Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme (12/2011)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 30.12.2011;

Spoločnosť Hyundai Motor Czech s.r.o., organizačná zložka Slovakia, importér vozidiel Hyundai, nám na týždňový test poskytol Hyundai Veloster s benzínovým motorom 1.6 GDI v najvyššej výbave Extreme.
testoval Jaroslav Čík




Dizajn na prvom mieste

Veloster mal svoju európsku výstavnú premiéru na ženevskom autosalóne tohto roku a na našom trhu sa začal ponúkať hneď začiatkom apríla. Ide o unikát v segmente kompaktných kupé vozidiel vďaka významnej inovácii s usporiadaním bočných dverí 1+2, ktorú u ostatných konkurentov nenájdeme. Poďme sa na neho pozrieť bližšie.

Exteriér
zväčšiť obrázok Je asi najsilnejšia zbraň Velostera. Dávam Hyundaiu pochvalu za odvážny a nezameniteľný dizajn. Ten sa nesie, rovnako ako u posledných modelov Hyundai, v reči ‘fluidic sculpture’, čo v preklade výrobcu charakterizujú plynúce línie inšpirované prírodou, vyjadrujúcimi dynamický pohyb a harmóniu.

zväčšiť obrázok Prednej časti dominuje šesťuholníková maska chladiča s výraznými prelismi na nárazníku pod modernými prednými reflektormi vybavenými LED denným svietením a čírou optikou. Na vozidle je mnoho dynamických prvkov ako falošné otvory sania na prednej kapote, výrazné prelisy na bočných dverách alebo svalnaté lemy blatníkov zvýrazňujúce športový charakter. Uhladený dojem trošku nabúrava možno až zbytočne veľký nápis "blue drive" na predných blatníkoch. Pri bočnom pohľade má Veloster dve tváre. Z jednej strany má jedny veľké dvere a výzor kupé. Naopak druhá strana s menšími prednými a zadnými dverami so schovanou kľučkou pripomína hatchback. Inovatívne a praktické zadné dvere výrazne uľahčujú prístup na zadné sedadlá a sú navrhnuté špeciálne pre pravostrannú premávku. Okrem toho prinášajú aj vysokú úroveň pasívnej bezpečnosti. Navyše sú perfektným príkladom sloganu značky: "Nové myslenie. Nové možnosti."

Zadnú partiu tvoria menšie dvere s možno až príliš výraznými prelismi pri koncových svetlách s technológiou LED. V kombinácii s vysokým nárazníkom dávajú tušiť vysokú nakladaciu hranu. Zadné okno predelené spojlerom s tretím brzdovým svetlom plynulo prechádza do panoramatického strešného okna. Športový dizajn potvrdzuje aj efektne umiestnená dvojitá hranatá koncovka výfuku v spodnej časti nárazníka. Priznám sa, že zadná časť karosérie napriek tomu, že je dostatočne dynamická, ma až tak veľmi nedostala.

Dizajn karosérie sa určite nebude páčiť každému, no rozhodne každého aj vďaka výrazným farbám zaujme, a o to ide.

Interiér
zväčšiť obrázok Po usadnutí na pracovisko vodiča ma privítala dynamická palubná doska so striebornými doplnkami a stredovou konzolou v tvare V. Napriek tomu, že nie je vyrobená z mäkčených plastov, použité materiály nepôsobia vôbec lacným dojmom. Pochváliť musím kvalitné dielenské spracovanie a ergonómiu. Všetky ovládače sú po ruke a výborne je umiestnené aj štartovacie tlačidlo Start/Stop v strede spodnej časti stredovej konzoly. Po naštartovaní tak stačí vykonať veľmi krátky pohyb rukou medzi tlačidlom a radiacou pákou. Žiadne námietky nemám ani voči volantu s koženým čalúnením. Je vybabený ovládačmi audiosystému, handsfree systému s technológiou Bluetooth, tempomatu a palubného počítača. Podsvietenie prístrojov, displejov a tlačidiel je, ako sme u modelov Hyundai zvyknutí, modrej farby.

zväčšiť obrázok V hornej časti stredovej konzoly je umiestnený veľký multifunkčný farebný displej. Disponuje dotykovým ovládaním a slušným rozlíšením. Slúži pre integrovaný audiosystém s CD a MP3 prehrávačom s USB portom, navigačný systém, automatickú klimatizáciu a parkovaciu kameru. Ako mínus hodnotím statické navádzacie čiary pri parkovacej kamere a ukazovateľ vonkajšej teploty, ktorý sa zobrazuje iba pár sekúnd po zatlačení malého tlačidla vedľa šachty pre CD nosič alebo len pri prepnutí na veľké "analógové" hodiny. Testovaný Veloster bol vybavený aj príplatkovým prémiovým audiosystémom, naviac vybaveným stredovým reproduktorom, subwooferom a externým zosilňovačom, no na zvukovom prejave to nebolo cítiť.

Vďaka elektricky ovládanému panoramatickému strešnému oknu s elektricky ovládanou roletkou je interiér presvetlenejší a v letných mesiacoch aj vzdušnejší. Škoda, že som Velostera testoval v zime. Výhľad dozadu je aj napriek priečne rozdelenému dvojdielnemu oknu zadných dverí dobrý.

Aj keď sa Veloster tvári športovo, vo vnútri nechýba množstvo úložných priestorov. V spodnej časti stredovej konzoly je dostatočný priestor na uloženie dokladov, telefónu a podobne. Nechýba ani lakťová opierka s dvojdielnym dnom. Pred ňou je konzola na uloženie dvoch pohárov či menších fliaš. Na odloženie slnečných okuliarí je k dispozícii výklopná schránka v strope vedľa panelu osvetlenia.

zväčšiť obrázok Pochváliť musím predné športové sedadlá s koženým čalúnením. Sú veľmi komfortné a zároveň poskytujú slušnú bočnú oporu. Nastavenie výšky a pozdĺžneho posunu sedadla vodiča sa ovláda elektricky, sklon operadla a vyklopenie sedadla dopredu manuálne páčkou. Škoda, že pri opätovnom zaklopení sedadla chýba pamäť pôvodného nastavenia. Spolujazdcove sedadlo sa ovláda manuálne, chýba tu nastavenie výšky. Pri rannej ceste do práce som ocenil aj dvojstupňové vyhrievanie predných sedadiel. Vďaka koženému čalúneniu však s o niečo pomalším nábehom. Za zmienku stoja aj zaujímavo navrhnuté madlá predných dverí, okrem toho aj výborne padnú do ruky.

zväčšiť obrázok Zadné sedadlá poskytujú dostatok priestoru pre dvoch pasažierov. Nastupovanie dozadu je vďaka unikátnym pravým zadným bočným dverám aj napriek menšiemu dvernému otvoru vynikajúce. Posádka vpredu nemusí vôbec vystupovať, vyklápať sedadlo a púšťať pasažierov vzadu. Miesta na nohy za priemerne vysokou posádkou vpredu je vzadu požehnane. Horšie je to však s miestom pre hlavu. Pri úplnom opretí do operadiel sa hlava stropu resp. zadného okna nedotýka, pri predklonení dopredu je však v kontakte s obkladom stropu. Pri prejazde väčším nerovnosťami si navyše treba dávať pozor na nechcené údery hlavy o strop. V strede sedákov je plastová konzola s úložným priestorom a držiakom na poháre či fľaše. Pri dvojmiestnej konfigurácii vzadu by sa možno hodila lakťová opierka, tá tu však chýba. Zadné operadlá sú delené a sklopné. Po sklopení poskytujú až 1015 litrov pre batožinu. Základný objem batožinového priestoru 320 litrov sa približuje hatchbackom v nižšej strednej triede. Proti pohybu batožiny je k dispozícii aj ochranná sieť. Menším mínusom je vyššia nakladacia hrana.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Neubehli ani tri týždne a opať sa mi dostala do rúk atmosférická benzínová motorizácia s priamym vstrekovaním 1.6 GDI. Oproti modelu i40 ale tentokrát s o niečo vyšším maximálnym výkonom 103 kW (140 koní). Ten dosahuje pri 6300 ot./min. a udávaný maximálny krútiaci moment je posadený tiež celkom vysoko, až pri 4850 ot./min. Už z týchto údajov je zrejmé, že razantnejší záťah sa dostaví až vo vyšších otáčkach. Na kľudnú jazdu po meste či mimo neho je motor výborný a veľmi tichý. Na športové účely to však nie je úplne to pravé orechové. V spodnom pásme otáčok mi chýbala rýchlejšia reakcia na zatlačenie plynového pedála. Tá sa dostavila až po podradení, kľudne aj o dva stupne dole, keď sa motor dostal do tých správnych otáčok. Tie začínajú po prekročení hranice cca 3000 ot./min. a sú sprevádzané vyšším hlukom motora a samozrejme aj vyššou spotrebou paliva. Navyše ani koncový tlmič výfuku s dvojitou koncovkou umiestnenou v strede nedáva agregátu príliš vyniknúť. Namiesto vyladeného zvuku sa ozýval skôr rev motora. Najvyšší záťah bol citeľný samozrejme až pri otáčkach maximálneho krútiaceho momentu, teda v rozmedzí 4000-5000 ot./min. Oveľa širší rozsah maximálneho krútiaceho momentu by zaručilo pripravované preplňovanie turbodúchadlom. Na nedávnej konferencii v Južnej Kórei Hyundai totiž predstavil očakávaný agregát 1.6 T-GDI preplňovaný turbom s dvojkomorovou konštrukciou Twinscroll s vysokým výkonom 153 kW (208 koní), ktorý má mať svoju premiéru práve v tomto modeli.

zväčšiť obrázok Po týždni testovania som s Velosterom prešiel 526 kilometrov s priemernou spotrebou 7,3 litra na 100 km (podľa údajov z palubného počítača). Pri rannej ceste do práce cez mesto so studeným motorom, dlhej 11,5 km, mi pri plynulej jazde palubný počítač ukázal spotrebu 6,4 l/100 km. Na ďalší deň so štastnejšou konšteláciou semaforov, dokonca 6,1 l/100 km. Po ceste z práce cez mestský diaľničný obchvat bola spotreba 6,4 l/100 km. Naopak pri razantnejšej športovej jazde vo vysokých otáčkach v červenom poli si Veloster neváhal vypýtať takmer 12 l/100 km. Vyskúšal som aj diaľnicu na trase z Malaciek do Bratislavy, kde pri rýchlosti 130 km/h grafický ukazovateľ aktuálnej spotreby ukazoval spotrebu okolo 7,5-8 l/100 km.
Úspornej jazde napomáhal aj systém ISG (Stop&Go), ktorý automaticky vypína motor napr. pri zastavení na križovatke a po vytlačení spojky opäť naštartuje. Pre začiatočníkov je k dispozícii aj indikátor správneho radenia prevodových stupňov na info displeji medzi budíkmi, ktorý môže takisto dopomôcť k nižšej spotrebe.

Manuálnej 6-stupňovej prevodovke, rovnako ako v posledne testovaných Hyundaioch, dávam pozitívne hodnotenie. Jej chod je celkom presný, aj keď v i40-tke sa mi zdal o malý kúsok hladší. Vyhovoval mi aj tvar hlavice radiacej páky potiahnutej kožou.

Pri rôznych prevodových stupňoch a rýchlostiach (podľa tachometra) boli otáčky motora na otáčkomeri nasledovné:

50 km/h 4. stupeň 1900 ot./min.
50 km/h 5. stupeň 1500 ot./min.
90 km/h 5. stupeň 2700 ot./min.
90 km/h 6. stupeň 2250 ot./min.
110 km/h 6. stupeň 2800 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 3300 ot./min.


Podvozok
zväčšiť obrázok Predstavuje asi najväčšiu slabinu Velostera. Teda pokiaľ sa bavíme hlavne o športovej jazde. Pri normálnej bežnej jazde v meste alebo mimo neho to je priemerný jednoduchý podvozok, avšak s o niečo tvrdším pružením. To na naše nekvalitné cesty nie je najlepšia voľba. Pri pomalšej jazde cítiť väčšie nerovnosti na vozovke, nie príliš príjemné tupé nárazy sa prenášajú do interiéru. Pri tých najväčších si dokonca niekedy povrznú aj plasty na palubnej doske. Zásluhu na tom majú aj 17" kolesá obuté na pneumatikách s nižším profilom s rozmerom 215/45 R 17. So štandardne dodávanými 18" letnými pneumatikami by to bolo asi ešte horšie. O nič lepšie to nie je ani pri ostrejšej jazde, kedy sa zadná náprava pri prejazde vačšími nerovnosťami začne správať veľmi nekľudne a odskakuje. Na nerovnej vozovke s opakujúcimi sa hrboľmi sa Veloster navyše aj nepríjemne rozhúpe. Čo z toho, že sa v zákrutách príliš nenakláňa a celkom sedí, keď nemá istotu pod zadkom.

zväčšiť obrázok Môže za to tuhá zadná náprava s vlečenými ramenami a torznou priečkou v kombinácii s tvrdým pružením. Prednú nápravu tvorí bežne používané nezávislé zavesenie kolies McPherson s vinutými pružinami, plynovými tlmičmi a priečnym stabilizátorom. Neviem si vôbec predstaviť ako si tento tento podvozok bude rozumieť s plánovaným silnejším agregátom 1.6 T-GDI s výkonom 153 kW pri ostrejšej jazde na našich cestách. Pre Európu by viac sedela zadná náprava s nezávislým zavesením kolies.

Kotúčové brzdy na oboch nápravách podávajú slušný výkon, nemám ich za čo vychváliť, ale ani skritizovať. Riadenie je tiež zamerané skôr na bežnú jazdu po meste. Vďaka výkonnému posilňovaču riadenia sú parkovacie manévre veľmi uľahčené.

Bezpečnosť
otvoriť test

Hyundai Veloster získal v tomto roku v testoch bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP vynikajúci výsledok, keď získal celkovo 5 hviezdičiek. Za ochranu pasažierov získal 96%, za ochranu detí 89%, chodcov 49% a za bezpečnostné systémy 71%.


Vo výbave Style nechýba ABS s EBD, stabilizačný systém ESP, čelné a bočné airbagy vpredu, hlavové vpredu aj vzadu. Predné sedadlá sú vybavené aktívnymi opierkami hláv a k dispozícii sú aj úchyty Isofix pre detské sedačky vzadu.


Obstarávacia cena (spracované dňa 29.11.2011)

Najnižšia cena:
Veloster 1.6 GDI Unique
18.999 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
Veloster 1.6 GDI Extreme
21.999 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Veloster 1.6 GDI Extreme
25.529 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu a vzadu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, aktívne predné opierky hlavy, funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, monitorovanie tlaku v pneumatikách
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okno, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, sedadlá poťah látka + koža, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, bedrová opierka v sedadle vodiča, vyhrievané predné sedadlá, 4x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, radiaca páka potiahnutá kožou, automatická klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, tempomat, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov, USB a AUX port, Bluetooth handsfree, kryt batožinového priestoru, vyhrievané čelné sklo pod stieračmi, svetelný senzor, inteligentný kľúč so štartovacím tlačidlom
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, kľučky dverí vo farbe karosérie, hmlovky, disky z ľahkých zliatin 18“, pneumatiky 215/40 R 18, denné LED svetlá
Výbava za príplatok k základnej cene: lak - metalíza = 380 €
panoramatické strešné okno = 900 €
kožené čalúnenie sedadiel = 900€
zadná parkovacia kamera = 300 €
ISG (Stop&Go systém) = 350 €
integrovaná navigácia, prémiový audiosystém (stredový reproduktor, subwoofer, ext. zosilňovač) = 700 €



Porovnanie s konkurenciou (spracované: 29.11.2011 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Hyundai Veloster Honda CR-Z Renault Megane Coupe VW Scirocco
Značka a model Hyundai Veloster Honda CR-Z Renault Mégane Coupe VW Scirocco
Motor 1.6 GDI 1.5 i-VTEC + IMA 1.4 TCe 1.4 TSI
Stupeň výbavy Extreme GT Top Dynamique Edition
Zdvihový objem motora 1591 1497 1397 1390
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie nie nie áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 103/6300 84/6100 96/5500 90/5000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 167/4850 145/4800 190/2250 200/1500
El. motor - Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) - 10/1500 - -
El. motor - Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) - 78,4/1000 - -
Celkový výkon (kW) pri ot. (min-1) - 91/6100 - -
Celkový krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) - 174/1500 - -
Prevodovka 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 201 200 205 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 9,7 10,0 9,6 9,7
Priemerná spotreba (l/100 km) 6,5 5,0 6,6 6,4
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1236 1170 1195 1319
Dĺžka (mm) 4220 4080 4299 4256
Šírka (mm) 1790 1740 1804 1810
Výška (mm) 1399 1395 1423 1404
Rázvor (mm) 2650 2435 2640 2578
Počet dverí/miest 4/4 3/4 3/5 3/4
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 320-1015 215 344-991 312-1006
Cena modelu bez príplatkov (€) 21.999 25.300 17.090 22.610
Akčná cena (€) - - 16.090 -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 25.529 25.300 22.986 26.978

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Honda CR-Z
  • má navyše: xenónové svetlomety s ostrekovačmi, zatmavené zadné okná, dažďový senzor, športové hliníkové pedále
    nemá: 18-palcové kolesá (Honda má 16-palcové), bezkľúčové zamykanie a štartovanie, parkovaciu kameru, navigačný systém

  • Renault Mégane Coupe
  • má navyše: bedrová opierka spolujazdca
    nemá: parkovaciu kameru

  • VW Scirocco
  • má navyše: stmavené sklá od B stĺpika smerom dozadu, športový podvozok, ostrekovače svetiel, aut. stmievateľné vnútorné spätné zrkadlo, dvojzónovú klimatizáciu
    nemá: kožené sedadlá (má kombináciu látka + Alcantara), automatické spúšťanie a vypínanie motora, LED denné svetlá, parkovaciu kameru, elektricky ovládané sedadlo vodiča, panoramatickú strechu (má el. ovládané strešné okno)


    Záverečné hodnotenie

    Hyundai Veloster je imidžové auto zamerané na mladších ľudí, ktorí hľadajú auto na každodenné účely do mesta s neprehliadnuteľným dizajnom. Aby som však mohol povedať, že je to čisté športové kupé, musel by dostať výkonnejší motor a hlavne lepší podvozok. Hlavnou zbraňou je inovatívne a praktické riešenie dverí v konfigurácii 1+2, ktoré veľmi uľahčuje prístup na zadné sedadlá. Plusom je aj dynamický dizajn karosérie, priestranný a ergonomický interiér so slušným spracovaním a bohatou výbavou. Kľudne si viem predstaviť väčší počet Velosterov na našich cestách, no to by museli byť za nižšiu zodpovedajúcu cenu. Ako je v porovnávacej tabuľke vidieť, za skoro rovnakú cenu sa dajú zaobstarať modely s lepším menom a hlavne lepšími jazdnými vlastnosťami.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
    Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2
    Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2

    Test: Honda CR-Z 1.5 IMA Hybrid GT Top

    Dňa: 30.12.2011
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]