Mitsubishi Motors sa rozhodla sústrediť vývoj na technológiu elektrických vozidiel nasledujúcej generácie s motormi v kolesách a lítium-iónovými batériami, na ktorých pracuje spoločnosť už niekoľko rokov. Momentálne sa MMC zaoberá testovacím vozidlom, resp. štúdiou MIEV - Mitsubishi In-wheel motor Electric Vehicle (Elektrické vozidlo Mitsubishi s motorom v kolese).
Elektromotor v kolese umožňuje nezávisle regulovať krútiaci moment a brzdnú silu na každom kolese, čím teda nie je potrebná prevodovka, hriadeľ alebo iné zložité mechanické komponenty. Práve preto ponúka MIEV veľmi sľubný potenciál v prebiehajúcom vývoji technológie Mitsubishi, teda ovládaní všetkých kolies, ktorú sa už úspešne podarilo aplikovať v modeloch Lancer Evolution, Pajero a iných modeloch s pohonom všetkých štyroch kolies. Vzhľadom na fakt, že pohonný systém je uložený vo vnútri kolesa, môže sa naplno využiť dizajnová stránka pri navrhovaní karosérie a umožní to aj jednoduchšie nájsť miesto pre také priestorovo náročné súčasti vozidla ako je batéria, väčšie množstvo palivových článkov a nádrže na vodík, ktoré sa používajú v hybridných vozidlách.
Lítiovo-iónová technológia batérie produkuje vyspelejšiu, špecifickú energiu, silu a životnosť v porovnaní s inými typmi vymeniteľných batérií a preto sa predpokladá, že táto nová pohonná sila prispeje k vyšším hodnotám maximálnej rýchlosti, dlhší časový interval jazdy a veľké zníženie hmotnosti v hybridných aj palivovo-článkových vozidlách.
Mitsubishi Motors už začalo vývoj a testovanie štúdie MIEV, pričom na jej výrobu použili sériové kompaktné vozidlo (Colt). Colt EV sa hýbe vďaka elektromotorom v zadných kolesách, poháňaných lítiovo-iónovou batériou. Spoločnosť zároveň vyvíja aj výkonnejší kolesový motor na to, aby sa mohol použiť aj v prípade testovacieho auta s pohonom 4x4. Colt EV bol v priebehu mája predstavený na výstave "2005 Automotive Engineering Exposition" (automobilovej techniky), ktorá sa konala v japonskej Yokohame.
Štúdia MIEV
Mitsubishi Motors bola jedna z prvých automobiliek, ktoré začali výskum a vývoj elektrického vozidla ako alternatívu vozidiel poháňaných palivom z ropy. V posledných rokoch sa pozornosť Mitsubishi obrátila na praktickú aplikáciu vysoko výkonnej lítiovo-iónovej batérie, ktorá začala poháňať experimentálne vozidlá FTO EV a Eclipse FV na maximálnu vzdialenosť počas 24 hodín, prípadne na testovanie na bežných cestných komunikáciách. Štúdia MIEV otvára nové možnosti v oblasti vývoja alternatívneho zdroja pohonu vozidla, pričom využíva výhody lítiovo-iónovej batérie a technológie elektromotora v kolese. Tak, ako sa hľadajú ďalšie možnosti pre koncept EV, rovnako hľadá Mitsubishi Motors aj využitie konceptu MIEV v spojení s technológiou hybridných a palivovo-článkových vozidiel.
Lítiovo-iónová batéria
Lítiovo-iónová batéria ponúka výhody špecifickej formy energie, špecifickej sily a životnosti oproti iným typom dobíjateľných batérií. Mitsubishi Motors už dávnejšie vyrobilo viac testovacích vozidiel, ktoré využívali systém lítiovo-iónovej batérie, ako bola štúdia Mitsubishi HEV v roku 1996, FTO-EV v roku 1998 a Eclipse EV v roku 2000. Štúdia FTO-EV dokázala vytvoriť rekord fungovania batérie (viacnásobne nabitej) počas 24 hodín a Eclipse EV absolvovala vyše 400 km na verejných komunikáciách na jediné nabitie batérie. Takéto a ďalšie testovacie programy umožnili spoločnosti overiť aplikovateľnosť v praxi tohto druhu batérie.
Špecifikácie Coltu EV
Základný model: Colt Sport-X (1,5 litra, pohon 4x4) |
Dĺžka | 3885 mm |
Šírka | 1680 mm |
Výška | 1550 mm |
Hmotnosť | 1150 kg |
Kapacita cestujúcich | 5 |
Max. rýchlosť | 150 km/h |
Dojazd / nabitie po | 150 km |
Motor (s vnútorným redukčným prevodom) |
Typ | Permanentný, magneticko-synchrónny |
Max. výkon | 20 kW |
Max.kr.mom. | 600 Nm |
Max. otáčky | 1500 ot./min |
Rozmery | 310mm (dia.) x 220mm |
Batéria |
Typ | Lítiovo-iónová |
Kapacita | 40 Ah |
Napätie | 14.8 V |
D x Š x V | 194 mm x 175 mm x 116 mm |
Počet článkov | 22 |
Ovládanie | Menič prúdu |
Pohon | Zadné kolesá |
Pneumatiky | 185/55R15 |
Zdroj: M Motors Sk, s.r.o.