Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
technika: Ďalší agregát pre Jaguar XF
16. január 2009 @ 11:26:28 CET, poslal o.mauer

JAGUAR Už pri svojej svetovej premiére na frankfurtskom autosalóne v roku 2007 bol model XF oslavovaný ako dramatické stelesnenie nového a odvážneho dizajnu značky Jaguar. Okrem toho sa rýchlo ukázalo, že zážitok z jazdy ešte prekonával očakávania, ktoré vzbudzoval vzrušujúci dizajn. Teraz Jaguar umocňuje pôžitok z jazdy novým modelom XF Diesel S na ešte vyššiu úroveň.

Nový výkonný a úsporný naftový motor V6 s objemom 3,0 l.

Jaguar XF s novým vysokovýkonným naftovým motorom zvonka možno rozoznať iba podľa diskrétneho označenia „S“ na zadnej časti karosérie. Motor s výkonom 202 kW (275 k) zrýchli limuzínu XF už za 6,4 sekundy z 0 na 100 km/h. Rovnako pôsobivá je aj pružnosť – zrýchlenie z 85 na 115 km/h trvá iba 3,2 sekundy. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h.


Motor V6 prepĺňaný stupňovito zapojenou dvojicou turbokompresorov sa vyznačuje plynulým priebehom výkonu i krútiaceho momentu, čo mu dodáva veľkú pružnosť. Pracuje v perfektnej symbióze so šesťstupňovou automatickou prevodovkou 6HP28 od nemeckého špecializovaného výrobcu ZF.

„Nový systém prepĺňania dvoma turbokompresormi poskytuje už pri nízkych otáčkach hodnoty výkonu na úrovni motora V8,“ hovorí Ron Lee, šéfinžinier pre oblasť vývoja pohonného ústrojenstva. „Nový motor exceluje vysokou pružnosťou a pozoruhodne nízkou spotrebou paliva – pričom súčasne poskytuje kultúru chodu, ktorú zákazníci od naftového motora Jaguar oprávnene očakávajú.“

Ďalšia verzia s výkonom 177 kW (240 k)
K špičkovej verzii „S“ ponúka Jaguar aj slabšiu verziu motora 3,0 litra s výkonom 177 kW (240 k), ktorá oproti doterajšiemu motoru s objemom 2,7 litra poskytuje o 16 % vyšší výkon a o 15 % vyšší krútiaci moment 500 Nm. Limuzíne XF umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,1 s – o jednu celú sekundu rýchlejšie ako jeho predchodca. Časový interval pre zrýchlenie z 85 na 115 km/h je s hodnotou 3,7 sekundy iba o 0,5 sekundy dlhší ako pri silnejšej verzii s výkonom 202 kW (275 k). Maximálna rýchlosť dosahuje 240 km/h. Spotreba paliva a emisie CO2 sú s hodnotami 6,8 litra/100 km a 179 g/km identické s motorom „S“.

Súbežne so zavedením nového naftového motora Jaguar obohatil modelový rad XF niektorými novými prvkami vybavenia a vyhotovením interiéru - ponuku doplnila zvlášť luxusná verzia vybavenia Portfolio.

Už Jaguar XF 2.7 D doteraz získal mnohé ceny a tituly - medzi nimi „Diesel Car of the Year“ a „Car of the Year“ od magazínu What Car a titul „Best Diesel of 2008“ od asociácie škótskych motoristických novinárov Association of Scottish Motoring Writers. Okrem toho ho Environmental Transport Association’s Car Buyers Guide v roku 2008 po druhý raz za sebou ocenila ako „najzelenší luxusný automobil Veľkej Británie“. „Aktualizovaný model XF interpretuje charakteristickú črtu značky Jaguar - športový luxus - novým spôsobom“, hovorí Mike O’Driscoll, Managing Director, Jaguar Cars. „Naši dizajnéri a inžinieri pracujú spoločne pri vytváraní elegantných a inšpiratívnych riešení komplexných technických úloh. Je to jednoduchý, ale veľmi efektívny postup, ktorým v tomto prípade vznikol vynikajúci nový naftový motor.“

Jaguar XF s novým naftovým motorom sa dá objednávať už od januára 2009, uvedenie na trh v Európe je plánované v mesiaci apríl 2009.

NOVÝ MOTOR V6 3.0 DIESEL V DETAILOCH

Nadväzujúc na skúsenosti získané pri vývoji naftového motora V6 s objemom 2,7 l Jaguar pri novom motore V6 3,0 litra demonštruje, že medzi vysokým výkonom a nízkou spotrebou a emisiami nemusí existovať rozpor. V limuzíne XF má nový motor o 10 % nižšiu emisiu CO2 ako jeho brat s menším objemom – pri súčasne o 33 % vyššom výkone vo verzii „S“. Nový motor pritom už dnes spĺňa emisnú normu Euro 5, ktorá vstúpi do platnosti až v roku 2011. Tieto vzorové hodnoty dopĺňa nízka priemerná spotreba paliva iba 6,8 l/100 km (rovnaká pre obidve výkonové verzie) – čo predstavuje zlepšenie o 10 % v porovnaní s motorom V6 2,7 litra.

Prepĺňanie twin-turbo – maximálna účinnosť a spontánna reakcia
Kľúčovým prvkom nového motora je prepĺňanie prostredníctvom dvoch paralelne a stupňovito zapojených turbokompresorov, ktoré bolo v tomto prípade celosvetovo po prvý raz použité pri motore s usporiadaním valcov do V. Prednosťami takéhoto usporiadania je vyšší krútiaci moment v celom rozsahu otáčok, zlepšená reakcia na zmenu polohy pedála akcelerátora a nízka hladina emisií CO2. Už od nízkych otáčok motor vyvíja intenzívny ťah – a pri vysokých otáčkach dostane dobre citeľný „druhý dych“.

V normálnej každodennej premávke – ako aj pri jazde konštantnou rýchlosťou na diaľnici s hustou premávkou – zabezpečuje prepĺňanie iba jeden turbokompresor, ktorý vďaka variabilnej geometrii turbíny VVT (Variable Vane Turbocharger) reaguje zvlášť spontánne. Druhý, menší turbokompresor s pevnými lopatkami vtedy zostáva neaktívny, čím sa šetrí energia a zvyšuje účinnosť. Až keď otáčky motora prekročia hodnotu 2 800 za minútu, v priebehu 300 milisekúnd sa pripojí aj druhý turbokompresor. Tento proces prebieha úplne plynulo a jemne – nijaké oneskorenie, či náhly malý skok výkonu neprezradí vodičovi, že obidva turbokompresory už pracujú spoločne.

Ako je známe, na pohon turbokompresora je potrebný tlak výfukových plynov, čo vedie k tlakovým stratám a zvyšuje spotrebu motora. Aby sa predchádzalo zbytočným stratám, ventily ovládané systémom elektronického manažmentu motora v pasívnej fáze kompletne odpoja malý turbokompresor od výfukového aj od nasávacieho traktu motora.

Pri novom motore V6 3.0 Diesel väčšinu práce vykonáva veľký turbokompresor
Motory so stupňovitým prepĺňaním twin-turbo, ktoré sú doteraz na trhu zvyčajne využívajú menší turbokompresor pre oblasť nižšieho a stredného výkonu – väčší turbokompresor sa naproti tomu pripája iba na dosiahnutie vysokého výkonu. Motory s takýmto princípom prepĺňania majú nevýhody v podobe zvýšeného odporu výfukových plynov a vyšších tlakových strát. Inak je to pri motore Jaguar: dlhším časom využitia väčšieho turbokompresora VNT sa znižujú nielen tlakové straty, ale aj spotreba a emisie CO2.

Inžinieri značky Jaguar kládli osobitný dôraz na spontánnu reakciu turbokompresora. Výsledkom je, že motor V6 3,0 litra, interne označovaný ako „AJ-V6D Generation III“ potrebuje vo verzii „S“ iba 500 milisekúnd na to, aby z voľnobežných otáčok dosiahol krútiaci moment 500 Nm.

Priame vstrekovanie paliva Common Rail tretej generácie
Systém priameho vstrekovania paliva Common Rail tretej generácie, ktoré sa používa v motore XF 3.0 D pracuje so vstrekovacími tlakmi až do 2.000 barov. Vstrekovacie dýzy majú na svojich špičkách sedem otvorov, ktoré vstrekovanú naftu zvlášť jemne rozptýlia do spaľovacieho priestoru. Vďaka novým a extrémne rýchlo reagujúcim piezoinjektorom je počas jedného pracovného cyklu možných až päť jednotlivých vstreknutí, čo podporuje mäkšie, tichšie a dôkladnejšie spaľovanie.

Ihlu injektora ovládajú „balíčky“ piezoelektrických kryštálov. Po privedení elektrického napätia sa tieto kryštály roztiahnu. Reakčný čas injektora je extrémne krátky, no napriek tomu môžu pri aktivácii vznikať zvuky, pripomínajúce cvakanie. Aby takéto rušivé zvuky negatívne neovplyvňovali akustický komfort motora, sú kryštály nových injektorov umiestnené čo najbližšie k špičke vstrekovacej dýzy - tým sú umiestnené hlbšie v motore ako zvyčajne, čo zlepšuje zvukovú izoláciu.

Ďalším novým prvkom je adaptívny režim (Metering Mode) palivového čerpadla. Čerpadlá tradičných systémov vstrekovania Common Rail dodávajú vstrekovacím dýzam väčšie množstvo paliva ako je potrebné a toto prebytočné palivo sa musí odvádzať späť do palivovej nádrže. Pri tom sa palivo ohrieva a chladenie, potrebné na kompenzáciu ohrevu zbytočne spotrebúva energiu. Pri adaptívnom režime nového motora Jaguar naproti tomu palivové čerpadlo dodáva vždy iba toľko motorovej nafty, koľko je práve potrebné.

Kompaktný, ľahký a čistý
Obidve hlavy valcov so štyrmi ventilmi pre každý valec sú vyrobené z hliníka; blok motora je odliaty z liatiny obohatenej modifikovaným grafitom CGI. Vďaka tomuto materiálu vysokej pevnosti mohol byť pre nový naftový motor navrhnutý kompaktnejší blok motora – je o 80 milimetrov kratší ako porovnateľný motor z bežnej sivej liatiny.

Nový kvapalinou chladený systém recirkulácie výfukových plynov EGR (Exhaust Gas Recirculation) pracuje účinnejšie a s menšou spotrebou energie ako pri motore s objemom 2,7 litra. Tým môže účinnejšie redukovať tlakové straty a emisiu oxidov dusíka NOx. Ventily, ktoré prepúšťajú výfukové plyny do systému EGR, sú umiestnené blízko zberného výfukového potrubia a tým na „horúcej strane motora. Preto sa počas jazdy nikdy neochladia, takže nedochádza ku kondenzácii usadenín horenia ako sa to stáva pri motoroch ktoré majú ventily na „studenej“ strane Tak môže systém EGR vždy pracovať s maximálnou účinnosťou.

Nový motor AJ-V6 D už dnes spĺňa emisnú normu Euro 5, ktorá vstúpi do platnosti až v roku 2011 – a to s bežným oxidačným katalyzátorom a filtrom tuhých čiastočiek (sadzí). Emisia oxidov dusíka sa výrazne redukuje už priamo na zdroji tvarom spaľovacích priestorov, novým systémom vstrekovania paliva Common Rail a novým systémom recirkulácie výfukových plynov. Ďalšia úprava výfukových plynov kvôli zníženiu podielu oxidov dusíka NOx preto nie je potrebná – kvôli použitiu drahých kovov v špeciálnom katalyzátore by spôsobila ďalšie náklady.

Na naftový motor pozoruhodne tichý
Stabilný blok motora a piezoinjektory s presnými niekoľkými vstreknutiami výrazne znižujú hlučnosť nového motora. Vyžarovanie hluku ďalej tlmí špeciálna konštrukcia krytov ventilového rozvodu, krytu v prednej časti motorového priestoru a akusticky optimalizovaná olejová vaňa. Zvukový kryt motora má rebrovanú štruktúru aby sa znížilo vyžarovanie hluku, olejová vaňa je vyrobená z ocele pohlcujúcej hluk SDS (Sound Deadening Steel). Tento materiál obsahuje polymérovú vložku, ktorá je na spôsob sendviča uložená medzi dve vrstvy ocele.

Aj vnútorné trecie straty motora – významný faktor ovplyvňujúci spotrebu paliva – sa podarilo inžinierom značky Jaguar ďalej znížiť starostlivou optimalizáciou kľukového hriadeľa, ventilov a piestov. Spolu s konštrukčnými opatreniami na zníženie hluku, popísanými v predchádzajúcom texte, je tak nový motor AJ V6D Generation III jedným z najtichších naftových motorov kategórie premium na svetovom trhu.

Veľký krok smerom dopredu
Nový špičkový naftový motor pre Jaguar XF so svojim paralelným a stupňovitým prepĺňaním dvoma turbokompresormi, vstrekovaním paliva Common Rail tretej generácie s piezoinjektormi a výrazne účinnejším systémom recirkulácie výfukových v oblasti výkonu, priebehu krútiaceho momentu a kultúry behu vytvára nové štandardy pre naftové motory v segmente premium.

„Nový Jaguar XF V6 Diesel S kombinuje suverénny výkon s pozoruhodne nízkou spotrebou. Zrýchľuje za 6,3 sekundy z 0 na 100 km/h, dosahuje maximálnu rýchlosť 250 km/h a priemerne spotrebuje iba 6,8 litra nafty na 100 kilometrov, čo zodpovedá emisii CO2 179 g/km. Poskytuje naozaj to najlepšie z dvoch svetov“ , dopĺňa Mike O’Driscoll, Managing Director, Jaguar Cars

NOVÝ JAGUAR XF DIESEL S:
•Najmodernejší, najúčinnejší a najvýkonnejší naftový motor Jaguar všetkých čias
•Motor AJ-V6D Generation III S dosahuje výkon 202 kW (275 k) a krútiaci moment 600 Nm
•Maximálny výkon vyšší o 33 % a krútiaci moment pri otáčkach 1500 / min až o 61 % vyšší oproti predchodcovi
•Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy, maximálna rýchlosť 250 km/h
•Priemerná spotreba paliva 6,8 litra/100 km – zlepšenie o 10 % oproti aj tak úspornému motoru V6 2,7 litra
•Hodnota emisií CO2 179 g/km oproti predchodcovi nižšia o 10 %
•Nový motor spĺňa už teraz emisnú normu Euro 5

„Skutočnosť, že sme emisiu CO2 pri tomto motore mohli znížiť na 179 g/km, svedčí o úsilí dosiahnuť bezkonkurenčne nízku spotrebu vo svojej triede. No majitelia modelu XF budú rovnako oceňovať aj fantastický priebeh výkonu. Celkovo tento motor nadväzuje na najlepšie tradície Jaguar tým, že poskytuje suverénny výkon a súčasne pozdvihuje kultúru behu naftových motorov na novú úroveň,“ uzatvára Mick Mohan, riaditeľ programu značky Jaguar.

Zdroj: Zora Kalousková, PR Manager, TOP AUTO Slovakia

Súvisiace správy

Najčítanejšie /JAGUAR/