Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
štúdie a prototypy: Lexus na autosalóne v Detroite: LF-A v úprave roadster
18. január 2008 @ 14:51:16 CET, poslal j.čík

LEXUS Technici a návrhári zo spoločnosti Lexus aj naďalej využívajú štúdiu LF-A, priekopnícke športové vozidlo prémiovej triedy, ako médium na vyjadrenie svojho názoru na to, ako by mohol vyzerať vysokovýkonný športový automobil.

V poslednej kreácii na tému LF-A sa rozhodli odstrániť strechu, a tak vytvorili športový roadster.

Štúdia LF-A v úprave roadster stavia na robustnej, pritom veľmi ľahkej karosérii kupé vozidla LF-A, ktorá je vyrobená prevažne z uhlíkových vlákien a hliníka. To napomáha zachovať pevnosť a tuhosť karosérie vozidla aj v otvorenej úprave.

LF-A roadster je podobne ako predošlá štúdia v úprave kupé poháňaný vysokootáčkovým agregátom V10 s objemom necelých 5,0 litra. Desaťvalec do „V“ s výkonom vyše 500 k a maximálnou rýchlosťou presahujúcou 320 km/h je umiestnený vpredu, ale až za osou prednej nápravy. Konštruktéri modelu LF-A to označujú ako umiestnenie „vpredu uprostred“. Motor je prepojený so systémom transaxle pomocou hnacej hriadele uloženej v tuneli. Na zmenu prevodov možno používať páčku pod volantom. Tunel hnacej hriadele je súčasne konštrukčným prvkom, ktorý prispieva k tuhosti pohonného ústrojenstva aj podvozka a zároveň znižuje úroveň vibrácií. Vonkajšia úprava vychádza z filozofie dizajnu L-finesse značky Lexus, vďaka ktorej sa roadster LF-A vyznačuje kompaktnou a nízkoprofilovou prednou časťou aerodynamického tvaru. Roadster LF-A má podobne ako verzia kupé výšku len 1.220 mm, ale v tejto verzii je vybavený aj zadným krídlom meniacim profil v závislosti od rýchlosti jazdy. V zadnej časti zaujmú koncové svetlá v tvare šípu, zahnuté až k bokom vozidla a ohraničujúce dvojicu veľkých ochranných mriežok. Týmito mriežkami prúdi vzduch ohriaty v dvojici vzadu inštalovaných chladičov a podieľa sa tak na výbornej aerodynamike roadstera LF-A. Studený vzduch sa do týchto chladičov nasáva prostredníctvom dvoch sacích kanálov umiestnených priamo nad podbehmi zadných kolies. Vďaka namontovaniu chladičov dozadu mohli dizajnéri zachovať nízky a kompaktný profil prednej časti vozidla. Takéto usporiadanie uvítali aj technici pracujúci na podvozku LF-A, ktorí tak mohli optimalizovať rozloženie hmotnosti medzi nápravy. Na celkovo vyváženom vonkajšom vzhľade sa podieľajú aj športové pneumatiky montované na diskoch z hliníkovej zliatiny s elektrónmi, pripomínajúcimi lopatky turbíny. Veľké pneumatiky ladia s rozmermi vozidla v celkovej dĺžke 4.460 mm a rázvorom náprav 2.610 mm. Rozmer predných pneumatík je 265/35 R20, zadných 305/30 R20. Podobne ako pri LF-A v úprave kupé používa vozidlo brzdové kotúče s vnútorným odvetrávaním, s priemerom vpredu 360 mm, vzadu 345 mm. Brzdy vpredu sú šesťpiestikové, vzadu sa používajú brzdy štvorpiestikové.

Logo v tvare štylizovaného písmena „F“ umiestnené na oboch predných blatníkoch roadstera označuje zaradenie tohto vozidla do nového radu „F“. Názov je odvodený z pôvodného označenia „F“ použitého pri prvom prototype vozidla Lexus LS. Toto auto malo vtedy interné označenie „Circle-F“ (teda Skupina F), kde „F“ znamenalo „flagship“ (vlajková loď). Z označenia Circle-F sa postupne stal krycí názov Flagship One (vlajková loď číslo 1), t. j. F1, a z prvej štúdie F1 sa potom vyvinulo prvé vozidlo značky Lexus, model LS. Odvtedy sa kódové označenie „F“ používa pre vozidlá vyvíjané v špeciálnom programe značky Lexus nad rámec bežného technického vývoja. Navyše vozy IS F môžu využívať svoj „domovský“ pretekársky okruh vo Fudži – tvar loga F je inšpirovaný početnými zákrutami tejto pretekárskej trate. Úplne nový športový sedan Lexus IS F je prvým sériovo vyrábaným vozidlom, kde bolo použité označenie F.

Štúdia vozidla Lexus LF-A roadster – predbežné technické údaje:

Typ karosérie: dvojsedadlový roadster

Pohonné ústrojenstvo
Typ: motor uprostred, umiestnený za prednou nápravou, zadná náprava typu transaxle
Motor: V10 (obsah pod 5.0 l)
Prevodovka: so sekvenčným radením, ovládaná páčkami pod volantom
Výkon: vyše 500 k
Maximálna rýchlosť: vyše 320 km/h

Rozmery pneumatík
Vpredu: 265/35 R20
Vzadu: 305/30 R20

Rozmery vozidla
Celková dĺžka: 4.460 mm
Celková šírka: 1.895 mm
Celková výška: 1.219 mm
Rázvor náprav: 2.606 mm

Zdroj: Toyota Motor Slovakia, s.r.o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /LEXUS/