Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
dojem z jazdy: VW Caddy 1.2 TSI (mini-test pre Weltauto 09/2011)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.mauer, 06.10.2011;

V rámci skvalitňovania služieb spojených s predajom jazdených vozidiel pod značkou Weltauto sme boli pozvaní na testovacie jazdy zamerané na správanie automobilov v kritických situáciách za podpory bezpečnostných systémov. Jazdné vlastnosti sme testovali v areáli Slovakia Ringu - na testovacej ploche profesionálnej školy šmyku Driving Academy.

Nami testovaný VW Caddy je osobná verzia odvodená z ľahkého nákladného vozidla Caddy kombi. Rozmery karosérie sú zhodné (dĺžka 4406 mm, šírka 2062 mm), iba celková výška osobnej verzie je o 3 mm vyššia. Zhodná je aj veľkosť vnútorného priestoru. Počet bočných posuvných dverí ako aj otváranie zadných dverí je voliteľný pre obidve verzie. Nami testovaná VW Caddy má po obidvoch stranách posuvné bočné dvere a asymetricky delené dvojkrídlové dvere vzadu. Osobná verzia je bohatšia na vnútorné vybavenie. Nové Caddy s typovým označením 2C má masku a osvetlenia v dizajne, ktorý je typický pre všetky nové modely VW.

VW Caddy VW Caddy VW Caddy VW Caddy

Interiér vozidla je tradične jednoduchý, ale za to kompaktný. Prístrojová doska alebo obklady dverí sú vyrobené z pevných materiálov príjemných na dotyk a už tradične v dobrom dielenskom spracovaní. Tento rodinný multifunkčný automobil sa od osobných automobilov značky VW líši len vyšším posedom a úžasným priestorom nad hlavami cestujúcich. Veľké presklenie interiéru dokonale presvetľuje. Vysoké a široké posuvné dvere poskytujú výborné nastupovanie a ľahkú manipuláciu s batožinou. Zaručujú dobrý prístup k sedadlám z obidvoch strán aj v stiesnených parkovacích podmienkach. V okamihu sa z päťmiestneho vozidla dá vytvoriť dodávka na prepravu rozmernejšieho nákladu alebo športového výstroja, bicyklov nevynímajúc. Slúžia k tomu veľké asymetricky predelené dvojkrídlové dvere v zadu (otvárajú sa do uhla 90 stupňov). Po ich otvorení sa sprístupní batožinový priestor takmer v celej svojej šírke a výške (dverový otvor 100 x 110 cm). V jeho útrobách sa dá odviesť naozaj veľa batožiny. K dispozícii je 750 litrov a po sklopení zadných sedačiek delených 2/3 až 2852 litrov. Pre odloženie povinnej výbavy (lekárnička, trojuholník, výstražné vesty,..), skrátka predmetov, ktoré pri náraze neublížia a mali by byť stále po ruke, dobre poslúži hlboká polica vpredu pod stropom.

VW Caddy VW Caddy VW Caddy - odkladacia stropná polička nad prednými sedadlami VW Caddy

Ako sme už spomenuli, za volantom sa sedí vysoko, čo zaručuje ľahké nastupovanie a dobrý výhľad z vozidla. Rovnako dobrý je výhľad aj za vozidlo cez veľké spätné zrkadlá. Ovládače vetrania, kúrenia, rádia, výstražného svetla, tlačidla ASR sú prehľadné a z miesta vodiča dobre dosiahnuteľné, vrátane páky ručnej brzdy. Funkcie jednotlivých zariadení nemienime dookola opisovať, zaoberali sme sa tým v našich predchádzajúcich testoch. Aj v Caddy sú riešené s ohľadom na maximálne pohodlie pre vodiča a cestujúcich.

Caddy poháňa benzínový preplňovaný motor 1.2 TSI s výkonom 77 kW, ktorý dosahuje pri otáčkach 5000 min-1. a maximálny krútiaci moment 175 Nm pri otáčkach 1550 min-1. Prevod hnacej sily na kolesá prednej nápravy zabezpečuje 5-stupňová prevodovka s manuálnym preraďovaním prevodových stupňov.

Dôležitú časť pasívnej bezpečnosti zabezpečujú predné čelné a predné bočné airbagy. Súčasťou aktívnej bezpečnosti je elektronický stabilizačný systém ESP, antiblokovací systém ABS s elektronickým rozdeľovaním brzdnej sily EBV, protipreklzový systém ASR a regulácia brzdného účinku motora MSR. Práve na prácu v kritických situáciách bezpečnostných systémov sme zamerali našu pozornosť.

  • Ako prvé sme absolvovali núdzové brzdenie v priamom smere z rýchlosti 50 km/h na klzkom povrchu až do úplného zastavenia zamerané na účinnosť funkcie ABS.

  • Antiblokovací brzdový systém pracoval spoľahlivo a prerušovaným brzdením vozidlo zakaždým zastavil v priamom smere (minimálne tri opakovania). Pri intenzívnom zošliapnutí brzdového pedála sa rozblikali výstražné varovné svetlá.

  • Pri rovnakej rýchlosti prebiehal druhý test, ale tentoraz s vyhýbaním pomyselnej prekážke (kužeľom). Čiže opäť núdzové brzdenie a zároveň otáčanie volantom, aby sme sa presvedčili, či vozidlo zostane ovládateľné aj pri vyhýbacom manévri.

  • ABS pracovalo spolahlivo a vozidlo si podržalo stopu do ktorej ju vodič naviedol.

  • V treťom teste sme testovali brzdenie na rôznych povrchoch pri nájazdovej rýchlosti 60 km/h pričom ľavé kolesá brzdili na asfalte, zatiaľ čo pravé na klzkom povrchu za stáleho polievania vodou.

  • Elektronický stabilizačný systém ESP v spolupráci s antiblokovacím brzdovým systémom ABS pracovali spolahlivo a vozidlo napriek rôznym adhéznym vlastnostiam na rôznom povrchu pre pravé kolesá a ľavé kolesá si podržalo stopu v priamom smere a bezpečne zastavilo.

  • V štvrtom teste prišli na rad svetelné diódy umiestnené na vozovke naprieč cez dva jazdné pruhy. Vyskúšali sme si riadenie v kombinácii s brzdami. K diódam sme sa približovali vo vymedzenom jazdnom pruhu rýchlosťou 40 km/h. Keď senzor zaregistroval vozidlo dal diódam pokyn na rozsvietenie. Náhodným výberom sa diody rozsvietili v nájazdovom pruhu načerveno a vo vedľajšom nazeleno alebo v obidvoch načerveno. Vyhýbacím manévrom bolo potrebné prejsť do vedľajšieho voľného (zeleného) pruhu alebo intenzívnym brzdením pred červenou svetelnou prekážkou zastaviť. Okrem vozidla sme si otestovali aj náš reakčný čas na vzniknutú situáciu.

  • Aj keď sa zdá, že tento test je viac o postrehu a reakcii vodiča na náhlu situáciu, náhlu zmenu smeru jazdy (vyhýbací manéver bez spomalenia) Caddy s vyššou celkovou výškou zvládla dobre. Riadenie na zmenu smeru reagovalo okamžite, náklon karosérie bol adekvátny rýchlosti a pôsobeniu hmotnosti a nenastalo ani výrazné rozkývanie zo strany na stranu.

    VW Caddy - núdzové brzdenie na rôznych povrchoch VW Caddy - odtrhová plošina VW Caddy - zjazd kopca a následné dobrzdenie pred vodnou stenou VW Caddy - rozbeh do kopca na klzkom povrchu

  • V piatom teste sme si testovali reakcie vozidla pri pretáčavom šmyku. Nájazdová rýchlosť na priečnu odtrhovú plošinu bola 40 km/h. V momente, keď predné kolesá plošinu opustili, tá sa aj z vozidlom posunula do strany a zadnú časť vozidla (zadné kolesá) poslala do šmyku. Smer pohybu plošiny (doľava alebo doprava) je náhodný a rýchlosť pohybu regulovaná. Aby bol šmyk simulovaný dokonale, povrch je hladký a polievaný vodou. Vodné steny tvoria ďalšie prekážky. Testy sme absolvovali pri nastavení na strednú obtiažnosť s vodnou stenou.

  • Tento test vyžaduje rýchlu reakciu zo strany vodiča. V okamihu pretáčania zadnej časti vozidla som vytočil volant do protismeru natáčania zadnej časti (bez brzdenia) aby som zachytil pôvodnú stopu priameho smeru. Následne som jemným zošliapnutím akcelerátora za pomoci elektronického stabilizačného systému ESP dostal kolesá do záberu a pokračoval v jazde. Aj v tomto prípade pracovala elektronika spoľahlivo.

  • V šiestom teste sme pri nájazdovej rýchlosti 40 km/h. prešli vrcholom kopca a bez brzdenia testovali udržanie stopy pri vyhýbaní sa vodnej stene v ľavotočivej zákrute na naklonenej rovine s totálnym zabrzdením pred vodnou stenou na úpätí kopca.

  • Pri vyššej nájazdovej rýchlosti po hladkom a naviac naklonenom svahu do dvoch smerov by nebolo jednoduché vozidlo udržať na vyznačenej dráhe, ale pri nájazdovej rýchlosti 40 km/hod. Caddy sa s úlohou vyhnúť sa vodnej prekážke zvládla dobre. Účinne jej pri tom pomáhala regulácia brzdného účinku motora MSR a na úpätí kopca dokázala využiť antiblokovací systém ABS s elektronickým rozdeľovaním brzdnej sily EBV a bezpečne zastavila pred vodnou stenou. Aj tu sa potvrdilo, že elektronické systémy na podporu brzdenia pracujú spoľahlivo.

  • V siedmom teste sme testovali rozbiehanie do kopca na šmyklavom povrchu.

  • Caddy rozbiehanie vďaka protipreklzovému systém ASR zvládala bravúrne. Napriek vode valiacej sa z protismeru sa pneumatiky prešmykovali len minimálne a vozidlo sa bez problémov rozbehlo.

  • Ôsmy statický test bol zameraný na skúšku ostatných funkcií vozidla a fyzickú prehliadku vybavenia jazdených vozidiel.

  • Všetky elektronické a mechanické funkcie sú funkčné, interiér vyčistený nepoškodený, povinná výbava úplná a diely a lak karosérie nepoškodený, vozidlo je dobre pripravené na odpredaj.

    Záverečné hodnotenie
    ______________________________________________________________________________________________

    VW Caddy 1.2 TSI je priestranný osobný automobil so skvelými úžitkovými vlastnosťami. Odvezie celú rodinu aj množstvo batožiny. Aj keď výškou a vzhľadom pripomína viac dodávku ako osobný automobil, jazdné vlastnosti má takmer zhodné ako nižšie osobné autá značky VW. Dokazujú to aj výsledky tohto testu, zameraného na funkciu bezpečnostných elektronických systémov. V súčinnosti s prvkami aktívnej bezpečnosti Caddy prechádzala bezpečne jednotlivými dráhami. Keď sme si do Caddy prvý raz sadli, všimli sme si, že mala najazdených 25.429 km. Takýto prevádzkový výkon má za následok pokles obstarávacej hodnoty minimálne o 10,7%. Kúpou takéhoto vozidla s portfólia Weltauto majiteľ získa kvalitné, bezpečné, dobre udržované a veľkopriestorové auto so známou servisnou históriou a so zárukou za primeranú alebo zvýhodnenú cenu.
    ______________________________________________________________________________________________

    Video

    Video na YouTube

    Výsledky ďalších našich testov:
    VW Passat Variant 1.6 TDI
    VW Golf 1.4 TSI
    Audi A4 Avant 2.0 TDI

    Foto: Peter Mauer, Karol Zechmeister, Ing. Václav Ptáček

    Podobné články:
    V Pachfurthe sme testovali jazdené vozidlá z portfólia Weltauto

      

    [ Späť na dojem z jazdy | Zoznam sekcií ]