Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
ekológia: Audi A6 hybrid (07/2011)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.mauer, 19.07.2011;

Výkon ako benzínový motor V6, spotreba ako štvorvalec – model Audi A6 hybrid, ktorý sa začne predávať v roku 2012, spája najlepšie z dvoch svetov. Jeho benzínový štvorvalec 2.0 TFSI a elektromotor poskytujú systémový výkon 180 kW (245 k) a maximálny krútiaci moment 480 Nm. Napriek vysokému výkonu so spontánnym priebehom je kombinovaná normovaná spotreba paliva menšia ako 6,4 litra na 100 km. Limuzína môže do rýchlosti 100 km/h jazdiť výlučne s elektrickým pohonom a pri rýchlosti jazdy 60 km/h má dojazd s elektrickým pohonom úplne bez emisií približne 3 km.
______________________________________________________________________________________________

zväčšiť obrázok Jazdné výkony
Benzínový motor 2.0 TFSI a elektromotor tvoria v Audi A6 hybrid paralelný hybridný systém – sú namontované bezprostredne za sebou. Spolu poskytujú krátkodobo systémový výkon 180 kW (245 k) a systémový krútiaci moment 480 Nm. Limuzína akceleruje za 7,3 sekundy z pokoja na tempo 100 km/h, maximálna rýchlosť je 238 km/h. V európskom kombinovanom cykle Audi A6 hybrid spotrebuje menej ako 6,4 litra na 100 km – čo zodpovedá emisii CO2 nižšej ako 146 g/km. Palivová nádrž s objemom 73 litrov zabezpečuje suverénny dojazd. (Údaje o jazdných výkonoch a spotrebe sú predbežné.)

Pohon
Štvorvalcový motor 2.0 TFSI v Audi A6 hybrid má objem 1.984 cm3. Dosahuje maximálny výkon 155 kW (211 k) a maximálny krútiaci moment 350 Nm, ktorý je k dispozícii v širokom rozpätí otáčok od 1.500 do 4.200 za minútu. Motor v duchu filozofie Audi kombinuje tri technológie účinnosti – priame vstrekovanie paliva FSI, prepĺňanie turbokompresorom a systém regulácie zdvihu ventilov Audi valvelift system (AVS). AVS zvyšuje výkon, krútiaci moment a účinnosť motora tým, že podľa zaťaženia a otáčok prepína zdvih výfukových ventilov v dvoch stupňoch.
Pre použitie v Audi A6 hybrid bol motor 2.0 TFSI vo viacerých oblastiach prepracovaný. Pohon pomocných agregátov odpadol, uloženie kľukového hriadeľa a jemné vyladenie turbokompresora boli prispôsobené špeciálnym nárokom. Systém sekundárneho vzduchu zabezpečuje zvlášť rýchly nábeh katalyzátora na čistenia výfukových plynov. V riadiacej jednotke motora je integrovaný manažment hybridného pohonu, ktorý riadi efektívnu zmenu a mäkký prechod medzi jednotlivými druhmi pohonu. Tento prvok bol kompletne vyvinutý u Audi.

Ako prevodové ústrojenstvo slúži výrazne modifikovaná 8-stupňová automatická prevodovka tiptronic. Prevodovka nemá bežný hydrodynamický menič krútiaceho momentu. Na jeho mieste je umiestnený prstencový elektromotor, skombinovaný s lamelovou spojkou v olejovom kúpeli – ktorá spája, resp. oddeľuje elektromotor a spaľovací motor TFSI. Spojka ovládaná inteligentnou riadiacou jednotkou reaguje v každej situácii veľmi presne, jemne a rýchlo.
Komfortne a rýchlo radiaca hybridná prevodovka, ktorá prenáša krútiace momenty motorov na predné kolesá, svojim širokým celkovým prevodovým rozpätím výrazne prispieva k účinnosti Audi A6 hybrid. Keď je motor 2.0 TFSI vypnutý, elektrické čerpadlo udržiava tlak oleja v hydraulickej sústave prevodovky a zabezpečuje funkciu systému Štart-Stop.

Výkonová elektronika a elektromotor
Výkonová regulačná elektronika, tzv. pulzný menič, pôsobí ako regulátor medzi batériou, dodávajúcou jednosmerný prúd a elektromotorom na striedavý prúd. Modul, ktorá má vlastný kvapalinový chladiaci okruh, sa vyznačuje kompaktnými rozmermi a nízkou hmotnosťou. Výkonová elektronika obsahuje menič jednosmerného napätia (DC/DC), prepájajúci elektrické spotrebiče palubnej siete 12V s vysokonapäťovou elektrickou sieťou pohonu.
Permanentne budený synchrónny elektro-motor slúži okrem pohonu aj ako spúšťač spaľovacieho motora a – pri spomaľovaní – ako generátor. Dosahuje výkon 40 kW (v prepočte 54 k) a maximálny krútiaci moment 210 Nm. Elektromotor je pripojený do kvapalinovej chladiacej sústavy spaľovacieho motora TFSI.

Akumulátorová batéria
Ako zdroj energie pre elektromotor Audi A6 hybrid slúži lítiovo-iónová akumulátorová batéria s hmotnosťou iba 36,7 kg. Kompaktná batéria, zaberajúca objem iba 26 litrov, je uložená v chránenej zóne pod podlahou batožinového priestoru; jeho objem napriek tomu dosahuje ešte 375 litrov. Sklopením delených operadiel zadných sedadiel sa dá objem batožinového priestoru zväčšiť na 850 litrov. Akumulátorová batéria sa skladá zo 72 článkov; pri napätí 266 V dosahuje nominálna energia 1,3 kWh a výkon 40 kW.
Lítiovo-iónová akumulátorová batéria sa podľa potreby chladí vzduchom dvoma spôsobmi. Pri nízkej tepelnej záťaži odoberá prostredníctvom ventilátora temperovaný vzduch z vnútorného priestoru kabíny. Keď teplota vystúpi nad určitú hodnotu, aktivuje sa vlastný chladiaci okruh, pripojený na automatickú klimatizáciu Audi A6 hybrid a vybavený samostatným výparníkom. Toto výkonné chladenie prispieva k zvýšeniu dojazdu limuzíny pri elektrickom pohone.

Prevádzkové režimy
Vodič môže sám rozhodnúť, v akom režime má Audi A6 hybrid quattro jazdiť – tlačidlom na stredovej konzole a voliacou pákou automatickej prevodovky môže prepínať tri prevádzkové režimy pohonu. Režim EV dáva prioritu elektrickému pohonu, program D ovláda obidva motory pre dosiahnutie vysokej účinnosti. Režim S a poloha manuálneho radenia prevodovky tiptronic sú zamerané na športovú jazdu.
Hybridná limuzína môže fungovať celkovo v piatich prevádzkových stavoch: Môže jazdiť výlučne so spaľovacím motorom, výlučne s elektrickým pohonom, v kombinovanom hybridnom režime a okrem toho môže rekuperovať energiu a podporovať spaľovací motor elektromotorom (tzv. booster).
V pokoji sú obidva systémy pohonu deaktivované. Pri tomto režime štart-stop zostáva automatická klimatizácia vozidla v činnosti – kompresor má elektrický pohon. Keď vodič uvoľní brzdový pedál, Audi A6 hybrid sa rozbehne. Vozidlo môže do rýchlosti 100 km/h jazdiť s elektrickým pohonom, teda takmer nehlučne a bez lokálnych emisií. Pri konštantnej rýchlosti jazdy 60 km/h dosahuje dojazd 3 kilometre – čo stačí pre väčšinu obytných štvrtí a centier miest.
Keď vodič stlačí plynový pedál za určitú hranicu, vozidlo poháňa spaľovací motor. Pri nízkych otáčkach býva občas výraznejšie zaťažený ako je to potrebné na pohon – čím sa zvyšuje účinnosť. Nadbytočný krútiaci moment sa prenáša na elektromotor, ktorý vtedy pracuje ako generátor dobíjajúci akumulátorovú batériu a napájajúci spotrebiče.
Keď vodič energicky stlačí pedál akcelerátora, elektromotor beží spolu so spaľovacím motorom TFSI ako tzv. booster – pri úplne zošliapnutom pedále akcelerátora v režime S je krátkodobo k dispozícii kompletný systémový výkon. Hybridný pohon vtedy poskytuje ťažnú silu veľkého spaľovacieho motora, no pri tom pracuje výrazne účinnejšie.
Keď vodič počas jazdy uvoľní pedál akcelerátora, elektromotor opäť funguje ako generátor. Motor TFSI je pri tom vo väčšine jazdných situácií odpojený od pohonu a preto nevytvára nijaké brzdné straty. Elektrická energia, ktorú elektromotor vyrába rekuperáciou kinetickej energie vozidla pri spomaľovaní a brzdení, dobíja lítiovo-iónovú akumulátorovú batériu.
Keď vodič len zľahka brzdí, celé spomalenie zabezpečuje iba elektromotor; pri intenzívnom brzdení sa paralelne aktivuje aj hydraulická brzdová sústava. Posilňovač bŕzd je vybavený prídavným elektrickým vákuovým čerpadlom, vytvárajúcim podtlak v čase keď spaľovací motor TFSI nebeží. Komplexná regulačná stratégia prispôsobuje brzdenie podmienkam jazdy s elektrickým pohonom a rekuperácie. Posilňovač riadenia je rovnako ako v ostatných verziách modelového radu A6 elektromechanický.

Ovládanie
Audi A6 hybrid prináša novú koncepciu zobrazovania, ktorá vodičovi názorne indikuje jednotlivé prevádzkové stavy hybridného pohonu. Namiesto otáčkomera je v združenom prístroji indikátor výkonu (powermeter). Jeho ručička ukazuje momentálny celkový výkon systému na stupnici od 0 do 100 percent. Druhá stupnica je rozdelená na farebné segmenty – jej zelený a oranžový úsek na prvý pohľad ukazujú, ako limuzína momentálne jazdí. Zobrazujú sa režimy pripravenosť na jazdu, rekuperácia, jazda s elektrickým pohonom, boost a jazda so spaľovacím motorom. Prídavný prístroj znázorňuje stav nabitia lítiovo-iónovej akumulátorovej batérie.
Súčasne indikátor prehľadne zobrazuje toky energie a funkčnosť aktívnych komponentov hybridného pohonu. Vodič si ho môže vyvolať na displej informačného systému vodiča FIS v združenom prístroji a na veľký monitor navigačného systému MMI Navigation plus. Monitor MMI znázorňuje prehľadnými stĺpcovými grafmi priemernú spotrebu a rekuperácie energie počas jazdy v päťminútových krokoch.

Exteriér
Audi A6 hybrid sa dá navonok rozoznať podľa decentných detailov na karosérii. Na veku batožinového priestoru, na predných blatníkoch a na dekoračných lištách prahov dverí sú umiestnené nápisy „hybrid“. Ako exkluzívne lakovanie je k dispozícii odtieň Arktissilber metallic. Disky kolies z ľahkej zliatiny priemeru 17 palcov majú špeciálny 10-ramenný dizajn – ramená tvarom pripomínajú lopatky turbíny. Pneumatiky majú formát 225/55 R17. Na želanie sa montujú dvojfarebne lakované 18-palcové disky s pneumatikami formátu 245/45 R18 v rovnakom 10-ramennom turbínovom dizajne, typickom pre hybridné modely Audi.

Audi A6 hybrid konštrukčne vychádza z limuzíny A6 novej generácie a využíva rovnakú ľahkú konštrukciu karosérie. S pohotovostnou hmotnosťou 1.770 kilogramov je najľahším hybridným automobilom vo svojej triede.

Zdroj: Andrej Gerstner, Marketing & PR Manager, Porsche Slovakia, spol. s r.o.
TS: 19.07.2011
  

[ Späť na ekológia | Zoznam sekcií ]