Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
formula 1: Veľká cena Malajzie, 18. - 20. marec 2005
18. marec 2005 @ 13:31:26 CET, poslal j.čík

BMW WilliamsF1 Druhé kolo tohtoročnej sezóny sa uskutoční na ďalekom východe v malebnom malajzijskom regióne Sepang, ktorý leží južne od hlavného mesta krajiny, Kuala Lumpur. Po pestrom víkende na úvodnom podujatí v Melbourne čaká v nedeľu 20. marca na tím BMW WilliamsF1 Veľká cena Malajzie, na ktorej dúfajú v lepší výsledok.

Sepang je moderný a účelový okruh, ktorý zaručí drámu na trati aj mimo nej. Široké rovinky Sepangu ponúkajú optimálne príležitosti na predbiehanie a poskytujú tak vzrušujúce preteky. Trať je technickou výzvou a spolu s nepredvídateľnými a extrémnymi poveternostnými podmienkami bude záťažovým testom pre ľudí aj stroje. Okrem toho bude Malajzia tvrdou skúškou aj pre motory, ktoré budú po prvý krát v histórii nasadené počas druhého nasledujúceho súťažného víkendu. V očakávaných teplotách okolo 36 °C budú preteky skutočným testom spoľahlivosti.

Okruh bol navrhnutý tak, aby vyzýval jazdcov k častejšiemu predbiehaniu. Je veľmi široký a obsahuje štyri pomalé zákruty nasledujúce po dlhých rovinkách. Neexistuje lepšie miesto na zhliadnutie pretekov ako ultramoderný súkromný klimatizovaný salón, umiestnený na terase nad pit lane.

V horúcom a vlhkom prostredí Malajzie je pre jazdca najrozhodujúcejším faktorom udržať si chladnú hlavu. 56 kôl je nesmierne náročných a možnosť náhleho monzúnu, ktorý by urobil podmienky extrémne obtiažnymi, predstavuje ďalšiu výzvu.

Okolitý Gateway Park, s rozlohou 2 300 akrov, ponúka hotelový komplex, nákupné centrum, golfové ihrisko a tematický park. Ešte viac toho nájdete v najbližšom meste, Kuala Lumpur, ktoré je plné energie a kultúry. V roku 2002 oslavoval tím BMW WilliamsF1 v Malajzii veľký úspech. O dvojité víťazstvo sa postarali Ralf Schumacher a Juan Pablo Montoya.

Nick Heidfeld: Extrémna námaha.
„Skvelá trať po každej stránke: rýchle rovinky a pomalé zákruty – a tiež príležitosti na predbiehanie, nielen pomocou brzdných manévrov, ale zvolením inej stopy. Počasie však býva nemilosrdné: 35 °C a 90-percentná vlhkosť vzduchu – to naozaj ukáže, kto sa cez zimu starostlivo pripravoval.”

Čo ďalšie by ste mali vedieť o tejto Veľkej cene.
Prvý víťaz: Eddie Irvine na Ferrari zvíťazil na prvej Veľkej cene Malajzie 17. októbra 1999. Bolo to štvrté a posledné víťazstvo severoírskeho pilota.

Rekordér vo víťazstvách: Michael Schumacher s tromi víťazstvami v rokoch 2000, 2001 a 2004, všetky v tíme Ferrari.

Najúspešnejšie vozidlo: Ferrari so štyrmi víťazstvami. Williams a McLaren majú po jednom víťazstve.

Najúspešnejší motor: Ferrari so štyrmi víťazstvami pred BMW a Mercedes, ktorí majú jedno najvyššie pódiové umiestnenie.

Najtesnejšie víťazstvo: v sezóne 2000 zvíťazil Michael Schumacher iba o 0,732 sekundy pred Davidom Coulthardom z McLaren Mercedes.

Najväčší náskok: Ralf Schumacher vo vozidle Williams BMW prišiel v roku 2002 do cieľa o 39,700 sekundy pred svojim spolujazdcom Juanom Pablom Montoyom.

Najviac pole position: Michael Schumacher získal pole position v piatich zo šiestich pretekov: 1999, 2000, 2001, 2002 a 2004.

Najviac dvojitých víťazstiev: Ferrari oslavovalo dve dvojité víťazstvá, to posledné vďaka Michaelovi Schumacherovi a Rubensovi Barrichellovi v roku 2003. Williams dosiahol jedno dvojité víťazstvo.

Okruh: Veľká cena Malajzie sa koná na Sepang International Circuit od roku 1999. Tohtoročné podujatie bude siedme v poradí.

Mark Webber:
Na Malajziu mám príjemné aj nepríjemné spomienky. Minuloročný štart z prvého radu bol samozrejme úžasný, žiaľ, nie príliš úspešný. Preteky sú pre jazdcov a tímy obrovskou výzvou najmä kvôli vysokým teplotám, ktoré vplývajú na chladenie, brzdy a pneumatiky vozidla. Aj napriek tomu považujem Sepang za veľmi dobrý okruh. Počasie býva nepredvídateľné a samozrejme extrémne. A keď prší, tak poriadne. Predpokladám, že v Sepangu zistíme skutočnú rýchlosť konkurencie, keďže výsledky prvej kvalifikácie v Melbourne boli ovplyvnené silným dažďom. Ak nebude súťažný víkend v Malajzii ničím narušený, dozvieme sa, kde sa v skutočnosti nachádzajú ostatné tímy. Kvôli všetkým týmto neznámym sa na Veľkú cenu Malajzie naozaj teším.

Nick Heidfeld:
Veľká cena Malajzie je výnimočné podujatie, predovšetkým kvôli vysokým teplotám a vlhkosti v regióne. Z tohto dôvodu nepoletím medzi prvými dvoma pretekmi domov a strávim nejaký čas v južnej časti Malajzie, aby som si zvykol na miestne podnebie. Počas môjho pôsobenia v Sauberi som v Malajzii nejakú chvíľu pobudol, a preto to tam dôverne poznám. Na preteky v Sepangu sa veľmi teším, keďže je to jeden z mojich obľúbených okruhov, a dúfajme, že ho zvládnem.

Sam Michael (Technický riaditeľ tímu WilliamsF1):
V Malajzii budú teploty dosahovať pravdepodobne až 40 °C a je možné, že sa vyskytnú aj tropické búrky, ktoré sú v tejto oblasti bežné. Ročný priemer zrážok v Malajzii je 2400 mm, čo je viac ako na ostatných okruhoch, na ktorých pretekáme. Vysoké teploty majú vplyv na opotrebenie pneumatík a chladiace vývody, ktoré musíme na FW27 prispôsobiť tak, aby sa motory neprehrievali. Sepang je náročný okruh, ktorý vyžaduje vysoký prítlak, s množstvom stredne rýchlych a rýchlych zákrut často meniacich smer. Obsahuje aj tri pomalé zákruty a štyri rýchle úseky, ktoré vyžadujú maximálny výkon motora. Predbiehanie je možné na viacerých miestach trate.

Do Malajzie prinesieme niekoľko nových komponentov, ktoré majú za úlohu zlepšiť výkon vozidla FW27. Náš partner Michelin poskytne dve nové zmesi pneumatík a ak budú pracovať tak skvele ako v Melbourne, nebudeme mať s nimi akékoľvek problémy. Stratégia zastávok bude tiež veľmi zaujímavá, najmä ak budú obidve kvalifikačné časti suché. V Malajzii hodláme vylepšiť našu pozíciu v pohári konštruktérov a podať solídny výkon. Mario Theissen (Riaditeľ BMW Motorsport): V Austrálii sme s motormi BMW P84/5 nezažili žiadne problémy. V Malajzii budeme po prvý krát pretekať s motorom, ktorý už jeden súťažný víkend absolvoval, a čo viac, bude musieť zvládnuť najhorúcejšie preteky sezóny. Sepang predstavuje pre motor dve veľké výzvy – dvojnásobnú vzdialenosť a extrémnu teplotnú záťaž.

V snahe o zvládnutie tropických teplôt v Malajzii budú všetky tímy opäť používať prídavné alebo väčšie chladiace prívody v prednej časti postranných krytov, ako aj otvory vo forme prieduchov, drážok, rebrovania či výfukových ventilov. Okrem toho budú motory chladené vždy, keď nebude vozidlo na trati. Hneď ako vozidlo vstúpi do garáže, pripevnia mechanici na chladiace prívody ventilátory so suchým ľadom.

Pred štartom pretekov, po zavádzacom kole, však toto nie je možné. Takáto situácia – žiadne prúdenie vzduchu a prudké slnečné žiarenie – môže byť kritická, keďže teplota vody môže vzrásť neuveriteľne rýchlo. Aby sa vyhlo použitiu nákladných vysokotlakových systémov, stanovila FIA povinné vybavenie chladiaceho okruhu obmedzovacím ventilom, ktorý sa otvára pri tlaku 4,5 baru. Ak sa to stane pri čakaní na štart, motor stratí vodu, ktorá nemôže byť nahradená. Jedna vec je však istá - motor BMW P84/5 musí v Malajzii prejsť bezpochyby skutočným záťažovým testom.

Zdroj: Allianz - Slovenská poisťovňa, a.s.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /BMW WilliamsF1/