Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
automobily nákladné: Na vrchol s novým formátom TGX a TGS
24. október 2007 @ 15:26:01 CEST, poslal j.cvopa

MAN Nové modely MAN TGX a TGS sú prirodzeným pokračovaním kontinuálne modernizovaného radu TGA, z ktorého od jari 2000 vyrobili už vyše 230.000 exemplárov.

Do kľúčového segmentu nákladnej dopravy prinášajú nielen progresívny vonkajší vzhľad. Od predchodcu sa líšia aj kompletne prepracovaným interiérom kabíny a zdokonalenou ergonómiou pracoviska vodiča. Vývojový tím pri novom dizajne rešpektoval poznatky, ktoré vyplynuli z intenzívnych prieskumov medzi vodičmi a zo seminárov na tému kabína. Ďalším dôležitým zdrojom informácií bol unikátny simulátor jazdy na trucku, spoločný projekt MAN Nutzfahrzeuge a mníchovskej Technickej univerzity. Technické inovácie a riešenia, ktoré reflektujú potreby zákazníkov, nepochybne prinesú druhej generácii Trucknology® Generation špičkové hodnotenia – aj s ohľadom na spoľahlivosť, ekonomickú prevádzku a bezpečnosť.

Na výber 6 kabín
MAN TGX XXL Dva nové modely v ťažkej triede umožnia spoločnosti MAN Nutzfahrzeuge ešte precíznejšie špecifikovať ponuku pre tento segment. Tak ako TGX aj TGS má vlastné charakteristické črty, a tak spoločne dokážu optimálne pokryť rôzne požiadavky a potreby zákazníkov. Všeobecná a veľmi stručná charakteristika nastupujúcich modelových radov je nasledovná:

MAN TGX je určený pre medzinárodnú diaľkovú prepravu, výnimočne pre národnú prepravu. Tvorcovia kabíny pre rad TGX mysleli na všetky aspekty života vodiča kamiónu – jazdu, bývanie, relax. Na výber sú kabíny XXL, XLX a XL, v ktorých má vodič maximum voľnosti pohybu. Nová výbava a príslušenstvo i štylistické detaily posúvajú komfort aj bezpečnosť na úroveň osobných automobilov. MAN TGS, ktorý spĺňa aj zvláštne požiadavky na trakciu, je určený pre regionálnu prepravu, distribúciu tovarov a pre stavebný sektor. Jeho silnou stránkou sú kompaktné kabíny (veľkosti LX, L a M), z čoho vyplýva možnosť využívať maximálnu povolenú dĺžku nadstavby a tiež dobrá manévrovateľnosť. Praktický dizajn interiéru modelu TGS veľmi dobre vystihuje hodnotenie „pracovisko na úrovni doby“.

Príťažlivý dizajn
MAN TGS prístrojová doska Tím dizajnérov MAN, ktorý pracoval na líniách kabíny, vdýchol vozidlám eleganciu i dynamiku; atletický vzhľad im dodáva dominantná čelná časť v tvare písmena V. Moderný štýl sa prezentuje aj v deflektoroch, leštenej maske chladiča, v chrómovaných štylistických prvkoch i nových reflektoroch s čírym sklom. Úplne prepracované interiéry definujú nové ergonomické štandardy i nové dimenzie príťažlivosti. Hladké, plynulé línie vytvárajú harmonické spojenie medzi prístrojovou doskou a bočnými dverami, a tak prispievajú k pocitu dostatočného priestoru. Dizajnéri MAN venovali osobitnú pozornosť povrchom a materiálom - prístrojová doska je vyrobená z jedného kusa za pomoci tzv. slush technológie. Ide o technológiu výroby vysokokvalitných povrchov, pri ktorej sa povrchový materiál formuje spoločne s molitanovou výstužou.

MAN TGS sedadlo vodiča Pochopiteľne, hlavný dôraz pri tvorbe interiéru sa kládol na praktickú stránku. Všetky spínače sú ľahko dosiahnuteľné a nachádzajú sa v zornom poli vodiča, ktorý nájde v kabíne množstvo poličiek a odkladacích priehradiek a objemný chladiaci box. Na prvý pohľad i dotyk je zrejmá kvalita čalúnenia sedadiel aj lôžok. Nové prostredie a nepriame osvetlenie dverí vytvárajú počas jazdy v noci príjemnú atmosféru, bez toho, aby vodiča niečo vyrušovalo pri sledovaní situácie na ceste.

Najvýkonnejší v Európe – TGX V8
MAN TGX 18.680 Kompletný sortiment common-railových motorov MAN disponuje najmodernejšou ponukou pohonných jednotiek pre ťažké trucky. Všetky verzie radu TGX, resp. TGS majú k dispozícii motory D20 a D26 vo verzii Euro 4 alebo Euro 5 a vo výkonovom spektre od 235 kW (320 k) do 397 kW (540 k), 320 k iba pre TGS. Vrchol ponuky v nastupujúcom ťažkom rade, ale súčasne aj v celom koncepte Trucknology® Generation, je model TGX V8. Nový osemvalcový vidlicový motor so zdvihovým objemom 16,16 litra má výkon 500 kW (680 k) a maximálny krútiaci moment 3000 Nm. Jednoznačne ide o najvýkonnejší sériovo vyrábaný ťahač v Európe.

Úplne nový common-railový motor V8 spĺňajúci emisné limity Euro 5 sa v ťahačoch radu TGX uplatní predovšetkým pri preprave nadrozmerných nákladov (výhľadovo až do celkovej hmotnosti súpravy 250 ton) a v diaľkovej preprave v najnáročnejšej topografii, kde dosahuje vysoké priemerné rýchlosti. Špičková pohonná jednotka bude k dispozícii s najväčšou kabínou XXL, resp. s kabínou XL a s najvyšším stupňom výbavy, v ktorej zákazník dostane napríklad luxusné kožené sedadlá s reliéfom znaku V8 alebo dekoračné lišty v kabíne z uhlíkového laminátu. Nový MAN TGX V8 je výnimočný nielen výkonom, ale i vzhľadom, aby uspokojil aj tie najnáročnejšie požiadavky zákazníka.

Skvelá aerodynamika redukuje spotrebu paliva
MAN TGS 18.480 Výborná aerodynamika patrí ku kvalite nových modelových radov TGX a TGS. V porovnaní s TGA majú kabíny TGX i TGS v priemere o 6 % lepší koeficient aerodynamického odporu. Najprv boli modely kompletných súprav aj s návesmi vystavené vetru s rýchlosťou 90 km/h. Použila sa pri tom počítačová dynamická simulácia, pri ktorej sa prúdenie vzduchu zobrazuje vo forme trojrozmerných údajov. S dokonalou presnosťou boli simulované dokonca aj otáčajúce sa kolesá. Potom nasledovali testy v modelovom aerodynamickom tuneli, kde technici MAN optimalizovali komponenty v mierke 1:4, spravili proporčné štúdie a v tejto fáze testovania zhodnotili rôzne kombinácie ťahačov a návesov.

Nakoniec MAN otestoval nové trucky v najväčšom európskom aerodynamickom tuneli v Amsterdame. Technici merali hodnoty sily, tlaku a chladiaceho efektu vetra pri rýchlosti 90 km/h, zviditeľňovali vzdušné prúdenie a merali aeroakustiku. Aby sa zabezpečila kontinuita vývoja, MAN do tunela poslal aj jednotlivé súčasné modely. Išlo napríklad o vzorky A, vyrobené z manuálne laminovaných komponentov, vzorky B z prototypových častí a vzorky C zo sériových dielcov. Výsledky sa potom porovnávali so sériovými komponentmi. Vďaka vylepšeniu aerodynamiky sa vytvorili podmienky pre zníženie priemernej spotreby paliva modelov TGX a TGS v porovnaní s ich predchodcom.

Minimalizovanie hluku
Dvojstupňové turbodúchadlo Intenzívne práce v aerodynamickom tuneli sa prejavia aj na komforte jazdy. Modifikované usmerňovače prúdiaceho vzduchu, tvar nárazníkov a polomer zakrivenia predných stĺpikov kabíny, ale najmä starostlivé tvarovanie vonkajších zrkadiel priniesli pôsobivé resumé – až o 30 % nižšiu hladinu aerodynamického hluku, čo sa v interiéri prejaví o 25 % menšou úrovňou decibelov v porovnaní s modelom TGA. Testovaním detailov inžinieri MAN výrazne potlačili tendenciu znečistenia vonkajších zrkadiel a bočných okien o 60 %.

Strešný spojler patentovaný špeciálne pre model TGX s kabínou XLX je vyriešený tak sofistikovane, že aerodynamiku neovplyvní ani keď vodič bude vetrať cez otvorené okno strechy. Konštruktéri venovali veľkú pozornosť stabilnosti spojlera, ktorý je mimoriadne odolný a odolá spätnému prúdeniu vzduchu až do rýchlosti 200 km/hod. Laborovanie s aerodynamikou a nová čelná maska zvýšili prúdenie vzduchu nasmerované k chladiču o 15 %, takže ventilátor motora sa zapína zriedkavejšie a menej uberá z výkonu motora, čo v konečnom dôsledku tiež podporuje ekonomickú prevádzku.

Keď menej znamená viac
Inovatívnymi riešeniami konštruktéri znížili pohotovostnú hmotnosť vozidla TGX podľa verzie maximálne o 120 kg voči TGA. Napríklad ťahač TGS pre cisternu/silo určený na intenzívnu prepravu je najľahší vo svojej triede – v porovnaní s predchodcom odvezie o 150 kg nákladu viac, čo sa samozrejme v celoročnom sumarizovaní výkonov prejaví množstvom ton prepravených navyše. Každé vozidlo má pohonný reťazec prispôsobený pre konkrétne aplikácie. V modelovom rade TGX sa prevodovky dodávajú vo vyhotovení DD (priamy prevod pre posledný stupeň) pre všetky verzie s motormi do 480 k. Spotrebu paliva redukujú tiež hypoidné nápravy a veľký podiel na ekonomickej prevádzke v diaľkovej preprave má zadná náprava s novým stálym prevodom 2.85.

Kľúčová vlastnosť: Spoľahlivosť
Montáž motorov Spoľahlivosť bola úplne na vrchole zoznamu zadaní pre vývojárov. Spoločnosť MAN Nutzfahrzeuge urobila maximum, aby zákazníci mohli so svojimi novými vozidlami TGX a TGS počítať 24 hodín denne, 365 dní do roka. Vo vozidlách radu TGX a TGS je okolo 6000 nových dielcov, celkový podiel nových dielcov od uvedenia modelu TGA v roku 2000 je 60 %. Prirodzene výrobca aplikoval v nových modeloch aj celý rad overených, osvedčených komponentov i technológií, ktoré priebežne vyvíjal na báze TGA. Aj to je záruka maximálnej spoľahlivosti. Z high-tech sa v modeloch TGX a TGS perfektne uplatnil napríklad nedávno inovovaný TipMatic, v roku 2005 predstavený HydroDrive® alebo všetky elektronické systémy aktívnej bezpečnosti (ESP, aktívny tempomat, kontrola jazdného pruhu atď.).

Zdroj: MAN - ÚŽITKOVÉ VOZIDLÁ - SLOVAKIA, s.r.o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /MAN/