Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
ekológia: Charakteristika DME (cesta k udržateľnému mestu?)
09. november 2009 @ 10:21:15 CET, poslal j.cvopa

VOLVO V priebehu 50-tich rokov bude populácia vo veľkých mestách na svete väčšia ako je súčasná celá populácia na svete. Zachovanie zásobovania týchto rastúcich mega-miest ekologicky udržateľným spôsobom je jedným z kľúčových problémov, ktorým dnes čelí mestské a regionálne plánovanie.

Pri hľadaní účinnej alternatívy k fosílnym palivám hrá dôležitú úlohu najnovšie zelené riešenia Volvo Trucks - biopalivo DME. Výskumní pracovníci územného plánovania sú sotva známi jednotnosťou v ich rozhodovaní o akýchkoľvek otázkach, ale v jednom bode sa zhodujú všetci: svet smeruje k mega-mestám. Dokonca aj dnes existuje viac ľudí, ktorí žijú vo veľkých mestách, než na vidieku, a v priebehu ďalších 25 rokov bude žiť v mega-mestách nie menej ako 70 percent svetovej populácie. Odhaduje sa, že v tomto časovom období sa celková svetová hustota zastavania zdvojnásobí.

Táto rýchla urbanizácia znamená, že svetové mestské a regionálne plánovanie čelí obrovským výzvam. V neposlednom rade v otázkach životného prostredia a ovzdušia, pretože rýchlorastúce mestá predstavujú značnú záťaž na oboje.

Cieľ OSN obmedziť globálne otepľovanie na dva stupne bol prijatý ako štandard v tejto súvislosti. EÚ prisľúbila znížiť emisie skleníkových plynov o 20 percent do roku 2020 - toto číslo sa zvýši na 30 percent v prípade, keď ďalšie krajiny sprísnia svoje eko ciele. Rovnaký trend možno pozorovať aj inde vo svete.

Na otázku, ako môžu dnešné metropolitné centrá naďalej rásť pri dodržaní týchto cieľov, odpovedajú odborníci dvoma slovami: zvýšenie hustoty. Kým doposiaľ po celé desaťročia sa mestá rozširovali smerom von, hlavné mestá budúcnosti začnú rásť dovnútra, smerom do centra.

"S hustejšou štruktúrou populácie majú ľudia prístup k širšej škále služieb a zariadení v kratšom akčnom rádiu. To znižuje požiadavky na cestovanie a zvyšuje využívanie udržateľných spôsobov dopravy, ako je chôdza a jazda na bicykli," hovorí Sverker Hanson, komunálny inžinier a dopravný projektant medzinárodnej poradenskej firmy SWECO. Pokračuje:

"Rovnaké výhody zvýšenej hustoty obyvateľstva možno vidieť vzhľadom na logistiku. V súčasnosti už existuje trend väčšieho počtu distribučných terminálov v okolí veľkých miest. S hustejšie obývanými mestami v budúcnosti bude možné mať jeden veľký prekladací terminál pre mestskú časť, s elektricky poháňanými nákladnými automobilmi poskytujúci just-in-time distribučné služby pre domácnosti a firmy.

Ďalšie trendy sú koordinácia diaľkovej prepravy a distribúcie ako aj vytváranie verejnej dopravy tovaru.

Zvýšená hustota obyvateľstva a akokoľvek dobre premyslené a ekologicky optimalizované mestské centrá však nevyriešia problém, ktorému musia čeliť projektanti: ako budú megamestá budúcnosti plynule zásobované. Matematika je jednoduchá: viac ľudí znamená rastúce požiadavky na spotrebu tovaru a potravín - a radikálne zvýšenie potreby dopravy do miest.

"Smerujeme k situácii, kedy mnohé z našich zásob fosílnych palív, ako je ropa a zemný plyn, začínajú vysychať. To, spolu so zvýšenou potrebou energie, povedie k zvyšovaniu cien energií. V spojitosti s problémami čistoty ovzdušia to znamená, že kľúčová pre hromadnú dopravu budúcnosti bude energetická účinnosť," hovorí Lars Martensson, riaditeľ pre ekologické záležitosti spoločnosti Volvo Trucks.

Má pocit, že dopravná infraštruktúra budúcnosti musí byť založená na zvýšenej synchronizácii všetkých existujúcich spôsobov dopravy. Lode, železnice a nákladné vozidlá - všetci budú musieť pracovať bok po boku.

"Budúcnosť je v širokej škále spôsobov dopravy. To, čo potrebujeme, je pracovať na zlepšení súčinnosti medzi nimi. To je oblasť, v ktorej máme značný potenciál pre zlepšenie,"vysvetľuje Lars Martensson.

V oblasti cestnej dopravy je už jasný trend smerom k stále zväčšujúcim sa nákladným vozidlám na dlhšie trasy. A práve táto energeticky náročná preprava je v centre pozornosti v spoločnosti Volvo Trucks pri najnovšom strategickom ekologickom pohone.

V rámci unikátneho spoločného projektu EÚ, Švédskej agentúry pre energiu, dánskeho špecialistu na výrobu chemických látok Haldor Topsoe, palivových gigantov Total a Preem, ako aj výrobcu biopalív Chemrec, sa spracúva projekt, ktorého cieľom je vyvinúť úplne nový druh biopaliva: dimetyl éter alebo DME.

DME je plyn, ktorý sa mení na kvapalinu pod nízkym tlakom, čo znamená, že je pomerne jednoduché s ním zaobchádzať. V súčasnosti sa používa na rôzne účely, okrem iného ako pohonná látka v rozprašovačoch, náplň do zapaľovačov a základná chemická látka pri výrobe plastov.

DME možno vyrábať tak, zo zemného plynu, ako aj z rôznych zdrojov biomasy, v takom prípade je známe ako Bio-DME.

Ako palivo v dieselových motoroch DME poskytuje vyššiu účinnosť ako tradičný naftový motor, ale nižšiu hladinu hluku. Spaľovací proces neprodukuje žiadne sadze, tak možno použiť oveľa jednoduchšiu metódu následnej úpravy výfukových plynov. A navyše, môže priniesť vyšší krútiaci moment motora pri rozjazde, čím zlepšuje jazdné vlastnosti.

Všetko, čo bolo povedané, robí z Bio-DME ideálne palivo pre dieselové motory.

Projekt značky Volvo zahŕňa vývoj palivova DME z čierneho lúhu, vedľajšieho produktu lesného hospodárstva. Pri továrni Chemrec v Piteå v severnom Švédsku, sa začala výstavba na zariadenia pre ťažbu DME z čierneho lúhu získaného z neďalekého závodu na spracovanie drevenej drte. Spracovaná chemická látka vyrobená plynofikáciu čierneho lúhu sa potom distribuuje späť do závodu na spracovanie drevenej drte, a vytvára sa tak uzavretý okruh vyznačujúci sa jedinečnou energetickou účinnosťou.

"Od výroby paliva až po jeho použitie v motoroch je DME najúčinnejšie biopalivo v súčasnosti. Každý hektár pôdy vyrába päťnásobok DME pre potreby dopravy v porovnaní s bionaftou," hovorí Per Salomonsson, DME projektový manažér v spoločnosti Volvo Technology.

S masívnym 95 percent nižším dopadom na ovzdušie než konvenčná motorová nafta, DME je vhodný najmä pre prepravu, ktorá spotrebúva veľké množstvo paliva - presne ten typ diaľkovej ťažkej nákladnej dopravy, ktorou sa budú zásobovať rastúce mega-mestá budúcnosti.

Nič však nebráni tomu, aby sa DME, pokiaľ sa stane úspešným, používalo aj na iné účely.

"Keďže DME možno vyrábať zo všetkých druhov biomasy, môže sa stať reálnym aj pre krajiny bez významného lesného hospodárstva. Používať by sa mohol aj na iné účely, než len ako pohonná látka. V Číne, napríklad, sa DME používa ako prísada do skvapalneného ropného plynu pre domácnosti," vysvetľuje Per Salomonsson.

V rámci projektu, ktorý sa začal v septembri minulého roka a bude trvať celkom štyri roky, vyrobí sa 14 testovacích kamiónov na použitie v terénnych testoch v celom Švédsku, ktoré sa začnú v lete 2010.

"Z pohľadu celostného je DME jedným z najsľubnejších biopalív druhej generácie. Projekt Bio-DME vytvára nové vzrušujúce možnosti pre testovanie DME v reálnych podmienkach medzi našimi pravidelnými zákazníkmi," hovorí Lars Martensson, riaditeľ pre ekologické záležitosti spoločnosti Volvo Trucks.


Fakty DME

DME (di-metyl-éter) je plyn, ktorý sa mení na kvapalinu pod nízkym tlakom. Možno s ním zaobchádzať viac alebo menej ako so skvapalneným ropný plynom (LPG). V súčasnosti sa DME primárne používa ako pohonná látka do rozprašovačov.

DME možno vyrábať zo zemného plynu a tiež z rôznych foriem biomasy. Podľa odhadov Európskej únie do roku 2030 má Bio-DME potenciál pre nahradenie viac ako 50 % nafty v súčasnosti používanej pre nákladnú dopravu.

Ak je Bio-DME vyrobený z biomasy, cez čierny lúh v továrni na drť, výsledkom sú o 95 percent nižšie emisie oxidu uhličitého v porovnaní s fosílnou naftou. Súčasne je päťkrát účinnejší ako bionafta, pokiaľ ide o dopravné kilometre získané z každého hektára pôdy využívanej na pestovanie surovín.

Spoločne s EÚ, Švédskou agentúrou pre energiu, dánskeho špecialistu na chemikálie Haldor Topsoe, palivových gigantov Total, Preem a výrobcov biopalív Chemrec, je okrem iného spoločnosť Volvo Trucks zapojená do projektu preskúmať potenciál Bio-DME ako pohonnej látky budúcnosti.

Centrom projektu je fabrika na splyňovanie Chemrec v Piteå. Táto pridá do čierneho lúhu drevenú drť z neďalekého závodu, extrahuje DME z čierneho lúhu a potom vráti upravenú chemickú látku do závodu na spracovanie drte. Energetický obsah čierneho lúhu, ktorý sa dnes používa na vykurovanie a iné účely, bude nahradený inými zdrojmi biomasy v podobe odpadu z ťažby dreva, ktorý sa nepoužíva pri výrobe papiera. Táto biomasa sa skladá z lesného odpadu, ako sú zvyšky konárov - zdroj, ktorý nie je plne využitý v lese.

V súčasnosti sa vyrába 14 testovacích nákladných vozidiel a od leta roku 2010 budú testované v teréne v pravidelnej každodennej prevádzke zákazníkmi po celom Švédsku. Preem bude stavať čerpacie tak, aby mohli byť kamióny použité presne za bežných prevádzkových podmienok.

Zdroj: VOLVO TRUCKS SLOVAKIA


Súvisiace správy

Najčítanejšie /VOLVO/