Elektromobil Citroën C-Zero (03/2011)
redaktor: k.zechmeister, 10.03.2011;

Vďaka spoločnosti CITROËN SLOVAKIA, s.r.o., importérovi vozidiel Citroën na Slovensko, sme mali možnosť na krátku chvíľu prísť do kontaktu s prvým plne elektrickým vozidlom tejto značky.

Model C-Zero, vyvinutý v spolupráci so značkou Mitsubishi, sa dizajnovo zaraďuje medzi malé vozidlá. Jeho dvojčatá sa volajú Mitsubishi i-MIEV a Peugeot iOn. Karoséria je oblúkovitá, úzka a vysoká. V čiernej farbe a zo zliatinovými diskami však vyzerá vozidlo elegantne. Vpredu zaujmú čierne výplne svetlometov a jeden obrovský stierač. Zadné svetlá sú naopak v čírom prevedení. O „palive“ informuje okolostojacich nápis Full Electric na C-stĺpiku. Úzke pneumatiky dávajú tušiť jazdecké výkony tohto elektromobilu.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Prístrojová doska je dvojfarebná. Vrchná časť je v hnedej farbe a korešponduje s farbou poťahov. Miesto vodiča ponúka všetko, čo vodič potrebuje, ako v „normálnom“ vozidle. Spomeniem aspoň klimatizáciu, rádio s CD/MP3 prehrávačom, elektrické ovládanie predných aj zadných okien. Samozrejmosťou je aj diaľkovo ovládané centrálne zamykanie, palubný počítač a výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča. Aktívnu bezpečnosť zabezpečuje systém ESP spoločne s ABS. O pasívnu sa starajú predné čelné a bočné airbagy s hlavovými airbagmi. Volant aj radiaca páka sú potiahnuté kožou. Aj pri mojej výške 195 cm mi tu nič nezavadzia a pravá noha sa mi o nič neopiera. Nad hlavou mám veľa miesta. Len na šírku je toho miesta menej. Vozidlo je štvormiestne. Štyria cestujúci priemerného vzrastu sa však budú presúvať bez obmedzení, najmä čo sa týka výšky nad hlavami. Použité materiály v interiéri sú primerané tejto triede vozidiel.

Pred volantom je digitálne zobrazenie rýchlomeru, stavu nabitia akumulátora a prejdenej vzdialenosti. Analógovo sa zobrazuje v akom rozsahu práve vozidlo využíva elektrickú energiu resp. či práve rekuperačne dobíja akumulátor. A nechýbajú ani klasické kontrolky a informácia o zapnutom bezpečnostnom páse cestujúcich.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Štartuje sa ako v klasickom aute. Prvá poloha „zobudí“ kontrolky a druhou je motor naštartovaný. Jeden veľký rozdiel prichádza práve po naštartovaní. Nie je počuť nič. Po prvom naštartovaní som vlastne ani nevedel či je motor naozaj pripravený na jazdu. Len krátke pípnutie po otočení kľúča do druhej polohy dáva vodičovi informáciu o jeho naštartovaní.

Prevodovka má jeden stupeň vpred a jeden vzad. Páka má polohy ako pri každej inej automatickej prevodovke P, R, N, D. Radím D a rozbieham sa. To ticho je úžasné. Chodci si musia dávať veľký pozor, auto ich upozorňuje o svojej blízkosti len odvalovaním pneumatík. Šliapem rýchlejšie na pedál a vozidlo vyrazí prudko vpred. Zrýchlenie je veľmi dobré. Darmo, krútiaci moment 180 Nm dosahovaný prakticky od nulových otáčok sa musí nejako prejaviť. Pre poriadok spomeniem aj výkon, ktorý vrcholí hodnotou 47 kW.

Batožinový priestor je minimálny, má objem 166 litrov. Zadné operadlá sú však sklopné a tým pádom sa dá zväčšiť objem na hodnotu 860 litrov. Okrem toho sú zadné operadlá polohovateľné.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Nabíjanie môže byť rýchle a pomalé. Na oboch stranách vozidla sa nachádzajú poklopy, ktoré zdanlivo ukrývajú veko palivovej nádrže. Tu však odhalia vľavo zásuvku na rýchlonabitie a vpravo na „domáce“ nabitie. Rýchlonabitím sa akumulátory nabijú za pol hodinu na 80 % svojej kapacity. Z domácej siete im plné nabitie bude trvať 6 hodín.

Vozidlo ma pri tomto prvom krátkom kontakte prekvapilo priestorom za volantom, tichom a zrýchlením. Jeho cena s hodnotou 35 460 €, nevybudovaná infraštruktúra (na Slovensku máme zatiaľ len jednu dobíjaciu stanicu v Košiciach), malý dojazd, žiadna podpora kúpy od štátu robia toto vozidlom prakticky nepredajným. Vo svojom vozovom parku ho má len jedna francúzska firma. Avšak už je ohlásený záujem ďalších firiem, takže tieto elektrovozidlá budeme určite vídavať vo väčšom množstve. Chce to len čas, pretože sme len na začiatku elektroéry, ktorá je možno bližšie než sa nazdávame.

Ešte zopár technických údajov:

  • dĺžka 3475 mm
  • šírka 1475 mm
  • výška 1608 mm
  • rázvor 2550 mm
  • celková hmotnosť 1450 kg
  • maximálna rýchlosť 130 km/h
  • zrýchlenie 0-100 km/h 15,9 s
  • dojazd 130 km
  • emisie CO2 0 g/km

  • Súvisiace články:
    Citroën predstavil svoje elektrické riešenie C-Zero
    Citroën C-Zero u autopůjčovny National/Citer
    Nový standard pro určování akčního rádia elektromobilů

    Dňa: 10.03.2011
    Redaktor: Karol Zechmeister
    Foto: Pavel Hron



    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=797