Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
všeobecné: AVIA pod krídlami spoločnosti Ashok Leyland
29. október 2007 @ 15:54:39 CET, poslal j.cvopa

AVIA V októbri 2006 získala automobilovú časť AVIA spoločnosť Ashok Leyland. AVIA sa svojimi stredne ťažkými tonážami hodí výrobcovi predovšetkým ťažkých nákladných automobilov do celkového portfólia.

Avia sklapac Ashok Leyland je typický indický výrobca a teritóriá, do ktorých zasahuje, sa dotýkajú hlavne strednej a východnej Ázie. Vďaka značke Avia majú prvú akvizíciu v Európe a získavajú tým skúsenosti v tomto teritóriu. Z týchto dvoch základných aspektov došlo ku zmene stratégie z útlmovej na expanzívnu.

Avia Ashok Leyland Motors sa vracia na radu trhov, ktoré letňanská automobilka v minulých rokoch opustila. Zároveň sa snaží preniknúť na úplne nové teritóriá, napríklad do Austrálie. Podľa generálneho riaditeľa Tomáša Navrátila (nastúpil v apríli a v minulosti riadil napríklad výrobcu trolejbusov Škoda v Ostrove) firma pre tento rok plánuje predať minimálne 1.150 nákladných vozidiel, v ideálnom prípade 1.400. Ku koncu roka by sa mala dostať do prevádzkového zisku. V minulých rokoch pritom produkcia dosahovala len 500 až 600 kusov.

Avia 4x4 sklapac "Indický majiteľ nás zatiaľ financuje," popisuje Navrátil. "Dostávame prostriedky na strategické investície, ako je opätovné vybudovanie predajnej a servisnej siete." Spoločnosť uzavrela sedem nových zmlúv s predajcami v Česku a chce tu tento rok predať 490 áut. Vracia sa na Slovensko, kde získala zatiaľ desať značkových dealerov. Tristo avií sa má v tomto roku predať v Británii a Írsku. V júli automobilka vstupuje na španielsky trh, kde chce predať 90 vozidiel v novom prevedení, s motorom Cummins o výkone 185 koní. Ďalšie objednávky majú prísť z Maďarska. Indický majiteľ naviac sprostredkoval dopyt na sto avií pre zákazníkov z Austrálie. Obdobný postup sa v budúcnosti uplatní na Novom Zélande v strednej a východnej Ázii, teda v štátoch, kde majú Indovia silné obchodné zastúpenie. "Ashok Leyland vyrába vozidlá o hmotnosti od 15 do 50 ton. Avia vyrába vozidlá o hmotnosti od 7,5 do 12 ton a ponuku výborne dopĺňa," poznamenal generálny riaditeľ.

Avia so spacou kabínou Avia by sa taktiež mala presadiť v Rusku a ostatných štátoch bývalého Sovietského zväzu, pretože tam Ashok Leyland nie je prítomný a vedenie skupiny sa spolieha na české historické skúsenosti a kontakty. Avia už v Rusku pôsobila, vozidlá vyvážala v rozloženom stave a na tieto obchody by chcela nadviazať. Rozhovory s potenciálnymi partnermi sa vedú tiež v Turecku, kde by taktiež mohla prebiehať finálna montáž. Automobilka nedávno získala zástupcu v Iráne a odoslala mu vozidlá na testovanie. "Indický kapitál, indické know-how v oblasti techniky a softwaru, možnosť nakupovať diely za indické ceny v spojení so skutočne konkurencieschopným výrobkom, to je veľmi dobrá šanca k tomu, aby sme sa na trhu presadili," domnieva sa Navrátil.

Diely z Ázie
Oživenie obchodu je však len jedným z prvkov obrody. Spolupráca s Indmi má priniesť výrazné zníženie materiálových nákladov na jedno vozidlo. Do dvoch rokov majú klesnúť na 77 % oproti súčasnému stavu. "Máme na to plán rozpísaný po mesiacoch. Uvádza sa v ňom, aké materiály budú postupne nahradzované dovozmi z Indie," líči Tomáš Navrátil. K zníženiu nákladov majú prispieť tiež jednania so stávajúcimi dodávateľmi, pretože Avia bude vďaka vzrastajúcej produkcii zaujímavejším partnerom. Budúci rok chce predať 3.700 vozidiel. V roku 2009 už ich má byť 4.800 a nasledujúci rok dokonca 6.000. Pôjde o súčasné vozidlá značky Avia s motorom Cummins (spĺňajúcim normu Euro 4, ktorá platí v Európskej únii) a ďalej o podvozky Avia s agregátom Ashok Leyland (podľa normy Euro 2 - tieto vozidlá sa práve v Indii testujú a počíta sa s ich predajom v rozvojových štátoch). Autá určené pre Európu majú býť plne porovnateľné s vozidlami značky DAF či Iveco. "Od vozidiel DAF nie sme ďaleko, pretože používame úplne rovnaké motory a prevodovky," súdi Navrátil.

Cesta k Ashok Leyland
Avia s nadstavbou bus Do roku 1990 Avia vyrábala asi 15.000 áut ročne. Na začiatku 90. rokov sa o ňu zaujímali západoeurópski investori, ale miesto toho prešla kupónovou privatizáciou. Potom prišlo juhokórejské Daewoo, ktoré tu chcelo chŕliť tisíce nákladiakov. Nakúpilo stroje a zaplatilo vývoj nového auta, ale samo sa doma v roku 2001 dostalo do problémov a zbankrotovalo. Továreň v Prahe- Letňanoch prežívala do roku 2005, nad vodou ju udržal hlavne rozpredaj majetku. Potom celý areál kúpila skupina Odien, ktorá previedla základnú reštrukturalizáciu a v roku 2006 predala tú čásť Avie, ktorá vyrába nákladné vozidlá, indickej automobilke Ashok Leyland.

Navrátil presviedča zamestnancov, že teraz bude všetko inak. Indovia považujú Aviu za prvotriednu značku a chcú investovať do jej rozvoja. Indická a česká povaha majú k sebe bližšie než to bolo za Kórejcov. Rozdiel je tiež v tom, že všetci odborníci Ashok Leyland hovoria anglicky, zatiaľčo z Kórejcov to zvládal len málokto. Automobilku teraz riadi české vedenie, príde tiež niekoľko Indov, ktorých hlavnou úlohou bude urýchliť procesy vedúce k zníženiu nákladov, čo znamená predovšetkým využitie lacnejších ázijských dielov.

Vývoj s Indmi
Avia - palubná doska "Ashok Leyland má špičkovo vybavené vývojové centrum o 1.200 ľuďoch. Ide o druhú najväčšiu automobilovú skupinu v Indii, okrem civilných nákladných áut vyrába tiež autobusy a armádne vozidlá," pridáva ďalšie argumenty Navrátil. Indická skupina má zdravé financie. Pre Indov, ktorí sa prostredníctvom českej spoločnosti snažia preniknúť do Európy, je Avia prémiovou značkou. "Som posadnutý tým, aby sme splnili všetko, čo si naplánujeme," prehlasuje Navrátil. "Chceli sme v máji predať 57 áut, predali sme ich 59. V júni išlo o 66 kusov, z toho dvadsať určených k prestavbe na elektrický pohon, do Británie. Od júla je k dispozícii silnejší naftový motor. Na konci roka budeme vyrábať 220 áut mesačne a budeme bežne predávať 12-tonové vozidlo, presne také, ktoré v ČR ešte nemusí platiť mýto. V budúcom roku sa v našej ponuke objavia šesťvalce a tak sa dostaneme do segmentu, kde Avia ešte nikdy nebola. Vzhľadom k tomu, čo robí Ashok Leyland v Indii, je pravdepodobné, že do troch rokov budeme pod značkou Avia ponúkať celý sortiment nákladných vozidiel, vrátane ťažkých."

Nárast zamestnancov
Počet zamestnancov dosiahol 300 a porastie, ale zďaleka nie tak rýchlo, ako počet vyrábaných avií. Obrábanie a početné montážne práce prevezmú dodávatelia, takže v Avii sa bude znižovať počet normohodín pripadajúcich na jedno vozidlo. Dnes činí 68 a čoskoro má klesnúť na polovicu. "Je potreba využiť súčasné najmodernejšie zariadenia, čo je špičková kataforéza a zváracia linka. To je výroba, ktorá tu zostane. Inak ide hlavne o značku a trhy," podotkol Navrátil. "Opakujem, že Indovia vnímajú Aviu ako prémiovú značku. Tú si kúpili. Nekúpili továreň, ktorá by mohla zaisťovať plnú hĺbku výroby, to Avia dávno nemôže a naša pracovná sila je na to príliš drahá. Kúpili si značku, ktorá je symbolom kvality, spoľahlivosti a tradície. Doposiaľ jazdí 20.000 avií." Zásadnú novinku z vlastnej produkcie predstaví Avia v obchodnom roku 2009/2010; automobil bude mať úplne novú kabínu a design.

Zdroj: Avia Ashok Leyland Motors, s.r.o.
preklad: jc


Súvisiace správy

Najčítanejšie /AVIA/