VW Tiguan 2.0 TDI (mini-test pre Weltauto 11/2012)
redaktor: k.zechmeister, 21.11.2012;

V rámci skvalitňovania služieb spojených s predajom jazdených vozidiel pod značkou Weltauto sme boli pozvaní na testovacie jazdy zamerané na správanie automobilov v kritických situáciách za podpory bezpečnostných systémov. Jazdné vlastnosti sme testovali v areáli Slovakia Ringu - na testovacej ploche profesionálnej školy šmyku Driving Academy.

Modelová ponuka značky VW zahŕňa širokú škálu vozidiel. Zástupcom menších SUV je model Tiguan. Na Slovensku sa začal predávať v roku 2008. V minulom roku prešiel faceliftom. Testované vozidlo bolo však vyrobené v roku 2010, čiže pred omladzovacou kúrou.

Zvonku zaujme väčšia svetlá výška a kompaktné rozmery. Maska chladiča s dvojitou chrómovanou lištou so znakom v strede dáva jasne najavo do akej rodiny patrí. Prevládajú tu zaoblené tvary. Aj napriek mierne zamračeným svetlometom, pôsobí vozidlo priateľsky.

Pneumatiky s veľkým bočným profilom sú na nespevnené cesty ideálne. Je tým zaručené aj komfortnejšie tlmenie na nekvalitných asfaltových cestách. Okná od B-stĺpikov sú tmavšie a na streche tróni strieborný strešný nosič. Zadné svetlá svojím oblým tvarom zapadajú do celkového dizajnu. Mimo spevnených ciest príde určite vhod čierne oplastovanie exponovaných častí vozidla. Manévrovanie v meste nebude taktiež problém vďaka jeho rozmerom. Dĺžka vozidla je 4427 mm, šírka 1809 mm, výška 1686 mm a rázvor 2604 mm.

Interiér sa nesie v konzervatívnom štýle. Aj keď stredový panel, do ktorého je vsadený dotykový displej spolu so štyrmi kruhovými výduchmi ventilácie tomu trochu odporuje. Nižšie je však už klasické ovládanie klimatizácie. Pred trojramenným koženým multifunkčným volantom sú klasické analógové prístroje uprostred s multifunkčným displejom. Na ich biele podsvietenie sa pozerá ideálne. Ergonómia je ukážková. Elektrické ovládanie okien je pekne naklonené k vodičovi. Pravá ruka sa môže pohodlne oprieť o nastaviteľnú lakťovú opierku s menším odkladacím priestorom. Všetky ovládacie prvky sú tam, kde ich človek podvedome hľadá. Odkladacích priestorov je tu dostatok či už vo dverách, pod ovládaním ventilácie, pred prevodovou pákou alebo medzi sedadlami. Samozrejmosťou je dostatočne veľká schránka pred spolujazdcom. Zaujal ma dobre vyzerajúci poťah sedadiel.

Milo prekvapený som bol miestom vzadu. Aj za 195 cm vysokým vodičom je dostatok miesta na nohy aj hlavu. Vzadu sediaci môžu využiť plastové stolíky na predných operadlách a stredovú lakťovú opierku s dvomi otvormi na nápoje. Ďalšie dva sú v stredovej konzole medzi prednými sedadlami. Variabilita je zabezpečená posuvnými sedákmi a deleným sklopným operadlom.

Batožinový priestor o objeme 470 litrov nie je členitý. Jeho priestor sa dá dobre využiť. Pod dnom si našlo miesto dojazdové rezervné koleso s menším odkladacím priestorom. Po odstránený plata a sklopení zadných operadiel vznikne priestor na prevoz objemných predmetov. Okrem toho sa dá sklopiť aj sedadlo spolujazdca do roviny, čím vznikne priestor aj do dĺžky. Pochvala.

Pod prednou kapotou pracuje naftový motor 2.0 TDI. Jeho maximálny výkon je 103 kW a dosahuje ho pri 4200 ot./min. Krútiaci moment vrcholí hodnotou 320 Nm pri otáčkach 3750 ot./min. Po naštartovaní síce zistíte aké palivo spaľuje, ale po pár minútach sa jeho chod ustáli a typický zvuk naftového motora už nie je tak výrazný. Vďaka prepĺňaniu je odozva motora na zošliapnutie plynového pedála jeho silnou stránkou. Uspokojivé dynamické zrýchlenie je citeľné od cca 1800 ot./min. Poháňané sú všetky štyri kolesá, prevodovka je 6-stupňová manuálna. Chod jej páky je presný a dráhy primerané.

Vozidlo má bohatú štandardnú výbavu. Zahŕňa napr. bi-xenónové svetlomety s automatickým nastavení sklonu, rádio RCD510 s CD meničom na 6 CD (prehráva aj MP3), elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, elektricky ovládané okná aj vzadu, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, tempomat a veľa iného. Okrem toho je vozidlo dovybavené napr. automatickým parkovacím systémom, diskami z ľahkých zliatin, vyhrievanými prednými sedadlami a alarmom. Myslím si, že výbavou uspokojí aj náročnejšieho záujemcu.

  • Ako prvá prišla na rad priečna odtrhová plošina. Nájazdová rýchlosť bola od 40 do 50 km/h. V momente, keď predné kolesá plošinu opustili, tá sa aj s vozidlom posunula do strany a zadnú časť vozidla (zadné kolesá) poslala do šmyku. Smer pohybu plošiny (doľava alebo doprava) je náhodný a rýchlosť pohybu regulovaná. Aby bol šmyk simulovaný dokonale, povrch je hladký a polievaný vodou. Vodné steny tvoria ďalšie prekážky. Testy sme najprv absolvovali pri nastavení na základnú obtiažnosť bez vodnej steny. Neskôr aj so stenou.

  • Tento test vyžaduje rýchlu reakciu zo strany vodiča. V okamihu pretáčania zadnej časti vozidla trebalo volant natočiť do protismeru natáčania prednej časti (bez brzdenia) aby sa zachytila pôvodná stopa priameho smeru. Následne sa jemným zošliapnutím akcelerátora za pomoci elektronického stabilizačného systému ESP dostali kolesá do záberu a pokračovalo sa v jazde. Elektronika pracovala spoľahlivo.

  • Druhým testom bolo núdzové brzdenie na šmyklavom povrchu v priamom smere z rýchlosti od 50 do 80 km/h. Brzdilo sa do úplného zastavenia, dôraz sa kládol na funkciu systému ABS.

  • Antiblokovací brzdový systém reagoval na vzniknutú situáciu spoľahlivo. Prerušovaným brzdením vozidlo zakaždým zastavil v priamom smere. Vodič jeho činnosť vnímal cez pravú nohu na brzdovom pedály.

  • Z rovnakej rýchlosti na šmyklavom povrchu sme brzdili aj v treťom teste, ale tentoraz sme sa museli vyhnúť pomyselnej prekážke a točiť volantom, aby sme zistili, či zostane vozidlo ovládateľné.

  • Aj tu antiblokovací brzdový systém pracoval spoľahlivo a vozidlo si podržalo stopu, do ktorej ju vodič naviedol.

  • V ďalšom teste sme brzdili na rôznom povrchu, kedy ľavá časť vozidla bola na asfalte a pravá na šmyklavom povrchu. Zisťovalo sa, či vozidlo nebude mať tendenciu pri brzdení vybočiť do strany.

  • Elektronický stabilizačný systém ESP v spolupráci s antiblokovacím brzdovým systémom ABS pracovali spoľahlivo. Vozidlo napriek rôznym adhéznym vlastnostiam na asfaltovom a šmyklavom povrchu pre pravé a ľavé kolesá držalo stopu v priamom smere a bezpečne zastavilo.

  • Zaujímavý bol piaty test. Po nájazde do obrovskej kaluže sme sa snažili vyvolať aquaplaning. Tento nebezpečný jav vzniká, keď nie je dostatočne odvádzaná voda medzi pneumatikami a vozovkou. Vytvorený vodný film spôsobí, že sa vozidlo začne po vode kĺzať, vodič stratí nad ním kontrolu a môže to skončiť veľmi nepríjemne. V bezpečí areálu bola nájazdová rýchlosť 80 km/h.

  • Prvých pár metrov po nájazde do mláky vodič ešte vidí pred vozidlo, ale vzápätí na čelné sklo dopadne množstvo vody a výhľad je nulový. Mimo bezpečia areálu by to znamenalo vážnu situáciu. Aj pri nájazdovej rýchlosti cez 80 km/h sa nám nepodarilo dosiahnuť, aby sme stratili nad vozidlom kontrolu. Pneumatiky si robili svoju prácu svedomito, odvádzali vodu dokonale.

  • Následne sme sa presunuli na kopec. A z neho na šmyklavom povrchu do ľavotočivej zákruty sme brzdili a snažili sa vyhnúť vodným stenám pri rýchlosti od 40 do 60 km/h.

  • Aj tu sa potvrdilo, že elektronické systémy na podporu brzdenia pracujú bezchybne. Pri nájazdovej rýchlosti 40 km/h sa Tiguan s úlohou vyhnúť sa vodnej prekážke vysporiadal dobre. Stačila rýchla a správna reakcia vodiča a vozidlo pri vyhýbaní išlo požadovaným smerom. Pri brzdení pomáhal systém ABS zastaviť vozidlo pred vodnou stenou.

  • Posledným dynamickým testom sme zisťovali hranicu nedotáčavosti vozidiel. Jazdili sme v oboch smeroch na šmyklavej kruhovej dráhe.

  • Vyskúšali sme jazdiť do oboch smerov. Hranica nedotáčavosti bola ľahko zistiteľná. Vodič pridával plyn pri súčasnom zatáčaní do kruhu. Ak začala predná časť vozidla smerovať von zo zákruty, stačilo ubrať plyn a vozidlo sa zrovnalo do pôvodného smeru. Stabilita a ovládateľnosť boli zaručené. Vodič nemal v nijakej chvíli pocit, že situáciu nemá pod kontrolou. A to platí pre všetky testy.

  • Potom sme už len vykonali statickú obhliadku vozidiel so zameraním na výbavu, známky opotrebenia a pripravenosť k predaju.

  • Ako spomínam vyššie, Tiguan patrí medzi bohato vybavené vozidlá. Všetky časti výbavy fungovali bezchybne. Či už elektrické súčasti (napr. osvetlenie prístrojov, svetlo na strope a v batožinovom priestore, vonkajšie osvetlenie) alebo mechanické (ovládanie a sklápanie sedadiel, nastavenie lakťovej opierky, otváranie odkladacích priestorov) nemali žiadnu závadu. Miera opotrebenia a známky používania sú minimálne. Takmer ako pri novom aute. Pripravenosť vozidla na následný predaj je na špičkovej úrovni.

    Záverečné hodnotenie
    ______________________________________________________________________________________________

    Dizajnovo vozidlo zapadá do triedy kompaktných SUV priam ideálne. Jeho rozmery určite potešia aj v meste, kde pravdepodobne bude jazdiť najviac. Interiér ponúka bohatú výbavu, priestrannosť, kvalitné materiály a spracovanie. S naftovým motorom získate výkonné a úsporné vozidlo vhodné aj do ľahšieho terénu. Pasívnu bezpečnosť zabezpečujú predpínače bezpečnostných pásov, predné aktívne hlavové opierky, čelné a bočné airbagy vpredu a hlavové airbagy vpredu aj vzadu. Aktívna bezpečnosť je zabezpečená systémami ESP, ABS, ASR, EBV. Veľký podiel na vyváženom a bezpečnom správaní vozidla má pohon všetkých štyroch kolies. Jazdné vlastnosti sú v rámci triedy na vysokej úrovni.

    Miera opotrebenia a známky používania sú minimálne. Toto všetko prispieva k tomu, že si vozidlo dobre drží svoju hodnotu. Kúpou vozidla z portfólia Weltauto kupujúci získa vozidlo so známou servisnou históriou a zárukou.

    ______________________________________________________________________________________________

    Video

    Video na YouTube



    Výsledky ďalších našich testov:
    VW up! 1.0 MPI BlueMotion Technology high up!
    VW Caravelle 2.0 TDI Comfortline

    Text: Karol Zechmeister
    Foto: Pavel Hron, Ing. Václav Ptáček, Karol Zechmeister

    Podobné články:
    Testovali sme jazdené automobily z portfólia Weltauto (09/2011)
    V Pachfurthe sme testovali jazdené vozidlá z portfólia Weltauto (06/2010)



    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1046