Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
motocykle: Mazanie motocyklových motorov  Vytlačiť stránku

Keďže vývoj motorov napreduje (stúpajú otáčky, výkony motorov), sú na oleje a mazivá kladené stále väčšie nároky, ktorým sa musia prispôsobovať aj výrobcovia olejov. Pri konstrukcií motora sa berie olej nie len ako náplň motora ale aj ako jeho konštrukčný prvok. Olej musí odolávať veľkým teplotám (v olejovej vani: 80-120 stupňov C, v kľukových ložiskách: 100-150 stupňov C) a tlakom (piest-valec: 2,5 MPa, ložisko kľukového hriadela: 10-50 MPa, vačkový hriadel-zdvihátko: 1000-2000 MPa).

Legenda
1) otvor pre nalievanie oleja
2) kontrolka správnej výšky hladiny oleja v motore (olejoznak)
3) olejový filter











Olejová náplň v motore má okrem funkcie mazania aj rad ďalších funkcií:

  • chráni motor odvodom tepla

  • chráni vnútorné časti motora pred koróziou

  • tesní priestor medzi valcom a piestom

  • odvádza rôzne nečistoty, ktoré sa následne zachytávajú v olejovom filtri


  • Oleje sa delia podľa spôsobu výroby na:
  • minerálne (vyrábané z ropy)

  • polosyntetické (mix minerálneho a syntetického)

  • syntetické (umelo vyrobený olej chemickou cestou)


  • Výhodou syntetického oleja oproti minerálneho je, že jeho vlastnosti sa optimalizujú už pri výrobe tak, aby čo najlepšie splňoval vopred stanovené požiadavky. Ide o viskozitný index, čo je hodnota udávajúca zmenu vizkozity oleja v závislosti od zmeny teploty. Čím má olej vyšší viskozitný index, tým menej mení svoju hustotu v závislosti od zmeny teploty (minerálne oleje – nižší viskozitný index: studený veľmi hustý, teplý veľmi riedky, syntetické – vyšší viskozitný index). Zaručuje tak správne a bezpečné mazanie motora pri extrémnych teplotách, ktoré vznikajú pri dlhodobóm vysokom zaťažení, napr. pri vysokých otáčkach. Zaisťuje rýchlejší nábeh mazania motora pri studenom štarte a znižuje mechanické opotrebenie motora, (motor sa najviac ničí pokiaľ nedosiahne pracovnú teplotu, vysoké zaťaženie mu až tak nevadí). Medzi ďalšie výhody syntetických olejov patrí vyššia teplotná a chemická stabilita, dlhšia životnosť vďaka väčšej antioxydačnej schopnosti.
    Nevýhodou syntetických olejov je ich vyššia cena oproti minerálnym olejom, určitý kompromis možno dosiahnúť použitím polosyntetického oleja. Motocykle majú vyšší merný výkon (pomer výkonu ku zdvihovému objemu) a pracujú vo vyšších otáčkach ako automobilové motory, a tak sa oplatí používať kvalitnejšie oleje, ktoré napr. u vzduchom a olejom chladených štvorvalcov zlepšujú chladenie vnútorných valcov.

    Oleje sa ďalej delia podľa závislosti viskozity na teplote, podľa ktorej sa určuje ich použitie pre dané klimatické podmienky. Ide o viskozitnú klasifikáciu. Hodnotením olejov podľa tejto klasifikácie sa zaoberá inštitút SAE (Society of Automotive Engineers).
    Hodnota s označením W (0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) charakterizuje vlastnosti oleja za nízkych teplôt, a hodnota bez označenia (20, 30, 40, 50, 60) za vysokých teplôt, pričom spomínanou teplotou je myslená teplota okolia. Súčastné motorové oleje sa označujú dvomi číslami, napr. 10W-50 alebo 15W-40. Číslo pri písmene W udáva použiteľnosť oleja v mraze (viď tab1.), čím je číslo menšie, tým má olej lepšie vlastnosti pri nízkych teplotách, lepšiu štartovateľnosť a rýchlejšie zaolejovanie motora. Možno povedať, že čím je číslo menšie, tým je olej za studena tekutejší. Druhé číslo za pomlčkou udáva mazacie schopnosti pri vysokých teplotách. Čím je väčšie, tým je olej schopný pracovať pri vyššej teplote a zaťažení. Podľa viskozity sa nedá honotiť kvalita oleja ale vhodnosť použitia oleja pre určité účely. Napríklad pri doporučenom oleji 15W-40 možno použiť olej 10W-50 alebo 15W-50.

    Viskozitná špecifikácia SAE

    Trieda

    Min. hodnota mazania
    (st. C)

    Min. teplota čerpateľnosti (st. C)

    0W:

    -30

    -40

    5W:

    -25

    -35

    10W:

    -20

    -30

    15W:

    -15

    -25

    20W:

    -10

    -20

    25W:

    -5

    -15


    Miniámálnou teplotou mazania sa rozumie hodnota pri ktorej olel plní svoju funkciu, to znamená, že vytvára olejový film na klzných častiach motora. Smerodajné pre studené štarty je minimálna teplota čerpateľnosti, ktorá udáva hodnotu, pri ktorej má olej takú hustotu, že čerpadlo je ho schopné nasať a tým zaručiť obeh oleja motorom. Aby však riadne plnil svoju funkciu, musí dosiahnúť minimálnu teplotu mazania.

    Okrem viskozitnej klasifikácie sa oleje delia podľa výkonnostnej klasifikácie, ktorá určuje mazaciu schopnosť, vytvára kvalitatívne kritérium a zaraďuje tak oleje do tried podľa pracovných podmienok motorov. Kvalitativné normy určuje niekoľko inštitúcí (API – American Petroleum Institute, ACEA – Association des Constructeurs Europénns d´ Automobile). Tieto inštitúcie presne definujú na základe strojných skúšok radí ich do niekoľkých tried. API je udávaná dvomi písmenami, z ktorých prvé S sa používa pre zážihové motory, druhé označuje kvalitu oleja v rozmedzí A-J, pričom J označuje najvyššiu kvalitu. I keď ma medzi olejármi API najväčšiu váhu, nie je pre motocyklistou zrovna najvhodnejš, pretože vychádza predovšetkým z automobilových motorov. ACEA používa označenia A1-A3 (A-zážihový motor). Číslo udáva kvalitu oleja, čím je väčšie, tým je olej kvalitnejší. Napr. typ oleja A2-96, číslo za pomlčkou určuje rok, od ktorého norma platí. I vprípade výkonnostnej klasifikácie by sme sa mali riadiť doporučením výrobcu, pričom je možné použiť oleje vyššej kvality. Pre moderné motocyklové motory sa hodia najviac oleje špecifikácie API SG a vyššie.

    Podstatnou súčasťou motorového oleja sú aditiva, alebo prísady zlepšujúce jeho vlastnosti. Sem patria prísady proti peneniu, prísady rozpúšťajúce a odstraňujúce nečistoty v motore (detergenty a dispersanty), antioxidanty chrániace motor pred koróziou atď. Ani najlepší olej nevydrží večne a pokiaľ chcete aby váš motor vydržal čo najdlhšie, musíte okrem správneho typu oleja dodržovať aj intervaly jeho výmeny. Pri nových alebo značne zachovalých motoroch, ktoré majú optimálne vymedzené vôle sa doporučuje dodržať predpísaný olej od výrobcu. Pri starších motoroch s výraznejšou spotrebou oleja je vhodné použiť olej s vyššou viskozitou, ktorý aspoň čiastočne vymedzí vôlu, zníži spotrebu a hlučnosť.
    Okrem počtu odjazdených kilometrov je dôležité vnímať aj vek, pretože i keď motor nebeží, olej stárne a znehodnocuje sa. Olej je nutné vymeniť minimálne po roku prevádzky i keď nie je odjazdený počet kilometrov stanovených na jeho výmenu.

    Najdôležitejšia zásada pri výmene oleja:
    Olej musí byť vždy horúci, aby dobre vytiekol z motora. Spolu s olejom sa vymieňa vždy aj olejový filter. Pri výmene oleja je dobré si starý olej dobre prehliadnúť. Pokiaľ je nápadne riedky, signalizuje to zlú funkciu karburátora, vo väčšine prípadov aj väčšiu spotrebu paliva. Tmavý a hustý olej nám zase signalizuje, že sa nám do oleja dostáva mnoho nečistôt zo spaľovacieho priestoru a že bude vhodné čoskoro previesť generálnu opravu motora.
    Vzhľadom ku konštrukčným odlišnostiam motocyklového a automobilového švordobého motora (väčšinou spoločná olejová náplň pre pre mazanie motora, prevodovky a spojky) používajte iba špeciálne motocyklové oleje. Takéto oleje sú aditivované (i keď ich špecifikácie sú zhodné s automobilovými olejmi) tak, aby zaručovaly správnu funkciu spojky a prevodovky.
    Na otázku či je možné miešať oleje s rôznou špecifikáciou a oleje minerálne so syntetickými je odpoveď jednoduchá. Urobte to vyslovene len v krajnom prípade. Pokiaľ má motor vášho motocykla málo oleja a hrozí jeho zlé mazanie a následné zadrenie, je určite menšie zlo doliať náplň akýmkoľvek motorovým olejom ako ísť ďalej bez oleja. Je to však iba núdzové riešenie na pár kilometrov, potom je však potrebné náplň spolu s filtrom ihneď vymeniť.

    Dvojdobý motor má iné požiadavky na vlastnosti oleja ako štvordobý motor. Okrem vlastného mazania vyžaduje bezporuchový chod motora účinnú ochranu valivých ložísk kľuky a piestneho čapu proti korózií, veľmi nízky sklon ku karbonizácií, aby nedochádzalo k zanášaniu výfukových kanálov karbónom a tak sa neznižoval výkon motora. Mazanie zaručuje zmes oleja a benzínu, ktorá je následne i spalovaná.

    Mazanie dvojdobých motorov možno rozdeliť na:

  • mazanie zmesou (olej+palivo v pomere 1:X väčšinou 50)

  • oddelené mazanie čerpadlom v závislosti na otáčkach motora


  • Pri oddelenom mazaní sa do nádrže nalieva iba palivo, olej je vo zvláštnej nádobe. Tento systém vyžaduje špeciálne predriedené oleje s väčšou priechodnosťou. Oleje pre dvojdobé motory sa delia podľa špecifikácie API (viď tab.2) do jednotlivých skupín. Pri voľbe oleja pre dvojdobé motory sa takisto riaďte doporučeniami výrobcu.
    Pri motoroch s oddeleným mazaním a s príverou vo výfukovom potrubí je potrebné používať výhradne syntetické oleje, pretože aj ten najlepší minerálny olej vytvára usadeniny a môže tak vyradiť príveru z prevádzky. Popri motorových olejoch existujú samozrejme aj iné druhy olejov. U dvojdobých motoroch sa používajú na mazanie prevodovky špeciálne prevodové oleje aj náplň tlmičov zaisťujú špecialne tlmičové oleje.

    Klasifikácia API – dvojdobé motory

    Trieda

    Použitie

    Sledované ukazovatele

    TA

    motory do 50 ccm

    opotrebenie piestu, usadeniny vo výfuku

    TB

    výkonné motory
    s objemom 50-250 ccm

    opotrebenie piestu, usadeniny vo výfuku, strata výkonu a samozápaly spôsobené usadeninami

    TC

    vysoko namáhané motory
    s objemom 250-500 ccm

    opotrebenie piestu, usadeniny vo výfuku, strata výkonu a samozápaly spôsobené usadeninami, zapekanie piestnych krúžkov


    Väčšina motocyklových firiem doporučuje okrem špecifikácie oleja aj výrobcu teda značku oleja. Hlavné je dodržať len danú špecifikáciu oleja. Väčšina olejov býva svojím chemickým zložením vďaka prísnym kontrolám skoro rovnaká. Každopádne majte na mysli doporučenie výrobcu, pokiaľ si však nieste istý poradte sa s odborníkom. Škody, ktoré môže vášmu motoru i peňaženke spôsobiť nevyhovujúci olej sa pohybujú častokrát vo výške niekoľko desaťtisíc korún.

      

    [ Späť na motocykle | Zoznam sekcií ]