Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
automobily osobné: Jaguar XK novej generácie
08. september 2005 @ 11:57:54 CEST, poslal o.mauer

JAGUAR Jesenný medzinárodný autosalón vo Frankfurte nad Mohanom (13.-25. 9. 2005) bude miestom svetovej výstavnej premiéry pre kupé Jaguar XK novej generácie. Tradičný športový rad v modelovom programe značky Jaguar tak prichádza po 9 rokoch v úplne novej podobe.

Nová generácia modelu XK má celohliníkovú karosériu obdobnej konštrukcie ako luxusná limuzína Jaguar XJ. Základná koncepcia karosérie, vytvorenej ako nitovaný a lepený samonosný monokok, bola zdokonalená optimalizovanou integráciou odliatych prvkov a lisovaných hliníkových profilov. Vďaka hliníkovej karosérii sa podarilo pri zachovaní vonkajších rozmerov (dĺžka 4,79 metra, šírka 2,07 metra) dosiahnuť výrazne nižšiu pohotovostnú hmotnosť 1595 kg. Výkonová hmotnosť kupé sa oproti predchodcovi zlepšila o 10 percent, takže nový Jaguar XK s neprepĺňaným motorom dosahuje niektoré jazdné výkony takmer rovnaké ako doterajšia verzia s výkonnejším, kompresorom prepĺňaným motorom. Oproti bezprostredným konkurentom má nové kupé XK pohotovostnú hmotnosť nižšiu až o 180 kg. Nová hliníková karoséria má o 31 percent vyššiu torznú tuhosť ako oceľová karoséria predchádzajúcej generácie a to napriek zlepšeniu prístupu a zvýšeniu variability batožinového priestoru nahradením krátkej zadnej kapoty tretími, dohora výklopnými dverami.

Dizajn karosérie s usporiadaním sedadiel 2+2 vychádza zo štúdie Jaguar Advanced Lightweight Coupe, ktorá mala svetovú výstavnú premiéru v januári tohto roku na autosalóne v Detroite a európsku v marci na ženevskom autosalóne. Sériový model sa oproti štúdii líši hlavne tvarom predného a zadného nárazníka, vyhotovením koncoviek výfuku a detailmi v interiéri. K tradičnými štylistickým prvkom patrí oválna maska chladiča. Zväčšenie rázvoru na 2,75 m (+ 16 cm) prispelo k skráteniu previsov, karoséria doslova „oblieka“ mechanické komponenty vozidla ako tesný športový dres. S plynulými, oblými tvarmi karosérie vhodne kontrastuje relatívne strmé čelné sklo kabíny a ostro zarezané predné reflektory i zadné svetlá. Úplne novým štylistickým prvkom sú odvetrávacie „žiabre“ motorového priestoru v predných blatníkoch.

Šéfdizajnér značky Jaguar Ian Callum k tomu povedal: „Základné hodnoty dizajnu značky Jaguar sa nezmenili – vychádzajú z prvého automobilu tohto mena, ktorý vyvinul zakladateľ firmy Sir William Lyons. Na pozadí tejto veľkej tradície tím dizajnérov vytvoril moderný športový automobil s jasnými líniami, nezameniteľným charakterom a harmonickými proporciami. Tak vznikol automobil, ktorý je nielen tvarovo pekný, ale aj vzhľadovo výrazne podčiarkuje svoju športovosť a modernosť – úplne v duchu Sira Williama Lyonsa“.

Konštrukcia hliníkovej karosérie zabezpečuje posádke najvyššiu mieru pasívnej bezpečnosti, no súčasne nebola zanedbaná ani ochrana iných účastníkov cestnej premávky v prípade nehody. Jaguar XK novej generácie prichádza ako prvý sériový automobil na svete s inovatívnym bezpečnostným prvkom na ochranu chodcov. Systém „Pedestrain Deployable Bonnet“ predstavuje vlastne určitý špeciálny airbag, ktorý pri náraze chodca v zlomku sekundy nadvihne prednú kapotu v jej zadnej časti tak, aby sa eliminoval kontakt tela s tvrdými časťami motora.

Aj v interiéri kabíny sa harmonicky snúbia retro-prvky s modernými líniami. Kokpit, dôsledne rozdelený na dve časti mohutným stredovým panelom, dekorujú veľkoplošné drevené obklady, vhodne skombinované s hliníkovými elementmi. Minimalistický prístrojový panel obsahuje dva veľké kruhové prístroje, doplnené malým farebným displejom TFT. Ovládanie klimatizácie, navigačného systému, audio-aparatúry a telefónu zabezpečuje veľký centrálny dotykový displej s uhlopriečkou 7 palcov (17,5 cm) na stredovej konzole. Novinkou je aj systém ovládania 6-stupňovej automatickej prevodovky. Namiesto tradičnej kulisy v tvare písmena „J“ (tzv. J-Gate), ktorú Jaguar používal dve desaťročia, sa voliaca páka kupé XK pohybuje v kulise tvaru obráteného písmena „L“, kde bočná poloha predstavuje športový automatický mód radenia. Vodič okrem toho môže radiť aj manuálne sekvenčne – pomocou ovládačov na stĺpiku riadenia. Elektronický systém menežmentu motora pri radení smerom dolu samočinne pridá „medziplyn“ čím sa zvyšuje rýchlosť a komfort radenia.

Zo začiatku výroby bude k dispozícii iba jeden motor – benzínový V8 s objemom 4,2 litra. Detailná optimalizácia a použitie nového systému vstrekovania paliva zabezpečili splnenie emisnej normy Euro IV a zníženie emisie CO 2 o 6 percent. Súčasne sa zlepšil priebeh krútiaceho momentu. Osemvalec dosahuje maximálny krútiaci moment 411 Nm pri otáčkach 4100 za minútu, pričom 85 percent maximálnej hodnoty je k dispozícii v rozsahu otáčok od 2000 do 6000 za minútu. Motor s výkonom 219 kW (298 k) umožňuje novému kupé Jaguar XK zrýchlenie z pokoja na 100 km/h za 6,2 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h. V druhej polovici roka 2006 bude nasledovať verzia „R“, poháňaná motorom V8 s mechanickým kompresorom a výkonom cca 293 kW (400 k).

Výrazné zväčšenie rázvoru osí kolies vytvorilo dobrý konštrukčný predpoklad pre ďalšie zlepšenie jazdných vlastností, nový podvozok má aj o 2 cm väčší rozchod kolies. Pri vývoji podvozku sa uplatnili rozsiahle jazdné testy na okruhu Nürburgring, na ktorom má značka Jaguar od roku 2003 vybudované vlastné vývojové a testovacie centrum. Kompletne prepracovaná brzdová sústava so zväčšenými ventilovanými kotúčmi má systém ABS s elektronickým rozdeľovaním brzdnej sily EBD a analógovými ventilmi na moduláciu brzdového tlaku jednotlivých kolies, čím sa zabezpečuje presnejšie dávkovanie hydraulického tlaku a zlepšuje ovládateľnosť pri prudkom brzdení. Rovnako ako pri limuzíne XJ je brzdová sústava vybavená hydraulickým asistenčným systémom HBA a elektricky ovládanou parkovacou brzdou. Ovládateľnosť automobilu zlepšuje posilňovač riadenia s variabilným účinkom Servotronic 2 a elektronický stabilizačný systém Trac DSC s prepínateľnými úrovňami regulácie.

V ponuke vybavenia pribudli mnohé inovatívne komfortné a bezpečnostné prvky. Zmienku si zaslúži napríklad bezkľúčový prístupový systém Smart Key s elektronickou kartou a štartovaním motora pomocou tlačidla. K dispozícii je aj systém TPMS na monitorovanie tlaku vzduchu v pneumatikách a radarový tempomat, vybavený systémom včasnej výstrahy Forward Alert. Na želanie sa montujú adaptívne bi-xenónové reflektory, zlepšujúce viditeľnosť pri jazde v zákrutách.

Jaguar XK novej generácie sa začne predávať na jar roku 2006, niekoľko mesiacov po kupé bude nasledovať kabriolet – opäť s klasickou plátennou strechou, ovládanou elektrohydraulicky. Okrem kompresorom prepĺňaného motora V8 4,2 litra bude neskôr na výber aj menší osemvalec s objemom 3,6 litra.

Zdroj: T.O.P. AUTO Slovakia, a.s.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /JAGUAR/