Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
štúdie a prototypy: GM predviedol samoradiaci Chevrolet Tahoe Boss
15. január 2008 @ 09:39:33 CET, poslal j.čík

GM Na výstave Consumer Electronics Show predviedol General Motors automobil Chevrolet Tahoe schopný jazdy bez ovládania človekom, ktorý na reálne „šoférovanie“ samého seba používa elektroniku.


V novembri 2006 úspešne absolvoval mestský okruh v dĺžke 60 míľ (96 km) a zvíťazil tak v prestížnej súťaži sponzorovanej Ministerstvom obrany USA.

Jeho elektronika je natoľko sľubná, že môže byť cestou k sériovo vyrábaným automobilom schopným eliminovať najčastejšiu príčinu dopravných nehôd – zlyhanie vodiča.

Chevrolet Tahoe nesúci meno „Boss“ – prezývku zakladateľa výskumu a vývoja GM Charlesa F. Ketteringa – vyvinuli Carnegie Mellon University, General Motors a ďalšie partnerské spoločnosti. Na videnie okolia vozidla využíva kombináciu LIDAR, radaru, videnia a mapovania systémami GPS. Rozoznáva geometriu cesty, rešpektuje okolitú premávku, prekážky a využívajúc inteligentný algoritmus i počítačový software rozhoduje, či je jazda bezpečná vzhľadom na aktuálne okolnosti. Boss absolvoval 60 míľ v hustej mestskej premávke, na frekventovaných cestách a križovatkách so stop- značkami za menej než 6 hodín, čo mu prinieslo víťazstvo v súťaži Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) 2007 Urban Challenge.

„Nielenže sme schopní nahradiť palivá elektrinou v prípade pohonu automobilov, ale elektronické technológie použité v Tahoe Boss môžu pre ľudí vytvoriť svet bez automobilových havárií, s efektívnejšou dopravou a s veľmi zriedkavými dopravnými zápchami“ povedal Larry Burns, viceprezident GM pre R&D a strategické plánovanie. Dodal tiež, že technológia použitá v tomto vozidle je schodíkom k časom, keď človek v aute bude môcť počas cesty do práce vybavovať svoje e-maily, raňajkovať a sledovať správy. „Táto súťaž nás výrazne posunula vpred v procese chápania čo treba vykonať, aby sa vozidlo bez vodiča stalo novou realitou automobilizmu,“ povedal Burns.

Súčasné automobily využívajú širokú škálu elektronických asistenčných systémov pre vodiča – známych pod pojmom autonómne riadenie – určených na potláčanie omylov vodiča, ktoré by mohli skončiť haváriou. Sú významným pokrokom, ktorý môže ovplyvniť dopravu budúcnosti.

Už dnešné vozidlá disponujú systémami ako adaptívny tempomat, ovládanie stability (napr. StabiliTrak v prípade GM); bezpečnostný a zabezpečovací systém GM OnStar využívajúci GPS; senzory indikujúce nebezpečenstvo nárazu; sledovanie mŕtveho uhla zrkadiel; či systémy upozorňujúce na zmenu jazdného pruhu. Tieto systémy nie sú náhradou vodičovej zodpovednosti a pozornosti, no pomáhajú znižovať následky jeho chýb, ktoré môžu byť príčinou havárií. Zvyšujú tak bezpečnosť posádky a plynulosť premávky.

GM nielen sponzoroval Tartan Racing Team, ktorý managoval vozidlo Boss v súťaži DARPA, ale na vývoji technológií autonómneho riadenia tiež spolupracuje s Carnegie Mellon University prostredníctvom jej partnerského výskumného laboratória v Pittsburgu. Podľa Alana Tauba, výkonného riaditeľa GM pre výskum a vývoj, kooperácia s univerzitami a dodávateľmi je pre vývoj týchto technológií životne dôležitá.

Víťaznú účasť tímu Tartan na súťaži DARPA podporovali okrem GM a Carnegie Mellon University aj Caterpillar; Continental AG; Intel; Google; Applanix; TeleAtlas; Vector; Ibeo; Mobileye; CarSim; CleanPower Resources; M/A-COM; NetApp; Vector; CANtech; and Hewlett Packard.

Zdroj: GMSE


Súvisiace správy

Najčítanejšie /GM/