Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
technika: Volkswagen skombinoval motor TDI s prevodovkou DSG
05. máj 2005 @ 08:02:33 CEST, poslal p.mauer

VW V závode Kassel vyrobili už viac ako 150 000 prevodoviek DSG. Prevodovka DSG s priamym radením, ktorá pochádza z koncernových dielní, nachádza uplatnenie nielen v športovo orientovaných modeloch Golf, ale aj v „civilnejších“ modeloch. Voklswagen ju montuje do Golfa Plus v kombinácii s motorom TDI.

V novom Golfe GTI zabezpečuje najrýchlejšiu zmenu prevodových stupňov pri zachovaní najlepšej dynamiky. V kombinácii s najmodernejším motorom 2.0 TDI s maximálnym výkonom 103 kW (140 k) zaručuje pre diesle typické nízke otáčky, šetrí palivo a redukuje škodlivé látky. A pritom poskytuje komfort pravej automatickej prevodovky.

Prevodovka s dvoma spojkami radí bez prerušenia hnacej sily, preto sa najprv dostala do športovo orientovaných modelov Golf. DSG prekvapuje rýchlou a zároveň komfortnou zmenou prevodových stupňov, preto ju špecialisti na pohony z Volkswagenu prispôsobili silným dieselovým agregátom. Využili schopnosť elektroniky, ktorá riadi motor v celej oblasti využitia a v tomto smere ho ďalej optimalizovali. Pritom ťahá ešte výraznejšie od nízkych otáčok typických pre vznetové motory nahor a pri pripájaní ťažnej sily nevyžaduje zvýšenie otáčok, ako pri meničoch krútiaceho momentu pracujúcich s preklzom. Inžinieri tak priviedli Golf, Golf Plus, Touran a nový Passat v kombinácii „ motor TDI plus prevodovka DSG“ k najvyššej dokonalosti a prevodovka s dvoma spojkami otvára novú úroveň využívania schopností motora a radosti z jazdy.

S prevodovkou DSG prichádza kombinácia pôžitku z jazdy, agility a nízkej spotreby paliva. Pre túto inovatívnu techniku, ktorá sa na trhu objavila začiatkom roka 2004, sa rozhodlo už viac ako 150 000 zákazníkov.

Motor 2.0 TDI, skonštruovaný v roku 2003, má maximálny výkon 103 kW (140 k) a krútiaci moment 320 Nm. Prispôsobením na prevodovku DSG zažíva tento agregát ďalšie zhodnotenie. Najprv sa zdokonalilo vstrekovanie čerpadlo-dýza, aby sa pri nezmenenom vysokom tlaku vstrekovania 2000 barov ohraničil predvstrek paliva a hlavný vstrek dávkoval ešte presnejšie. Výsledkom sú excelentné vlastnosti pri najnižšom zaťažení, pri tzv. „halierovom plyne“. Inžinieri zároveň zvýšili spätné vedenie plynov o 15 percent, aby sa v spalinách výrazne zredukovali kysličníky dusíka.

Hlavnou výhodou prevodovky s dvoma spojkami je stupeň účinnosti, ktorý je na základe mechanického prenosu sily rovnako vysoký ako pri manuálne radených prevodovkách. Okrem toho DSG automatizuje radenie bez najmenších spätných rázov, ako je to známe pri automatizovaných prevodovkách s iba jednou spojkou. K tomu sa pridávajú výhody, ktoré sú spojené s vynikajúcou ovládateľnosťou a riaditeľnosťou prevodovky DSG.

Tak možno - optimalizovať proces rozjazdu, aby sa prekonali spomalenia ťažnej sily podmienené turbom, - minimalizovať čas radenia, pretože zmena prevodového stupňa sa vykoná za 40 milisekúnd a pri radení nadol sa dá preskočiť viacero stupňov, - realizovať najvhodnejší prevodový pomer, tu sa dá prevodový pomer stupňov voliť ináč ako pri hydrodynamických meničoch automatických prevodoviek, - optimalizovanou zmenou prevodových stupňov redukovať spotrebu, zatiaľ čo nehospodárne meniče automatických prevodoviek zvyšujú spotrebu poháňacieho motora.

Vodiči jazdiaci s dieselovými motormi vedia, ako sa dajú využiť úsporné vznetové agregáty – pri jazde a radení s najnižšími možnými otáčkami. Toto je presne tá stratégia, ktorá je vštepená kombinácii DSG a motora TDI. Aby bol neustále k dispozícii potrebný krútiaci moment, zvyšuje sa ťažná sila v oblasti nižších otáčok, aby sa zabezpečil zodpovedajúci nadbytok ťažnej sily. Zvyšok zabezpečuje elektronika. Prostredníctvom dynamickej regulácie sa predčasne začne vstrek tak, že je k dispozícii až o 15 percent vyšší krútiaci moment a možno využiť rýchlejšie radenie. Procesy zmeny prevodových stupňov v kombinácii TDI plus DSG sa realizujú elegantne a predsa energicky.

Výhody kombinácie TDI plus DSG sú merateľné, pretože motor točí pri rovnakej práci výrazne nižšie ako obyčajne. Radiace otáčky sa znížia o 150 až 200 za minútu, znižuje sa výrazne spotreba. Nový Golf s 5-stupňovou automatickou prevodovkou z Golfa IV, dosahoval spotrebu 6,6 litra na 100 kilometrov. S prevodovkouz DSG je priemer 5,9 litra na 100 km, čo je o 10,6 percenta menej. Presvedčujúce argumenty pre stratégiu radenia priekopníckej prevodovky DSG.

Zdroj: Ing. Marta Kučerová, Porsche Slovakia spol. s r.o.

Súvisiace správy

Najčítanejšie /VW/