Renault Mégane (novinka 1/2009)
redaktor: j.cvopa, 15.01.2009;

Nový Renault Mégane, sexi, príťažlivý a pútavý hatchback

Línie Nového Renaultu Mégane sú nápadné, dynamické a zároveň elegantné. Je to vozidlo so športovým nádychom a vášňou pre jazdu. Robustné vozidlo prezentuje vysokú kvalitu konečných úprav a použitých materiálov. Nový Renault Mégane využíva pokrok dosiahnutý v oblasti spoľahlivosti a životnosti v celom modelovom rade. Interiér Nového Renault Mégane je ergonomický a komfortný. Uprostred palubnej dosky zaujme analógovo-digitálne zobrazenie funkcií, ktorého farebné prevedenie uľahčuje čítanie. Zdedil množstvo prvkov výbavy pochádzajúcich z vyššieho segmentu ako je automatická parkovacia brzda, prístupová karta a štartovanie s voľnými rukami so zatváraním na diaľku, navigačný systém Carminat Bluetooth® DVD a zákazkový systém audio "3D Sound by Arkamys®".

zväčšiť obrázok Nový Renault Mégane ponúka dynamické vlastnosti, naznačené dizajnom: kontrola, presnosť a účinnosť pridáva na jeho príťažlivosti a na radosti z jazdy. Disponuje širokou škálou kompletne prepracovaných motorov dCi a TCE, účinných a zároveň rešpektujúcich životné prostredie. Ide hlavne 4 naftové motory s emisiami nižšími ako 120g CO2/km. Recyklovateľné časti predstavujú až 95% hmotnosti vozidla a až 12% plastových dielov pochádza z recyklovaných materiálov, čo predstavuje v priemere 22 kg plastov na jedno auto.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Nový Renault Mégane bol vytvorený tak, aby ponúkol najvyššiu mieru bezpečnosti vo svojej kategórii. Z modelu Laguna III zdedil dvojitý snímač bočného nárazu a dvojkomorové airbagy hrudníka/panvy, čo sú prvky umožňujúce minimalizovať následky bočných nárazov. V roku 2010 bude rodina Nového Mégane tvorená šiestimi modelmi s jednoznačnou a rozhodnou osobnosťou. Tieto modely, prispôsobené požiadavkám klientov na európskych trhoch, sa budú vyrábať v meste Palencia (Španielsko) a v Douai (Francúzsko). V priebehu dvoch rokov dizajnéri a technici Renaultu sústredili svoje sily do troch oblastí vývoja: posilniť osobnosť každého člena rodiny Mégane, zabezpečiť rovnováhu medzi výkonmi a výbavou a dosiahnuť cieľ "best in class" vo všetkých základných vlastnostiach.

Zreteľný a charakteristický štýl pre prvého člena novej rodiny Renault Mégane

Nový Mégane je výsledkom vývoja dizajnu, ktorý vyjadruje súčasne dynamiku, športového ducha a intenzívny pocit robustnosti, kvality a trvanlivosti, hovorí Fabio Filippini, riaditeľ dizajnu Renault. Nový Mégane otvára cestu obnovovania ponuky Renault v segmente kompaktných vozidiel. V línii konceptu Mégane Coupé, predstaveného v Ženeve na jar 2008, dizajn Nového Renault Mégane je naozaj príťažlivý.

Objektívne pokušenie
zväčšiť obrázok Oddelenie dizajnu Renault úzko spolupracovalo s projektovými technikmi, aby sa im do génov Nového Mégane podarilo zakódovať vhodné tvary so športovým výrazom. Výsledkom je 4,30 m dlhý rodinný hatchback s dynamickými líniami vďaka prednému a veľmi krátkemu zadnému previsu, s rázvorom 2,64 m, skosenou strechou a širokým rozchodom kolies. Je to svojrázne vozidlo, ktorého predná časť predstavuje silnú osobnosť: kapota zbiehajúca sa až k logu vytvára oblúk, ktorý prechádza k stĺpikom čelného skla. Prúdnicový tvar svetlometov sleduje plynulú líniu, ktorá ich spája s otvorom prístupu vzduchu, čo posilňuje prenikavý pohľad a rozhodný výraz Nového Renault Mégane. Silná osobnosť vozidla sa prejavuje aj v jeho zadnej časti v predĺženej línii, optických blokov skladajúcich sa z dvoch častí, čo uľahčuje prístup do batožinového priestoru. Románsky vplyv je viditeľný v elegantných krivkách prechádzajúcich do zaoblenia bočných strán vyžarujúcich harmóniu, príťažlivosť a dynamiku. Profil s výraznou hnacou silou a rozmermi podčiarkujú jeho vlastnosti a dávajú prísľub potešenia za jazdy.

Charakteristická robustnosť a kvalita
zväčšiť obrázok Na prvý pohľad Nový Renault Mégane vyžaruje dojem robustnosti a kvality. Tento pocit je obzvlášť vynútený širokými a plnými tvarmi. Z profilu mohutné predné blatníky pokračujú charakteristickou líniou smerom dozadu a zvýrazňujú mohutnosť vozidla. Široký rozchod kolies (1,55 m) zabezpečuje dobrú stabilitu vozidla. Tento pocit stability podčiarkuje tvar jeho zadnej časti a skosené zadné okno. Rozmery Nového Renault Mégane, dizajn obvodových línií a veľkoplošné dvere dodávajú pocit bezpečia. Spojenie plynulých línií a plných tvarov umožňuje maximalizovať svetelné odrazy karosérie metalických odtieňov, hlavne novej modrej "Ecume" farby. Osobitá pozornosť bola venovaná zmenšeniu niektorých častí karosérie (napr. stĺpik čelného skla, kryt palivového otvoru). Predné a zadné nárazníky majú diskrétne zapracované snímače parkovacieho asistenta. Strecha Nového Renault Mégane bola tiež predmetom starostlivého spracovania laserovým zváraním, aby sa nemuseli použiť strešné okrasné lišty.

zväčšiť obrázok Vo vnútri nachádzame intuitívne pracovisko vodiča. "Vzdušný" rozmer palubnej dosky je daný čistými vodorovnými líniami zvýraznenými krivkou okrasnej lišty. Ovládače nevyhnutné pri riadení a pobyte na palube sú na dosah. Sústreďujú sa okolo volantu a na stredovej konzole, aby uvoľnili maximálny priestor pre cestujúcich. Kvalita materiálov a spracovanie bolo tiež predmetom starostlivej práce na interiéri: integrovaný štít palubnej dosky s jemných povrchom na dotyk, odolným voči neustálemu používaniu a slnečným lúčom. Stierače sú zamaskované za líniou kapoty, nielen z estetických dôvodov, ale ja kvôli lepším akustickým a aerodynamickým vlastnostiam. Osobitá pozornosť bola venovaná dekoračným prvkom na dosiahnutie rôznorodej a odlišnej atmosféry v závislosti od úrovne prevedenia. Zákazníci si budú môcť vybrať svetlé elegantné prevedenie, alebo tmavšie so športovým nádychom. Nový Renault Mégane bude mať k dispozícii kompletnú škálu príslušenstva zahŕňajúcu doplnky na karosériu, ale tiež prvky na zvýšenie pohodlia a počtu odkladacích priestorov.

Špičková ergonómia: intuitívne ovládanie, komfort a užitočné technológie

Heslo: predvídavosť a komfort
zväčšiť obrázok Nový Mégane je vozidlo, v ktorom sa ľahko udomácnite vďaka ergonómii a zjednodušeným prepojeniam. Ak si vodič po prvýkrát sadne za volant Nového Renault Mégane, odhalí novú palubnú dosku s ukazovateľmi s kombinovaným zobrazovaním. Spája analógové zobrazovanie otáčkomeru a digitálny centrálny displej, ktorý zaručuje ľahké a rýchle prečítanie údajov a lepšiu zrakovú kontrolu rýchlosti. Centrálny displej zahŕňa tempomat-obmedzovač rýchlosti, stav paliva a teplotu, ukazovateľ otvorených dverí a tlak vzduchu v pneumatikách.

Novinkou Renaultu je tempomat-obmedzovač rýchlosti s novým rozhraním. Ak vodič aktivuje funkciu tempomatu, maximálna rýchlosť sa zobrazí v hornej časti tachometra spoločne s oblúkovou kontrolkou okolo centrálneho displeja. Ak pri zapnutom tempomate vodič prekročí nastavenú rýchlosť, kontrolka svieti na červeno a maximálna rýchlosť bliká. Toto farebné technické riešenie je nielen predvídavé a funkčné, ale znižuje reakčný čas a zvyšuje bezpečnosť.

zväčšiť obrázok Konštrukcia sedadiel, ich tvar a použité materiály umožňujú pohodlné cestovanie na dlhé vzdialenosti. Doplnkom k nastavovaniu volantu do výšky aj hĺbky sú praktické ovládače nastavenia sedadla, pomocou ktorých môže vodič v priebehu niekoľkých sekúnd nastaviť sklon svojho operadla a opierky hlavy, zmeniť nastavenie sedadla v bedrovej oblasti, alebo zmeniť výšku sedáka (v rozmedzí 70 mm).

Príjemný pocit z cestovania je rozšírený o zvukový zážitok a výnimočné kvalitným interiérom "best in class", čo sa týka aj priestoru vo výške lakťov vpredu. Objem batožinového priestoru 405 dm3 patrí medzi najväčší v segmente. Prístup uľahčuje nízka nakladacia hrana a doširoka sa otvárajúce zadné výklopné dvere s osadením jednej časti zadných svetiel. Zadná lavica 2/3-1/3 umožňuje prispôsobiť objem úložného priestoru vďaka ergonomickým a ľahko prístupným ovládačom. V Novom Renault Mégane sa nachádzajú dôvtipné odkladacie priestory pod podlahou vpredu známe z predchádzajúceho modelu Mégane II.

zväčšiť obrázok Spŕška výbavy pochádzajúca z vyššieho segmentu - Renault venoval osobitú pozornosť ergonómii miesta vodiča a intuitívnosti rôznych ovládačov v Novom Mégane, aby splnil požiadavky zákazníkov. V kabíne sa nachádza množstvo výbavy pochádzajúcej z vyššieho segmentu, aby sa zjednodušilo riadenie vozidla a pobyt na palube.

Nový Renault Mégane má k dispozícii kartu na prístup a štartovanie "s voľnými rukami" so zatváraním na diaľku. Dvere sa zamykajú automaticky, ak sa vodič aj s kartou vzdiali od vozidla, alebo aktívne stlačením tlačidla umiestneného na kľučke dverí. Ak sa priblížite rukou k ľubovoľnej kľučke alebootvoríte batožinový priestor, dvere sa odomknú. Lokalizácia na diaľku "remote lighting", pomáha vodičovi rozpoznať svoje vozidlo vďaka rozsvieteniu svetiel ovládaných tlačidlom na karte.

zväčšiť obrázok Ďalšie funkcie komfortu, ktoré ponúka Nový Renault Mégane: automatická parkovacia brzda, ktorá sa zatiahne automaticky po vypnutí motora a uvoľní sa po naštartovaní vozidla jednoduchým stlačením plynového pedálu. Tento systém uľahčuje vodičovi rozbiehanie do kopca s úplnou ľahkosťou. Môže sa aktivovať ručne pomocou ovládača umiestneného na stredovej konzole.

Nový Renault Mégane má v ponuke dva navigačné systémy GPS: Carminat Bluetooth® CD (dvojrozmerná farebná navigácia na 7'' obrazovke s centrálnym ovládaním) alebo Carminat Bluetooth® DVD (trojrozmerná navigácia vyššej triedy) v ponuke vo vyššom segmente. Carminat Bluetooth® DVD združuje tri zariadenia: navigačný systém GPS, autorádio CD a MP3 a ovládanie telefónu Bluetooth®. Páčkový ovládač umiestnený do stredu centrálnej konzoly umožňuje ľahké a rýchle ovládanie.

zväčšiť obrázok Pre tepelnú pohodu všetkých cestujúcich je Nový Renault Mégane štandardne vybavený klimatizáciou. Automatická dvojzónová klimatizácia je v ponuke len v niektorých verziách. Umožňuje vodičovi aj spolujazdcovi individuálne nastavenie teploty a vlastné vetranie pomocou ovládačov "Soft-Auto-Fast". V režime "Auto" systém optimalizuje úroveň tepelného a zvukového komfortu. Program "Soft" zmierňuje dosahovanie úrovne požadovaného komfortu, čo je výhodnejšie pre cestujúcich vpredu. Režim "Fast" zosilňuje a zrýchľuje účinok požadovaného komfortu v celej kabíne.

Nový Mégane využíva kompletnú ponuku autorádií so systémom šitým na mieru vyššej triede vyvíjaný v spolupráci s firmou Arkamys® nazvaného "3D Sound by Arkamys®". Spoločnosť, ktorá sa už niekoľko desaťročí špecializuje v oblasti digitálneho audia vyvinula softvér, ktorý zväčšiť obrázok umožňuje dosiahnuť kvalitný zvuk s priestorovým efektom. Tento systém okrem iného ponúka zážitok z počúvania pre všetkých cestujúcich vo vozidle. Pre vyššiu účinnosť sa na príjem rádia používa dvojitá anténa, z toho jedna vonkajšia a druhá integrovaná v zadnom skle.

Nový Renault Mégane poskytuje možnosť zapojenia cez konektor RCA v sérii na centrálnej konzole, pomocou ktorej je možné počúvať hudba z prenosného prehrávača. Doplnok Plug & Music dáva vodičovi väčšie možnosti ovládania prenosných zariadení (pripojenie USB, prehrávač alebo iPod®) prostredníctvom ovládačov na volante so zobrazovaním menu a zoznamu skladieb na prístrojovej doske.

Zážitok z jazdy zanechá úžasný zážitok

Akčný, presný a presvedčivý Nový Renault Mégane ponúka ukážkové vlastnosti
zväčšiť obrázok Nový Mégane ponúka reakčné a dynamické vlastnosti a radosť z jazdy podľa očakávania vyvolaných svojím dizajnom. Značné úsilie venovali pracovné skupiny technikov pri zostavovaní podvozku. Predná náprava typu pseudo-MacPherson je spojená s rámom novej konštrukcie, čím sa minimalizuje bočné posúvanie rámu a zaručuje dokonalé smerové vedenie. Nový posilňovač riadenia sa vyznačuje lepšou synchronizáciou medzi pokynom vodiča a odozvou systému, čím sa redukuje zotrvačnosť volantu. Zadná náprava je založená na programovanej deformácii nosníka uzavretého profilu, ktorý je ľahký a poskytuje vyššiu odolnosť voči skrúteniu. Zjednotenie týchto technológií viedlo k zlepšeniu reakcií vozidla a k lepšej stabilite v zákrutách bez znižovania pohodlia cestujúcich.

zväčšiť obrázok Dynamické vlastnosti podvozku Nového Mégane dopĺňa brzdová sústava na najvyššej úrovni vo svojej kategórii. Pri prudkom brzdení využíva veľkoryso navrhnutý brzdový systém. Pomocou odvetrávaných kotúčových bŕzd s priemerom 296 mm vpredu a 260 mm vzadu Nový Mégane zabrzdí pri opakovanom brzdení z rýchlosti 100 km/h na vzdialenosti 37 m, čo predstavuje najkratšiu brzdnú dráhu v segmente. Nový Mégane poskytuje presné a bezpečné jazdné vlastnosti, čo je predpokladom spoľahlivej dynamickej jazdy.

Dynamika a rešpektovanie životného prostredia: triumf modelov dCi a TCE
Od svojho uvedenia na trh bude mať Nový Mégane v ponuke úplne obnovené motory dCi a TCE (Turbo Control Efficiency), ktoré spájajú striedmosť a potešenie z jazdy. Tieto motory sú schopné poskytnúť krútiaci moment a výkon v širokom spektre otáčok vrátane oblasti nižších otáčok. Nový Renault Mégane ťaží z tejto skutočnosti. K dispozícii má škálu výkonných motorov a prevodoviek vhodných na dynamický štýl jazdy.

Motory dCi
Motory 1,5 dCi 85 a dCi 105 sú chvályhodné svojimi výkonmi a poskytovanou radosťou z jazdy. Tieto dva motory produkujú menej emisií ako 120g CO2/km. Nový motor 1,9 dCi 130 využíva najlepšiu technológiu dCi v oblasti spaľovania a prepĺňania. Emisie len 135g CO2/km. Jeho maximálny výkon 130 k (96 kW) je veľmi rýchlo k dispozícii už pri 3750 ot./min (oproti 4000 ot./min) a s krútiacim momentom 300 Nm pri 1750 ot./min (oproti 2000 ot/min). Motor 2,0 dCi 160 k rozšíri túto ponuku od júna 2009.

Ponuka benzínových motorov
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Ponuka benzínových motorov bude pozostávať z 1.6 16V s výkonom 100 k (5-st. prevodovka) a 110 k (6-st. prevodovka), 2.0 TCE s výkonom 180 k. Najnovší benzínový motor z dielne Renault, 1,4 TCE 130, bude v ponuke od apríla 2009. Vyvíjaný v rámci Aliancie Renault-Nissan, dokonale odráža odborné znalosti dosiahnuté v oblasti "downsizing". Tento nový motor s objemom 1397 cm3 s výkonom motora 1.8 l (130 k), krútiacim momentom motora 2.0 l (190 Nm) a emisiami CO2 nižšími ako motor 1.6 l, sa ukazuje ako obzvlášť striedmy a rešpektujúci životné prostredie. V závislosti od verzie tieto motory môžu byť spriahnuté s 5 alebo 6-stupňovými manuálnymi prevodovkami.

Nový Mégane bude mať k dispozícii motory kompatibilné s biopalivami, pre bioetanol, ako aj pre bionaftu (nie na Slovensku). Nový Mégane je ľahší o 8 kg oproti svojmu predchodcovi, napriek tomu že je väčší a priestrannejší. Znížená hmotnosť a vhodné aerodynamické vlastnosti mu umožňujú dosahovať nízku spotrebu a produkciu emisií CO2 bez ujmy na výkonoch a jazdných vlastnostiach.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Nový Mégane je jedným zo „spoločensky najzodpovednejších“ vozidiel vo svojej kategórii. Celkovo viac ako 70% predaja bude v súlade s označením Renault eco² spĺňajúc súčasne tri kritériá:
- produkcia emisií CO2 je nižšia ako 140g/km, alebo má motory kompatibilné s biopalivami
- vyrobený v závode certifikovanom podľa normy ISO 14001
- recyklovateľný z 95 % a obsahuje aspoň 5% recyklovateľných plastov.

Nový Renault Mégane - dokonalá bezpečnosť
Tak ako jeho predchodca, Nový Mégane sa svojou koncepciou radí do "best in class" vo svojom segmente. Renault prirodzene využil výskum uskutočnený v LAB1 a bohaté technické vedomosti, aby vyvinul celú paletu bezpečnostnej výbavy navrhnutej z hľadiska reálnych situácií pri jazde. Nový Mégane využíva rozsiahle znalosti Renaultu v oblasti bezpečnosti, ktoré boli vyvíjané s cieľom stať sa príkladom v tejto oblasti. Nový Mégane je 11-tym automobilom značky Renault, ktorý získal najvyššie hodnotenie bezpečnosti EuroNCAP. Zároveň sa hodnotením 37 z 37 možných bodov (ochrana dospelých pasažierov) stal najbezpečnejším vozidlom vo všetkých kategóriách na svete (rovnako ako Nissan Qashqai).

5 hviezdičiek pre nový Renault Mégane

zväčšiť obrázok Z hľadiska aktívnej bezpečnosti a ako aj celý modelový rad Renault, Nový Mégane má rôzne zariadenia, ktoré pomáhajú vodičovi predchádzať riziku na ceste. Táto výbava zahŕňa kontrolky nezapnutých bezpečnostných pásov na 5 miestach, systém kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách, bixénónové svetlomety s natáčateľnými stretávacími svetlami pri prejazde zákrutou, tempomat/obmedzovač rýchlosti, automatické zapínanie svetlometov a automatické spustenie stieračov. Nový Mégane je pre kritické situácie vybavený ABS, EBD a podporou brzdenia v kritickej situácii. Tieto zariadenia sú v závislosti od verzie doplnené ESC (Electronic Stability Control) s funkciou kontroly nedotáčavosti (CSV).

zväčšiť obrázok Z hľadiska pasívnej bezpečnosti má Nový Mégane navrhnutú karosériu s programovanou deformáciou, ktorá pohlcuje energiu pri náraze, aby čo najlepšie ochránila kabínu a život cestujúcich. Použité materiály, vrátane ocele s vysokou, veľmi vysokou, ba dokonca veľmi, veľmi vysokou medzou elasticity zaručujú maximálne pohltenie a rozloženie kinetickej energie. Kontrolovaná deformácia zaručuje, že cestujúci podstupujú zmenšovanie síl a tieto sú spriahnuté so systémom ochrany Renault 3. generácie (SRP3), ktorý zaručuje ochranu na veľmi vysokej úrovni. SRP3, jedinečný systém na trhu, berie do úvahy silu nárazu a morfológiu cestujúcich. Pozostáva z dvojitého napínača (zabraňuje pohybu tela smerom dopredu zatiahnutím pásu v úrovni hrudníka a panvy), obmedzovača sily napínania (znižuje tlak vyvolaný bezpečnostným pásom na hrudník) a adaptívnych dvojkomorových airbagov (ktoré sa spúšťajú presne vtedy, ak je to potrebné a znižujú účinok nárazu). Systém zaručuje najlepšiu možnú ochranu proti podkĺznutiu, čo predstavuje ochranu proti vykĺznutiu panvy popod spodnú časť bezpečnostného pásu, aby sa predišlo množstvu úrazov v brušnej oblasti v prípade nárazu. Zámka bezpečnostného pásu je umiestnená vyššie, čím je zjednodušené zapínanie a prístup.

zväčšiť obrázok Bočný náraz je častou príčinou smrteľných úrazov (veľmi slabá ochranná zóna), ale špeciálne cieľavedomý vývoj v tejto oblasti priniesol významný pokrok. Nový Mégane zdedil dvojitý snímač bočného nárazu a dvojkomorový airbag na ochranu hrudníka a panvy použitý v Lagune III. Tento airbag podľa potreby prispôsobuje tlak na hrudník a panvu, pričom na oblasť panvy, ktorá je viac exponovaná ako hrudník, pôsobí trojnásobne vyšší tlak. Opierky hlavy novej generácie, ktorej vodiace tyče sa posúvajú v opierke a nie v hornej časti sedadla, zaručujú zvýšenú ochranu šije pri náraze zozadu. Odkedy sa v operadle nenachádzajú pevné prvky, cestujúci sa môže pohodlne oprieť o operadlo, až kým sa hlavou nedotkne opierky hlavy, čoho výsledkom sú menšie pohyby hlavy a hrudníka.

Nový Renault Mégane: osobnosť rodiny

Mégane: mnohočlenná rodina sa stala populárnou
zväčšiť obrázok S celkovým počtom viac ako 8,5 milióna predaných kusov na svete od svojho uvedenia v roku 1995, je príbeh Méganu predovšetkým obchodným úspechom. Sedem typov karosérií rodiny Mégane prevážajúcich milióny zákazníkov sa vyrába na troch kontinentoch (Európa, Južná Amerika, Ázia) v deviatich výrobných závodoch a predáva sa vo viac ako 75 krajinách mimo západnej Európy. V západnej Európe si Mégane získal dôveru náročnej klientely, ktorá hľadala kombináciu medzi pohodlím pri cestovaní, špičkovou bezpečnosťou, ľahkou prevádzkou a nízkymi nákladmi. Modely Mégane boli dlhodobo na vrchole hitparády predaja v Európe s množstvom ocenení: automobil roka 1998 pre Scénic I v roku 2003 pre hatchback Mégane II, 1. vozidlo s 5 hviezdičkami Euro NCAP v segmente kompaktných vozidiel v roku 2003 pre hatchback.

Rozmanitosť a inovácia
zväčšiť obrázok Scénic ako prvé jednopriestorové vozidlo vo svojej kategórii, vytvoril segment MPV pokračujúc v priekopníckej filozofii Renaultu, keď v roku 1984 bol na trh uvedený model Espace a v roku 1993 Twingo. "Revolúcia Scénicu" spustila reťazovú reakciu v automobilovom sektore a vytrhla veľkú časť konštruktérov zo zabehnutých koľají. Mégane Coupé Cabriolet ako prvé kupé-kabriolet ponúkal sklenú strechu v sérii. Vo svojej kategórii uvádza novinku zaručujúc rovnakú úroveň bezpečnosti ako v hatchbacku, hlavne vďaka zariadenie proti podkĺznutiu. V rokoch 2003 a 2004 je Renault prvým automobilovým konštruktérom ponúkajúcim dva typy karosérií kompaktných jednopriestorových vozidiel: Scénic (5-miestny) a Grand Scénic (5 a 7-miestny).

V rokoch 2004 a 2005 je Renault Mégane (vrátane všetkých typov karosérií) najpredávanejším modelom na západoeurópskom trhu. Vyrábaný v Južnej Amerike, Turecku a Iráne, jeho popularita rastie aj na iných kontinentoch. Koncom roku 2007, po 13 rokoch existencie, sa umiestnil v top 5 najpredávanejších vozidiel v západnej Európe. Vo svojom segmente predstavuje takmer 10% podiel na trhu.

Segment kompaktných vozidiel v Západnej Európe: trh s viac ako 5 miliónmi vozidiel
zväčšiť obrázok Viac ako 5,2 milióna vozidiel uvedených do premávky v roku 2007 v Západnej Európe, segment "strednej veľkosti" predstavuje viac ako 1/3 európskeho automobilového trhu a zostáva najdôležitejším z hľadiska objemu. Následkom "revolúcie jednopriestorových vozidiel" začiatkom roku 2000, segment zaznamenal obrovský vplyv kompaktných SUV, ktorých predaj sa počas 10 rokov sedemnásobne zvýšil. Segment C zaznamenal nárast o + 1,4 % v roku 2007 oproti roku 2006.

Dnes je automobilový sektor nabitý konkurenciou: pre európskych zákazníkov je v ponuke viac ako 100 modelov vyrábaných najväčšími svetovými výrobcami automobilových značiek. Ponuka je s 10 typmi karosérií veľmi rôznorodá (3 a 5-dverový hatchback, kupé, sedan, kombi, kupé-kabriolet, MPV krátke a dlhé, SUV a société). Hatchback a sedan predstavujú viac ako polovicu vozidiel predaných v roku 2007 a zostávajú "tradičným" typom karosérie. Posledných desať rokov sa od týchto typov karosérii postupne upúšťa, ich objem predaja sa však nakoniec stabilizoval. Druhým najobľúbenejším typom karosérie je MPV. Viac ako 30% zákazníkov tohto segmentu si vyberá tento typ vozidla. V Západnej Európe sa objem predaja MPV neustále mierne zväčšuje, pričom v roku 2007 zaznamenal nárast o 1,4 % v porovnaní s rokom 2006.

Zaručiť dlhodobé a rentabilné ekonomické podmienky
postup recyklacie Kompaktné SUV zaznamenávajú v Západnej Európe úspech už 5 rokov so 4% podielom na trhu v segmente s približne 25 rôznymi modelmi. Všetky analýzy smerujú k stabilizácii segmentu, hlavne z dôvodu zamerania sa legislatívy na znižovanie emisií znečisťujúcich životné prostredie. Kompaktné vozidlá zastávajú najlepšiu pozíciu z hľadiska rovnováhy medzi potešením z jazdy, priestorom kabíny a produkciou emisií CO2. Podiel naftových motorov v Západnej Európe dôsledne stúpal, čo v roku 2007 predstavovalo 60% v segmente (25% v roku 1995). Tento nárast bol dosiahnutý výkonmi motorov z hľadiska emisií CO2, priaznivo prijatý vo väčšine krajín Západnej Európy, kde Mégane II predstavuje viac ako 70% predaja verzií s naftovými motormi.

Cena vstupenky na Nový Mégane sa vyšplhala na 1,8 miliardy eur. Zahŕňa náklady potrebné na vytvorenie šiestich nových karosérií a ich výrobu v španielskom meste Palencia a francúzskom Douai. Náklady na výskum a vývoj boli obsiahnuté v prísnych zadávacích podmienkach. Niektoré technológie vyvíjané pre Novú Lagunu boli použité aj pre Nový Mégane. Ako pri Novej Lagune, tak aj Nový Mégane na základe "Plánu vynikajúcej kvality" využil poznatky vývoja realizovaného vďaka používaniu najlepších postupov a procedúr Renault, hlavne v rámci Systému koncepcie Renault (SCR) a Systému výroby Renault (SPR). Vysoko náročné požiadavky aplikované na všetkých úsekoch spoločnosti sú prospešné pre celý modelový rad.

recyklovane plasty Dôležitý je prístup "carry-over", ktorý sa využíval pri niektorých dieloch Novej Laguny a ostatných vozidlách modelového radu Renault, ako aj pri zavádzaní Mégane II do výroby mal za následok významné zníženie výrobných nákladov o 30% ako pri predchádzajúcej generácii. Uvedenie druhej generácie Mégane viedlo k vyšším investíciám vo výrobných závodoch, ktoré boli následne zmodernizované, obzvlášť nová valcovňa plechov. Základná konštrukcia Nového Mégane je rovnaká ako v prípade Mégane II, pričom už vtedy bola na vysokej úrovni. Prístup "carry-over" prevzatý z Méganu II zahŕňajúci nielen platformové komponenty, ale aj základné mechanické časti, súčiastky a technické riešenia sa ukázal ako významný pri znižovaní výrobných nákladov. V konečnom dôsledku priniesol minimálne obmedzenia, keďže dizajnérom ponechal voľné ruky.

Zlepšovanie výrobného plánu je zárukou optimálneho využívania výrobných kapacít. Rentabilita takéhoto programu je vo veľkej časti zaručená splácaním pohľadávok prevádzkových nákladov existujúceho výrobného zariadenia. Na podporu optimálnej vyťaženosti oboch európskych výrobných závodov, Palencia a Douai, Renault rozdelil výrobu šiestich členov novej rodiny Mégane do dvoch miest. Nový Mégane hatchback sa bude vyrábať v španielskom výrobnom závode. Toto nové preskupenie výrobných miest špecializovaných na určitý typ karosérie umožňuje znižovať výrobné náklady a lepšie využiť potrebné investície na výrobu každej karosérie.

zväčšiť obrázok 810 miliónov eur investovaných do výroby bolo rozdelených nasledovne: 370 miliónov eur sa investovalo na dodávateľov a 440 miliónov eur do výrobných závodov, hlavne do závodu v Douai a Palencia. Spolupráca s dodávateľmi, navrhovanie optimálnej kapacity a odstránenie zdvojovania nástrojov prinieslo úsporu 125 miliónov eur. Zdroj niektorých sériovo vyrábaných súčiastok vo Východnej Európe a Ázii umožňuje znižovanie nákladov na ich nákup. Procesy kontroly kvality sú však rovnako náročné ako pri tradičnom zásobovaní a výsledky sú rovnaké: počet chybných súčiastok je 30 z jedného milióna.

Vo výrobných závodoch boli investície v porovnaní s Méganom II zredukované na polovicu. Boli rozdelené na dve miesta : 250 miliónov pre výrobný závod v Douai a 190 miliónov eur pre výrobný závod v Palencii.

  • Nákup náradia na výrobu nových dielov a výmena robotov v lisovni predstavujú 180 miliónov eur investovaných na troch miestach: Palencia a Valladolid (kde sa realizuje 60% lisovania 3 karosérií) v Španielsku a Douai vo Francúzsku.



  • Valcovňa, automatizovaná na 95%, bola zmenená investovaním 215 miliónov eur, čo je takmer polovica sumy investovaná do závodu v Palencii. Nákup 100 robotov umožňuje dosiahnuť výsledky v oblasti kvality a trvanlivosti na vyššej úrovni ako pri predchádzajúcej generácii. Tieto nástroje dopĺňajú valcovňu, ktorá bola uvedená do prevádzky pred piatimi rokmi, a ktorá sa zaraďuje medzi najlepšie na svete.



  • Lakovňa v Palencii, značne robotizovaná a obnovená v roku 2002, si vyžadovala investíciu na prispôsobenie súčasného vybavenia vo výške 7 miliónov eur.



  • Montážne linky využili investíciu 32 miliónov eur určenú predovšetkým na obnovu súčasných zariadení pre vozidlá novej rodiny Mégane. Investície boli využité tiež na zlepšenie pracovných podmienok inštalovaním vysokozdvižnej plošiny v Palencii, čo poskytuje lepšiu ergonómiu pracovného miesta. Uvedenie procedúr "strip and build" použitých v Nissane počas spúšťacej fázy umožnilo pracovníkom udržať vysokú mieru presnosti od začiatku výroby nových modelov.



  • zväčšiť obrázok Náklady na rozbehnutie výroby sa vyšplhali na 67 miliónov eur a klesajú vďaka zosúladeniu procesov a metód oboch výrobných závodov. Predchádzajúce rozbiehanie výroby Nového Twinga (Novomesto) v Slovinsku alebo Novej Laguny (Sandouville) a Nového Kangoo (MCA Maubeuge) vo Francúzsku, umožnilo zúžitkovať najlepšie postupy a zabezpečiť rýchle a riadené spustenie montážnych liniek na výrobu Nového Mégane.



  • Rentabilita investícií
    Výroba rôznych typov karosérií Nového Mégane je naplánovaná v skrátenom období. Renault obnoví svoju ponuku v segmente v Západnej Európe do dvoch rokov .

    Zdroj: Tlačová správa Renault Slovensko, s.r.o.
    Dňa: 15.1.2009





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=605