Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Audi A1 Sportback 1.4 TFSI Ambition (06/2012)  Vytlačiť stránku
redaktor: v.ptáček, 10.07.2012;

Na test sme dostali od spoločnosti Porsche Slovakia zaujímavú malú prémiovku A1 Sportback, ale bohužiaľ sa z toho stal len skrátený test na 4 dni a tak nebolo veľa času sa naplno zoznámiť a vychutnať si toto malé autíčko. Predné kolesá poháňal benzínový motor 1.4 TFSI (90 kW), prevodovka bola DSG a výbavový stupeň Ambition.

testoval Václav Ptáček


Od začiatku roka 2012 je na slovenskom trhu v ponuke päťdverový model A1 Sportback, ktorý nadviazal na trojdverový model A1. Sportback dostal navyše zadné dvere a stal sa tak najmenším modelom z rodiny Audi s 5-timi dverami.

Exteriér

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Dizajn vozidla je pútavý a stretol som sa s pozitívnymi reakciami od ľudí. Spredu osloví klasická maska Audi aká je u väčších modeloch. Kapota je po bokoch pretiahnutá do oblasti blatníkov a piate dvere, ktoré sa ťahajú tiež do bokov, sa otvárajú aj s nedelenými skupinovými svetlami. Aby sa zabezpečilo osvetlenie vozidla pri otvorených piatych dverách, tak sú po bokoch batožinového otvoru prídavné menšie svetlá LED, kde zadné červené svetlo svieti do tvaru L a výstražné smerovky ako obdĺžnik. Strecha je ukončená spojlerom.

Príplatkové xenónové svetlomety sú zoskupené tak, že LED denné svietenie oddeľuje smerovky od xenonových šošoviek. Zadné svietenie je tvorené tiež svietiacimi LED pásmi. A1 Sportback je oproti A1-ke väčší o 6 mm na šírku a výšku, rázvor a dĺžku má totožnú.

Interiér

Aj pri najmenšom modeli A1 Sportback viem, že sedím v Audi. Je tu cítiť prémiovosť. Vypracovanie detailov v interiéri nezaostáva od väčších súrodencov rodiny Audi. Dali si záležať a je vidieť, že za týmto autom stojí vývoj, kde sa myslelo takmer na všetko.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok S priestorom na predných miestach som bol spokojný, necítil som sa stiesnene a nemusel som si sťahovať okienko aby som lapal po dychu. Výhľad z vozidla je prijateľný, problém sa vyskytol len keď som zastavil ako prvý na križovatke. Vtedy som sa musel predkloniť, aby som videl hore na semafor. Spätné vnútorné zrkadlo je malé a okrúhle, možno by som prijal väčšie, ale do tohto auta sa hodí.

Športový volant je potiahnutý kožou príjemnou na dotyk, tak ako aj volič prevodovky a páka ručnej brzdy. Predné sedadlá s látkovým poťahom majú bočné držanie tela. V zimnom období cestujúci ocenia vyhrievanie predných sedadiel.

zväčšiť obrázok Medzi otáčkomerom a tachometrom sa nachádza prehľadný displej palubného počítača pre vodiča, kde sa pomocou tlačidiel na multifunkčnom volante prehadzujú potrebné informácie. V strede prístrojovej dosky sa nachádza vyklápajúci displej ako je v modeli Q3. Treba ho manuálne otvoriť alebo zatvoriť. Zvislá konzola je mierne natočená na vodiča. Nachádza sa tu ovládanie rádioprijímača a automatickej klimatizácie a pás tlačidiel (vyhrievanie sedadiel, vyhrievanie zadného skla, vypínanie ESP a kontrolný ukazovateľ pneu). Ovládacie hliníkové prvky klimatizácie majú presné ovládanie, pri otáčaní je cítiť cvakanie po drážkach. Od spodnej časti sa ťahá obruba po voliacu páku, ktorej som sa pri jazde dotýkal pravou nohou. Nebolo to rušivé, ale prijal by som tam trochu viac miesta. Stredová lakťová opierka je výškovo nastaviteľná, výklopná a s odkladacím priestorom. Jej materiálové prevedenie by som prémiovým nenazval a počas jazdy hrkotala. Toto som tu naozaj nečakal. Počas riadenia vozidla slúžila dobre na opretie ruky.

Štyri výduchy v prístrojovej doske sú dizajnovo pekné a majú napodobňovať dýzy prúdových motorov. Vytkol by som ich odrážanie v spätných zrkadlách, hlavne na strane vodiča. Aj keď je pravda, že kým ma na to kolegovia neupozornili, tak som si to nevšímal, ale potom som to videl stále.

O nadštandardnú zvukovú kulisu sa stará Audi Soundsystem s 10 reproduktormi a výkonom 180W. Ku komfortnému cestovaniu prispieva tempomat. Odkladacích priestorov je primerane, ale chýba odkladací priestor na okuliare. Efektné a praktické je podsvietenie vpredu na nohy a pod otvorenými dverami.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Zadné sedenie by som nazval primeraným na to, aká je veľkosť A1-ky. Ja som si s mojou výškou 173 cm za seba sadol v pohode a nad hlavou som mal tiež ešte miesto. Osoby s vyšším vzrastom už ale zápasia s priestorom. Sedadlá sú delené a sklopné. Zadné stredové predelenie s odkladacími miestami na 2-3 nápoje a väčším priestorom sa mohlo doriešiť trošku lepšie a to napr. nejakým zakrytím. Na želanie bez príplatku si môže zákazník zvoliť vzadu tri miesta na sedenie.

Objem batožinového priestoru je 270 litrov, ktorý po sklopení zadných operadiel vyskočí na 920 litrov (po strop). Dvojité dno prispieva k variabilite batožinového priestoru. Aby sa neuberalo z batožinového priestoru, je tu súprava na lepenie pneumatík.

Motor a prevodovka

zväčšiť obrázok Pohon zabezpečuje benzínový radový štvorvalcový motor (objem 1390 cm3) s priamym vstrekovaním a prepĺňaním turbokompresorom (TFSI). Výkon je 90 kW (122 koní) pri 5000 ot./min. a max. krútiaci moment 200 Nm pri 1500 – 4000 ot./min. Pri vytáčaní motora do vyšších otáčok príjemne prekvapí športový zvuk a dynamické rozjazdy malého auta potešia.

Najazdil som 335 km a v podstate celý čas testovania som sa pohyboval len po meste, s výnimkou asi 40 km mimo mesta. Palubný počítač zobrazil priemernú spotrebu 9,0 l/100 km. Výrobca udáva spotrebu v meste na 6,5 l/100 km, takže moja nameraná hodnota riadne odskočila, ale treba uznať, že značná časť jazdenia bola dynamická. Na druhú stranu, pri veľmi kľudnej jazde sa spotreba pohybovala aj tesne pod 6,0 l/100 km. Pri bežnej jazde v meste sa pohybovala spotreba na hodnote medzi 7 – 8 l/100 km.

Asi 3 kilometrová trasa pri rýchlosti 130 km/h bola zvukovo veľmi príjemná, žiadna zvýšená aerodynamická hlučnosť vo vozidle nebola. V meste sa ale cíti A1-ka asi najlepšie a v podstate aj jej veľkosť tomu nasvedčuje. V preplnenom meste, kde je nedostatok parkovacích miest, to je ideálne šikovné autíčko, ktoré ma význam. A keď sa k tomu pridá ešte aj živší motor, tak je to radosť sa voziť. Pri automatickej prevodovke odpadá aj potreba "šibrinkovať" radiacou pákou a tak sa z toho stáva pohodlné mestské autíčko.

zväčšiť obrázok 7-stupnová dvojspojková prevodovka S tronic spolu s motorom pracovala spoľahlivo, ale nie dokonale. Pri prudkej akcelerácii v režime D (zameraný skôr na nízku spotrebu) nastala premkla kým auto vystrelilo vpred. Trochu lepšie to bolo v režime S (zameraný na športovú jazdu, necháva vytáčať motor do vyšších otáčok), ale pokiaľ som chcel čo najviac eliminovať tú premlku, tak som si musel manuálne podradiť a to buď na voliacej páke alebo šikovnejšie pádlami pod volantom. Pri bežnom jazdení pracuje spolu s motorom bezproblémovo, vtedy som ani nepostrehol, kedy preraďuje.

Na piatom prevodovom stupni pri rýchlosti 50 km/h som odčítal otáčky motora 1400 ot./min. Na siedmom prevodovom stupni pri 70 km/h - 1400 ot./min., pri 90 km/h – 1800 ot./min., pri 110 km/h – 2200 ot./min. a pri 130 km/h – 2450 ot./min.

Vozidlo je sériovo vybavené Star-Stop systémom, ktorý prispieva k znižovaniu spotreby.

Podvozok

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Predná náprava je zložená zo vzpier McPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami, oceľovým pomocným rámom a stabilizátorom. Zadná kľuková napráva má priečnu torznú tyč a oddelené rozložené pruženie a tlmenie.

Podvozok (pre vyšší stupeň výbavy Ambition sa montuje športový) je tvrdší, pri veľmi dynamickej jazde na slovenských cestách možno trochu nekľudný, ale vždy som sa mohol spoľahnúť, že ma podrží v zákrutách. Mám z neho dobrý pocit a auto hneď reagovalo na natočenie volanta. Je to taký kompromis medzi pohodlím a športovými jazdnými vlastnosťami.

A1-ka má zaujímavé 17- palcové (5-ramenné) hliníkové liate disky na ktorých je priskrutkovaný dekoračný plast tmavšej farby. Vyzerajú veľmi pekne. A prispeli tiež k tvrdšiemu prejavu počas jazdy.

Bezpečnosť

K bezpečnosti A1-ky prispieva bohatá škála bezpečnostných prvkov: ABS, ASR, EBV, EDS, ESP, airbag na strane vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu vrátane hlavových airbagov, opierky hlavy vpredu a vzadu. Testami Euro NCAP prešla len trojdverová A1-ka v roku 2010 a získala 5-hviezdičiek.

Záverečné hodnotenie

Vozidlo je určené pre mladých alebo ako ďalšie vozidlo do rodiny. Zákazníkov si určíte nájde. Je to taký dizajnový skvost. Štýlový dizajn so xenónovými svetlami s LED denným svietením a kontrastnými diskami zaujmú. Chcelo by to ale výraznejšiu farbu, lebo dizajn je pútavý, ale tá farba tomu nedáva správny šmrnc. Taká červená alebo oranžová by bola magnetom pre oči a pritiahla by pohľady. Je tu možnosť dovybaviť si A1-ku Sportback podľa svojich predstáv nespočetným množstvom farebných a materiálových kombinácií.

Vozidlo je dynamické a dá sa s ním zabaviť, ale pri akčnej jazde s ťažkou nohou na plynovom pedáli rastie spotreba do vyšších hodnôt.

Otázna je cena. V takomto prevedení a výbave je cena vozidla 29470 € (z toho cena príplatkovej výbavy je 7290 €). O adekvátnosti tejto ceny by sa dalo polemizovať. Jedná sa o malé vozidlo, ktoré má na sebe štyri kruhy a v podstate nemá prémiovú konkurenciu v 5-dverovom prevedení. Prípadní konkurenti ako napr. Alfa Romeo Mito a Citroen DS3 sú len 3-dverové. Hlavné konkurenčné značky BMW a Mercedes ani nemajú koho postaviť ako priamu konkurenciu. Čiže z tohto faktu vyplýva, že si Audi s modelom A1 Sportback vytvorilo sľubnú pozíciu na trhu a môže sa hrať s cenou.


Fotogaléria


zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Ďalšie testy AUDI:
Test Audi A4 2.0 TDI Prestige
Test Audi A5 Coupé 2.0 TFSI Quattro
Test Audi Q3 2.0 TDI Quattro
Test Audi A6 3.0 TDI Quattro
Test Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro
Test Audi A1 1.6 TDI Ambition

Dňa: 10.07.2012
Redaktor: Ing. Václav Ptáček
Foto: Ing. Václav Ptáček

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]