umožnilo vytvoriť dostatočne objemný batožinový priestor. Podvozok je pomerne slušne odhlučnený, na svoju triedu dokáže celkom dobre filtrovať nerovnosti na nekvalitnej vozovke. Vo vyšších rýchlostiach je slabinou trochu nekľudná, poskakujúca zadná náprava pri prejazde priečnych nerovností.
Pri ostrejších prejazdoch zákrutami sa ix20 príliš nenakláňa, oproti "krabicoidným" konkurentom sa aj vďaka širokému rozchodu kolies správa oveľa sebaistejšie.
Celkom presnému riadeniu dopomáha elektrický posilňovač. Zdalo sa mi však trohu preposilované, čo však nie je pri mestskom aute úplne na škodu. Pri parkovacích manévroch stačí vynaložiť minimálnu silu.
Na oboch nápravách sú použité dostatočne výkonné kotúčové brzdy s primerane skorým nástupom a dobrým dávkovaním. Dnes už povinným štandardom v nových vozidlách je brzdový asistent, ktorý samozrejme nechýba ani tu.
Bezpečnosť
 |
Hyundai ix20, teda aby som bol presný jeho dvojička Kia Venga, dosiahla v tomto roku v testoch bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP výborný výsledok, keď získala celkovo 5 hviezdičiek. Za ochranu pasažierov získala 89%, za ochranu detí 85%, chodcov 64% a za bezpečnostné systémy 71%. |
U kórejských značiek sme zvyknutí na vysoký štandard bezpečnostných prvkov, výnimkou nie je ani ix20. Vo výbave Style nechýba ABS s EBD, stabilizačný systém ESP s asistentom rozjazdu do kopca HAC, čelné a bočné airbagy vpredu, hlavové vpredu aj vzadu, aktívne opierky hláv vpredu či úchyty pre detskú sedačku Isofix.
Obstarávacia cena
(spracované dňa 31.05.2011)
Najnižšia cena: ix20 1.4 Classic |
11.898 €
|
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou: ix20 1.4 CRDi Style |
15.528 €
|
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov: ix20 1.4 CRDi Style |
15.908 €
|
Štandardná výbava |
Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, asistent pre rozjazd do kopca HAC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, aktívne predné opierky hlavy, funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, sedadlá poťah látka, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, vyhrievané predné sedadlá, 5x hlavová opierka, delené, posuvné a sklopné zadné sedadlá, sklopná lakťová opierka vzadu, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, radiaca páka potiahnutá kožou, manuálna klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov, USB a AUX port, roleta batožinového priestoru, vyhrievané čelné sklo pod stieračmi
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, chromované kľučky dverí, hmlovky, disky z ľahkých zliatin 16“, pneumatiky 205/55 R 16, parkovací asistent vzadu
|
Výbava za príplatok k základnej cene: |
lak - metalíza = 380 €
automatická klimatizácia = akcia zdarma
|
Porovnanie s konkurenciou (spracované: 31.05.2011 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
Značka / model |
Hyundai ix20 |
Opel Meriva |
Škoda Roomster |
Nissan Note |
Motor |
1.4 CRDi |
1.3 CDTI |
1.6 TDI |
1.5 dCi |
Stupeň výbavy |
Style |
Edícia 20 rokov |
Comfort |
I-Way |
|
|
|
|
|
Zdvihový objem motora |
1396 |
1248 |
1598 |
1461 |
Uloženie / počet valcov |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
Preplňovanie |
áno |
áno |
áno |
áno |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
66/4000 |
70/4000 |
66/4200 |
66/4000 |
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) |
220/1750 |
180/1750 |
230/1500 |
200/1750 |
|
|
|
|
|
Prevodovka manuálna |
6-stupňová |
5-stupňová |
5-stupňová |
5-stupňová |
|
|
|
|
|
Pohon |
predný |
predný |
predný |
predný |
|
|
|
|
|
Max. rýchlosť (km/hod) |
167 |
168 |
171 |
168 |
Zrýchlenie (s) |
14,5 |
13,8 |
13,3 |
12,8 |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
4,5 |
4,5 |
4,7 |
4,2 |
|
|
|
|
|
Pohotovostná hmotnosť (kg) |
1270 |
1333 |
1247 |
1180 |
|
|
|
|
|
Dĺžka (mm) |
4100 |
4288 |
4214 |
4100 |
Šírka (mm) |
1765 |
1812 |
1684 |
1691 |
Výška (mm) |
1600 |
1615 |
1607 |
1550 |
Rázvor (mm) |
2615 |
2644 |
2617 |
2600 |
Počet dverí/miest |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
Objem batožinového priestoru (l/VDA) |
440-570 |
400 |
450 |
280-437 |
|
|
|
|
|
Záruka |
5 rokov bez obmedzenia km |
6 rokov /80.000 km (vzťahuje sa na motor, prevodovku a rozvody) |
2 roky |
3 roky / 100.000 km |
|
|
|
|
|
Cena modelu bez príplatkov (€) |
15.528 |
18.690 |
16.167 |
17.590 |
Akčná cena (€) |
- |
16.800 |
14.967 |
15.590 |
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) |
15.908 |
18.130 |
17.526 |
16.020 |
Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:
Opel Meriva 1.3 CDTI Edícia 20 rokov
nemá (výrobca neponúka)
predné reflektory s prisvecovaním do zákrut, el. sklopné spätné zrkadlá
má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
dvojzónovú klimatizáciu, systém kontroly tlaku v pneumatikách, sklopné stolíky na zadnej strane operadiel predných sedadiel, tempomat, dažďový senzor, vnútorné spätné zrkadlo s aut. clonou, automatické prepínanie svetiel s detekciou tunela, parkovacie senzory aj vpredu
Škoda Roomster 1.6 TDI Comfort
nemá (výrobca neponúka)
predné reflektory s prisvecovaním do zákrut (má hmlovky s prisvecovaním + natáčacie svetlomety)
má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
8 reproduktorov (ix20 má 6), zatmavené zadné okná, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, tempomat, kontrolu tlaku v pneu TPM, strešný nosič čierny, príprava na GSM s Bluetooth (bez držiaku)
Nissan Note 1.5 dCi I-Way
nemá (výrobca neponúka)
- alarm, parkovacie senzory vzadu, el. sklopné spätné zrkadlá, užšie pneumatiky 185/55 R16 (ix20 má 205/55 R 16), predné reflektory s prisvecovaním do zákrut
má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
automatické zapínanie svetiel, dažďový senzor, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, chladenú odkladaciu schránku pred spolujazdcom, navigáciu, systém Bluetooth, zatmavené zadné okná,
Záverečné hodnotenie
Nový Hyundai ix20 hodnotím ako veľmi vydarené malé MPV. Od väčšiny svojich konkurentov sa odlišuje dynamickým a "nekrabicoidným" dizajnom. Pre posádku poskytuje veľkorysú priestrannosť s výborným výhľadom na cestu vďaka vyššiemu posedu či slušnú variabilitu zadných sedadiel. Plusom je aj kvalitné dielenské spracovanie a bohatá štandardná a bezpečnostná výbava. Mínusom je menej využiteľný batožinový priestor, kde naopak vedú súperi s krabicovým dizajnom. Myslím si, že ix20-ka by si lepšie rozumela s benzínovým agregátom 1.4. Pri jazde v meste s častou zmenou rýchlostí je naftový motor 1.4 CRDi menej pružný, treba si pripraviť väčšiu dávku trpezlivosti alebo častejšie radiť rýchlosti. Musím ho však pochváliť za hospodárnosť, keď v meste aj mimo neho dosiahol nízku spotrebu. Lákadlom by mohla byť aj predĺžená záruka na 5 rokov bez obmedzenia kilometrov a veľmi atraktívna cena.
Fotogaléria
Prezentácia noviniek: Hyundai ix20 (02/2010)
Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2
Dňa: 29.06.2011
Redaktor: Jaroslav Čík
Foto: Jaroslav Čík |