Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
ekológia: Plyn – most k preprave, ktorá je CO2 neutrálna
22. september 2010 @ 11:35:13 CEST, poslal j.cvopa

VOLVO Švédsky výrobca nákladných vozidiel považuje plyn za najperspektívnejšiu alternatívu k nafte, ako palivu pre vznetové motory. Predovšetkým ponúka významný potenciál, ako most k vyššiemu využitiu bioplynu, ktorý je neutrálny voči klíme.

“Umožňuje nám to vhodným spôsobom riešiť najvypuklejší problém – zníženie emisií oxidu uhličitého”, hovorí Lars Mårtensson, riaditeľ zodpovedný za otázky životného prostredia spoločnosti Volvo Trucks.

zväčšiť obrázok Nafta a uhlie, dve fosílne palivá, ktoré v súčasnosti poháňajú väčšinu priemyslu planéty, vyhrievajú domovy a uvádzajú vozidlá do chodu, sa v budúcnosti spotrebujú, aj keď takýto deň môže byť ešte dosť ďaleko. Avšak akútnejším problémom sú emisie oxidu uhličitého, dusíku, síry a častíc, ktoré pochádzajú z nafty a uhlia.

V oblasti dopravy, ktorá v 97% závisí na nafte, v súčasnosti stúpa tlak na nájdenie alternatívnych palív. Jednou z alternatív, ktorú považujú pracovníci spoločnosti za najsľubnejšiu, je zemný plyn. "Zemný plyn je jednou z niekoľkých alternatív. Zemný plyn môže byť lepší ako nafta, pretože produkuje nižšie emisie oxidu uhličitého", hovorí Magnus Swahn, prezident poradenskej spoločnosti Conlogic, ktorá pracuje na vývoji riešení pre udržateľný vývoj odvetvia logistiky.

Zemný plyn obsahuje predovšetkým metán, ktorý pri spaľovaní uvoľňuje o 30 až 50 % menej oxidu uhličitého, než je tomu pri nafte a o 40 % menej oxidu dusíku. A na rozdiel od nafty, pri spaľovaní zemného plynu sa do ovzdušia neuvoľňuje síra, ťažké kovy, alebo popol.

Nie všetky zásoby zemného plynu na Zemi boli plne zmapované, avšak tie, ktoré boli objavené, sú veľmi veľké v porovnaní so zásobami ropy na planéte. Prechod na zemný plyn v odvetví dopravy by mohol byť jednou z ciest zníženia závislosti na nafte a mohol by mať za následok podstatné zníženie záťaže životného prostredia.

zväčšiť obrázok "Avšak, ak sa spaľovanie deje v zážihovom motore s nižšou účinnosťou, tento prínos sa vynuluje", varuje Magnus Swahn. Je to fakt, ktorý si švédsky výrobca vozidiel Volvo Trucks plne uvedomuje. "Účinnosť vznetového motora je o 30 až 40 % vyššia než je účinnosť motorov poháňaných plynom, ktoré využívajú technológiu zapaľovacích sviečok podľa Ottovho cyklu", vysvetľuje Lars Mårtensson, riaditeľ zodpovedný za oblasť životného prostredia spoločnosti Volvo Trucks.

Jednou z technológií energetiky, do ktorej vkladá Magnus Swahn dôveru, je zmes metánnafta, kde sa plyn a nafta využívajú v kombinácii. Hlavný pohon pochádza z metánu, avšak menšie množstvo nafty slúži ako určitý druh "tekutej zapaľovacej sviečky", aby došlo k zapáleniu plynu. Ak sa používa skvapalnený plyn namiesto stlačeného plynu, výsledkom je podstatne vyšší prevádzkový dojazd vozidla.

"Je to veľmi elegantné riešenie, ktoré poskytuje vysokú energetickú účinnosť naftového motora kombinovanú s nízkymi emisiami metánu. Skutočne mám rád túto kombináciu", uvádza. Pred tromi rokmi spoločnosť Volvo Trucks predstavila až sedem nákladných vozidiel, z ktorých každé bolo upravené na používanie iného alternatívneho paliva. Technológia metán-nafta bola jedným z prístupov, na ktoré sa rozhodla spoločnosť Volvo Trucks zamerať svoje prebiehajúce vývojové práce.

zväčšiť obrázok "Plynom poháňané nákladné vozidlo spájajúce metán s energetickou účinnosťou naftového motora je prirodzenou výhodou, pretože môže byť prevádzkované aj čisto na naftu", hovorí Lars Mårtensson. "Je to nielen praktické, ale aj nevyhnutné, pretože infraštruktúra plynových plniacich staníc sa doteraz ešte plne nerozvinula".

Avšak podľa kritikov dokonca aj zemný plyn je fosílne palivo s obmedzenými zásobami a náhrada jedného fosílneho paliva iným fosílnym palivom nie je stratégiou, ktorá by príliš myslela na budúcnosť. Na túto kritiku odpovedá, že musíme vidieť zemný plyn ako most k rozšíreniu výroby bioplynu, ktorý nie je fosílnym palivom, plynom, ktorý je možné získať napríklad z domového odpadu. "V mnohých krajinách sa rozbehla výroba bioplynu. V súčasnej dobe žijeme v prechodnom období, presúvame sa z desaťročí závislosti na nafte k spoločnosti štruktúrovanej okolo obnoviteľných palív", vysvetľuje.

Fakty o zemnom plyne a bioplyne
Zemný plyn sa získava buď zo samostatných vrtov v zemskej kôre alebo súčasne s čerpaním ropy. Na mnohých miestach na Zemi existujú veľké zásoby zemného plynu, okrem iných v Rusku, Iráne, Alžírsku a v Severnom mori.

Bioplyn je nefosílne palivo, ktoré sa vytvára pri rozklade organického odpadu, ako sú zvyšky potravín, hnoj, odpad pri výrobe potravín a poľnohospodársky odpad, za obmedzeného prístupu atmosférického kyslíku, vytvára sa metán a oxid uhličitý. Pri úprave bioplynu na palivo pre vozidlá sa odlučuje oxid uhličitý, sírovodík a voda.

Ako zemný plyn, tak aj bioplyn sa skladajú hlavne z metánu, takže oba plyny sú úplne zrovnateľné a môžu sa vzájomne úplne zmiešavať. Veľkým rozdielom je, že bioplyn je skutočne neutrálny ku klíme, pričom je potrebné povedať, že emisie oxidu uhličitého, ktoré sú výsledkom spaľovania, pochádzajú z oxidu uhličitého z vonkajšieho prostredia, ktorý bol zachytený rastlinami prostredníctvom prírodných procesov fotosyntézy. Spaľovanie bioplynu preto nezvyšuje množstvo oxidu uhličitého, ktorý sa už v ovzduší nachádza.

Zdroj: Volvo Truck Slovak, s.r.o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /VOLVO/