Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style (01/2012)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 20.02.2012;

Importér vozidiel Hyundai, spoločnosť Hyundai Motor Czech s.r.o., organizačná zložka Slovakia, nám na týždňový test poskytol kompaktný sedan Hyundai Elantra s benzínovým motorom 1.6i D-CVVT vo výbave Style.
testoval Jaroslav Čík





Vydarený comeback

Aktuálna piata generácia modelu Elantra s typovým označením MD (na domácom kórejskom trhu s označením Avante) absolvovala svoju európsku výstavnú premiéru na minuloročnom barcelonskom autosalóne. Na náš trh sa dostala začiatkom júna ešte v tom istom roku. Poďme sa však najprv pozrieť trochu do histórie. Prvá generácia modelu Elantra (J1) (na našom trhu pod názvom Lantra) sa vyrábala v rokoch 1990-1995 a ku koncu ešte stihla podstúpiť facelift. Nasledovala ju druhá generácia (J2/RD/, J3/RD2/) v rokoch 1996-2000. Tretia generácia už s aktuálnym menom Elantra s typovým označením XD sa vyrábala v rokoch 2000-2006 a na našom trhu sa celkom úspešne predávala v dvoch karosárskych variantách ako 5-dverový hatchback a 4-dverový sedan. Štvrtá generácia s typovým označením HD, ktorej produkcia bola v rokoch 2006 až 2010, sa už na náš trh nedostala. Ako nástupca u nás prišiel model i30, nie však vo verzii sedan. Táto u nás nie príliš vyhľadávaná karosárska varianta s menšou variabilitou batožinového priestoru sa po päťročnej odmlke opäť vrátila na náš trh, tak sa poďme pozrieť ako sa jej to podarilo.

Exteriér
zväčšiť obrázok Dizajn Elantry vychádza rovnako ako posledné modely z dielne Hyundai z filozofie „fluidic sculpture“, ktorá využíva dynamicky plynúce línie pri tvorbe karosérie vozidla. Osobne ho hodnotím ako veľmi vydarený. Nie je to iba hatchback s nalepeným kufrom vzadu, ale ako celok pôsobí veľmi vyvážene a kompaktne. Nová Elantra patrí rozhodne k najdynamickejším sedanom vo svojej triede.

zväčšiť obrázok Na prednej časti nechýba charakteristická šesťuholníková maska chladiča, ktorá sa vyníma aj ostatných aktuálnych modeloch značky Hyundai. Dynamicky pôsobia aj veľké predné reflektory pretiahnuté hlboko do blatníkov skoro až k A-stĺpikom. Za zmienku stoja aj zaujímavo vyriešené svetlá na denné svietenie, ktoré sú integrované do predných hmloviek. Veľmi energicky pôsobia výrazné línie na prednej kapote a bočných dverách. Tie plynulo prechádzajú cez vonkajšie kľučky dverí do rovnako pretiahnutých koncových svetiel. Klesajúca línia strechy smerom dozadu dodáva Elantre dávku elegancie.

Rázvor Elantry je dlhý 2.700 mm a totožný s modelom i30 vo verzii CW. Dĺžka 4.530 mm sa oproti predchodcovi zväčšila o 25 mm, no šírka 1.775 mm zostala nezmenená. Výška vozidla sa znížila o 35 mm na 1.445 mm.

Interiér
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Fluidnými tvarmi neoplýva iba zovňajšok Elantry, ale rovnako aj interiér. Trochu futuristická, ale zároveň elegantná palubná doska je doplnená obkladom striebornej farby. Vrchnú časť tvoria mäkčené plasty, spodnú zasa tvrdé. Dielenské spracovanie je na vysokej úrovni, nenašiel som žiadne nedostatky. Rovnako dobrá je aj ergonómia a prehľadnosť ovládačov, snáď len nižšie umiestnené stredové výduchy klimatizácie by mohli niekomu vadiť, mne však nevadili. Hyundai perfektne ukázal niektorým automobilkám, že stredová konzola nemusí vôbec obťažovať vodičove a spolujazdcove kolená. V mieste, kde by mohlo dôjsť k dotyku nôh je konzola zúžená a kolená posádky na predných sedadlách majú tak dostatok priestoru. Rovnako veľa miesta je aj na hlavu či po stranách, kabína pôsobí veľmi vzdušne a priestranne.

Dobre sa mi držal 4-ramenný volant obšitý kožou s ideálnym priemerom. Samozrejmosťou bolo výškové a pozdĺžne nastavenie s dostačujúcim rozsahom. Nechýbali na ňom prehľadne a intuitívne umiestnené ovládače palubného počítača (vpravo dole), tempomatu (na pravej strane) a audiosústavy (naľavo). Tá je vybavená CD a MP3 prehrávačom, 6-timi reproduktormi a prípojkou USB + Aux/iPod za dvierkami úložného priestoru v spodnej časti stredovej konzoly. V základnej výbave samozrejme nechýbajú ani držiaky na poháre na stredovej konzole, lakťová opierka s úložným priestorom alebo výklopná schránka na okuliare v stropnom paneli. Ako je pre Hyundai typické, budíky na prístrojovom paneli a displeje sú podsvietené na modro. To, že nová Elantra, na rozdiel od modelu i30, nie je navrhnutá podľa špecifických požiadaviek Európanov dokazuje absencia funkcie RDS na displeji autorádia.

zväčšiť obrázok Predné sedadlá sú komfortné a oplývajú dostatočnou šírkou aj dĺžkou sedákov. Vodičove je naviac výškovo nastaviteľné, no aj najnižšia poloha sa mi zdala trochu vyššia. Nastavenia výšky sedadla aj sklonu operadla sa vykonáva páčkovými ovládačmi. Počas testovania som veľmi ocenil aj dvojstupňové vyhrievanie predných sedadiel, ktoré mi spríjemnili rannú cestu do práce vo vymrznutom aute.

zväčšiť obrázok Zadné sedadlá sú rovnako komfortné a vďaka dlhému rázvoru poskytujú mimoriadne veľa miesta na nohy. S priestorom pre hlavu je to vzadu vďaka klesajúcej streche o niečo horšie, ale len pre vyšších pasažierov. Ja som so svojimi 180 cm problém nemal. Komfortným prvkom pri cestovaní je výklopná lakťová opierka vzadu s držiakmi na poháre, no nedrží v správnej polohe, ale je spadnutá dole. Pri sklopení delených zadných operadiel síce nevznikne ideálna rovina s dnom batožinového priestoru, ale bohate poslúži na prevoz dlhších predmetov. Zaujímavosťou sú dva ovládače pri pántoch veka kufra, ktoré po potiahnutí odistia zadné operadlá, no nesklopia. Takže po odistení treba prejsť dopredu a operadlá manuálne sklopiť.

Udávaný základný objem batožinového priestoru 485 litrov patrí k tým lepším v triede, väčší udáva iba Renault Fluence. Naopak 450 litrov uvádza Toyota Corolla aj Chevrolet Cruze. Mínusom pri zatváraní je absencia akéhokoľvek madla na veku kufra. Taktiež otváranie je možné iba z kabíny ovládačom na podlahe vedľa ovládača otvárania palivovej nádrže v blízkosti sedadla vodiča alebo tlačidlom na kľúči s diaľkovým ovládaním. Je to však vec zvyku aj keď zašpineniu rúk sa asi nevyhnete.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Testovaná Elantra bola vybavená benzínovým motorom Gamma 1.6 MPI D-CVVT s výkonom 97 kW (132 koní), ktorý dosahuje pri 6300 ot./min. Ide o štvorvalcový agregát Gamma s celohliníkovou konštrukciou vybavený premenlivým časovaním sacích a výfukových ventilov D-CVVT. Musím podotknúť, že ide o jedinú pohonnú jednotku v ponuke Elantry. Takže, kto by chcel výkonnejší motor s väčším objemom alebo naftovú verziu má jednoducho smolu.

No nie je to vôbec také tragické ako sa môže zdať. Celkovo sa tento agregát do Elantry veľmi hodí a rozhodne mu dostatočný výkon na bežnú jazdu po meste ani mimo neho nechýba. Záťah motora nastupuje lineárne. V nižších a stredných otáčkach poskytuje dostatočnú dynamiku, v tých vyšších nad hranicou 4000 otáčok je výkon ešte citeľnejší a sprevádzaný príjemným športovým zvukom. Po naštartovaní ma zaskočil svojim dokonalým odhlučnením. Pri zastavení na križovatke som mal pocit, že mi "zdochol" motor alebo sa len dočasne vypol vďaka systému Start Stop. Ten sa však (aspoň u nás) do Elantry nedodáva. O tom, že je vozidlo stále naštartované ma uistil pohľad na otáčkomer.

zväčšiť obrázok Svojou úspornosťou sa navyše približuje k naftovým motorom. Počas týždnového testovania som s Elantrou prešiel 542 km s priemernou spotrebou 6,5 litra na 100 km. Išlo o kombináciu rôznych ciest v meste, mimo neho a diaľnice úsporným, ale aj dynamickým štýlom. Pri plynulej rannej jazde do práce cez mesto ešte pred rannou špičkou mi palubný počítač ukázal vynikajúcu spotrebu 5,5 litra na 100 km. Pri poobednom návrate domov cez bratislavský diaľničný obchvat bola spotreba o niečo vyššia 5,8 l/100 km. Pri hustejšej mestskej premávke sa spotreba pohybovala od 6,5 do 7 litrov na 100 km. Veľmi dobre si Elantra počíňala aj na diaľnici, kde na trase Bratislava - Lozorno a spať pri zapnutom tempomate na rýchlosti 130 km/h palubný počítač ukázal spotrebu 6,8 litra na 100 km. Navyše aj aerodynamický hluk a hluk od motora bol pri tejto rýchlosti celkom prijateľný.

Pochváliť musím aj 6-stupňovú manuálnu prevodovku za celkom presné dráhy a ľahký chod. Sprevodovanie je dobré do mesta, kde sa dá bez problémov jazdiť na piatom prevodovom stupni, ale aj na diaľnicu, kde pri maximálnej dovolenej rýchlosti 130 km/h "točí" iba 3350 otáčok. V nasledujúcej tabuľke sú uvedené otáčky motora pri rôznych rýchlostiach a prevodových stupňoch.

50 km/h 4. stupeň 1900 ot./min.
50 km/h 5. stupeň 1500 ot./min.
90 km/h 5. stupeň 2700 ot./min.
90 km/h 6. stupeň 2250 ot./min.
110 km/h 6. stupeň 2850 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 3350 ot./min.


Podvozok
zväčšiť obrázok Prednú nápravu tvorí klasické a osvedčené zavesenie MacPherson s tlmičmi a vinutými pružinami. Kto by čakal, že zadná náprava bude rovnaká ako u modelu i30, kde je použité nezávislé viacprvkové zavesenie, musím ho sklamať. Vzadu sú použité vlečené ramená spojené torznou priečkou. To taktiež dokazuje globálne zameranie a nie primárne pre Európu.

zväčšiť obrázok Podvozok je naladený veľmi komfortne a výborne filtruje bežné nerovnosti na ceste. Dopomáhajú tomu aj pohodlné pneumatiky s rozmerom 195/65 R 15 obuté na 15" diskoch z ľahkých zliatin. Pri prejazde cez väčšie výmoly sa občas ozvali plasty v interiéri. Pri rýchlejšej jazde v zákrutách s dobrým povrchom dobre drží stopu s minimálnym náklonom. Horšie je to na menej kvalitnej vozovke s nerovnosťami, kedy si zadok Elantry rád odskočí. Ale nie je to nič tragické, pri kľudnej pohodovej jazde si tieto veci ani nevšimnete. Nepochválim ani trochu preposilované, ale inak presné riadenie. Elantra zaručuje bezpečnú jazdu aj vďaka štandardne dodávanému stabilizačnému systému ESP, ktorý je v prípade potreby pripravený zasiahnuť. Na oboch nápravách sú použité kotúčové brzdy, ktoré majú priemerný brzdný výkon. Menším mínusom je aj trochu slabšie odhlučnenie podvozku, ktoré som si všimol pri jazde v hustejšom snežení. Odletujúci kašovitý sneh od kolies bol vo vnútri vozidla počuť o niečo viac ako by bolo vhodné. Za normálnych podmienok je však odhlučnenie na slušnej úrovni.

Bezpečnosť

Hyundai Elantra nebola doteraz testovaná v európskych testoch bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP. Bola však testovaná americkou spoločnosťou NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), kde získala celkovo štyri z piatich hviezdičiek. Tieto testy však nie sú totožné s tými v Európe, ale vzhľadom na vysokú úroveň bezpečnosti posledných modelov Hyundai sa dá predpokladať, že v Európe by obstála rovnako veľmi dobre.


V štandardnej výbave nechýba ABS s EBD, stabilizačný systém ESP, manažment stability vozidla VSM, či čelné a bočné airbagy vpredu a hlavové vpredu aj vzadu. Pre prevoz detí na zadných sedadlách v detských sedačkách sú k dispozícii úchyty Isofix a tri úchytné oká "top tether" na prídavné upínacie pásy sedačiek v plate za zadnými sedadlami.


Obstarávacia cena (spracované dňa 17.01.2012)

Najnižšia cena:
Elantra 1.6i D-CVVT Style
15.990 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Elantra 1.6i D-CVVT Style
15.990 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu a vzadu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, aktívne predné opierky hlavy, funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, sedadlá poťah látka, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, vyhrievané predné sedadlá, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, radiaca páka potiahnutá kožou, automatická klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, tempomat, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov, USB a AUX port, vyhrievané čelné sklo pod stieračmi
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, kľučky dverí vo farbe karosérie, hmlovky, disky z ľahkých zliatin 15“, pneumatiky 195/65 R 15
Výbava za príplatok k základnej cene: žiadna



Porovnanie s konkurenciou (spracované: 17.01.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Hyundai Elantra Renault Fluence Chevrolet Cruze Toyota Corolla
Značka a model Hyundai Elantra Renault Fluence Chevrolet Cruze Toyota Corolla
Motor 1.6 D-CVVT 1.6 16V 1.8 16V 1.6 Valvematic
Stupeň výbavy Style Exception LTZ Luna
Zdvihový objem motora 1591 1598 1796 1598
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie nie nie nie nie
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 97/6300 81/6000 104/6200 97/6400
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 158/4850 151/4250 176/3800 160/4400
Prevodovka 6-stupňová manuálna 5-stupňová manuálna 5-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 200 185 200 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 10,7 11,7 10,2 10,0
Priemerná spotreba (l/100 km) 6,4 6,7 6,6 6,5
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1160 1275 1290 1288
Dĺžka (mm) 4530 4618 4597 4545
Šírka (mm) 1775 1809 1797 1760
Výška (mm) 1445 1479 1477 1470
Rázvor (mm) 2700 2702 2685 2600
Počet dverí/miest 4/5 4/5 4/5 4/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 485 496 450 450
Cena modelu bez príplatkov (€) 15.990 13.640 18.130 17.900
Akčná cena (€) - 12.640 15.600 15.990
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 15.990 12.899 15.600 15.990

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Renault Fluence
  • má navyše: 16" kolesá (Elantra má 15"), el. sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, svetelný senzor, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, čalúnenie sedadiel látka+koženka, handsfree karta Renault - bezkľúčové otváranie a štartovanie
    nemá: vyhrievané predné sedadlá (len v kombinácii s koženým čalúnením), USB port

  • Chevrolet Cruze
  • má navyše: 17" kolesá s pneumatikami 215/50 R17 (Elantra má 15"), výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca
    nemá: vyhrievané predné sedadlá, vnútorné spätné zrkadlo s aut. stmavnutím

  • Toyota Corolla
  • má navyše: 16" kolesá s pneumatikami 205/55 R16, zimné obutie, el. sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, kolenný airbag vodiča
    nemá: alarm, stabilizačný a protipreklzový systém, dažďový senzor, zadné parkovacie senzory


    Záverečné hodnotenie

    Nová Elantra je ideálnou voľbou pre vyznávačov 4-dverových sedanov, ktorým nesedí príliš konzervatívny dizajn obvyklý v tejto triede. Nová Elantra disponuje modernými a dynamickými krivkami elegantne zladenými do vydareného celku. Plusom je mimoriadny komfort a priestrannosť v kabíne. Pochvalu si zaslúži aj úsporný benzínový motor 1.6 D-CVVT, ktorý pri bežnej jazde poskytuje dostatočnú dynamiku. Musím sa priznať, že ma nová Elantra milo prekvapila a aj napriek drobným detailom zanechala vo mne dobré pocity. Cenou sa nesnaží podliezť konkurenciu, ale vzhľadom na bohatú výbavu je veľmi prijateľná. Značnou výhodou je aj štandardne poskytovaná 5-ročná záruka.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok



    Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme
    Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
    Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2
    Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2

    Dňa: 20.02.2012
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]