Test: Audi A4 2.0 TDI Prestige (06/2012)
|
redaktor: v.ptáček, 04.07.2012;
Od spoločnosti Porsche Slovakia sme mali zapožičaný faceliftovaný model A4 v prevedení limuzína, ktorý sme týždeň testovali. Pod kapotou mal naftový motor 2.0 TDI s výkonom 105 kW, predný pohon a 6-stupňovú manuálnu prevodovku.
Rozumne vybavená limuzína
Modelový rad strednej triedy je už na trhu úctyhodných 40 rokov. Svoju púť začal v roku 1972, kedy sa začala výroba prvej generácie pod označením Audi 80. Pod týmto označením sa vyrábali prvé štyri generácie. V roku 1994 prišla na svet piata generácia, ale už pod označením A4, tak je to až do súčasnosti. Posledná, ôsma generácia, bola predstavená na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom v roku 2007. Facelift prišiel po 4 rokoch a na Slovensku sa začala súčasná A4-ka ponúkať koncom roka 2011.
Exteriér
Facelift sa najviac prejavil v prednej časti A4-ky. Výrazná maska chladiča má oproti predchodcovi skosené horné rohy a vznikol tak šesťuholník. Nárazník zmenil tvar a hmlové svetlá nemajú okrúhly tvar, ale sú podlhovasté. Reflektory zmenili tvar a vnútorné členenie. Príplatkové bi-xenónové reflektory už nemajú denné svietenie v tvare vlnky, ale LED diódy tvoria úzky svietiaci pás takmer po ich celom obvode, ktorý je prerušený v oblasti xenónovej šošovky. Zadné skupinové svetlá majú okrúhlejší tvar ako predchodca. Použité sú v nich tiež svietiace pásy LED diód. Nový tvar dostal aj zadný nárazník. Dvojitou koncovkou je ukončená výfuková sústava. Rozmerovo sa A4-ka takmer nezmenila, iba na dĺžku je o 2 milimetre kratšia.
Interiér
Otvorím dvere a hneď vidím nemeckú precíznosť. Dielenské spracovanie je opäť na vysokej úrovni, tak ako v predchádzajúcich testovaných modeloch Audi. Sadám si na vodičove sedadlo a variabilita nastavenia sedadla a volantu je dostatočná. Nájsť si správnu polohu by nemal byť problém pre nikoho. Výhľad z vozidla je bezproblémový a nemám mu čo vytknúť. 4-ramenný multifunkčný, kožený volant padne dobre do rúk. Na ľavej strane volanta sa nastavujú informácie z palubného počítača, prepínajú sa zobrazenia telefónu, rádioprijímača a prehrávané média, na pravej strane hlasitosť a hlasová obsluha telefónu. Združený prístroj je dobre čitateľný a prehľadný. Zvislá stredová konzola je mierne natočená na vodiča. Rozdelená je na zóny. V hornej časti je displej, pod ním sú prívody vzduchu, ovládacie prvky rádioprijímača a klimatizácie. K spríjemneniu času stráveného vo vozidle prispieva rádio Concert s 8-reproduktormi. Radiaca páka sa drží príjemne. Pred ňou je popolník, za ňou sú tlačidlá na vypnutie ESP a Start-Stop systému. Po bokoch je tlačidlo elektromechanickej parkovacej brzdy a odkladacieho priestoru na mince. Nakoľko je v Audinách dôsledne spracovaný interiér, tak ma prekvapil odstávajúci rámik okolo displeja a jemné vŕzganie vychádzajúce z priestoru prístrojovej dosky.
Odkladacie priestory sú v schránke pred spolujazdcom, ktorá je dostatočne veľká, vo dverách, do ktorých sa zmestí 1,5 litrová fľaša, v zásuvkách pod prednými sedadlami, v lakťovej opierke, ktorá je nastaviteľná výškovo a pozdĺžne. V nej sa nachádza 12V zásuvka a konektor Aux-in. Pred ňou je jeden pozdĺžny odkladací priestor a dva na nápoje. Schránka na okuliare je pomerne malá a zmestia sa tam len úzke okuliare.
Vodič a spolujazdec majú dostatok priestoru na pohodlné cestovanie. Vytkol by som priestor na nohy pred spolujazdcom. V oblasti ľavej nohy sa nachádza výstupok, ktorý znižuje komfort pre nohu.
Priestor na zadných sedadlách je dostatočný. Problém má len osoba s výškou takmer 2 metre. Ak si sadne za vodičove sedadlo nastavené na jej výšku, tak je málo miesta pre nohy, treba ich roztiahnuť a vystretá hlava sa dotýka strechy. Zadná lakťová opierka má plytký úložný priestor a dva držiaky na nápoje. Operadlá sú za príplatok delené (v pomere 40 : 60) a sklápateľné. V strede operadiel je otvor na prepravu dlhých predmetov.
Batožinový objem je 480 litrov a po sklopení zadných sedadiel sa zväčší na 962 litrov. Otvárať batožinový priestor sa dá nielen kľúčom na diaľkové ovládanie, ale aj komfortne z miesta vodiča. Tlačidlo je vo dverách a po jeho stlačení sa veko batožinového priestoru vyklopí.
Asi by som vyzdvihol aj takú drobnosť ako je jednoduchý systém otvárania prednej kapoty a namontovaná vzpera. Netreba komplikovane hľadať páčku, ktorá sa odisťuje do boku, ale v smere nahor sa kapota odistí a zároveň sa otvorí. Pomocníkmi vo vozidle sú aj tempomat, ktorého ovládateľnosť je jednoduchá, na prekážky za vozidlom upozorňuje akustický parkovací systém, telefonovanie uľahčuje prepojenie mobilu s vozidlom vďaka technológie Bluetooth a na dianie na cestách slúžia aktuálne dopravné informačné správy (tlačidlo INFO).
Motor a prevodovka
A4-ku poháňa vznetový radový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva (technológia Common-Rail) a prepĺňaním turbodúchadlom. Objem motora je 1968 cm3. Výkon má 105 kW (143 koní) pri 4200 ot./min. a max. krútiaci moment 320 Nm medzi 1750 – 2500 ot./min. Vozidlo sa štartuje pomocou zasunutia kľúča do spínacej skrinky. Chod motora je kultivovaný. A4-ka je s týmto motorom určená na bežné jazdenie, nie je to závodník, ale keď treba rýchlejšie vykľučkovať z dopravnej situácie, tak zaberie. Po prekročení hodnoty 1500 ot./min. sa začína stupňovať ťah motora.
Radenie stupňov manuálnej 6-stupňovej prevodovky je presné a dĺžka dráh je optimálna. Palubný počítač je vybavený programom hospodárnosti, ktorý prispieva k šetreniu paliva. Na palubnom počítači sa zobrazujú dodatočné spotrebiče, ktoré ovplyvňujú spotrebu. Zároveň je doplnený o doporučené zobrazovanie prevodového stupňa, ktorý má vodič radiť. Zaradený prevodový stupeň sa zobrazuje vo farebnom podsvietenom krúžku, kde každá farba značí vhodnosť, pripadne nevhodnosť. Zelená farba je vhodný prevodový stupeň. Pri žltej treba preradiť vyššie alebo nižšie. Pri červenej treba preradiť o dva stupne vyššie.
K znižovaniu spotreby a škodlivín CO2 prispieva systém Start-Stop, ktorý je v sériovej výbave. Ak vodič nechce, aby sa pri zastavení vozidla vypínal motor, tak si môže tento systém vypnúť.
Za týždeň testovania som najazdil 835 km (orientačne: v meste 285 km, mimo mesta 130 km a po diaľnici 420 km), s priemernou spotrebou 6,6 l/100 km. Pri jazde na diaľnici pri nastavenom tempomate na rýchlosť 135 km/h bola priemerná spotreba 6,9 l/100 km. Po najazdených 216 km v meste bola dlhodobá priemerná spotreba na hodnote 7,7 l/100 km. Pri jazde na Bratislavskom obchvate (na úseku 15 km) pri zapnutom tempomate na rýchlosť 90 km/h bola priemerná spotreba 4,3 l/100 km. A4-ka mala najazdených cez 10600 km. Udávané hodnoty výrobcom o spotrebe (mesto 5,4 l/100 km, mimo 4,0 l/100 km a kombinovaná 4,5 l/100 km) sa mi nepodarilo bežnou jazdou dosiahnuť.
Tabuľka nameraných otáčok motora pri rôznych rýchlostiach a danom prevodovom stupni:
|
3. pr. stupeň |
4. pr. stupeň |
5. pr. stupeň |
6. pr. stupeň |
50 km/h |
1800 ot./min. |
1300 ot./min. |
1000 ot./min. |
- |
70 km/h |
- |
1900 ot./min. |
1450 ot./min. |
1150 ot./min. |
90 km/h |
- |
- |
1900 ot./min. |
1500 ot./min. |
110 km/h |
- |
- |
2350 ot./min. |
1950 ot./min. |
130 km/h |
- |
- |
2650 ot./min. |
2200 ot./min. |
Podvozok
Predná náprava je 5-prvková s hore a dole priečne zavesenými ramenami a priečnym torzným stabilizátorom. Zadná náprava má nezávislé zavesenie kolies s lichobežníkovým ramenom s elasticky uloženým nosníkom nápravy a stabilizátorom. Poháňaná je predná náprava.
Podvozok je naladený komfortne a bez problémov zvláda nerovnosti na cestách a aj svižné prejazdy zákrutami bez prehnaného nakláňania. Pri prudkejších prejazdoch zákrutami a vyššej rýchlosti je ovládanie volantu tuhšie a tým je odozva vozidla na natočenie volantu ešte lepšia. Na 5-ramenných diskoch z ľahkých zliatin sú obuté pneumatiky 225/50 R17.
V A4-ke je novinkou elektromechanický posilňovač riadenia. Priamy prevod riadenia sprostredkúva spätnú väzbu vodičovi. Pri brzdení na povrchu s rozdielnou adhéziou pod kolesami na jednotlivých stranách vozidla riadenie automaticky kompenzuje vybočenie zo smeru. Pri jazde priamym smerom elektromechanický posilňovač nespotrebúva energiu, a tým prispieva k úspore paliva.
Bezpečnosť
A4-ka prešla testami Euro NCAP v roku 2009 ešte s predfaceliftovanou verziou a získala 5-hviezdičiek (93% - dospelí cestujúci, 84% - deti, 39% - chodci, 71% - bezpečnostné asistenčné systémy). Sériovo je vozidlo vybavené bezpečnostnými prvkami: ABS, EBV, EDS, ASR, ESP, brzdový asistent, airbag na strane vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kontrola zapnutia bezpečnostných pásov, ukotvenie detskej sedačky ISO FIX na sedadle spolujazdca vrátane deaktivátora airbagu spolujazdca.
Obstarávacia cena (spracované: 31.5.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)
Najnižšia cena:
A4 1.8 TFSI (88 kW, 6-st. man.) |
27.500 €
|
Základná cena modelu:
A4 2.0 TDI |
31.950 € |
Cena testovanej verzie:
A4 2.0 TDI Prestige |
36.538 € |
Štandardná výbava: |
Bezpečnosť a ochrana: ABS; EBV; EDS; ASR; ESP; brzdový asistent; airbag na strane vodiča a spolujazdca; bočné airbagy vpredu; hlavové airbagy vpredu a vzadu; elektronický imobilizér; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním a oddeleným uzamykaním batožinového priestoru; kontrola zapnutia bezpečnostných pásov; ukotvenie detskej sedačky ISO FIX na sedadle spolujazdca vrátane deaktivátora airbagu spolujazdca
Interiér: elektrické ovládanie okien; stĺpik volantu nastaviteľný vo dvoch smeroch; elektromechanická parkovacia brzda; velúrové koberčeky vpredu a vzadu; elektromechanický posilňovač riadenia; elektrické otváranie veka batožinového priestoru; monochromatický 6,5" monitor; výškovo manuálne nastaviteľné predné sedadlá; stredová opierka rúk vzadu; automatická klimatizácia; látkové poťahy Cosinus; Start-stop systém
Exteriér: vonkajšie spätné zrkadlá elektricky nastaviteľné vyhrievané, kryty lakované vo farbe karosérie; vyhrievané dýzy ostrekovačov čelného skla; tretie brzdové svetlo; hmlové svetlá |
Výbava za príplatok k základnej cene: |
• Prestige (balík výbavy) = 760,00 €
• disky z ľahkých zliatin 7,5Jx17, 5ramenné, pneu 225/50 R17 = 957,00 €
• balík odkládacích priestorov v interiéri = 130,00 €
• delené zadné operadlá, sklápateľné = 326,00 €
• Lichtpaket - balík prídavného osvetlenia interiéru = 214,00 €
• ozdobné lišty z lešteného hliníka okolo okien = 181,00 €
• palubný počítač s farebným displejom = 130,00 €
• siete na batožinu, úchytky a 12 V zásuvka v batožinovom priestore = 106,00 €
• svetelný a dažďový senzor = 141,00 €
• vak na dlhé predmety - odnímateľný = 225,00 €
• vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou = 315,00 €
• multifunkčný kožený volant 4-ramenný = 203,00 €
• lak - perleťová čierna phantom = 900,00 €
|
Aktuálne je v ponuke akciový balík výbavy s označením Prestige za cenu 760 €. Obsahuje bi-xenónové svetlomety s ostrekovačmi, alarm s ochranou proti odtiahnutiu, rádio Concert, akustický parkovací systém vzadu, tempomat, stredovú opierku rúk vpredu, vyhrievané sedadlá vpredu a bluetooth rozhranie. Vďaka akciovému balíku výbavy može zákazník ušetriť 3032 €.
Porovnanie s konkurenciou (spracované: 1.6.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Značka / model |
Audi A4 |
BMW 3 |
Mercedes C |
Lexus IS |
Motor |
2.0 TDI |
318d |
200 CDI BlueEFFICIENCY |
200d |
Stupeň výbavy |
Prestige |
- |
- |
Executive |
|
|
|
|
|
Zdvihový objem motora |
1968 |
1995 |
2143 |
2231 |
Uloženie / počet valcov |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
Preplňovanie |
áno |
áno |
áno |
áno |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
105/4200 |
105/4000 |
100/2800 |
110/3600 |
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) |
320/1750 |
320/1750 |
360/1600 |
340/2000 |
|
|
|
|
|
Prevodovka |
6-stupňová manuálna |
6-stupňová manuálna |
6-stupňová manuálna |
6-stupňová manuálna |
|
|
|
|
|
Pohon |
predný |
zadný |
zadný |
zadný |
|
|
|
|
|
Max. rýchlosť (km/hod) |
216 |
212 |
218 |
205 |
Zrýchlenie (s) |
9,2 |
9,0 |
9,2 |
10,2 |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
4,5 |
4,4 |
5,3 |
5,1 |
Emisie CO2 (g/km) |
119 |
116 |
139 |
134 |
|
|
|
|
|
Pohotovostná hmotnosť (kg) |
1480 |
1410 |
1565 |
1540 |
|
|
|
|
|
Dĺžka (mm) |
4701 |
4624 |
4591 |
4585 |
Šírka (mm) |
1826 |
1811 |
1770 |
1800 |
Výška (mm) |
1427 |
1429 |
1447 |
1440 |
Rázvor (mm) |
2808 |
2810 |
2760 |
2730 |
Počet dverí/miest |
4/5 |
4/5 |
4/5 |
4/5 |
Objem batož. priestoru (l) |
480 |
480 |
475 |
398 |
|
|
|
|
|
Cena modelu bez príplat. (€) |
31.950 |
32.700 |
34.140 |
34.200 |
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) |
36.538 |
38.085 |
39.684 |
35.000 |
Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:
BMW 3
nemá:
8 reproduktorov (má 6 reproduktorov), lak - perleť (má metalízu), denné svetlá s technikou LED
Mercedes C
nemá:
8 reproduktorov (má 4 reproduktorov), lak - perleť (má metalízu), akustický parkovací systém vzadu
má navyše:
kolenný airbag pre vodiča, 2-zónová automatická klimatizácia, predné sedadlá s elektrickým nastavením výšky a operadla, sedadlo vodiča s mechanickou bedrovou opierkou
Lexus IS
nemá:
lak - perleť (má metalízu)
má navyše:
kolenný airbag pre vodiča a spolujazdca, vonkajšie spätné zrkadlá sklápateľné, menič na 6 CD, el. nastavitelné predné sedadlá, nastaviteľná bedrová opierka, kožené čalúnenie, parkovací asistent (senzory) vpredu
Záverečné hodnotenie
Modernizácia modelu prospela, jeho vzhľad je teraz sviežejší. Vyzdvihol by som kvalitné spracovanie interiéru z príjemných materiálov na dotyk aj pohľad a opäť detailne prepracované reflektory, ktoré zaujmú a sú dominantou značky Audi.
Úspešný model strednej triedy, tiež nazývaný reprezentatívne manažérske vozidlo, je určený na premiestňovanie sa za pracovnými povinnosťami, ale nájde si uplatnenie aj ako rodinné vozidlo. Nevýhodou môže byt vstupný otvor do batožinového priestoru na prevoz objemnejších predmetov, ale v porovnaní s konkurenciou je jeho objem na popredných miestach. Ak si zákazník kupuje vozidlo so štyrmi kruhmi, tak počíta, že to niečo stoji. Testovaná A4-ka v tomto prevedení je ideálna pre zákazníka, ktorý chce prémiové vozidlo vybavené primerane potrebám a nepotrpí si na prehnaný luxus. Vo výbave nie sú top príplatky, ale tie najpoužívanejšie, ktoré obsahuje balík výbavy Prestige.
Fotogaléria
Ďalšie testy AUDI:
Test Audi A5 Coupé 2.0 TFSI Quattro
Test Audi Q3 2.0 TDI Quattro
Test Audi A6 3.0 TDI Quattro
Test Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro
Test Audi A1 1.6 TDI Ambition
Dňa: 04.07.2012
Redaktor: Ing. Václav Ptáček
Foto: Ing. Václav Ptáček |