Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
štúdie a prototypy: Opel predstavuje Corsa Hybrid Concept
24. august 2007 @ 14:12:26 CEST, poslal j.čík

OPEL Opel predstaví na IAA vo Frankfurte (13. – 23. septembra) rad mimoriadne ekonomických automobilov. Ukazujú, ako bude v blízkej budúcnosti vyzerať automobilová technika: štúdia Corsa Hybrid využíva inovatívne technológie vrátane štartovacieho generátora a automatickej prevodovky so systémom stop/start, ktoré prispievajú k priemernej spotrebe len okolo 3,75 litra nafty na 100 km (99 g CO2/km). Svetovú premiéru na IAA absolvuje aj Vectra Flexpower s 2.0 l turbomotorom prispôsobeným na bioetanol/benzín.

Opel čoskoro ponúkne ecoFLEX varianty, ktoré dosahujú vo svojich modelových radoch najnižšie hodnoty emisií CO2. Prvý variant – 55 kW/75 k Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX s časticovým filtrom – absolvuje na IAA svoju európsku premiéru. Zákazníci si ju budú môcť objednať od decembra. Dobre vybavená päťdverová verzia produkuje len 119 gramov CO2 per na kilometer, čo zodpovedá spotrebe podľa MVEG 4,5 l / 100 km. Varianty ecoFLEX ďalších modelových radov budú k dispozícii tiež koncom tohto roka: Meriva 1.3 CDTI ecoFLEX, Astra 1.3 CDTI ecoFLEX a tiež Zafira a Combo CNG ecoFLEX poháňané zemným plynom.

Súčasné modelové portfólio je dôkazom, ako veľmi je Opel zainteresovaný na znižovaní množstva emisií a spotreby paliva. Mnoho z modelov Opel vystavených okolo priestoru venovaného vozidlám ecoFLEX produkuje menej než 140 g CO2 na kilometer.

Štúdia Corsa vytvára len 99 gramov CO2 na kilometer
Štúdia Opel Corsa Hybrid, ktorá absolvuje svoj svetový debut na IAA 2007, je výsledkom rozsiahlej snahy GM o znižovanie množstva emisií a spotreby paliva. Poháňaná budúcou generáciou hybridnej technológie a dieselových motorov GM je jej spotreba len 3,75 litra nafty na 100 km, pričom emituje len 99 gramov CO2 na kilometer. Konštrukčne vychádza z modelu 55 kW/75 k Corsa 1,3 CDTI. Úspora paliva sa dosahuje predovšetkým použitím budúcej generácie technológie štartéra, ktorá má v tejto štúdii premiéru. Corsa Hybrid využíva lítium-ionovú batériu.

Štúdia Corsa Hybrid kombinuje funkcie štartovacieho motora a elektrického generátora. Hybridný systém pri zastavení vozidla vypína dieselový motor a znova ho naštartuje pri uvoľnení brzdového pedálu. Ak je treba čo najviac výkonu, napr. pri zrýchľovaní alebo predbiehaní, motor poskytuje výrazne vyšší krútiaci moment. Táto kombinácia 1.3 l dieselového motora a elektrického generátora znižuje spotrebu i emisie. Lítium-ionová batéria potrebuje potrebný elektrický výkon pre štartér a nabíja sa prostredníctvom funkcie regeneratívneho brzdenia: pri spomaľovaní sa vypína prívod paliva do motora a kinetická energia vozidla sa mení na elektrickú.

Štúdia Corsa Hybrid je dôkazom celosvetovej snahy GM o komplexnú a ekonomickú stratégiu pokrokových technológií, zameranú na výrobu komerčne životaschopných a cenovo únosných vozidiel. Jej súčasťou sú automobily využívajúce alternatívne palivá, neustále zlepšovanie súčasných spaľovacích motorov a prevodoviek, hybridno-elektrické a elektrické vozidlá a tiež vozidlá s vodíkovými palivovými článkami.

Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX signalizuje štart
Na IAA vo Frankfurte začína Opel ďalšiu fázu svojej dlhodobej environmentálnej stratégie ecoFLEX. V jej rámci prináša varianty ecoFLEX s obzvlášť nízkou úrovňou emisií kysličníka uhličitého v rámci každého zo súčasne sériovo vyrábaných modelových radov. Verzie ecoFLEX spájajú nízku spotrebu a úroveň emisií s vynikajúcou hospodárnosťou a potešením z jazdy. Prvým vozidlom tohto radu je Corsa 1,3 CDTI ecoFLEX, ktorá produkuje len 119 gramov CO2 na kilometer a spotrebuje priemerne len 4,5 litra nafty na 100 kilometrov.

Za tieto vynikajúce hodnoty vďačí najmenšiemu štvorvalcovému turbodieselovému motoru so vstrekovaním common-rail na svete. 1.3 CDTI ECOTEC získal v roku 2004 titul „Engine of the Year” v kategórii 1,0 – 1,4 l; udeľovaný motoristickými novinármi z 26 krajín. Dôvody: prepracovanosť konštrukcie, rýchle reakcie na pokyny vodiča a vynikajúca hospodárnosť. Management využitia paliva na najvyššej úrovni zabezpečuje až päť vysokotlakových (1400 barov) vstrekov paliva počas jedného pracovného cyklu valca a extrémne jemné rozstrekovanie zmesi v spaľovacom priestore. Zdvihový objem je 1248 cm3. Najvyšší krútiaci moment 170 Nm je k dispozícii v rozsahu 1750 – 2500 ot/min; najvyšší výkon 55 kW/75 k pri 4000 ot/min. Corsa ecoFLEX s dlhším konštantným prevodom dosahuje najvyššiu rýchlosť 163 km/h a zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 14,5 sekundy. Tento vysoko hospodárny motor bude využitý vo verziách ecoFLEX modelov Corsa, Meriva i Astra.

Pohon na zemný plyn s konceptom monovalentplus kvalifikuje do ecoFLEX ligy
Verzie ecoFLEX automobilov Opel poháňaných zemným plynom tiež disponujú významnými ekologickými kvalitami. Zafira a Combo CNG (Compressed Natural Gas) neprodukujú takmer žiadne sadze, o 20 percent menej kysličníka uhličitého než porovnateľné benzínové motory a až o 80 percent menej iných škodlivých emisií. Do ecoFLEX ligy sa kvalifikovali aj vďaka bezkonkurenčne nízkym prevádzkovým nákladom. 1.6-litrový motor s výkonom 69 kW/94 k dokáže z paliva vyťažiť maximum bez ohľadu na to, či spaľuje zemný plyn, bioplyn či ich akúkoľvek zmes. Rezervný zásobník plynu s objemom 14 litrov zabezpečuje plynulú mobilitu aj na cestách bez plniacich staníc. Vďaka nízkej spotrebe a dostatočnému objemu plynových zásobníkov sa dá dosiahnuť jazdný dosah vyše 500 km.

Vynikajúca hospodárnosť a neobmedzená každodenná využiteľnosť vozidiel poháňaných zemným plynom je zabezpečená inovatívnym konceptom monovalentplus. Vďaka tomuto konceptu sa stal Opel prvým výrobcom automobilov, ktorý úspešne prispôsobil motor na spaľovanie zemného plynu a súčasne bežného benzínu. Motor má zvláštne piesty, ventily a výstelky ventilových sediel, ako aj oddelené systémy vstrekovania zemného plynu a benzínu.

Varianty ecoFLEX sa vyfarbili
Mimoriadnu dôležitosť verzií ecoFLEX zdôrazňuje Opel aj funkčnými a designérskymi zdokonaleniami. Charakteristickým znakom premiérových automobilov vo Frankfurte je ich vonkajší lak „Green spirit”. Jasne tyrkysová farba pokrýva aj stredné časti sedadiel. Medzi výrazné prvky všetkých variantov ecoFLEX patrí aj označenie ecoFLEX v zadnej časti a zelené políčko otáčkomera. To vyznačuje rozsah otáčiek najvhodnejší pre čo najlepšie využitie šetriacich schopností motora. Vodič tak vie, kedy má preradiť, aby jazdil čo najhospodárnejšie. Ďalšími výraznými detailmi sú zelené švy na poťahu volantu, manžeta radiacej páky a zelená schéma radenia na hlavici radiacej páky.

Aplikácia environmentálnych technológií v celom portfóliu
Okrem variantov ecoFLEX ponúka Opel celý rad vozidiel, ktoré sú na čele snáh o znižovanie spotreby i emisií vo svojich triedach. Koncept motora sa volá „Eco-Turbo“ a vytvára základňu pre najmodernejšie motory Opel, či už naftové alebo benzínové. Eco-Turbo motory spĺňajú princíp „downsizingu“ – sú to turbomotory s pomerne malým objemom valcov – a postupne nahrádzajú motory s vyšším zdvihovým objemom. Výsledkom je znížené trenie v motore a vyššia tepelná účinnosť. Eco-Turbo motory pracujú v priaznivejších režimoch pokiaľ ide o hospodárnosť, čo výrazne znižuje spotrebu i emisie CO2. Zoberme si za príklad Astru: motor 1.6 turbo ECOTEC (132 kW/180 k) nahradil na jar 2007 motor 2.0 turbo (125 kW/170 k). Menší motor spotrebuje o 14 percent menej paliva než dvojlitrový a preto aj produkuje menej CO2 emisií. Nový motor 1.7 CDTI turbo-diesel (81 kW/110 k a 92 kW/125 k) spotrebuje o sedem percent menej paliva než 1.9 l jednotka (74 kW/100 hp and 88 kW/120 hp). Tieto Eco-Turbo motory tiež dosahujú lepšie jazdné výkony.

Benzínové motory s veľkým zdvihovým objemom sú postupne nahrádzané jednotkami s priamym vstrekovaním paliva. Súčasnú ponuku motorov Opel s priamym vstrekovaním paliva reprezentujú high-tech motory 2.2 DIRECT ECOTEC a 2.0 turbo ECOTEC. Dvojlitrový turbomotor z Opla GT má impozantný litrový výkon 132 k a využíva „Cam-Phase” – variabilné časovanie vačkového hriadeľa – ktoré spolu s inými opatreniami znižuje spotrebu o ďalšie tri percentá. Technológia Cam-Phase sa využíva aj v motoroch 1.6 ECOTEC and 1.8 ECOTEC v modeloch Astra, Zafira, Vectra a Signum.

Opel chce ešte viac znížiť emisie CO2 a znížiť spotrebu celým radom opatrení týkajúcich sa periférie motora. Medzi ne patrí zavedenie elektrického posilňovača riadenia Electric Power Steering (EPS) – už známeho z modelu Corsa – vo všetkých variantoch, pretože si berie z generátora len toľko energie, koľko naozaj potrebuje. Variabilné olejové čerpadlo pracuje podobne, keď vháňa do obehu len toľko maziva, koľko motor za daných okolností naozaj potrebuje. Ďalšími opatreniami na zníženie spotreby budú pneumatiky s nízkym valivým odporom a detailné zlepšenia aerodynamiky vozidla.

Vectra Flexpower využíva bioenergiu
V strednodobom výhľade Opel plánuje uviesť viac variantov ktoré môžu jazdiť na alternatívne palivá, ako sú verzia na bioetanol nástupcu Vectry, plánovaná na rok 2010. Na tohtoročnom IAA Opel vystavuje Flexpower, Vectru sedan ktorá zvonka vyzerá nezmenená, no je v nej zabudovaný dvojlitrový turbomotor schopný využívať bioetanolové palivo E85, bežný benzín, alebo zmes obidvoch. Management motora poháňajúceho Flexpower nastavuje polohu škrtiacej klapky, objem vzduchu, vstrekovanie a moment zážihu v závislosti od aktuálnej palivovej zmesi. Výsledkom tejto nepretržitej kalibrácie je spoľahlivý, vysoký výkon. Napriek rozdielom medzi benzínom a bioetanolom pokiaľ ide náchylnosť ku klopaniu a výhrevnosť, motor Vectry Flexpower produkuje 129 kW/175 k and 265 Nm krútiaceho momentu pri 2500 ot/min.

Pretože bioetanol sa vyrába z obnoviteľného rastlinného zdroja, pohon Flexpower vytvára vyváženú úroveň kysličníka uhličitého. Je to tým, že jeho množstvo uvoľnené z E85 počas spaľovania je takmer rovnaké, ako množstvo kysličníka uhličitého, ktoré rastliny absolvovali prostredníctvom fotosyntézy počas svojho rastu.

Zdroj: GMSE


Súvisiace správy

Najčítanejšie /OPEL/