Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
štúdie a prototypy: Komentár ku konceptu KIA POP
30. september 2010 @ 14:23:01 CEST, poslal j.cvopa

KIA „Koncepčné vozidlo, ako je POP, mohlo vyjsť jedine od nás,“ vysvetľuje hlavný dizajnér Kia Europe Gregory Guillaume, sediaci v prítmí posluchárne na šiestom podlaží firemnej centrály vo Frankfurte.

zväčšiť obrázok „Na autosalónoch ku mne často prichádzajú dizajnéri z iných spoločností a hovoria ‘Takéto niečo by mi nikdy neprešlo’. Nuž, je naozaj skvelé byť v pozícii, ktorá vám dáva takú slobodu.“

O niekoľko sedadiel ďalej sedí v šere s typickými okuliarmi s tmavým rámom jeho šéf Peter Schreyer, hlavný dizajnér spoločnosti Kia Motors, a významne prikyvuje.

Na stenu pred nimi sa premieta 3D model najnovšieho konceptu elektrického vozidla Kia v životnej veľkosti, ktorý rotuje o 360 stupňov a strieda sa so zobrazením v reze, zvonka a zvnútra. (Samotné vozidlo sa ešte len montuje na prísne utajenom mieste v Paríži.) „Koncept POP je v dokonalom súlade s vyzývateľským charakterom našej značky,“ pokračuje Gregory Guillaume približujúc sa k modelu vozidla, ktoré je práve zobrazené z profilu. „Snažíme sa víriť vzduch v automobilovom svete a stále niečím prekvapovať.”

Čo tým myslí, môžete vidieť sami. Vari ste už videli tri metre dlhé trojmiestne vozidlo s elektrickým pohonom, celé pochrómované, s podlhovastými oválnymi bočnými oknami na dverách s pántmi vpredu? Isto nie. V porovnaní s existujúcimi koncepčnými elektromobilmi sa zdá, že Kia POP je skutočne od základu iná.

„Chceli sme, aby vozidlo vzbudzovalo dojem voľného jadra či neviazaného atómu.“ Zápalistú reč Gregoryho Guillaumea nakrátko prerušuje Peter Schreyer. „Koncept POP nezachytáva dizajn ďalšej generácie automobilov, ale hľadí ešte ďalej do budúcnosti. Je na ňom veľa nových prvkov, ako napríklad jedinečný, originálny tvar bočných okien, dodávajúci vozidlu vlastnú osobnosť.“

zväčšiť obrázok Na koncepte POP je jednoznačne čosi jedinečné a nekonvenčné. Pôsobivý dizajn bočných okien, high-tech charakter masky chladiča a zadných svetiel s pravidelným bodkovaným vzorom, presklenie po celej dĺžke strechy a puristický, čistý vzhľad kolies – to všetko dokazuje, že tvorcovia vozidla sa neinšpirovali v bežnom automobilovom svete.

„Mnohé z vecí, ktoré ovplyvnili dizajn tohto vozidla, nemajú nič spoločné s automobilmi,“ vysvetľuje Gregory Guillaume. „Inšpirovali sme sa ľahkými, aerodynamickými vecami, ako sú vetrone alebo ultrarýchle cestné bicykle. Uvedomili sme si, že svet automobilov nám neposkytuje takú inšpiráciu, akú sme potrebovali na dosiahnutie nášho cieľa.“

Francúzsky návrhár potom nadšene opisuje, ako sa hlavy cestujúcich na predných sedadlách nachádzajú v dokonalom strede horného oblúka bočných okien; ako v noci dokáže predná maska v tvare „tigrieho nosa“, typická pre značku Kia, osvetliť tmavý priestor pred vozidlom; a že výstupky v dolných rohoch dverí sú v skutočnosti spätné kamery, z ktorých sa obraz prenáša na malé obrazovky v interiéri.

Potom premietač stlačí tlačidlo a otvorí jedny z dverí s pántmi vpredu na virtuálnom vozidle POP, aby divákom odhalil skutočne pozoruhodný interiér. „Vnútrajšok a zovňajšok sme vždy navrhovali súčasne. Už od začiatku sme sa sústredili na otázku, ako umiestniť sedadlá vo vozidle s takouto krátkou karosériou tak, aby mali cestujúci dokonalý výhľad – ako z helikoptéry,“ pokračuje čoraz vášnivejšie Gregory Guillaume.

„Sedadlá sú zámerne navrhnuté netypicky pre automobil. Majú veľmi čistý, jednoduchý dizajn a takmer pripomínajú bytový nábytok. Predná lavica je anatomicky tvarovaná, má zaujímavé, ladné línie, a keďže ide o elektromobil bez klasického spaľovacieho motora, mohli sme priečku medzi motorovým priestorom a interiérom posunúť výrazne dopredu,“ vysvetľuje.

Zadné sedadlo je umiestnené šikmo, takže cestujúci na ňom hľadí uhlopriečne cez kabínu smerom k stĺpiku A na strane vodiča. Sedadlo je dvojdielne; ak sa nepoužíva, sedák sa vyklopí nahor, a operadlo s hlavovou opierkou je upevnené na strope. Výsledok? Vo vozidle so šírkou 1 740 mm a rázvorom kolies len 2 055 mm má cestujúci na zadnom sedadle pozoruhodne veľký priestor na nohy.

A prečo tá purpurová farba?
zväčšiť obrázok „Chceli sme použiť iba jednu farbu, aby sme vytvorili upokojujúce, nerušivé prostredie,“ vysvetľuje Gregory Guillaume. „Z interiéru vyžaruje pocit čistoty. Keď sme na ňom pracovali, narazili sme na obrázok kabíny vesmírnej lode. Bola taká čistá a objímajúca – ako kukla motýľa – to nás veľmi ovplyvnilo.“

Pokiaľ ide o tému cestovania vesmírom, v interiéri konceptu POP možno nájsť ďalšie dva prvky, ktoré by nevyzerali nevhodne ani na mostíku hviezdnej lode Enterprise. Na malom plexiskle pred volantom sa nachádza transparentný organický LED (TOLED) displej, ktorý počas jazdy ukazuje rýchlosť vozidla, stav batérie a iné dôležité údaje, no inak je úplne priehľadný.

„Cítili sme, že na prvkoch, ktoré vodičovi slúžia ako bod prvého kontaktu s vozidlom, možno vymyslieť veľa nového – bola to šanca zahrať sa na vizionárov. TOLED displej má oproti súčasným systémom premietajúcim údaje na čelné sklo mnoho výhod, a to najmä v tom, že nepotrebuje objemný a ťažký projektor. Sme presvedčení, že toto je technológia budúcnosti.“

Gregory Guillaume potom ukazuje vpravo od volantu na elegantne tvarovanú prístrojovú dosku s povrchom pripomínajúcim chróm. Na nej sa nachádza skutočne revolučne riešený sekundárny ovládací displej. „Ľudia si už zvykli na dizajn, ktorý dáva najavo, že ide o najmodernejšiu techniku, s množstvom tlačidiel a prepínačov. Ale POP má len jedno tlačidlo. Všetko ostatné (audiosystém, satelitná navigácia, klimatizácia atď.) sa ovláda pomocou animovanej dotykovej obrazovky. Bodová animácia pôsobí na vodiča prívetivo,“ vysvetľuje.

Vďaka jeho pozoruhodnému celkovému vzhľadu a fascinujúcim individuálnym prvkom možno ľahko zabudnúť, že POP je v skutočnosti plnohodnotný elektromobil s nulovými emisiami. Jeho elektromotor s výkonom 50 kW a krútiacim momentom 190 Nm dokáže vozidlo na jedno nabitie poháňať až 160 km. Energiu čerpá z vysoko efektívnych a kompaktných lítiovo-polymérových gélových akumulátorov, ktoré sa plne nabijú už za šesť hodín.

zväčšiť obrázok Gregory Guillaume sa na sekundu odmlčí, uprene hľadiac na 3D model vozidla. „Viete, predstavujem si, ako POP čaká na zelenú na rušnej parížskej križovatke s množstvom jazdcov na skútroch čakajúcich spolu s ním a hlučne vytáčajúcich svoje motory. Potom, keď naskočí zelená, POP pokojne a nehlučne vyrazí vpred.“

Mohli by ste namietať, že pán Guillaume je mierne zaujatý, pokiaľ ide o výber mesta ako dejiska tejto pôsobivej scény. Avšak vkusný, štýlový POP má v sebe predsa len čosi typicky „parížske“. Jednoducho splýva s mestom, kde vznikol a kde absolvuje svoj medzinárodný debut. Či už je to sedadlami pripomínajúcimi dizajnový nábytok alebo trojfarebným exteriérom, skutočne nie je ťažké si predstaviť, ako stovky vozidiel POP s mladými vodičmi so zmyslom pre módu brázdia široké bulváre a triedy francúzskej metropoly.

Zdroj: Kia Motors Sales Slovensko, s.r.o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /KIA/