Test: Audi A5 Coupé 2.0 TFSI Quattro (03/2012)
|
redaktor: v.ptáček, 14.3.2012;
Od spoločnosti Porsche Slovakia sme dostali na test reklamnými nálepkami polepený faceliftovaný model A5 Coupé. Na Slovensku sa začal tento model predávať v auguste 2011. Testovaná A5-ka má benzínový motor 2.0 TFSI s výkonom 155 kW, prevodovku S tronic a pohon quattro.
Športová elegancia
Model A5 Coupé sa predáva od roku 2007 a po štyroch rokoch sa dočkal faceliftu. Rovnako aj jeho deriváty Sportback a Cabriolet, ktoré sú v ponuke od roku 2009. Prevedenie Coupé získalo ocenenie „Designpreis der Bundesrepublik Deutschland 2010“ (Cena za dizajn Spolkovej republiky Nemecko 2010).
Exteriér
Hlavné rozdiely nového A5 Coupé oproti predchodcovi sa odzrkadlili na prednej a zadnej časti vozidla. Predné svetlomety majú iný tvar, maska chladiča má horné hrany skosené a namiesto okrúhlych hmlových svetiel sú teraz obdĺžnikové. Zmenou prešli nárazníky vpredu a vzadu a taktiež zadné skupinové svetlá. Faceliftované A5 Coupé narástlo na dĺžku o 1 mm. Jeho rozmery: dĺžka je 4626 mm, šírka je 1854 mm, výška je 1372 mm a rázvor je 2751 mm. Aktuálna A5-ka je pri pohľade zpredu ešte viac
športovejšia vďaka novému nárazníku a svetlometom. Na testovanom vozidle sú príplatkové bi-xenonové svetlomety. Ich denné svietenie z LED diód vyzerá zaujímavo. Svieti skoro po celom obvode svetlometov. Maska chladiča je lakovaná lesklou čiernou farbou. Pri pohľade zboku sú charakteristické krátke previsy karosérie a dlhá kapota. Vzadu je bočná línia ukončená ostrou hranou (mini spojlerom) na veku batožinového priestora. Bočný pohľad rušia akurát reklamné nálepky. Zadnej časti vozidla dominujú skupinové svetlá tiež zo svietiacich LED diód. Kvôli znižovaniu a lepšiemu rozloženiu hmotnosti sú predné blatníky z hliníka. Aby sa zlepšila aerodynamika, je spodná časť vozidla vpredu zakrytá. Koeficient aerodynamického odporu cx je 0,29. V základnej verzii má čelná plocha vozidla 2,17 m2.
Interiér
Do vozidla sa nastupuje cez dlhé dvere, ktoré sa doširoka otvárajú (pri zatváraní treba použiť väčšiu silu). Okno vo dverách je bez rámu, ktoré sa pri otváraní dverí kúsok stiahne a pri zatvorení dverí opäť vysunie hore. Sadám si do sedadla, ktoré je nižšie položené ako pri bežných autách. Športové sedadlá sú kožené v kombinácii s Alcantarou. Sedenie je prijemné a sedadlá držia telo dobre aj pri svižných prejazdoch zákrutami. Sedák sa dá vysunúť dopredu pre lepšie podopretie stehien. Nastavovanie predných sedadiel je vo všetkých smeroch elektrické, spolu s hlavovými opierkami a bedernými opierkami. Predné sedadlá sú vyhrievané. Čierna farba interiéru spolu s hliníkovým obkladom interiéru (na dverách a stredovej konzole) pôsobia elegantne. Športový kožený volant sa drží výborne a jeho rozsah nastavenia je dostatočný. Je multifunkčný a nastavuje sa na ňom na ľavej strane rádio, média, telefón a na pravej strane hlasitosť zvuku a aktivácia hlasovej obsluhy telefónu. Pod volantom sú ovládače na radenie prevodových stupňov v manuálnom režime. Budíky na prístrojovej doske sú hlboko zapustené. Ak sa pozriem na interiér, tak nie je ani čo vytknúť. Ovládače sú usporiadané tak, aby na ne vodič, prípadne spolujazdec dočiahol. Aj bez veľkého študovania intuitívne nastavím, čo potrebujem. V strede medzi
otáčkomerom a rýchlomerom je farebný displej palubného počítača. Ovláda sa cez páčku stieračov a zobrazujú sa tu informácie o spotrebe (krátkodobá a dlhodobá) a jazde, dátum, hodiny, odjazdené km, vonkajšia teplota a zvolená stanica rádia. Dá sa zvoliť aj program hospodárnosti, ktorý by mal informovať vodiča, ako napomáhať k šetreniu paliva. Zobrazujú sa tu dodatočné spotrebiče, ktoré ovplyvňujú spotrebu. Stredová konzola je mierne natočená na vodiča. V hornej časti je zabudovaný displej, pod ním sú prívody vzduchu, nižšie je tlačidlo zapínania a vypínania rádia a hneď vedľa je CD mechanika. Pod ňou sú ovládacie prvky rádioprijímača. Nastavuje sa tu stanica rádia, média, dopravné hlásenia, telefón, nastavovanie vozidla (parkovací systém, zamykanie vozidla, atď.) a čítačka pamäťových kariet. Najnižšie je ovládanie 3-zónovej klimatizácie.
Voliaca páka je veľká, v kombinácii koža/hliník. Na ľavo od nej je tlačidlo elektromechanickej parkovacej brzdy. Na pravo je odkladacie miesto na mince. Pred voliacou pákou je popolník. Za ňou je zoskupenie tlačidiel (parkovací asistent, vypínanie ESP, drive select a vypínanie Start-Stop systému). Stredová lakťová opierka je výškovo nastaviteľná a posuvná. V jej odkladacom priestore je 12 V zásuvka a konektor Aux-in. Pred ňou sú 2 držiaky nápojov a úzky odkladací priestor. Ďalší odkladací priestor je v schránke pred spolujazdcom a vo dverách. V stropnej časti je schránka na okuliare, ale väčšie okuliare sa tam nezmestia, čo ma prekvapilo.
Privítal by som podávač bezpečnostného pása. Pri nastavenom sedadle viac vpredu je naťahovanie za ním menej komfortné. Mohlo by sa zdať, že výhľad z vozidla smerom dozadu je zhoršený cez pomerne malé okno, ale nemal som dôvod sa sťažovať. Výhľad z vozidla je dobrý vo všetkých smeroch. Vonkajšie spätné zrkadlá sú elektricky nastaviteľné, vyhrievané a sú v nich integrované smerovky. Vozidlo sa štartuje zasunutím kľúča do spínacej skrinky a krátkym zatlačením na kľuč. Motor sa vypína rovnako.
Hudobnú kulisu v aute zabezpečuje rádio Symphony (s CD meničom na 6 CD) a Audi Sound System (10 reproduktorov a celkový výkon 180 W). Pomocníkom pri parkovaní je akustický a optický systém vpredu a vzadu. Na displeji sa zobrazujú segmenty okolo vozidla, kde sú prekážky a zvukový signál tiež upozorňuje na prekážku. Pohodliu na dlhých cestách napomáha tempomat. Ovládanie je jednoduché ako v ostatných modeloch Audi. Údaj o nastavenej rýchlosti tempomatu sa zobrazuje na displeji palubného počítača a kontrolka o aktivácii svieti v rýchlomeri.
Nastupovanie a sedenie na zadných sedadlách už nie je také luxusné, ale to je údel karosérie coupé. Vzadu je priestor na sedenie pre dve osoby. Nastupuje sa tam po sklopení operadla predného sedadla a elektrickým posunom sedadla (tlačidlá sú na operadle sedadla). Pri sklopení predného operadla sa hlavová opierka automaticky posunie smerom dole. Sedadlo si pri posúvaní dozadu pamätá predchádzajúce nastavenie. Pri potrebe rýchleho vystúpenia zo zadných sedadiel je tento elektricky posun zdĺhavý, vtedy by som privítal posun manuálny. Na zadných sedadlách sa mi sedí "tak akurát" (moja výska je 173 cm). Rezerva miesta na nohy a hlavu nie je veľká, čiže vyššie osoby už majú problém. Vyššia postava sa už musí podsunúť, aby si nebúchala hlavu. Na vonkajších stranách sedenia vzadu sú opierky na ruky a odkladacie miesta. Na obidvoch stranách sú pri nohách plastové otvory na nápoje. Stredová lakťová opierka vzadu má držiaky na nápoje a odkladací priestor. Tvar lakťovej opierky je obdĺžnikový a preto bráni pohodlnému sedeniu, lebo noha naráža o roh opierky. Predné operadlá sú na zadnej časti plastové a majú odkladacie sieťky. Keďže miesta za prednými sedadlami nie je na rozdávanie, tak táto plastová časť môže byť nepríjemná pre osobu sediacu vzadu, ktorá si tam opiera kolená. Zadné sedadlo je delené (v pomere 40 : 60) a sklopné s otvorom na prepravu dlhých predmetov. Z batožinového priestoru sa dajú pomocou páčok odistiť zadné operadlá sedadiel, ale treba ich manuálne posunúť, aby sa sklopili. To už ale nie je tak pohodlné, nakoľko sa musím poriadne natiahnuť, aby som dočiahol na operadlá a popritom si nezašpinil oblečenie od zadného nárazníka. Zrejme by bolo vhodnejšie, keby sa po odistení operadiel automaticky sklopili.
Batožinový priestor má objem 455 litrov a po sklopení zadných sedadiel narastie na 829 litrov. Problematickejší môže byť nakladací otvor, ktorý je úzky na prepravu objemnejších vecí. Otváranie batožinového priestoru funguje dvoma spôsobmi. Pomocou kľúča s diaľkovým ovládaním, kedy sa veko odomkne a rukou ho otvorím, alebo stlačením tlačidla vo dverách vodiča, kedy sa veko samostatne otvorí. Jeho otvorenie je dosť razantné. Pri odomknutom vozidle je veko batožinového priestoru zamknuté.
Motor a prevodovka
Vo vozidle je úspešný 2-litrový benzínový motor, ktorý v období rokov 2005 a 2009 získal päťkrát za sebou ocenenie Motor roka („Engine of the year“). Radový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva, prepĺňaním turbodúchadlom a variabilným časovaním ventilov má výkon 155 kW (211 koní) medzi 4300 - 6000 ot./min a max. krútiaci moment 350 Nm medzi 1500 - 4200 ot./min. Motor spolu so 7-stupňovou automatickou (dvojspojkovou) prevodovkou S tronic pracuje výborne. Preraďovanie je hladké a bez zaváhaní.
Pri zaradenom režime S (Sport) preraďuje prevodové stupne vo vyšších otáčkach. Pre zmenu zase pri režime E (Efficiency) preraďovanie na vyššie prevodové stupne nastáva pri nízkych otáčkach, aby sa znížila spotreba paliva.
Odhlučnenie motora je vyriešené dobre, čo je možno skôr aj na škodu pri tomto vozidle a prijal by som, aby bolo počuť razantnejší zvuk motora.
Za týždeň testovania som najazdil 420 km (orientačne: v meste 325 km, mimo mesta 70 km a po diaľnici 25 km), s priemernou spotrebou 12,3 l/100 km. Pri jazde na diaľnici (úsek 12 km) pri nastavenom tempomate na rýchlosť 130 km/h bola priemerná spotreba 8,9 l/100 km. Pri jazdení v meste s ľahkou nohou bola priemerná spotreba pod 9,0 l/100 km. Reálnejšia hodnota pri plných cestách v meste je ale okolo 14,0 l/100 km. Po najazdených 230 km v meste bola dlhodobá priemerná spotreba na hodnote 14,3 l/100 km, ale niekoľko najazdených kilometrov bolo veľmi dynamických. A5-ka mala najazdených vyše 12000 km. Výrobca udáva hodnotu zrýchlenia z 0-100 km/h za 6,5 sekundy.
Namerané otáčky pri rôznych rýchlostiach: 50 km/h - 1220 ot./min. (5-prev. stupeň), 70 km/h - 1200 ot./min. (7-prev. stupeň), 90 km/h - 1450 ot./min. (7-prev. stupeň), 110 km/h - 1950 ot./min. (7-prev. stupeň), 130 km/h - 2200 ot./min. (7-prev. stupeň).
V sériovej výbave je vo vozidle Start-Stop systém (šetrenie pohonných hmôt a znižovanie škodlivín CO2). Jeho funkcia sa dá aj vypnúť.
Podvozok
Predná náprava je 5-prvková s hore a dole priečne zavesenými ramenami a torzným stabilizátorom. Zadná náprava má nezávislé zavesenie kolies s lichobežníkovým ramenom s elasticky uloženým nosníkom nápravy a stabilizátorom.
Pohon zabezpečuje quattro (pohon všetkých kolies s medzinápravovým diferenciálom). Jeho činnosť je cítiť pri zošliapnutí plynového pedála, kedy sa všetky kolesá oprú o vozovku a vozidlo svižne vyrazí vpred. Keď A5-ka zrýchli, tak je cítiť v bruchu motýliky (šteklenie) ako povedala manželka, keď som ju previezol.
Športový podvozok je znížený o 2 cm voči sériovému. Z hľadiska komfortu sa neprenášajú pri prejazdoch nerovnosťami rázy do interiéru, čomu prispeli aj zimné pneumatiky s rozmerom 225/50 R17. Pri prudších prejazdoch zákrutami, po nie hladkej vozovke, sa prejavil slabý pocit "hojdania" vozidla. Predpokladám, že jazda s príplatkovými diskami 8,5Jx18 s pneumatikami 245/40 R18 by bola tvrdšia a auto by lepšie sedelo na ceste, čo by som ocenil viac.
Za príplatok má A5-ka Audi drive select (nastavenie jazdnej charakteristiky vozidla). Cez tlačidlo mám možnosť nastaviť 4 režimy: efficiency (úsporný spôsob jazdy – na zošliapnutý plynový pedál nereaguje vozidlo dynamicky), comfort (diaľnice – dlhé cesty), auto (bežná jazda, prispôsobuje sa štýlu jazdy) a dynamic (športová jazda). Podľa zaradeného režimu sa upravuje motor a prevodovka (reakcia na plynový pedál, radenie vo vyšších otáčkach). Riadenie pri režime dynamic stuhne a tým myslím, že volant naozaj stuhne (pochvaľujem). Tlmenie je tvrdšie, reakcia plynového pedálu je razantnejšia, auto je živšie a môžem si užiť športovú jazdu. Vozidlo si drží stopu a z jazdy mám pozitívny dojem. Pri zaradenom režime dynamic sa automaticky prepne aj prevodovka do športového režimu (S) a pri režime efficiency do hospodárneho režimu (E).
Bezpečnosť
Model A5 Coupé (ani žiadny iný model z modelovej rady A5) neabsolvoval testy bezpečnosti Euro NCAP. Audi myslí na bezpečnosť posádky a ostatných účastníkov v premávke a tak je predpoklad, že by pri testoch model A5 získal 5 hviezdičiek. Bezpečnosť v testovanom vozidle zabezpečuje airbag na strane vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu a vzadu, hlavové opierky, kontrola zapnutia bezpečnostných pásov, bezpečnostné pásy sú vybavené napínačmi a obmedzovačmi sily, ABS, EBV, EDS, ASR, ESP.
Obstarávacia cena (spracované: 27.2.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)
Najnižšia cena:
A5 1.8 TFSI (125 kW, 6-st. man.) |
34.050 €
|
Základná cena modelu:
A5 2.0 TFSI Quattro |
43.040 € |
Cena testovanej verzie:
A5 2.0 TFSI Quattro |
55.493 € |
Štandardná výbava: |
Bezpečnosť a ochrana: ABS; EBV; EDS; ASR; ESP; brzdový asistent; airbag na strane vodiča a spolujazdca; bočné airbagy vpredu; hlavové airbagy vpredu a vzadu; elektronický imobilizér; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním a oddeleným uzamykaním batožinového priestoru; kontrola zapnutia bezpečnostných pásov
Interiér: zadné sedadlá delené a sklápateľé; elektrické ovládanie okien; stĺpik volantu nastaviteľný v dvoch smeroch; velúrové koberčeky vpredu a vzadu; elektromechanická parkovacia brzda; Easy entry; hlava radiacej páky v koži s hliníkovými aplikáciami; Start-stop systém
Exteriér: vonkajšie spätné zrkadlá elektricky nastaviteľné, vyhrievané, kryty lakované vo farbe vozidla, s integrovanými smerovkami, vyhrievané dýzy ostrekovačov čelného skla; tretie brzdové svetlo, hmlové svetlá |
Výbava za príplatok k základnej cene: |
• akustický a optický parkovací systém vpredu a vzadu = 878,00 €
• alarm = 507,00 €
• Audi drive select = 225,00 €
• Audi Soundsystem - 10 aktívnych reproduktorov = 287,00 €
• balík odkládacích priestorov v interiéri = 130,00 €
• bi-xenónové svetlomety s ostrekovačmi = 1193,00 €
• bluetooth rozhranie = 337,00 €
• disky z ľahkých zliatin 8,5Jx18, 5-lúčové, V-dizajn, pneu 245/40 R18 = 1096,00 €
• komfortná klimatizácia 3-zónová = 653,00 €
• kontrola tlaku v pneumatikách = 90,00 €
• Lichtpaket - balík prídavného osvetlenia interiéru = 152,00 €
• obklad interéru - Aluminium Trigon = 214,00 €
• palubný počítač s farebným displejom = 130,00 €
• poťahy sedadiel - kombinácia Alcantara/koža = 1468,00 €
• elektricky nastaviteľné predné sedadlá s el. nastav. bedernými opierkami = 860,00 €
• rádio Symphony = 291,00 €
• športové sedadlá vpredu, el. nastaviteľné bederné opierky = 668,00 €
• siete na batožinu, úchyty a 12 V zásuvka v batožinovom priestore = 106,00 €
• stredová opierka rúk vpredu = 214,00 €
• svetelný a dažďový senzor = 141,00 €
• športový podvozok, svetlá výška znížená o 20 mm = 298,00 €
• tempomat = 304,00 €
• vak na dlhé predmety - odnímateľný = 225,00 €
• vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou = 315,00 €
• multifunkčný športový kožený volant 3-ramenný s funkciou radenia = 377,00 €
• vyhrievané sedadlá vpredu = 394,00 €
• lak - metalíza = 900,00 €
|
Aktuálne je v ponuke aj akčný model s označením Prestige (v čase predaja testovaného modelu bol s označením Premium), ktorý je ponúkaný za rovnakú cenu ako štandardný model a už má naviac k sériovej výbave bi-xenónové svetlomety s ostrekovačmi, alarm s ochranou proti odtiahnutiu, palubný počítač s farebným displejom, akustický a optický parkovací systém vpredu a vzadu, tempomat, stredovú opierku rúk vpredu a vyhrievanie sedadiel vpredu. Ak odpočítam cenu tejto výbavy z príplatkovej výbavy testovaného vozidla, tak je cenové zvýhodnenie 3620 €. Cena testovacieho vozidla potom klesne na 51873 €.
Porovnanie s konkurenciou (spracované: 1.3.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)
|
|
|
|
|
|
|
|
Značka / model |
Audi A5 Coupé Quattro |
BMW 3 Coupé xDrive |
Mercedes C Coupé |
Motor |
2.0 TFSI |
325i |
250 BlueEFFICIENCY |
|
|
|
|
Zdvihový objem motora |
1984 |
2996 |
1796 |
Uloženie / počet valcov |
R/4 |
R/6 |
R/4 |
Preplňovanie |
áno |
nie |
áno |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
155/4300 |
160/6100 |
150/5500 |
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) |
350/1500 |
270/2400 |
310/2300 |
|
|
|
|
Prevodovka |
7-stupňová dvojspojková |
6-stupňová automatická * |
7-stupňová automatická |
|
|
|
|
Pohon |
4x4 |
4x4 |
zadný |
|
|
|
|
Max. rýchlosť (km/hod) |
245 |
244 |
240 |
Zrýchlenie (s) |
6,5 |
7,6 |
7,2 |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
7,0 |
8,2 |
7,0 |
Emisie CO2 (g/km) |
159 |
192 |
163 |
|
|
|
|
Pohotovostná hmotnosť (kg) |
1550 |
1550 |
1550 |
|
|
|
|
Dĺžka (mm) |
4626 |
4612 |
4590 |
Šírka (mm) |
1854 |
1782 |
1770 |
Výška (mm) |
1372 |
1395 |
1406 |
Rázvor (mm) |
2751 |
2760 |
2760 |
Počet dverí/miest |
2/4 |
2/4 |
2/4 |
Objem batož. priestoru (l) |
455 |
440 |
450 |
|
|
|
|
Cena modelu bez príplat. (€) |
43.040 |
45.008 |
41.856 |
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) |
55.493 |
55.598 |
49.836 |
* za príplatok
Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:
BMW 3 Coupé
nemá:
10 reproduktorov (má 8 reproduktorov), Audi drive select (nastavenie jazdnej charakteristiky vozidla)
má navyše:
podávač bezpečnostného pásu pre vodiča a spolujazdca
Mercedes C Coupé
nemá:
pohon 4x4, 10 reproduktorov (má 8 reproduktorov), poťahy sedadiel - Alcantara/koža, akustický a optický parkovací systém vpredu a vzadu
má navyše:
kolenný airbag pre vodiča
Záverečné hodnotenie
Auto je skonštruované nielen na bežné jazdenie, ale aj na športovejšie vyžitie. Pri športovej jazde síce spotreba stúpa do vysokých hodnôt, ale na druhú stranu, ten kto si kupuje toto vozidlo, nerieši spotrebu.
Kombinácia benzínového motora s automatickou prevodovkou S tronic sa do A5-ky hodí. Čas, ktorý som strávil za volantom som si užil. Z hľadiska praktickosti a priestoru coupé nevyniká, ale na to ani nie je konštruované. Ak chce niekto viac priestoru na zadných sedadlách, tak je tu prevedenie Sportback.
Musím vyzdvihnúť predné svetlomety s dennými LED diódami, na ktorých si dali opäť v Audi záležať. Farbu laku by som pre tento model vybral výraznejšiu, takú, ktorá sa nestratí medzi ostatnými vozidlami. Táto pôsobila všedne. Vozidlo pritiahne pozornosť skôr zaujímavými svetlometmi a reklamnými nálepkami na karosérii.
Fotogaléria
Ďalšie testy AUDI:
Test Audi Q3 2.0 TDI Quattro
Test Audi A6 3.0 TDI Quattro
Test Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro
Test Audi A1 1.6 TDI Ambition
Dňa: 14.3.2012
Redaktor: Ing. Václav Ptáček
Foto: Ing. Václav Ptáček |