Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
bezpečnosť: Nové BMW 5 prešlo prvým crash testom s brzdným zásahom
27. máj 2010 @ 14:46:26 CEST, poslal p.hron

BMW Až doteraz sa bezpečnosť vozidla overovala prostredníctvom crash testov, pri ktorých sa štrukturálna integrita a zádržné systémy skúšali v situácii bez použitia bŕzd. Vďaka modernej elektronike, akou je vybavené aj nové BMW radu 5 a BMW radu 7, získavajú stále viac pozornosti ochranné systémy, ktoré varujú vodiča pred hrozbou kolízie a pripravia jeho aj vozidlo na náraz v prípade, keď už je kolízia neodvratná.

Testovacie procedúry v budúcnosti budú musieť vziať do úvahy aj účinok preventívnych ochranných systémov. BMW 530d úspešne prešlo ako prvé vozidlo na svete crash testom s brzdným zásahom v testovacom centre nemeckej organizácie DEKRA v Neumünsteri neďaleko Hamburgu.

Každý motorista pozná situáciu, keď sa za zákrutou náhle zjaví zadná časť iného vozidla. Ak je vodič nepozorný alebo je znížená viditeľnosť, náraz je neodvratný. Mimochodom, takáto situácia je príčinou približne 40 % všetkých dopravných nehôd na diaľnici, pri ktorých sa zaznamenajú zranenia osôb.

zväčšiť obrázok Na odvrátenie tejto hrozby sú už niektoré modely z prémiového segmentu, napríklad BMW radu 5, vybavené preventívnymi ochrannými systémami, ktoré majú za úlohu predísť nehode. Tento úspešný model BMW vyššej strednej triedy, nedávno uvedený na trh, je v kombinácii s Aktívnym tempomatom vybavený doplnkovým systémom varovania pred kolíziou s vozidlom pred vami. Jeho súčasťou je brzdná funkcia a aktivuje sa vo dvoch stupňoch.

V prípade hrozby nárazu do vpredu idúceho vozidla dostane vodič najprv predbežné varovanie v podobe červeného symbolu automobilu na prístrojovom paneli a na Head-Up displeji. Zároveň sa natlakuje brzdový systém a minimalizuje sa hranica nástupu účinku hydraulického brzdového asistenta. To je zárukou rýchlejšieho vyvinutia plného brzdného účinku pri núdzovom brzdení, a teda aj podstatného skrátenia brzdnej dráhy.

Druhý stupeň prichádza k slovu keď už kolízia hrozí ozaj akútne. V týchto situáciách, ktoré si vyžadujú okamžitý rýchly zásah vodiča, sa k spomenutému vizuálnemu varovaniu pridá aj zvukový signál. Ak by vodič ani potom nereagoval, spustí sa procedúra automatického brzdenia: vozidlo v obmedzenom rozsahu brzdí v trvaní 1,2 sekundy, čím sa rýchlosť jazdy zníži skôr, než vodič začne brzdiť sám.

Ak radarový senzor Aktívneho tempomatu s funkciou Stop & Go vo výbave nového BMW radu 5 zistí, že sa už kolízii nedá zabrániť reakciou vodiča, automaticky sa aktivuje funkcia núdzového brzdenia, ktorá podstatne zníži rýchlosť, ktorou vozidlo narazí.

Pri crash teste spoločnosti DEKRA sa vozidlo rozbehlo na rýchlosť 64 km/h oproti prekážke s čiastočným prekrytím profilu (tzv. off-set crash), teda ako pri štandardnom teste Euro NCAP. Krátko pred nárazom však v tomto prípade BMW 530d intenzívne zabrzdilo, čo znížilo rýchlosť kolízie iba na 40 km/h.

Vďaka plnému zabrzdeniu tesne pred kolíziou sa nielen znížila rýchlosť jazdy vozidla, ale sa tiež zmenila jeho poloha voči bariére. Vozidlo do nej narazí v mierne “zníženej” pozícii, v porovnaní s klasickým crash testom bez aplikácie bŕzd.

Spomalenie pri prudkom brzdení pred kolíziou spôsobí aj zmenu polohy pasažierov, ktorí sa mierne posunú vpred. Predovšetkým sú však pri kolízii, pred ktorou vozidlo zníži svoju rýchlosť, vystavení podstatne menšiemu zaťaženiu, vďaka tomu, že sa jeho spomalením zníži energia nárazu.

Doterajšie skúšky vozidiel neumožnili overenie účinku preventívnych ochranných systémov pri crash testoch. Demonštratívny test tohto druhu, ktorý v spolupráci vykonali BMW a DEKRA, je základným kameňom budúcich testov, ktoré preukážu význam systémov aktívnej bezpečnosti. Tie sa budú časom objavovať v stále väčšom počte vozidiel, ktorým túto cestu otvára práve BMW.

Zdroj: BMW Group Slovakia, Milan Stupka, Marketing manager


Súvisiace správy

Najčítanejšie /BMW/