Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
štúdie a prototypy: Mitsubishi a vývoj novej generácie elektrických vozidiel
16. jún 2005 @ 09:51:13 CEST, poslal j.čík

MITSUBISHI Mitsubishi Motors sa rozhodla sústrediť vývoj na technológiu elektrických vozidiel nasledujúcej generácie s motormi v kolesách a lítium-iónovými batériami, na ktorých pracuje spoločnosť už niekoľko rokov. Momentálne sa MMC zaoberá testovacím vozidlom, resp. štúdiou MIEV - Mitsubishi In-wheel motor Electric Vehicle (Elektrické vozidlo Mitsubishi s motorom v kolese).

Elektromotor v kolese umožňuje nezávisle regulovať krútiaci moment a brzdnú silu na každom kolese, čím teda nie je potrebná prevodovka, hriadeľ alebo iné zložité mechanické komponenty. Práve preto ponúka MIEV veľmi sľubný potenciál v prebiehajúcom vývoji technológie Mitsubishi, teda ovládaní všetkých kolies, ktorú sa už úspešne podarilo aplikovať v modeloch Lancer Evolution, Pajero a iných modeloch s pohonom všetkých štyroch kolies. Vzhľadom na fakt, že pohonný systém je uložený vo vnútri kolesa, môže sa naplno využiť dizajnová stránka pri navrhovaní karosérie a umožní to aj jednoduchšie nájsť miesto pre také priestorovo náročné súčasti vozidla ako je batéria, väčšie množstvo palivových článkov a nádrže na vodík, ktoré sa používajú v hybridných vozidlách.

Lítiovo-iónová technológia batérie produkuje vyspelejšiu, špecifickú energiu, silu a životnosť v porovnaní s inými typmi vymeniteľných batérií a preto sa predpokladá, že táto nová pohonná sila prispeje k vyšším hodnotám maximálnej rýchlosti, dlhší časový interval jazdy a veľké zníženie hmotnosti v hybridných aj palivovo-článkových vozidlách.

Mitsubishi Motors už začalo vývoj a testovanie štúdie MIEV, pričom na jej výrobu použili sériové kompaktné vozidlo (Colt). Colt EV sa hýbe vďaka elektromotorom v zadných kolesách, poháňaných lítiovo-iónovou batériou. Spoločnosť zároveň vyvíja aj výkonnejší kolesový motor na to, aby sa mohol použiť aj v prípade testovacieho auta s pohonom 4x4. Colt EV bol v priebehu mája predstavený na výstave "2005 Automotive Engineering Exposition" (automobilovej techniky), ktorá sa konala v japonskej Yokohame.

Štúdia MIEV
Mitsubishi Motors bola jedna z prvých automobiliek, ktoré začali výskum a vývoj elektrického vozidla ako alternatívu vozidiel poháňaných palivom z ropy. V posledných rokoch sa pozornosť Mitsubishi obrátila na praktickú aplikáciu vysoko výkonnej lítiovo-iónovej batérie, ktorá začala poháňať experimentálne vozidlá FTO EV a Eclipse FV na maximálnu vzdialenosť počas 24 hodín, prípadne na testovanie na bežných cestných komunikáciách. Štúdia MIEV otvára nové možnosti v oblasti vývoja alternatívneho zdroja pohonu vozidla, pričom využíva výhody lítiovo-iónovej batérie a technológie elektromotora v kolese. Tak, ako sa hľadajú ďalšie možnosti pre koncept EV, rovnako hľadá Mitsubishi Motors aj využitie konceptu MIEV v spojení s technológiou hybridných a palivovo-článkových vozidiel.

Lítiovo-iónová batéria
Lítiovo-iónová batéria ponúka výhody špecifickej formy energie, špecifickej sily a životnosti oproti iným typom dobíjateľných batérií. Mitsubishi Motors už dávnejšie vyrobilo viac testovacích vozidiel, ktoré využívali systém lítiovo-iónovej batérie, ako bola štúdia Mitsubishi HEV v roku 1996, FTO-EV v roku 1998 a Eclipse EV v roku 2000. Štúdia FTO-EV dokázala vytvoriť rekord fungovania batérie (viacnásobne nabitej) počas 24 hodín a Eclipse EV absolvovala vyše 400 km na verejných komunikáciách na jediné nabitie batérie. Takéto a ďalšie testovacie programy umožnili spoločnosti overiť aplikovateľnosť v praxi tohto druhu batérie.

Špecifikácie Coltu EV

Základný model: Colt Sport-X (1,5 litra, pohon 4x4)
Dĺžka 3885 mm
Šírka 1680 mm
Výška 1550 mm
Hmotnosť 1150 kg
Kapacita cestujúcich 5
Max. rýchlosť 150 km/h
Dojazd / nabitie po 150 km
Motor (s vnútorným redukčným prevodom)
Typ Permanentný, magneticko-synchrónny
Max. výkon 20 kW
Max.kr.mom. 600 Nm
Max. otáčky 1500 ot./min
Rozmery 310mm (dia.) x 220mm
Batéria
Typ Lítiovo-iónová
Kapacita 40 Ah
Napätie 14.8 V
D x Š x V 194 mm x 175 mm x 116 mm
Počet článkov 22
Ovládanie Menič prúdu
Pohon Zadné kolesá
Pneumatiky 185/55R15


Zdroj: M Motors Sk, s.r.o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /MITSUBISHI/