Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
technika: Prototyp VW Touareg zvláda trať v teréne aj bez vodiča
12. júl 2005 @ 12:12:03 CEST, poslal p.mauer

VW Jazdí akoby bol riadený rukou ducha. Touareg s high-tech senzormi, avšak bez vodiča na palube. Volkswagen vyslal na trať v teréne v Motoparku Oschersleben prototyp VW Touareg bez vodiča. „Inteligentné“ vozidlo s pohonom všetkých štyroch kolies zvlá-dalo trať akoby ho ťahali na špagáte.

Úspešná premiéra sa zároveň stala vydarenou generálnou skúškou.
Volkswagen AG sa 8. októbra zúčastní so sesterským modelom tohto prototypu na americkom Grand Challenge 2005, čo sú jedinečné preteky pre automobily bez vodiča.
Asistenčné systémy vodiča robia individuálnu dopravu bezpečnejšou už dnes. Napríklad ESP. Tento „protišmykový systém“ zachraňuje rok po roku životy. Najaktuálnejší príklad: ADR. Prvýkrát sa predstavil vo Phaetone a automaticky reguluje vzdialenosť vozidla od iného auta, jazdiaceho pred ním. Automatické udržiavanie vzdialenosti medzi vozidlami redukuje pravdepodobnosť nárazu zozadu aj v novom Passate.

Do Touarega Grand Challenge sa pretavili technológie rozpoznania okolia a analýzy. Tieto asistenčné systémy vodiča môžu vo vzájomnej spolupráci rozpoznávať samostatne trať aj prekážky a na základe toho riadiť vozidlo.

V Oscherslebene predstavené odvodené systémy budú v budúcnosti slúžiť na to, aby sa v automobile zvýšila bezpečnosť a komfort. Mathias Rabe, vedúci koncernového výskumu v spoločnosti Volkswagen AG, o tomto projekte povedal: „Najprv musia byť tieto systémy tak dobré ako pozorný vodič. V ďalšom kroku sa musia zdokonaliť tak, aby boli lepšie ako vodič. Medzitým musia predvídavo pozerať za prvú zákrutu a použiť pritom správne rozhodnutie.“

Pojazdné high-tech laboratórium nazvané „Stan-ley“

Technický základ terénneho vozidla vychádza prakticky z nezmeneného sériového výrobku a je vybavený iba ochranným krytom pod celým vozidlom a zosilnenými tlmičmi. Realizační inžinieri nazvali prototyp „Stanley“ a zmenili ho na pojazdné high-tech laboratórium. Početné senzory v kombinácii so štyrmi laserovými detektormi sprostredkúvajú požadované údaje, prostredníctvom ktorých automobil bez vodiča nájde bezpečne a plynulo cestu.
Tieto systémy dopĺňajú stereoindikátory, technicky vyspelé 24 GHz radarové zariadenia a navigačný systém GPS exaktne analyzujúci presnú polohu vozidla a zobrazujúci ju digitálne s presnosťou na milimeter. Záplava informácií sa dodáva do vysokovýkonného počítačového centra pozostávajúceho zo siedmich navzájom prepojených Pentium M-Motherboards. S výkonom 1,6 GHz na jeden procesor a náročným aj jedinečným softvérom sprostredkúva povely na riadenie, zrýchlenie a spomalenie. Pomocou nich sa „Stanley“ riadi elektronicky systémami „Drive-by-wire“ a môže tak reagovať v správnom okamihu na osobitosti trate. Okrem prototypov plánovaných pre Grand Challenge vznikne v Oscherslebene počas niekoľkých týždňov Volkswagen Touareg „Stanlette“. „Materský“ náprotivok funguje ako ďalší nositeľ vývoja.

Hlavný cieľ vývoja – samostatná jazda

Obe vozidlá vznikli na základe spolupráce koncernového výskumného centra Volkswagenu, Electronics Research Laboratory (ERL) koncernu Volkswagen v kalifornskom Palo Alto a Stanford University, čím sa objasňujú aj prezývky prototypov. Základ tvorí samostatná jazda, na základe výskumu spoločnosti ERL. Realizácia predstavuje obrovské vedecké a technické výzvy. Mnohé aspekty samostatných automobilov sa postupne objavili už v konvenčných asistenčných systémoch vodiča.
„Pri tomto spoločnom projekte využívame jedinečnú príležitosť na spoluprácu s jednou z najrenomovanejších univerzít a súčasne nastavujeme technickú realizáciu podkladov“, zdôrazňuje Dr. Carlo Rummel, riaditeľ ERL v Palo Alto. A ďalej dodáva: „Charakter súťaže, samozrejme, zaručuje väčšiu motiváciu v tíme. Okrem toho je konkurencia vítaným pohonom na využitie vynikajúcich schopností terénneho automobilu Touareg.“

Grand Challenge 2005

V minulom roku sa projekt Grand Challenge uskutočnil prvýkrát. Vypísala ho spoločnosť Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) a bol dotovaný odmenou jedného milióna, v súčasnosti dvoma miliónmi dolárov. Pre túto súťaž bol koncipovaný Touareg „Stanley“. V rámci projektu Grand Challenge prináša spoločnosť Electronics Research Laboratory (ERL) rozsiahle know-how Volkswagen AG do oblasti samostatných vozidiel v spolupráci so Stanford School of Engineering. Profesor Sebastian Thrun – medzinárodne uznávaný a nadmieru kompetentný expert na umelú inteligenciu – zostavil deväť rôznych časových úsekov pre výskumné a vývojové tímy.
Grand Challenge 2005 štartuje 8. októbra a vedie cez nezjazdné juhozápadné púšte USA. Zúčastnené vozidlá majú k dispozícii maximálne desať hodín, aby od štartu absolvovali neznámu trasu do vzdialenosti 175 míľ (asi 280 km). Akýkoľvek zásah zvonka je nepovolený.
„Toto sú prvé vytrvalostné preteky v dejinách automobilizmu, pri ktorých sa vozidlá stretnú so všetkými rozhodnutiami, aby dosiahli úspech“, zdôrazňuje profesor Sebastian Thrun vo funkcii riaditeľa Stanford Racing Teams. „Inými slovami: Vozidlo nepotrebuje iba silnú konštrukciu, avšak aj veľmi inteligentnú hlavu.“

Základné informácie o ERL: prieskumník nových technológií

Severoamerický Electronics Research Laboratory (ERL) koncernu Volkswagen bol založený v roku 1998 v kalifornskom Palo Alto, teda uprostred Silicon Valley. Cieľom bolo zavčasu rozpoznať potenciálne technológie, rýchlo ich priniesť do sériovej vyspelosti a urýchliť tým aj vývoj „inteligentného“ automobilu budúcnosti.
Team tohto smer ukazujúceho vedeckého centra je zastúpený 40 inžiniermi a dizajnérmi, ktorí fungujú ako prieskumníci trendov a tesne spolupracujú s materským európskym vývojovým oddelením v Európe. Včasné rozpoznanie technológií, výskum a predvoj vývoja zaručujú objavovanie nových technológií, ktorými sa koncern Volkswagen vzďaľuje od konkurencie.
ERL sa v súčasnosti angažuje v rôznych oblastiach technológií, ako napríklad asistenčných systémoch vodiča, komunikácii z vozidla do vozidla a témach inovatívnych informačných a zábavných modulov. Jeho zadania spĺňa výskumné laboratórium elektroniky v súlade s internými právomocami a kooperáciou s externými výskumnými skupinami, inovatívnymi firmami a významnými americkými univerzitami.

Zdroj: Ing. Marta Kučerová, Porsche Slovakia spol. s r.o.

Súvisiace správy

Najčítanejšie /VW/