Nové modely MAN TGX a TGS sú prirodzeným pokračovaním kontinuálne modernizovaného radu TGA, z ktorého od jari 2000 vyrobili už vyše 230.000 exemplárov.
Do kľúčového segmentu nákladnej dopravy prinášajú nielen progresívny vonkajší vzhľad. Od predchodcu sa líšia aj kompletne prepracovaným interiérom kabíny a zdokonalenou ergonómiou pracoviska vodiča.
Vývojový tím pri novom dizajne rešpektoval poznatky, ktoré vyplynuli z intenzívnych prieskumov medzi vodičmi a zo seminárov na tému kabína. Ďalším dôležitým zdrojom informácií bol unikátny simulátor jazdy na trucku, spoločný projekt MAN Nutzfahrzeuge a mníchovskej Technickej univerzity. Technické inovácie a riešenia, ktoré reflektujú potreby zákazníkov, nepochybne prinesú druhej generácii Trucknology® Generation špičkové hodnotenia – aj s ohľadom na spoľahlivosť, ekonomickú prevádzku a bezpečnosť.
Na výber 6 kabín
Dva nové modely v ťažkej triede umožnia spoločnosti MAN Nutzfahrzeuge ešte precíznejšie špecifikovať ponuku pre tento segment. Tak ako TGX aj TGS má vlastné charakteristické črty, a tak spoločne dokážu optimálne pokryť rôzne požiadavky a potreby zákazníkov. Všeobecná a veľmi stručná charakteristika nastupujúcich modelových radov je nasledovná:
MAN TGX je určený pre medzinárodnú diaľkovú prepravu, výnimočne pre národnú prepravu. Tvorcovia kabíny pre rad TGX mysleli na všetky aspekty života vodiča kamiónu – jazdu, bývanie, relax. Na výber sú kabíny XXL, XLX a XL, v ktorých má vodič maximum voľnosti pohybu. Nová výbava a príslušenstvo i štylistické detaily posúvajú komfort aj bezpečnosť na úroveň osobných automobilov.
MAN TGS, ktorý spĺňa aj zvláštne požiadavky na trakciu, je určený pre regionálnu prepravu, distribúciu tovarov a pre stavebný sektor. Jeho silnou stránkou sú kompaktné kabíny (veľkosti LX, L a M), z čoho vyplýva možnosť využívať maximálnu povolenú dĺžku nadstavby a tiež dobrá manévrovateľnosť. Praktický dizajn interiéru modelu TGS veľmi dobre vystihuje hodnotenie „pracovisko na úrovni doby“.
Príťažlivý dizajn
Tím dizajnérov MAN, ktorý pracoval na líniách kabíny, vdýchol vozidlám eleganciu i dynamiku; atletický vzhľad im dodáva dominantná čelná časť v tvare písmena V. Moderný štýl sa prezentuje aj v deflektoroch, leštenej maske chladiča, v chrómovaných štylistických prvkoch i nových reflektoroch s čírym sklom.
Úplne prepracované interiéry definujú nové ergonomické štandardy i nové dimenzie príťažlivosti. Hladké, plynulé línie vytvárajú harmonické spojenie medzi prístrojovou doskou a bočnými dverami, a tak prispievajú k pocitu dostatočného priestoru. Dizajnéri MAN venovali osobitnú pozornosť povrchom a materiálom - prístrojová doska je vyrobená z jedného kusa za pomoci tzv. slush technológie. Ide o technológiu výroby vysokokvalitných povrchov, pri ktorej sa povrchový materiál formuje spoločne s molitanovou výstužou.
Pochopiteľne, hlavný dôraz pri tvorbe interiéru sa kládol na praktickú stránku. Všetky spínače sú ľahko dosiahnuteľné a nachádzajú sa v zornom poli vodiča, ktorý nájde v kabíne množstvo poličiek a odkladacích priehradiek a objemný chladiaci box. Na prvý pohľad i dotyk je zrejmá kvalita čalúnenia sedadiel aj lôžok. Nové prostredie a nepriame osvetlenie dverí vytvárajú počas jazdy v noci príjemnú atmosféru, bez toho, aby vodiča niečo vyrušovalo pri sledovaní situácie na ceste.
Najvýkonnejší v Európe – TGX V8
Kompletný sortiment common-railových motorov MAN disponuje najmodernejšou ponukou pohonných jednotiek pre ťažké trucky. Všetky verzie radu TGX, resp. TGS majú k dispozícii motory D20 a D26 vo verzii Euro 4 alebo Euro 5 a vo výkonovom spektre od 235 kW (320 k) do 397 kW (540 k), 320 k iba pre TGS. Vrchol ponuky v nastupujúcom ťažkom rade, ale súčasne aj v celom koncepte Trucknology® Generation, je model TGX V8. Nový osemvalcový vidlicový motor so zdvihovým objemom 16,16 litra má výkon 500 kW (680 k) a maximálny krútiaci moment 3000 Nm. Jednoznačne ide o najvýkonnejší sériovo vyrábaný ťahač v Európe.
Úplne nový common-railový motor V8 spĺňajúci emisné limity Euro 5 sa v ťahačoch radu TGX uplatní predovšetkým pri preprave nadrozmerných nákladov (výhľadovo až do celkovej hmotnosti súpravy 250 ton) a v diaľkovej preprave v najnáročnejšej topografii, kde dosahuje vysoké priemerné rýchlosti.
Špičková pohonná jednotka bude k dispozícii s najväčšou kabínou XXL, resp. s kabínou XL a s najvyšším stupňom výbavy, v ktorej zákazník dostane napríklad luxusné kožené sedadlá s reliéfom znaku V8 alebo dekoračné lišty v kabíne z uhlíkového laminátu. Nový MAN TGX V8 je výnimočný nielen výkonom, ale i vzhľadom, aby uspokojil aj tie najnáročnejšie požiadavky zákazníka.
Skvelá aerodynamika redukuje spotrebu paliva
Výborná aerodynamika patrí ku kvalite nových modelových radov TGX a TGS. V porovnaní s TGA majú kabíny TGX i TGS v priemere o 6 % lepší koeficient aerodynamického odporu.
Najprv boli modely kompletných súprav aj s návesmi vystavené vetru s rýchlosťou 90 km/h. Použila sa pri tom počítačová dynamická simulácia, pri ktorej sa prúdenie vzduchu zobrazuje vo forme trojrozmerných údajov. S dokonalou presnosťou boli simulované dokonca aj otáčajúce sa kolesá. Potom nasledovali testy v modelovom aerodynamickom tuneli, kde technici MAN optimalizovali komponenty v mierke 1:4, spravili proporčné štúdie a v tejto fáze testovania zhodnotili rôzne kombinácie ťahačov a návesov.
Nakoniec MAN otestoval nové trucky v najväčšom európskom aerodynamickom tuneli v Amsterdame. Technici merali hodnoty sily, tlaku a chladiaceho efektu vetra pri rýchlosti 90 km/h, zviditeľňovali vzdušné prúdenie a merali aeroakustiku. Aby sa zabezpečila kontinuita vývoja, MAN do tunela poslal aj jednotlivé súčasné modely. Išlo napríklad o vzorky A, vyrobené z manuálne laminovaných komponentov, vzorky B z prototypových častí a vzorky C zo sériových dielcov. Výsledky sa potom porovnávali so sériovými komponentmi.
Vďaka vylepšeniu aerodynamiky sa vytvorili podmienky pre zníženie priemernej spotreby paliva modelov TGX a TGS v porovnaní s ich predchodcom.
Minimalizovanie hluku
Intenzívne práce v aerodynamickom tuneli sa prejavia aj na komforte jazdy. Modifikované usmerňovače prúdiaceho vzduchu, tvar nárazníkov a polomer zakrivenia predných stĺpikov kabíny, ale najmä starostlivé tvarovanie vonkajších zrkadiel priniesli pôsobivé resumé – až o 30 % nižšiu hladinu aerodynamického hluku, čo sa v interiéri prejaví o 25 % menšou úrovňou decibelov v porovnaní s modelom TGA. Testovaním detailov inžinieri MAN výrazne potlačili tendenciu znečistenia vonkajších zrkadiel a bočných okien o 60 %.
Strešný spojler patentovaný špeciálne pre model TGX s kabínou XLX je vyriešený tak sofistikovane, že aerodynamiku neovplyvní ani keď vodič bude vetrať cez otvorené okno strechy. Konštruktéri venovali veľkú pozornosť stabilnosti spojlera, ktorý je mimoriadne odolný a odolá spätnému prúdeniu vzduchu až do rýchlosti 200 km/hod.
Laborovanie s aerodynamikou a nová čelná maska zvýšili prúdenie vzduchu nasmerované k chladiču o 15 %, takže ventilátor motora sa zapína zriedkavejšie a menej uberá z výkonu motora, čo v konečnom dôsledku tiež podporuje ekonomickú prevádzku.
Keď menej znamená viac
Inovatívnymi riešeniami konštruktéri znížili pohotovostnú hmotnosť vozidla TGX podľa verzie maximálne o 120 kg voči TGA. Napríklad ťahač TGS pre cisternu/silo určený na intenzívnu prepravu je najľahší vo svojej triede – v porovnaní s predchodcom odvezie o 150 kg nákladu viac, čo sa samozrejme v celoročnom sumarizovaní výkonov prejaví množstvom ton prepravených navyše.
Každé vozidlo má pohonný reťazec prispôsobený pre konkrétne aplikácie. V modelovom rade TGX sa prevodovky dodávajú vo vyhotovení DD (priamy prevod pre posledný stupeň) pre všetky verzie s motormi do 480 k. Spotrebu paliva redukujú tiež hypoidné nápravy a veľký podiel na ekonomickej prevádzke v diaľkovej preprave má zadná náprava s novým stálym prevodom 2.85.
Kľúčová vlastnosť: Spoľahlivosť
Spoľahlivosť bola úplne na vrchole zoznamu zadaní pre vývojárov. Spoločnosť MAN Nutzfahrzeuge urobila maximum, aby zákazníci mohli so svojimi novými vozidlami TGX a TGS počítať 24 hodín denne, 365 dní do roka. Vo vozidlách radu TGX a TGS je okolo 6000 nových dielcov, celkový podiel nových dielcov od uvedenia modelu TGA v roku 2000 je 60 %.
Prirodzene výrobca aplikoval v nových modeloch aj celý rad overených, osvedčených komponentov i technológií, ktoré priebežne vyvíjal na báze TGA. Aj to je záruka maximálnej spoľahlivosti. Z high-tech sa v modeloch TGX a TGS perfektne uplatnil napríklad nedávno inovovaný TipMatic, v roku 2005 predstavený HydroDrive® alebo všetky elektronické systémy aktívnej bezpečnosti (ESP, aktívny tempomat, kontrola jazdného pruhu atď.).
Zdroj: MAN - ÚŽITKOVÉ VOZIDLÁ - SLOVAKIA, s.r.o.