Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Toyota Avensis Kombi 2.0 D-4D Sol (05/2012)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 18.05.2012;

Spoločnosť TOYOTA MOTOR SLOVAKIA, s.r.o., importér vozidiel Toyota pre Slovenskú republiku nám požičal na redakčný test vynovený model Avensis v kombi verzii s motorom 2.0 D-4D s treťou najvyššou výbavou Sol. testoval Karol Zechmeister





Japonec s kufrom

Zástupca Toyoty v strednej triede nesie meno Avensis a v rokoch 1998 – 2003 sa predával na slovenskom trhu s typovým označením T22. Nástupca s označením T25 prišiel na trh v roku 2003 a ostal v predaji do roku 2008. Tieto dve generácie ponúkali tri typy karosérie. Klasický sedan, športovejší liftback a kombi verziu. Od roku 2009 sa začal predávať aktuálny model s označením T27 už bez varianty liftback. Koncom minulého roka podstúpil sedan aj kombík facelift. Rodinnejšia a praktickejšia vynovená verzia čaká teraz na moje otestovanie.

Exteriér
Modely Toyota sa vyznačujú umierneným dizajnom. Nie sú príliš nápadné ani extravagantné, skôr konzervatívne. Toto konštatovanie sa však snaží zmeniť vozidlo, na ktoré sa práve pozerám. Vďaka faceliftu tu badám pozitívne zmeny. Predná časť dostala novú masku chladiča a nárazník s výrazným lichobežníkovým otvorom. Hmlovky sú vložené do zmeneného výrezu s čiernym plastom a majú chrómovú obruč. Je zaujímavé sledovať, čo spraví s celkovým výrazom správne zvolený facelift.

Svetlomety teraz obsahujú LED diódy na denné svietenie a sú väčšie. Predná časť je dynamická a zdá sa byť zrazu širšia. Môžem ju len pochváliť. Zboku je to typický kombík. Strecha sa zvažuje smerom dozadu len minimálne a spodná hrana okien sa dvíha len pozvoľne. Prevládajú tu rovné krivky bez výrazných prelisov. Zaujme chrómová lišta po odvode presklenia. Zadné svetlá majú jednoduchý tvar, červeno-číra grafika je po facelifte zmenená. Spolu s chrómovou lištou nad EČV to je celé moderné. Vozidlo nepôsobí na mňa, hlavne zozadu, tak dynamicky ako nedávno testovaná Honda Accord Tourer, ale zmeny jej výrazne prospeli. Páči sa mi aj elegantná vínová metalíza, zatmavené zadné okná a šedé disky kolies. S takýmto vzhľadom si môže dovoliť osloviť aj mladších záujemcov o tento typ vozidla. Odrazu nepôsobí vozidlo ako nenápadný žiak, ale ako sebavedomý majster.

Interiér
Vnútri ma ako prvé zaujme béžové čalúnenie so strednou časťou potiahnutou alcantarou a koženými bokmi. Vyzerá to elegantne, avšak pre rodinku s malými deťmi milujúcimi čokoládu dosť nepraktické. Sadám si a aj v najnižšej polohe som vysoko. Elektrické ovládanie bedrovej opierky je buď nefunkčné alebo jej posun je taký minimálny, že môj chrbát nič necíti, hm, počujem len slabý zvuk motorčeka, ale žiadny pohyb v oblasti. Volant vyzerá dobre a jeho veniec mi vyhovuje. Vľavo ovládam audio a vpravo pripojený telefón a zobrazenie údajov na displeji palubného počítača. Mobilný telefón sa mi opäť nepodarilo spárovať s vozidlom. Pravdepodobne systém požaduje novší model telefónu. Spolu s volantom sa otáča aj malá páčka tempomatu vpravo. Zapína sa zboku a nadol sa nastaví aktuálna rýchlosť.

Vľavo pod volantom si nastavujem spätné zrkadlá dávno známymi a rokmi nezmenenými tlačidlami. Sú tu aj tri nevyužité záslepky, na mieste ktorých sú v najvyššej výbave tlačidlá pre ovládanie bezpečnostných systémov, a tlačidlo aktivovania obmedzovača rýchlosti. Ešte nižšie pod výklopnou schránkou sa otvára veko palivovej nádrže, vypína stabilizačný systém a automatické natáčanie svetlometov. Aj keď si neviem predstaviť, prečo by niekto posledne menované vypínal. Ale ok, tá možnosť tu je.

Farebný dotykový displej Toyota Touch, pre mňa známy už z modelu Yaris, je spolu s ovládaním klímy vsadený do niklového dekoru. Pod ním, v drevenom dekore, v zime poteší ovládanie vyhrievania predných sedadiel a fajčiarov popolník. Drevené dekory nie sú moje obľúbené. Tu sa nachádzajú aj vo dverách a v tejto farbe mi až tak nevadia. Spolu s béžovým čalúnením umocňujú eleganciu na palube. Skôr mi tu vadí ten popolník. Presne v tom mieste by som prijal schránku na odloženie napr. mobilu. Ten sa dá však odložiť napr. aj do držiaku nápoja, ktorý tu je len jeden. Lakťová opierka nie je výškovo polohovateľná a na jej otvorenie treba najprv posunúť jej vrchnú časť dozadu. V jej útrobách nachádzam 12 V zásuvku, AUX vstup a môj obľúbený USB vstup. Zmestí sa do nej aj 1,5 l fľaša. Stropná odkladacia schránka na okuliare aj tá pred spolujazdcom sú dostatočne veľké. Farebné aj kvalitatívne zladenie materiálov je na chválitebnej úrovni.

Sadám si za seba a mám dostatok miesta na hlavu aj na nohy. Pri mojej výške 195 cm to nie je samozrejmosť ani v tejto triede. Aj stredný cestujúci tu bude mať miesto pre chodidlá, podlaha je rovná. Lakťová opierka v sebe ukrýva dva držiaky na nápoje. Ak je sklopená a otvoria sa ďalšie plastové dvierka, tak sa vďaka vzniknutému otvoru dajú previezť aj dlhé predmety.

Otváram piate dvere a ukáže sa mi veľká prednosť tohto vozidla – jeho batožinový priestor s objemom 543 litrov. Takže čo tu máme? Koľajničky s posuvnými okami, dva priestory po stranách za kolesami oddelené plastovými zábranami. Po zdvihnutí dna sa mi ukáže celkom hlboká veľká vanička, pri operadlách malá a rovnako tak aj v miestach za kolesami. Ak zdvihnem aj veľkú vaničku, tak pod ňou je ďalší vytvarovaný kryt dojazdového kolesa, ktorý taktiež pojme dajaké drobnosti. Ak k tomu prirátam pravidelný tvar a rovinu po sklopení zadných operadiel, tak človek tu prevezie toho naozaj dosť. A predmety naložené až po strop zachytí sieťka uchytená v strope. Tento priestor má u mňa pochvalu.

Motor, prevodovka a jazda
Svoju prácu si pod prednou kapotou vykonáva naftový motor s označením 2.0 D-4D. Maximálny výkon 91 kW dosahuje pri 3600 ot./min. a maximálny krútiaci moment 310 Nm v otáčkovom pásme od 1500 do 2400 ot./min. Stláčam štartovacie tlačidlo. Po prvom stlačení bez vyšliapnutej spojky sa zapne audio systém, po druhom sa rozsvietia kontrolky. Šliapem na spojkový pedál a motor zaševelí typickým naftovým klepotom. Nie, nie je to nič dramatické, ale moje benzínové ucho je zvyknuté na väčšiu akustickú pohodu.

Motor má podobnú charakteristiku ako jeho konkurent v nedávno testovanej Honde Accord. Aj tento sa cíti najlepšie v otáčkovom pásme od 1500 ot./min do 2000 ot./min. V meste vzniká dilema či jazdiť na treťom alebo štvrtom prevodovom stupni. Na treťom sú otáčky pri tachometrovej rýchlosti 60 km/h (len s touto rýchlosťou nie som brzda premávky) 1750 ot./min. a vtedy sa objaví šípka nahor. Preradím na štvrtý stupeň, otáčky klesnú na 1125 ot./min. a motor svojím zvukom dáva najavo, že nie je spokojný. A tak sa mi párkrát stalo, že som preradil hneď ako sa zobrazila šípka nahor a vzápätí sa ukázala šípka dolu. Tak si teda vyberte. Najmenšiu spotrebu na krátkej 5 km jazde do práce som dosiahol 6,8 l/ 100 km.

Na konci úseku Bratislava – Trnava svieti na displeji spotreba 5,4 l/ 100 km. Ďalej smerom na Donovaly dosahujem spotrebu 6,0 l/ 100 km. Pri tachometrovej rýchlosti 130 km/h na šiesty stupeň sú otáčky motora 2000 (!). S tak nízkou hodnotou som sa ešte nestretol, motor sa dá opísať jedným slovom ako nízkootáčkový. Aj preto je pri vyšších rýchlostiach na palube príjemná akustika. Dynamika je dostatočná, stačí dostať otáčky bližšie k číslici 3 a vozidlo sa vám odmení bezpečným predbehnutím. Pri plne naloženom vozidle by však výkonová rezerva nemusela všetkým stačiť. Ale ako základný naftový motor má u mňa jednotku. Na páčku tempomatu sa dá rýchlo zvyknúť, aj keď by som ju prijal skôr vľavo. Dažďový senzor reaguje už pri prvých kvapkách začínajúcej mohutnej prehánky.

Pri okresnej rýchlosti 90 km/h sú otáčky na piaty stupeň 1700 a na šiesty 1400 ot./min. Defenzívnou jazdou rovinatým terénom by nemal byť problém stlačiť spotrebu pod 5,0 l/ 100 km. Ja som dynamickou jazdou v kopcovitom teréne dosiahol spotrebu 5,9 l/ 100 km.

Prevody sa radia zľahka. Páka ma jednoduchý klasický guľatý tvar. Ak by bola o niečo kratšia nenahneval by som sa. Dráhy aj odpor pri radení sú primerané. Šiesty stupeň je vyslovene diaľničný, preto tie nízke otáčky.

Pri rýchlych zmenách smeru jazdy sedadlá nepodržia telo úplne ideálne. Prijal by som výraznejšiu bočnú oporu. Takisto poloha lakťovej opierky voči prevodovej páke mi nie celkom vyhovovala, opierka by mohla byť výškovo nastaviteľná. Možno by to vyriešil nižší posed, ale to sa nedozviem, taká možnosť tu nie je. Toto je však maličkosť, ktorú menšie osoby nepostrehnú. Čo však postrehne asi každý je odraz chrómoveho rámiku výduchu ventilácie presne v mieste spätného zrkadla vodiča. Čím viac je rámik nasvietený slnkom, tým výraznejší je jeho odraz v okne. Vodič pozerá do zrkadla cez pochrómovaný kosoštvorec.

Dotykový displej Toyota Touch tu reaguje na dotyk lepšie ako v menšom Yarise, stačí ľahký dotyk a nie „ďobanec“. To je však jediný rozdiel. Displej má samozrejme rovnaké zobrazenia aj funkcie, čo je v triede Yarisa veľké plus, avšak záujemca o Avensis má o dve triedy vyššie nároky. Zišli by sa napr. aj len statické pomocné čiary pri aktivovanej cúvacej kamere. Takisto zadné parkovacie senzory by v niektorých situáciách pomohli viac ako samotný obraz z kamery. A displej klimatizácie si viem predstaviť aj v modernejšom prevedení, všetko potrebné na ňom však nachádzam.

V Yarise som sa čudoval, že sa palubný počítač ovláda kolíkom v prístrojovej kapličke. A tu, kde by som kolík vôbec nečakal, sú kolíky hneď dva. Pravým kolíkom sa prepínajú a nulujú údaje palubné počítača. Rovnakú funkciu tu však má aj tlačidlo DISP na pravom ramene volantu. Uff, aspoň že to. A ľavým sa prepína a nuluje prejdená vzdialenosť A a B. Opäť možnosť odsledovať si len dve rôzne vzdialenosti, ale nie dve rôzne spotreby. To, že tu chýba trojblik, považujem za chybu. V tejto triede takéto maličkosti robia medzi vozidlami značné rozdiely.

Veľkú pochvalu však dávam bezkľúčovému vstupu a štartovaniu. Je veľmi komfortné mať neustále kľúč vo vrecku. Jednoducho stačí pristúpiť k dverám (aj k piatym), potiahnúť kľučku a vozidlo sa odomkne. Pri odchode stačí pohladkať kľučku na správnom mieste a je zamknuté. Paráda. Takisto elektronická parkovacia brzda poteší. Po vypnutí motora sa automaticky aktivuje a pri rozbehu sa sama odblokuje.

Podvozok
Naladenie je o niečo viac komfortné ako športové. Filtrovanie nerovností je dobré, aj keď niekedy sprevádzané buchnutím. Podvozok spolu s motorom tvoria ideálnu kombináciu pre jazdu na diaľnici. Pri vysokých rýchlostiach sa vozidlo v zákrutách len mierne nakloní, po prejazde cestných spojov sa máličko zhupne a stabilne pokračuje. V ostrých zákrutách sú náklony citeľnejšie. Vodičom, ktorí si občas chcú aj s kombíkom užiť razantnejšiu jazdu odporúčam iné vozidlo. Toto kompromisné naladenie podvozku však bude vyhovovať väčšine vodičom.

Bezpečnosť
V nárazových testoch Euro NCAP získal model Avensis plný počet päť hviezdičiek. Za ochranu dospelých získal 90 %, za ochranu detí 86 % a za ochranu chodcov 53 %. Bezpečnostné systémy boli ohodnotené na 86 %.

Vozidlo patrí medzi najbezpečnejšie vo svojej triede aj vďaka pasívnej výbave, ktorá obsahuje okrem štandardných čelných, bočných a hlavových airbagov aj kolenný airbag vodiča. Samozrejmosťou sú protiblokovací, protipreklzový a stabilizačný systém. Škoda, že za najmodernejšie systémy ako napr. adaptívny tempomat, prednárazový systém, systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu si je možné priplatiť len pri najvyššej výbave Premium.

Obstarávacia cena (spracované dňa 02.05.2012 z aktuálneho cenníka, ceny vrátane DPH)

Základná cena modelu:
Avensis Kombi 1.6 Valvematic Terra
23.900 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
Avensis Kombi 2.0 D-4D Sol
25.900 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Avensis Kombi 2.0 D-4D Sol
26.730 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag vodiča, protiblokovací systém ABS, el. distribúcia brzdnej sily EBD, brzdový asistent BA, stabilizačný systém VSC, systém kontroly trakcie TRC, aktívne predné opierky hlavy nastaviteľné v 4 smeroch, uchytenie detskej sedačky ISOFIX (vonkajšie sedadlá v druhom rade), indikátor zmeny prevodového stupňa, imobilizér
Interiér:
elektricky ovládané okná s automatickým vytiahnutím, palubný počítač, digitálne hodiny, kožený volant a hlavica radiacej páky, dekor v niklovej povrchovej úprave a dreveného povrchu, tempomat, Smart Entry&Start – sytém bezkľúčového vstupu a štartovania, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, automatická duálna klimatizácia, optitrónové podsvietenie prístrojovej dosky, dažďový senzor, senzor šera, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, úložný box medzi prednými sedadlami s kožou čalúneným vekom, prahové lišty s ozdobným ornamentom, otvor na dlhé predmety v zadnom operadle, koľajnice pre zaistenie nákladu v batožinovom priestore vrátane 4 posuvných úchytov, vertikálna ochranná sieť za zadnými operadlami, Toyota Touch (6,1˝ dotykový displej, 6 reproduktorov, rádio/CD, plná podpora ovládania pre iPod a MP3 prehrávač prostredníctvom dotykového displeja, Bluetooth®, ovládanie audiosystému a Bluetooth® na volante, podpora hands-free aj streaming hudby, informácie o jazde a nastaveniach vozidla), Aux-In a USB vstup, béžové čalúnenie alcantara/koža, vyhrievané predné sedadlá, el. nast. bedrová opora vodiča, zadné sedadlá delené v pomere 60:40 s možnosťou sklopenia, kozmetické zrkadlo s osvetlením (vodič a spolujazdec), kryt batožinového priestoru, centrálne zamykanie dverí s diaľkovým ovládaním
Exteriér:
disky kolies z ľahkých zliatin 17", pneumatiky 215/55 R 17, denné svietenie LED diódami, bi-xenónové adaptívne aktívne svetlomety, ostrekovače predných svetlometov, predný a zadný nárazník, kľučky dverí a spätné zrkadlá vo farbe karosérie, strešný spojler vo farbe vozidla, stierač zadného okna, smerové svetlá integrované v spätných zrkadlách, el. nastaviteľné vyhrievané a sklopné spätné zrkadlá vo farbe karosérie, predné hmlové svetlá, zadná parkovacia kamera, strešné lišty, vyhrievanie skla pod predným stieračmi, tmavé zadné bočné a zadné sklo
Výbava za príplatok k základnej cene: • lak – metalíza = 600 €
• alarm = 230 €

V cenníku nachádzam aj nasledujúce príplatky, ktorými je možné vozidlo obohatiť. Príplatok za navigačný systém Touch&Go činí 600 € a za Touch&Go Plus 870 €. Záruku si je možné predĺžiť na 5 rokov/160 000 km za 599 €. Novinkou je položka Toyota ProTect – 5 ročná ochrana laku karosérie prostredníctvom kremíkovej vrstvy a ochrana kolies a interiéru proti znečisteniu za 320 €. Vzhľadom na bohatú výbavu Sol sú príplatky dostatočné. Záujemci o najmodernejšie bezpečnostné systémy si musia zakúpiť najvyššiu výbavu Premium s automatickou prevodovkou a pri nej si priplatiť za balík Safety Pack.

Porovnanie s konkurenciou (spracované dňa 03.05.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Kombi verzie s naftovým motorom sú v tejto triede obľúbené a tak túto kombináciu ponúkajú všetky významné značky na trhu. Do tabuľky sa zmestil kórejský model Hyundai i40, najnovší francúzsky prírastok Peugeot 508 SW a nemecký Ford Mondeo. Priama japonská konkurencia je Mazda 6 Wagon a Honda Accord Tourer. Pri porovnávaní nemožno vynechať modely ako Škodu Superb Combi a VW Passat Variant. Z francúzskej produkcie môžu zaujať Citroën C5 Tourer a Renault Laguna Grandtour a z nemeckej zase Opel Insignia Sports Tourer.

Značka a model Toyota Avensis Kombi Hyundai i40 kombi Peugeot 508 SW Ford Mondeo kombi
Motor 2.0 D-4D 1.7 CRDi 2.0 HDi 2.0 TDCi
Stupeň výbavy Sol Style Business Line Business X
Zdvihový objem motora 1998 1685 1997 1997
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 91/3600 100/4000 103/4000 103/3750
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 310/1500 330/2000 320/2000 320/1750
Prevodovka 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 200 198 210 205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 10,0 10,6 10,1 9,8
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,6 4,7 4,8 4,9
Emisie CO2 (g/km) 120 124 125 129
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1595 1495 1681 1575
Dĺžka (mm) 4765 4770 4813 4837
Šírka (mm) 1810 1815 1853 1886
Výška (mm) 1480 1470 1487 1548
Rázvor (mm) 2700 2770 2817 2850
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 543 553 518 537
Záruka 3 roky / 100 000 km 5 rokov / neobmedzené km 4 roky / 100 000 km 4 roky / 100 000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 29.800 25.990 32.140 27.950
Akčná cena (€) 25.900 24.490 27.740 -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 26.730 24.980 27.740 28.600

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Hyundai i40
  • má naviac: zadné bočné airbagy, systém kontroly tlaku v pneumatikách, výškovo nast. sedadlo spolujazdca, vyhrievané zadné sedadlá, el. nast. sedadlo vodiča
    nemá: bezkľúčový prístup a štartovanie, el. nast. bedrová opierka vodiča, parkovacia kamera, poťah sedadiel alcantara/koža, otvor na prevoz dlhých predmetov, dotykový LCD displej, bi-xenónové adaptívne svetlomety

  • Peugeot 508
  • má naviac: asistent rozjadzu do kopca, zadné parkovacie senzory, výškovo nast. sedadlo spolujazdca, presklená panoramatická strecha s el. ovládanou slnečnou clonou, 8 repro (Toyota má 6), navigačný systém
    nemá: kolenný airbag vodiča, parkovacia kamera, poťah sedadiel alcantara/koža, dotykový LCD displej, bi-xenónové adaptívne svetlomety

  • Ford Mondeo
  • má naviac: asistent rozjadzu do kopca, el. vyhrievanie čelného skla, zadné a predné parkovacie senzory, systém kontroly tlaku v pneumatikách, predné sedadlá el. nastaviteľné 8-smermi (+ bedrové opierky) s pamäťou nastavenia sed. vodiča, ventilácia predných sedadiel, 9 repro (Toyota má 6)
    nemá: poťah sedadiel alcantara/koža, otvor na prevoz dlhých predmetov, dotykový LCD displej


    Záverečné hodnotenie

    Omladenie sa podarilo a dizajnovo je teraz vozidlo oveľa zaujímavejšie. Vďaka náležitému komfortu, úspornému naftovému motoru a veľkému batožinovému priestoru je Avensis predurčený na dlhé jazdy. Ďaleké pracovné cesty alebo dovolenky s rodinou zvládne ľavou zadnou. Malé nedostatky sa nájdu a kvôli nim to s modernejšími konkurentmi nebude mať ľahké. Rozhodovanie môže uľahčiť kvalita a spoľahlivosť, ktorou sa Toyoty pýšia od nepamäti. Pozitívne na mňa zapôsobilo aj celkové vypracovanie. To však stále v boji s mladšími nemusí stačiť. Predaje za prvé štyri mesiace ale ukazujú, že s 56-timi zaregistrovanými kusmi bojuje Avensis Kombi veľmi statočne.

    Fotogaléria



    Ostatné testy značky Toyota:
    Test Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Style (03/2012)

    Dňa: 18.05.2012
    Redaktor: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister
      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]